Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Hur många har den i nåt bygge (eller Peerless varainten), vad tycker ni om den? Är det nåt att satsa på?
skrutten skrev:913000 inköpta och på väg
skrutten skrev:Angående lägsta delning så brukar jag en sannolikhetskalkyl på samma sätt som basen, alltså beroende på slaglängd och yta. Men dessutom måste man försäkra sig om att disten är ok.
jonasp skrev:
Fast den där distmätningen är helt förvirrad. Att mäta upp till 90 dB och med anledning av det konstatera att diskanten går att dela ner till 1,5 kHz... fniss!
gornir skrev:Du kanske är lättförvirrad![]()
Skämt åsido så är givetvis inte enbart denna distmätning det enda underlaget för kommentaren att diskanten går att dela lågt under rätt förutsättningar. I det här fallet har jag inte publicerat distmätningar för 95dB, vilket jag ibland gör.
Jag har använt diskanten både i passiva och aktiva konfigurationer och kan intyga att den hanterar låg delning bra.
Jag ser fram emot skruttens mätresultat som jag tror kommer visa liknande resultat och förhoppningsvis är hans resultat mindre förvirrande.![]()
Mvh
/Göran
LasseA skrev:Vad är det för element? Låter intressant, HDS-diskanten är ju inte alls dålig egentligen..jonasp skrev:Referenselementet klarade 6 gånger mer effekt innan samma distorsion uppnåddes, och har då även högre känslighet!
skrutten skrev:Jag kan ju inte spela så högt innan öronen flippar ur numer - hursomhelst så delar jag vid 2kHz utan att tycka mig ha problem med disten - jag tror mitt mellanreg ska bytas men då måste jag göra en ny testlåda (vilket jag inte vill) - Jag har iallafal tagit fram ett filter som fasar snyggt men tycker nog att Seas DXT diskanten äger fortfarande. Det är så att d2608 låter som den mäter - med en accentuerad lyftning vid högre frekvenser. Men allt kan justeras till nåt annat om man önskar.
skrutten skrev:...
- Jag har iallafal tagit fram ett filter som fasar snyggt men tycker nog att Seas DXT diskanten äger fortfarande. Det är så att d2608 låter som den mäter - med en accentuerad lyftning vid högre frekvenser.
Men allt kan justeras till nåt annat om man önskar.
schmutziger skrev:skrutten skrev:...
- Jag har iallafal tagit fram ett filter som fasar snyggt men tycker nog att Seas DXT diskanten äger fortfarande. Det är så att d2608 låter som den mäter - med en accentuerad lyftning vid högre frekvenser.
Men allt kan justeras till nåt annat om man önskar.
Kul att du testar HDS:en!
Vad tycker du är bättre med dxtn?
Har för mig att du inte var helt övertygad av den heller i början?
Lyftningen borde du väl kunna lösa med ett litet seriemotstånd?
Det finns ju tillfällen som jonasp var inne på där tokurvan är fördelaktig
Du blev inte sugen att använda den i någon konstruktion?
petersteindl skrev:Skrutten, dina mätningar sträcker sig till 20 kHz.
Om jag ser rätt så är referensnivån vid 1 kHz vid 0 och 30 grader -4 dB och -8 dB vid 60 grader d v s 60gradersriktningen ligger 4 dB under 0 och 30 grader vid 1 kHz.
Vid 10 kHz är då 0 grader relativt sin referens + 2 dB, 30 grader +/- 0 dB och 60 grader +/- 0 dB i förhållande till sin referens.
Vid 20 kHz är 0 grader -2dB, 30 grader - 16 dB och 60 grader -28 dB.
Har jag uppfattat mätkurvorna rätt då?
Mvh
Peter
Jocke skrev:Ser intressant ut!
skrutten skrev:Jocke skrev:Ser intressant ut!
Jag tror att CA18RNX är lite mer laidback i sin återgivning än t.ex. ER18. Skänkte faktiskt dina ER18 byggen en tanke när jag mätte och lyssnade på denna prototyp (eller vad det nu skall kallas). Skall skriva lite i din tråd senare....
Användare som besöker denna kategori: Mata och 23 gäster