H1224-08 Seas L18RNX/P 6.5 basar för mkt.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

H1224-08 Seas L18RNX/P 6.5 basar för mkt.

Inläggav Johannes » 2012-10-17 19:45

Hej

jag skrev en tråd här tidigare om att minna nybyggda högtalare med seas l18rnx låter hornlikt= för mkt mellanregister

jag fick jätte värdefulla tips av er om ett annat filter. fixade detta och mina högtalare låter underbart. iaf väldigt bra i mitt lekmanna lyssningsöra.

men jag kan tycka att dom spelar väldigt mkt bas. har pure direkt ikopplad på yamha hemma bio förstärkaren rx 771 men kopplar jag ur pure direkt så vill man nästan sänka till minus på basen.

tycker det är trevligt med mkt bas men efter jag läst mkt här inne så iåt inser jag att jag inte haft med rumstödet i beräkningarna av lådan.

kanske är det problemet.?

lådan är på ca 14liter ( lite väl mkt dämpad skall ta ur lite . känns som transinterna försvinner lite)

basreflex med dubbla rör på baksidan med egen baffel på insidan och fräst avrundning avstämd till ca 36hz

seas elementen spelar ihop med scanspeak d2905 93000

scanspeaken ger 90db
seasen ger väl ca 87db om jag inte minns fel.

ändå spelar dom med mkt bas. ren och fin med otroligt djup för sin storlek.

vardagsrummet är på 6.5m X 4m parkett på platta med betong väggar hälften av väggarna. men med rejäl matta och soffa och en panelvägg bakom högtalarna som är isolerad för att fungera som en dämpande modul för slippa dålig ljud akustik. tycker rummet har hyffsat dämpad. ingen tendens till eko i rummet.

vad tror ni?

mvh Johannes

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-17 19:49

kan tillägga att dom spela mkt bas innan jag byggde om filtrena

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-17 20:11

Var det den här lösningen du använde?

http://zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Seasdiskanten spelkar med 91,5dB så det kan finnas anledning att justera dämpsatsen (de två motstånden närmast diskanten). Sen gör nog Zaph oftast sina designer som fristående och du kanske har tryckt upp dem mot väggen? Sånt ger bas! :) Mer att lära - ibland blir man klar! ;-D

Användarvisningsbild
skrutten

Re: H1224-08 Seas L18RNX/P 6.5 basar för mkt.

Inläggav skrutten » 2012-10-17 21:41

Johannes skrev:Hej

jag skrev en tråd här tidigare om att minna nybyggda högtalare med seas l18rnx låter hornlikt= för mkt mellanregister

jag fick jätte värdefulla tips av er om ett annat filter. fixade detta och mina högtalare låter underbart. iaf väldigt bra i mitt lekmanna lyssningsöra.

men jag kan tycka att dom spelar väldigt mkt bas. har pure direkt ikopplad på yamha hemma bio förstärkaren rx 771 men kopplar jag ur pure direkt så vill man nästan sänka till minus på basen.

tycker det är trevligt med mkt bas men efter jag läst mkt här inne så iåt inser jag att jag inte haft med rumstödet i beräkningarna av lådan.

kanske är det problemet.?

lådan är på ca 14liter ( lite väl mkt dämpad skall ta ur lite . känns som transinterna försvinner lite)

basreflex med dubbla rör på baksidan med egen baffel på insidan och fräst avrundning avstämd till ca 36hz

seas elementen spelar ihop med scanspeak d2905 93000

scanspeaken ger 90db
seasen ger väl ca 87db om jag inte minns fel.

ändå spelar dom med mkt bas. ren och fin med otroligt djup för sin storlek.

vardagsrummet är på 6.5m X 4m parkett på platta med betong väggar hälften av väggarna. men med rejäl matta och soffa och en panelvägg bakom högtalarna som är isolerad för att fungera som en dämpande modul för slippa dålig ljud akustik. tycker rummet har hyffsat dämpad. ingen tendens till eko i rummet.

vad tror ni?

mvh Johannes

Synd att jag inte har den diskant du har, jag håller på med lite olika filter till seas basen ifråga - i basreflex så behövs nog ca 20 liters volym samt en avstämning runt 28-30Hz skulle jag tro.

Ooops nu såg jag ju att det inte alls var samma bas - sorry
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-10-18 10:24

Jag har samma bas och har den i ca. 30 liter med avstämning runt 25Hz har jag för mig. Något man bör tänka på är att man oftast behöver en svagt lutande respons mot lägre frekvenser (från 100Hz och neråt) pga rummets egen förstärkning. Detta innebär i praktiken en lägre avstämningsfrekvens än för rakast möjliga respons i frifält.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-18 10:29

Är det bara jag som tycker att det låter som du har en knas inställning i din receiver?

Du säger att det låter ok vid pure direct läge = inga tonkontroller involverat.

När du sedan kopplar ur detta så får du för mkt bas?

Då har det ju inget med det passiva filtret att göra utan något som är felinställt i din receiver?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-18 14:26

Jocke skrev:Var det den här lösningen du använde?

Seasdiskanten spelkar med 91,5dB så det kan finnas anledning att justera dämpsatsen (de två motstånden närmast diskanten). Sen gör nog Zaph oftast sina designer som fristående och du kanske har tryckt upp dem mot väggen? Sånt ger bas! :) Mer att lära - ibland blir man klar! ;-D

Hej ja den lösningen använde jag och mina låder ser nästan precis likadana ut samma storlek men han har flyttat diskant en åt sidan en aning. Mina diskant er sitter i rak linje med basen. . Vet inte om han kör med basreflex eller sluten. Tror han körde basreflex med samma avstämning.

Grejen är att dom låter bra riktigt bra med en aningens mkt bas.

Seasen i fråga är denna . http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4468

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-10-18 14:37

Bild

Det var 34L och 27Hz, men notera att den lutar från 100Hz och är ganska avrundad (ingen skarp puckel).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-18 14:57

Johannes skrev:

Hej ja den lösningen använde jag och mina låder ser nästan precis likadana ut samma storlek men han har flyttat diskant en åt sidan en aning. Mina diskant er sitter i rak linje med basen. . Vet inte om han kör med basreflex eller sluten. Tror han körde basreflex med samma avstämning.

Seasen i fråga är denna . http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4468

Som sagts - kolla upp inställningarna på din reciever först av allt! Du bör nog ha koll på om lådvolym dämpning och port stämmer med designen. Prova sedan att flytta ut dem en bit från väggen. Om det är för lite diskant det handlar om kan du prova att byta plats på R9 och R10 för att kolla om det går på rätt håll!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-18 22:14

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-18 22:24

Men har du kollat din RECEIVER? :?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-18 22:34

Johannes skrev:

Nu svarade du samma sak igen utan att läsa vad jag skrev!^^

Då gör jag också det! ;-D

Som sagts - kolla upp inställningarna på din reciever först av allt! Du bör nog ha koll på om lådvolym dämpning och port stämmer med designen. Prova sedan att flytta ut dem en bit från väggen. Om det är för lite diskant det handlar om kan du prova att byta plats på R9 och R10 för att kolla om det går på rätt håll!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-18 22:49

Fjonkalicious skrev:Men har du kollat din RECEIVER? :?

hahaha sorry blev dubbel post. jodå den är kollad och nollad så att säga. allt är inställt på enbart frontar , inget extra bas eller liknande. det är inte nån nämnvärd skillnad att koppla ur pure direkt förutom att det är lite klarare och aningens aningens mindre bas inte mkt skillnad alltså med pure direkt

men dom låter jätte bra med pure direkt inkopplad. vissa låtar så kan man tycka att det kan ibland bli mkt bas för en såpass liten högtalare. men i överigt låter bra i flesta fall. kopplar man sedan ur pure direkt så blir det genast en lite skillnad i ljudet inte mkt alls. men där går liksom gränsen. och man vill ofta backa basen nån några db.

har aldrig varit med om detta förr när jag byggt högtalare oftast har det varit tvärtom.

men dom står troligtvis fel. dom står 15-20cm från vägg max.

angående avstämningen så har jag läst mej till att man inte helst bör understämma element. har visserligen ofta gjort det på vissa basar som har gillat det . men har börjat undvika det efter vad jag läst på nätet.

men en avstämning på 25hz är ca 10hz djupare är elementets fs skulle jag tro.

jag har en gammal marantz stereo förstärkare stor som ett as med hyffsat med pulver. skall prova den på seasen och kolla., men jag har för mej att den var mer mörkare och smalare i bredden än yamha n
men i marantazen finns det effekt för att driva dessa oxå.

men kan det vara så att mr zaph har kompenserat 4,5db i diskanten i sitt filter, men jag borde bara ha kompenserat bort 3db eftersom mina scanspeak spelar 90db mot 91,5 db

är det nåt motstånd som jag skall ändra på då eller? ändra värde på i såfall hur mkt?

detta innebär isåfall att min diskant spelar 1.5 db tystare är seasen är det detta jag hör då? är inte 1.5db väldigt liten skillnad?

men det är klart att med rumstödet finns troligen en puckel från 100hz och neråt samt att högtalarna står nära vägg ihop med 1.5db för dämpad diskant .. många bäckar små,

skall börja med ta ut dom längre från väggen iaf.
ev kolla motstånd men jag vet inte vilket och hnur mkt.

mvh Johannes

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-18 22:54

r9 och r10. skall kolla upp dom och ev byta plats.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-18 22:58

Johannes skrev:r9 och r10. skall kolla upp dom och ev byta plats.

Förutsätter att ditt filter ser ut som på Zaph´s Schema... då ska du kunna känna om det går på rätt håll - annars får du tala om hur du byggt!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-19 10:21

har bilder på dom. hur känner man om dom går åt fel håll?

dom är gjorda efter zaph s schema men det kan ju bli fel ibland.

MEN det konstiga är då är att basarna spelade mkt även med mitt gamla filter vanligt filter efter skolboken 2500hz andra ordningen linkwith med konjugat länk på basen och diskanten. fast med detta filter lät det konstigt med alldelses för mkt mellaregister. lät inte alls bra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 12:26

Johannes skrev:har bilder på dom. hur känner man om dom går åt fel håll?

dom är gjorda efter zaph s schema men det kan ju bli fel ibland.

MEN det konstiga är då är att basarna spelade mkt även med mitt gamla filter vanligt filter efter skolboken 2500hz andra ordningen linkwith med konjugat länk på basen och diskanten. fast med detta filter lät det konstigt med alldelses för mkt mellaregister. lät inte alls bra.

Jag menar att du kommer att höra att det blir lite mer diskant om du byter plats på motstånden så att du får 4 ohm parallellt och 3,3 ohm i serie - enligt ritningen ska det vara tvärtom men genom att byta plats på dem kommer diskanten att spela lite högre.

Ska försöka reda ut det lite kort. I en högtalarlåda strålar basen ut åt alla håll (4pi) medan mellanregistret och högre frekvenser kan "ta spjärn" mot baffeln och stråla i huvudsak riktat mot lyssnaren (2pi) - Detta innebär att ljudtrycket stiger 4-6dB i mellanregistret vid en jämförelse med basen (eller tvärtom om man vill - ljudtrycket i basen är lägre). Detta är kompenserat i Zaph¨s filter men inte i ditt skolboksfilter. Det kallas ofta för baffelsteg.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-10-19 13:06

Johannes skrev:men dom står troligtvis fel. dom står 15-20cm från vägg max.

angående avstämningen så har jag läst mej till att man inte helst bör understämma element. har visserligen ofta gjort det på vissa basar som har gillat det . men har börjat undvika det efter vad jag läst på nätet.

men en avstämning på 25hz är ca 10hz djupare är elementets fs skulle jag tro.

Det finns ingen magisk gräns som går när man passerar nedanför Fs, det beror på parametrarna sammantaget. Fs är egentligen bara egenresonansen för membranet i fri luft istället för i en låda. När den sitter i en låda får den helt andra parametrar och det är dem man justerar då. Vad den hade i fri luft blir då bara som matematiska inputs i beräkningen och gäller inte längre i verkligheten.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-19 14:16

kollade lite snabbt i lscp cad och sesasen verkar trivas bra i sluten. då blir den kvick och rullar av fint. med ev rumstöd så kanske det blir perfekt.

men jag har lyssnat hela förmiddagen nu och jag är riktigt nöjd med om. men tex när man kör svenska björnstammen: vart i världen jag vänder.

blir det riktigt mäktigt. fruktansvärd bas. imonerande att dessa små 6.5tummare kan spela så utan ens bli ansträngda.

jag kanske är lite petig man vänjer ju sej väldigt fort. känns bara lite ovant.

men jag har fått några tips av er som låter intressant.

1. flytta ut högtalarna från väggen =minska rumstödet

2. byta plats på r9 och r10

3.ändra lådan. större med djupare avstämningen/ev sluten

hur tycker ni slutna konstruktioner låter? funderar på att ha det som genomgående tema i hela min anläggning. kanske ser dom snabba och bra ut på pappret men vad tycker örat?

enligt seas själva passar ju denna alu 6,5 t till transmission line eller basreflex men dom rek oxå ett 2500hz delning med 12db/oktv

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 14:48

Har inte kört LSP CAD på många är - det är så länge sedan att den levererades på diskett...^^

Mina ER18RNX står som monitorer i studion nu och jag tror att det är samma motorsystem som i dina - jag spelar elbas genom mina utan antydan till att de ska bottna! ;-)

Om man ska resonera kring ideal för rumsstödet så hävdade IÖ en gång att en högtalare bör falla med runt 10dB från 100 ner till 20Hz. En sluten låda rullar av med 12dB och om förutsättningarna är rätt kan det säkert få det att funka - det fanns någon tråd om sluten sub med Q=0,5 för några år sedan.

Prova på med de grejer du fått tips om så hittar du säkert ett ljud som funkar och som du trivs med så småningom! :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-10-19 15:13

Är det svårt att bara förlänga röret lite? Eller rulla ihop ett glossy magasin inuti så att diametern mindskas.

Sluten tror jag kommer bli väldigt basfattigt med tanke på att qts ligger rätt lågt på 0.31. Den behöver en basreflexlåda tycker jag om man ska återge bas bra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-19 15:17

Martin skrev:Är det svårt att bara förlänga röret lite? Eller rulla ihop ett glossy magasin inuti så att diametern mindskas.

Sluten tror jag kommer bli väldigt basfattigt med tanke på att qts ligger rätt lågt på 0.31. Den behöver en basreflexlåda tycker jag om man ska återge bas bra.

Tror du har rätt där! ;-)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-10-19 15:50

(Hoppas det inte lät spydigt det där sista jag skrev, var inte meningen i så fall. Tänkte mera på rörets längd i lådan ifall det fortfarande får plats om man förlänger det lite. :) )

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-19 16:41

ingen fara .. jag kan ju plugga ett rör av dom 2 så blir den väsentligt djupare avstämd men med troligt blåsljud. men för att kolla iaf.

har som sagt lyssnat mer på dom och jag skall nog vara nöjd. för dom låter riktigt bra. sen bör dom väl vara inspelade oxå innan man bedömmer dom.

mvh Johannes

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-10-19 22:43

I min Yamaha RX-V861 så hör jag ingen som helst skillnad mellan Pure Direct och t.ex. Straight eller 2 ch Stereo. Eller ja, minimalt måhända mellan de två sistnämnda men det var nått år sen jag testade sist och nu står stereon nerpackad för flytt.

Förrut har jag lattjat med YPAO för att senare upptäcka att det förstört mer än något annat. Stäng av all sorts EQ i menyerna är mitt tips. Om inte så kanske du kan sänka basen bara..?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-20 08:45

Trycker jag in pure direkt . Blir det en helt klart hörbar skillnad. Ljusare klarare och lite mindre bas. Tycker det passar perfekt till mina seas. Men kör man via ton kontrollerna men dom står på noll bypass som det står. Och allt annat bortkopplat så låter det inte bra. Men jag skall väcka liv i min gamla marantz och pröva

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-10-20 12:02

Ok. För Pure Direct kopplar bort all slags EQ och stänger av funktioner med tillhörande kretsar osv osv

(OK! JAG VET INTE EXAKT! :D)

för att köra enbart för- och slutförstärkning, det lägger inte till nånting.
Men du visste kanske detta, men ändå, så det är klartgjort.
Jag hade gjort en fabriksåterställning för att vara på det säkra..

Vad använder du för läge annat än PD?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-10-21 18:25

Tror jag får be om ursäkt för denna tråd. Har lyssnat mer om mer nu enbart pd och jag är verkligen kanon nöjd igentligen. Fattar inte vad jag klagar på. Jag behöver ju inte ha nåt annat inkopplat än just pd.

Kanske var det att jag hade min far på besök för några dagar sen som lyssnade noggrannt och kom med sina åsikter om lite väl basiga samt nånting om transienten attdatt den var otydlig. Tror jag beror påträngande min överdrivna ev dämpning.
Sen att han inte gilla metall ljudet i metall konerna i seasen. Diskanten gillar han skarpt. Inga snack om den.

Han ville oxå att jag skulle flytta ut basen seasen 20mm för att ligga i fas med diskanten.
Samt sätta diskant en lite åt sidan som zaph s hemsida som länkades.

Annars tycker han dom lät bra. Jag blev väl påverkad och därav tråden

Mvh Johannes

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-10-22 20:34

Varför flytta ut diskanten?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-22 22:10

Elfsberg skrev:Varför flytta ut diskanten?

Han ville oxå att jag skulle flytta ut basen seasen 20mm för att ligga i fas med diskanten.

Nästa

Återgå till DIY-forum