För att lära mig har jag byggt ett par basmoduler med Seas CD22RN4X. Egentligen en variation på PanUrge med ett lite annat element för att komma undan faspluggen.
Man lär sig fort det här med rumsproblem i basområdet den hårda väg(g)en.
Följande problem hittade jag som nybörjare och tänkte dela med mig av lite tips för att göra det enklare för andra nybörjarbasare:
Fasintegration med topparna.
Det finns massa papers och tips på nätet med att matcha fasningen över delningsfrekvensen med hjälp av grupplöptid osv. Det funkade sådär kan jag säga.
Enklast var att köra en testton vid delningsfrekvensen via Svantes "Tone" sedan köra samma Svantes "CircFFT" och variera avståndet till topparna i inställningar på bioreceiver (eller variera fasen direkt på submodulen/delningsfilter om den har en sådan) så att man hittar max resp minvärde för amplituden vid delningsfrekvensen. Minvärdet mest för att ha som kontroll. Sedan behåller man självklart maxvärdet.
Börja med att ha sub och frontar på samma avstånd. Man kan ju teoretiskt lägga sig en hel period fel och det vill man ju inte. Denna position kan verifieras med grupplöptid.
Rumsplacering av bas och lyssnare
Här finns det en mängd olika rekomendationer. Men för att kunna se om de är tillämpliga i det specifika fallet (sic!) och framför allt hur det hela fungerar både teoretiskt och praktiskt med noder osv så är "Getting the bass right" av Toole ett måste. Det skulle eliminera 95% av alla frågor här på forumet om basplacering och jag själv önskar att jag hittat den direkt för det skulle besparat mig en massa letande och läsning.
Länk:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... apers.aspx
De två andra papren om högtalare och rummet är elementära.