Udda rum med möjligheter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verb

Udda rum med möjligheter

Inläggav verb » 2012-10-30 05:37

Ja, jag har då nyss flyttat, och har ett ganska märkligt rum att börja inreda... till hemstudio är det tänkt, där jag kommer sitta på golvet till en början, men när det tillkommer lite utrustning kommer jag bygga nån form av studiomöbel...

Jag postar med en bild för att kunna visa hur det ser ut :)
Det är en halvtaskig google sketchup modell (jag är inte så haj på programmet, men det tjänar sitt syfte som tankeverkstad och att komma ihåg mått)

:roll: Jag undrar om jag skulle kunna nyttja "förvaringen" som är längst upp mot taket som nån sorts helmholtz absorbent/resonans kammare i framtiden, hur effektivt det eg är att ha en där... jag får för mig att det inte gör så stor skillnad om jag fortfarande har en solid vägg bakom mig. Men jag är inte så haj på det där...

annars kanske det kan vara lämpligt att bara fylla hela utrymmet med en massa mjukt, eller skaffa en massa stenull o proppa in?

Kort sagt, finns det något sätt att nyttja det utrymmet till nån form av absorbent helt enkelt? Jag räknade ut att det är ca 843 liter stor "kammare". (ej inräknat själva "mynningarna" som är 17 cm djupa)

eller kanske "alkoven" är lämpligare att bygga om till en helt gigantisk basfälla??? :)

det låter redan rätt så trevligt, men har dippar o pikar som överenstämmer med rummets "grundmått" (411x291x275 cm)

Lessen om jag enbart ställe frågor här på forumet, och inte bidrar med så mycket skills! alla verkar så jävla kunniga utom jag själv :)

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-10-30 16:50

Det där rummet hade varit kul att bygga en hemmabio i. Utnyttja "förvaringen" till hushbox för projektor och att ställa en del elektronik i.

Men nu var det studio du skulle projektera. Vad har du tänkt dig för typ av verksamhet där i studion? Ska du spela in vokalister och instrumentalister, eller är det rent elektronisk produktion du tänkt dig?

Master Handbook of Acoustics av Everest är ett måste för den som själv vill sätta sig in i studiobyggande, tycker jag. Där kan du få lite idéer till lösningar som du kanske inte hade kommit att tänka på själv.

Men här på faktiskt är vi förstås ett gäng som har fuskat med smårumsakustik ett tag, så ger du oss lite inblick i vad du vill ha för funktioner kan vi säkert guida dig rätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-30 17:20

Blir det musikstudio och kontrollrum i ett?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2012-10-30 18:36

yes, allt i ett rum :) helt elektroniskt. Jag är väldigt mycket för att få det tyst, och det är det redan. Här hörs ingenting utom kaminens knackande o dova susande när den är igång i hallen intill.

Hushbox var inte en dum idé! fast jag har ett annat stort rum i huset det ska byggas bio i så småningom, men att ha ett rum där jag kan höra vad jag jobbar med är prio nummer ett!

Jag fick tanken igår om att bygga en våningssäng, och ha den så jag kan använda "förvaringen" där till typ, ett stort konstigt nattygsbord, sen bygga nån helmholtz låda och soffa under sängen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-30 18:49

Var ska du sitta och var tänker du dig att ha högtalarna?
Hur många kanaler?
Subwoofer(s)?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2012-10-30 18:56

Ska fila på en till ritning paa, Så får du se lite lättare hur jag tänkt mig nu efter en natts sömn! :)

Återkommer under kvällen!

Men jag kommer ha 2 st profundus P moduler, och har inte riktigt bestämt mig vad för toppar jag tänkt köpa, men det litar åt iP av storleksskäl, jag gillar att saker blir osynligt, men skulle vilja höra pi25 eller i6 innan jag beslutar något egentligen...

Återgå till DIY-forum