4-timmars stereorack (nu 99% klart)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Daniel_S

4-timmars stereorack (nu 99% klart)

Inläggav Daniel_S » 2012-10-14 13:23

Yo!

Nya apparater kräver ett nytt rack. Tidigare placering med grejorna gömda bakom soffan orsakade vissa problem med städningen, så nu ska de få en alldeles egen möbel. Ambitionen är att använda sig av en känd möbeljättes billigaste bord, samt lite egna idéer. Med noggrann planering, så kan man slarva med utförandet, det är ju ändå bara de synliga bitarna som betyder något.

Vikten kommer bara att ligga på bottenplattan, så materialet kan vara lite vad som helst. En dator och ett slutsteg ska få plats in i racket, och en receiver ska stå högst upp.

Skivorna sågades vid trävaruhandeln, och valet föll på 12 mm björkfanér. Resten fanns redan hemma. Tyvärr var det lite små skavanker på bitarna, men det blir nog bra när det är klart.

Nu på förmiddagen efter att söndagsuderhållningen (MotoGP och F1) var avklarat, så tog ursäkterna slut. Bara att skrida till verket:

Bild
En hög med skivor som borrats på frihand. Använder man korta skruvar så gör det inget om det blir lite snett.

Bild
Ett monteringstest, för att se att toleranserna är acceptabla. Check!

Bild
Det här anser jag vara ok tolerans i det här skedet.

Bild
Lite lim så att det inte racket rasar ihop när man tittar på det.

Bild
Pensla på lite träolja, valnöt. Färgen hade inget gemensamt med högtalarnas valnötsfaner, det blev mycket mörkare.

Bild
Naturligtvis behandlades bara de ytor som kommer att synas. Endast främre luckan oljades på båda sidorna.

Så här långt har det gått lite drygt tre timmar. Oljan skall torka i 24 timmar. Jag ger den till kvällen.

Sedan är det att dra fast gångjärn och handtag, samt se om symbiosen med möbeljättens bord alls fungerar. Slutresultat följer till kvällen.
Senast redigerad av Daniel_S 2012-10-14 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2012-10-14 17:10

5 timmar fick oljan torka innan det gick att hantera delarna. Handtag och gångjärn drogs fast, och allt blev faktiskt rakt. Gångjärnen kommer jag att få byta ut, för de var i klenaste laget. Det är bara pluggarna för skruvhålen som skall läggas till, men de är inte nära tillräckligt torra ännu.

Ni får ursäkta kvaliteten på bilderna, färgerna är helt åt väggen. Verkligheten är vackert chokladbrun, inte senapsdiarré.

Bild
Lucka stängd.

Bild
Lucka öppen. Inga hyllplan, steget blir masserat av fläkten i datorn. Den gamla harven ska dock bytas mot en mac mini så fort apple får ändan ut och släpper nya minin. Tanken är att wlan-basstation, nas och en liten dator ska klämmas in dit. Jag mäter in ett hyllplan när det blir aktuellt.

Bild
Från sidan. Skruvhålen pluggas naturligtvis. "Lådan" står på egna, 15 mm, ben. Ikea lack-bordet träder man sedan på. De är helt fristående från varandra.

Botten- och toppstycket är jämnt med insidan av benen på bordet. Sidorna och luckan hamnar mellan benen, och lådan hålls då på plats.
Bild

Jag är knappast den förste med den här idéen, men jag orkade inte söka om exakt samma bygge finns här heller på interwebs.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-14 17:12

Snyggt och funktionellt! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Återgå till DIY-forum