Moderator: Redaktörer
Xmax * 2.73 mm
Xdamage ** 6.8 mm
(*) Xmax = [(winding depth - magnetic gap depth) / 2] + (magnetic gap depth / 3)
(**)Xdamage= Maximum excursion before permanent damage
Pontus91 skrev:Finns även på Hifikit för 210 kr/st: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... -tum/4fe35
Kicken skrev:Men minuspoäng för den helt-hopplös-att-försänka korgen
Kicken skrev:Men minuspoäng för den helt-hopplös-att-försänka korgen
Kraniet skrev:Kicken skrev:Men minuspoäng för den helt-hopplös-att-försänka korgen
jag tänker mig att man helst monterar den bakifrån. Frågan då är bara hur mycket påverkan man får på frekvensgången.
edit: andra alternativet kan vara att göra en rund platta av tunn plåt som går utanför "öronen" och sen försänker jämnt med denna.
Kicken skrev:Kraniet skrev:Kicken skrev:Men minuspoäng för den helt-hopplös-att-försänka korgen
jag tänker mig att man helst monterar den bakifrån. Frågan då är bara hur mycket påverkan man får på frekvensgången.
edit: andra alternativet kan vara att göra en rund platta av tunn plåt som går utanför "öronen" och sen försänker jämnt med denna.
Den verkar ju ha någon sorts filtpackning så det är väl nog tänkt att montera den bakifrån, men det ska nog vara en tunn baffel då <5mm.
En plåt på baffeln skulle nog bli bra
Kan det vara så att Neodymium inte är så känslig för modulation som ferritmagneter, så att det inte behövs?Kraniet skrev:Fe32 har ju dock ingen kortslutningsring. Vet inte om det spelar så stor roll iofs.
paa skrev:Kan det vara så att Neodymium inte är så känslig för modulation som ferritmagneter, så att det inte behövs?Kraniet skrev:Fe32 har ju dock ingen kortslutningsring. Vet inte om det spelar så stor roll iofs.
Kraniet skrev:jag kommer bygga en trevägare med 4fe35 som mid, parat med en 8tums bas.
har några andra projekt jag måste färdigställa först bara
IngvarAhlberg skrev:Jag tycker det är väldigt roliga element, även lillasyster 3FE22 är riktigt kul, bättre top än 4" varianten.
När elementen dök upp för ett par år sedan kom den här iden
aisopos skrev:Kraniet, hur mycket mer har du provlyssnat och grejat med elementen?
Har du lite mer åsikter nu, än vad du skrev i första inlägget?Kraniet skrev:jag kommer bygga en trevägare med 4fe35 som mid, parat med en 8tums bas.
har några andra projekt jag måste färdigställa först bara
Som mid?
Du vill inte köra elementet fullregister alltså ...
snillet skrev:Jag ville mest veta om det är vettigt att köra på dessa istället för vifabredbandarna till surrounder, sneglat lite åt "25":orna också men hade mina misstankar om att de kanske är i minsta laget för att kunna leverera ett användbart ljudtryck vid biolyssning.
celef skrev:räcker bandbredden på faitalpro, de ser ut att tappa nivå rejält i toppen och behöver kompletteras med diskant, är det så?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster