Discovery 10" vs Roy Vs 4-6x sls 10".

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pj

Discovery 10" vs Roy Vs 4-6x sls 10".

Inläggav pj » 2012-10-02 00:30

Hej är ny här på forumet. Men har läst lite till och ifrån under ett par år nu kände jag att det var dags regga för att få lite tips och ideer angående basmoduler/bas-stöd.
Det verkar ju finnas endel duktigt folk här :D

Nu till saken, jag har 2st sls10" i varsin sluten låda på ca 42liter netto detta drivs och filtreras av ett Hypex ds4,0 och det är kopplat via preout på recivern. Jag har även en antimode 8033s inkopplad till detta. Modulerna/basstöden står i främre hörnen av lysningsrummet.

Detta funkar ganska bra ihop med mina frontar (Pi60). Men jag skulle vilja att modulerna/basstöden skulle gå lite djupare och kunde spela lite starkare både till musik och framför allt film för att få lite mer headroom.

Jag har funderat på om inte ss discovery 10" skulle kunna funka i befintliga lådor på 42l eller blir det för litet? Det går ju att hjälpa till med lite EQ mellan vissa frekvenser med antimoden om det behövs.

Jag har även kikat på l26Roy/l26ro4y dessa kostar ju lite mer men det kan det ju vara värt om det blir bättre. Men frågan är ju vilket av dessa element som passar bäst i 42liter l26roy eller l26ro4y?

Jag har även funderat på att bygga nya lådor med 4 eller 6 sls10" (42l/st). Men jag vet inte om jag kan få dom spela så mkt djupare i frekvens bara för att dom blir flera? Men även här borde ju antimoden kunna göra lite nytta?

Som ni kanske kan förstå så är jag lite fundersam över vilket väg som är bäst att gå. Tyvär så finns det ju även en budget att hålla sig till :(
jag skulle gärna se att jag kan klara mig på 5000kr eller under.

Så finns det nån/några snälla människor som har några tips om vad som kan passa mig så vore jag tacksam
MVH pj

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Discovery 10" vs Roy Vs 4-6x sls 10".

Inläggav DQ-20 » 2012-10-02 08:59

pj skrev:Hej är ny här på forumet. Men har läst lite till och ifrån under ett par år nu kände jag att det var dags regga för att få lite tips och ideer angående basmoduler/bas-stöd.
Det verkar ju finnas endel duktigt folk här :D

Nu till saken, jag har 2st sls10" i varsin sluten låda på ca 42liter netto detta drivs och filtreras av ett Hypex ds4,0 och det är kopplat via preout på recivern. Jag har även en antimode 8033s inkopplad till detta. Modulerna/basstöden står i främre hörnen av lysningsrummet.

Detta funkar ganska bra ihop med mina frontar (Pi60). Men jag skulle vilja att modulerna/basstöden skulle gå lite djupare och kunde spela lite starkare både till musik och framför allt film för att få lite mer headroom.

Jag har funderat på om inte ss discovery 10" skulle kunna funka i befintliga lådor på 42l eller blir det för litet? Det går ju att hjälpa till med lite EQ mellan vissa frekvenser med antimoden om det behövs.

Jag har även kikat på l26Roy/l26ro4y dessa kostar ju lite mer men det kan det ju vara värt om det blir bättre. Men frågan är ju vilket av dessa element som passar bäst i 42liter l26roy eller l26ro4y?

Jag har även funderat på att bygga nya lådor med 4 eller 6 sls10" (42l/st). Men jag vet inte om jag kan få dom spela så mkt djupare i frekvens bara för att dom blir flera? Men även här borde ju antimoden kunna göra lite nytta?

Som ni kanske kan förstå så är jag lite fundersam över vilket väg som är bäst att gå. Tyvär så finns det ju även en budget att hålla sig till :(
jag skulle gärna se att jag kan klara mig på 5000kr eller under.

Så finns det nån/några snälla människor som har några tips om vad som kan passa mig så vore jag tacksam
MVH pj

Det är en lite märklig kombination du har, eftersom baskapaciteten hos dina sls inte är uppenbart större än dina pi60 som ju har hjälp av porten. Kör du dina pi60 "fullrange" eller delar du dem mot basarna? Eventuellt kan du be om att flytta tråden till Wänner av Ino eftersom problemet till stor del handlar om att integrera frontarna med basarna.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
pj

Inläggav pj » 2012-10-02 13:37

Hejsan. Nej jag delar inte pi60 utan jag kör dom som fullrange. Basstöden kör jag Parallelt med pi60, och detta funkar ganska bra tycker jag.
Men du har rätt i att sls10 har sämre kapacitet än pi60.

Så frågan var väl egentligen om jag helt enkelt kunde stoppa i tex. SS discovery 10" i befintliga lådor eller om om dom är för små. Eller om l26roy/l26ro4y kunde passa i dessa lådor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-02 13:49

varför köra dom parallellt ?
bara för att få mer "tryck" i basen (bosstad bas) eller vad upplever du att du vinner på det ? :)

Annars så är det ju en bra ide att köra 4st Sluta ROY och aktivt infraboosta dessa, det kan bli smytt !
Och så delar du pi60 också, så får du ner dissten i frontarna :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-10-02 14:31

Håller med föregående talare! 4 st. slutna Roy kan bli riktigt bra. Sitter själv med 4 st. XXLS i slutna lådor och kommer inom kort att beställa infratillsats till mitt cr80s. Redan nu låter det mumma! :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-02 15:15

Eller 4st lite större underavstämda br-lådor (förslagsvis med slitsport) med Roy-element så ska du få se på saker... :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-02 15:49

Svaret på frågan om det räcker med 42 liter till Discovery 10" är tveklöst ja. Jag har 4 st sådana (två slutna och två med slavbas) i lådor runt 25 liter och det funkar utmärkt! De slutna lådorna boostar jag dock med lite eq 8).

Discovery är mycket lika Peerless XLS och de kan prestera lågbas i 20 liters lådor (även enligt Peerless rekommendation).

Edit: det är Peerless XLS-10 jag har i mina lådor :) . Du hittar mina byggtrådar någonstans om du söker - jag hinner inte leta och länka just nu :oops: .

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-02 16:07

Glebster skrev:Eller 4st lite större underavstämda br-lådor (förslagsvis med slitsport) med Roy-element så ska du få se på saker... :wink:

Var kan jag läsa mer om detta? I ett applikationsblad står det att de rekommenderar att använda deras slavbas, eller köra 50 liters lådor, med en BR-port på 70 mm x 300 mm, då avstämd till 25Hz.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-02 16:45

bomellberg skrev:
Glebster skrev:Eller 4st lite större underavstämda br-lådor (förslagsvis med slitsport) med Roy-element så ska du få se på saker... :wink:

Var kan jag läsa mer om detta? I ett applikationsblad står det att de rekommenderar att använda deras slavbas, eller köra 50 liters lådor, med en BR-port på 70 mm x 300 mm, då avstämd till 25Hz.

T.ex.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30

Du får mer output med större låda och längre utsträckning nedåt med lägre avstämning än med de rekommenderade värdena. 25Hz avstämningen ger i princip nada output vid 20Hz pga den branta avrullningen till följd av br.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-02 17:17

Tror jag faktiskt inte ett dugg på med mindre än att någon bygger dem. Vad man skall ha en avstämning kring 16 Hz mer än att tillfredställa Basta med påslagen room gain förstår jag inte riktigt. Adzer byggde ju två extremt underavstämda br med ROY. Det gick sådär.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=180

Jag ogillar ROY:s småsignalparametrar förhållandevis mycket om nu någon missat det. Varhelst ROY omnämns i positiva ordalag, där kommer också jag att vara. Redo att slå ned varje meningsmotståndare. Jag är värre än Lukasjenko. :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-02 17:23

DQ-20 skrev:

Tror jag faktiskt inte ett dugg på med mindre än att någon bygger dem. Vad man skall ha en avstämning kring 16 Hz mer än att tillfredställa Basta med påslagen room gain förstår jag inte riktigt. Adzer byggde ju två extremt underavstämda br med ROY. Det gick sådär.

Jag ogillar ROY:s småsignalparametrar förhållandevis mycket om nu någon missat det. Varhelst ROY omnämns i positiva ordalag, där kommer också jag att vara. Redo att slå ned varje meningsmotståndare. Jag är värre än Lukasjenko. :D

/DQ-20

Bäste Herr Lukasjenko,

Att min simulering avser just 16Hz betyder inte på något sätt att man behöver stämma av så lågt.

Vad anser du (eller någon annan) vara dåligt med Adzers lösning?

Utveckla gärna vad du ogillar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-02 17:33

22-23Hz skulle jag verkligen inte kalla för extremt underavstämda.

Lådorna blev helt ok för att vara mitt första bygge och BR är inte helt enkelt att få till bra.
Hos deras nya ägare låter och mäter de betydligt bättre så jag skulle inte vilja säga att de blev dåliga även om avstämningen inte riktigt blev såpass bra som jag skulle velat.

Dock tror jag nog mer på slutna lådor för L26ROY.

4st slutna lådor är både lättare att bygga och har andra ljudmässiga fördelar.
4st L26ROY/XXLS12/Dayton15" är en vettig lösning imo.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 12:51

Glebster skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Bäste Herr Lukasjenko,

Att min simulering avser just 16Hz betyder inte på något sätt att man behöver stämma av så lågt.

Bump - vore trevligt med en kommentar från din sida DQ-20...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-08 15:22

Glebster skrev:
Glebster skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Bäste Herr Lukasjenko,

Bump - vore trevligt med en kommentar från din sida DQ-20...

Det beror lite på vad man menar. Med brasklapp för att jag kommer ihåg fel så började Adzer med att simulera ungefär som i ditt exempel, med ultralåg avstämning i en liten låda. Ju lägre han stämde av desto snyggare såg det ut i Basta!. När han provade praktiskt hamnade avstämningen till slut mycket över vad han ursprungligen hade tänkt sig eftersom en så låg avstämning inte verkar fungera om man är beroende av portens output för att få en vettig tonkurva. Om det berodde på att elementet inte hade tillräcklig emk-ork kvar eller om den akustiska belastningen på porten är för stor i ett verkligt rum vet jag inte. ROY verkar ha många trevliga egenskaper, framför allt vad gäller storsignalegenskaper, men jag har inte sett någon vettig dimensionering med basreflexrör utan man är hänvisad till slavbas. En sådan finns ju dessutom framtagen, vilket jag inte tror är en slump. Fördelen är ju att man kan göra pyttelådor.

Om man tittar på en fungerande konstruktion som faktiskt har en mycket låg avstämning (~17 Hz) som LTS B1 så fungerar den lite annorlunda än en "vanlig" basreflex. Högtalaren har redan i sluten låda en god frekvensgång och porten har mer en "stödjande funktion" som lyfter tonkurvan lite snarare än att den är nödvändigt för att det överhuvud taget skall uppstå någon bas.

Jag är en glad dilettant så du kan ta min "analys" med en nypa salt. Det enda jag är säker på är att jag ogillar småsignalparametrarna hos Seas ROY... ;)

Så, nu har jag svarat! Får jag gå ut och leka nu? :D

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 15:46

Håller med dilettanten om allt han skrev, in i minsta detalj.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-08 16:23

IngOehman skrev:Håller med dilettanten om allt han skrev, in i minsta detalj.

Vh, iö

Inklusive att han är en dilettant* alltså!

*) Tant som gillar dill??? :oops:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-08 18:14

Tack DQ-tanten eller hur det nu var. :wink:

Det du skriver låter vettigt och överensstämmer (förvånansvärt) bra med de få mätningar jag hunnit göra (vilka fö utfördes efter mitt inlägg). Ska bli mycket intressant att fortsätta mätningarna! Min magkänsla är att med en pluggad (sluten) låda så kommer det krävas ganska lite EQ för att nå dit jag vill. Frågan är då om det är bättre att köra med en avstämning kring 27Hz som jag har möjlighet till med båda portar opluggade och därefter EQa ner kring avstämningen?! Som sagt, ska bli spännande att prova.

Leka är väl det enda vi gör på faktiskt? :twisted:

Återgå till DIY-forum