Moderator: Redaktörer
Tack så mycket för svaret! Håller just på att skruva loss elementet, så jag får kolla hur det ser ut...NiklasF skrev:Kika du så att inte kabeln ligger mot något, såg även att du kör med kabelskor, det kan vara dessa som spökar med dig.
Det är när jag sänker och höjer volymen på receivern (denon avr-1912), visst den är budget, men det borde väl ändå inte skrapa i subbarna....?NiklasF skrev:Höjer och sänker på Behringer eller på din förstärkare?
Behringer är billigaste tänkbara så om det skrapar när du rattar på dessa skulle inte förvåna mig det minsta.
Tanken är ju iofs inte att man skall ratta så mycket där utan ställa in nivån en gång och sedan sköta det via sin förstärkare.
IngOehman skrev:Om man ändrar volymen med en stegad volymkontroll så blir det alltså små
hack i signalen när volymen stegas upp eller ned.
Det beror på de diskreta volymstegen där en del av en i sig mjuk vågform (i
synnerhet den som går till basen) blir bemängd av högre frekvenser när en
del av vågformen har en giannivå och nästa har en annan.
Effekten hörs mest i basar men finns även i de högre registren även om det
ofta är svårare att höra dem när det samtidigt finns en massa högfrekvens-
ljud.
Jag kan tänka mig att det är detta du hör, men säker är jag förstås inte om
du hört missljud även i andra sammanhang, det vill säga när du inte ändrar
volymen under spelning.
Varför ändrar du volym medan du spelar musik, eller tittar på film?
Vh, iö
roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
douglas2009; dra ut alla kontakter/ frigör och öppna höljet.. hitta nu volympotten och ge den en dusch.. vrid några varv helt runt vänta helst ett dygn innan du kopplar in den igen KLART
doglas2009 skrev:roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
douglas2009; dra ut alla kontakter/ frigör och öppna höljet.. hitta nu volympotten och ge den en dusch.. vrid några varv helt runt vänta helst ett dygn innan du kopplar in den igen KLART
Den är inte ens ett halvår gammal, borde man verkligen få sådana problem så snabbt?
Och när jag upptäckte ljudet höll jag inte på att sänka/höja...
Jag kör mitt steg bryggat, skulle det bli konstigt om jag bara spelar med en bas, alltså det skulle ju fortfarande komma ström i dom sladdarna som egentligen skulle gå till den urkopplade basen (oj vilken krånglig mening). Skulle det kunna hända något skumt?
roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
Jag har seriekopplat basarna, och varje element har en impedans på 2+2ohm, och om jag har två sådana borde det väl bli 8ohm?bakerman22 skrev:Hur har du förresten kopplat...?
Du skriver att du kör två lådor på ett bryggat steg. Du kör lådorna i serie i så fall va ? Elementen är ju på fyra ohm. Två ohm bryggat lär inte steget gilla.
Du kan lika gärna köra steget i stereo med en låda på varje kanal.
Okej, hur löser jag det då?UrSv skrev:roggaro skrev:kan ingen normal människa säga att det sprakar i volympotten OCH att en liten dusch av electronikspray (biltema) gör underverk![]()
En AVR-1912 har ingen volympot utan en pulsgivare (rotationsenkoder) så spray torde inte göra nån större skillnad på sprak.
IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
del av signalen har lägre amplitud än den andra, då blir det ett litet steg.
Stegen kan vara väldigt olika hörbara beroende på var på en signalvågform
de hamnar. Mest hörs de om man spelar en lågfrekvent baston.
Det andra missljudet har knappast med volymkontrollen att göra.
Vad du menar med "en till varje kanal" när du just sagt att det bara finns en
subutgång vet jag inte, men det finns massor av sätt att ansluta subwoofers,
även beroende på om du vill att de skall befria topparna från all bas, och
beroende på om du vill använda det filter som finns i hemmabioapparaten
eller ett externt.
Vh, iö
doglas2009 skrev:IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
eller ett externt.
Vh, iö
Okej, men dom ljuden som blir när jag höjer och sänker har inte varit där innan, så det är något som inte stämmer...
Och jag menar om jag kan koppla en sub till varje kanal på slutsteget, eller om jag måste köra serie/parallell-kopplat... Om jag skulle koppla in en sub till varje kanal på slutsteget, kommer jag då få ljud i båda subbarna om jag bara har en enkel tele-rca kabel från slutsteget till receivern?
(Oj vad krånligt jag förklara...)
Okej, ska köpa en y-split, bara för att testa.Ronte skrev:doglas2009 skrev:IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
eller ett externt.
Vh, iö
Okej, men dom ljuden som blir när jag höjer och sänker har inte varit där innan, så det är något som inte stämmer...
Och jag menar om jag kan koppla en sub till varje kanal på slutsteget, eller om jag måste köra serie/parallell-kopplat... Om jag skulle koppla in en sub till varje kanal på slutsteget, kommer jag då få ljud i båda subbarna om jag bara har en enkel tele-rca kabel från slutsteget till receivern?
Du kan köra en högtalare per kanal på subbens slutsteg, men du måste ha signal in till varje kanal. Löses med en y-kabel från recievern. Men kan inte säga du vinner något mot att köra steget bryggat.
Jo visst, det kan jag göra. Dock vet jag inte om kameran kan ta upp dom ljuden, men jag ska testa. Jag gör det lite senare ..NiklasF skrev:Så det inte missförstås, kan du inte spela in en videosnutt så vi kan se och höra ?
doglas2009 skrev:IngOehman skrev:Det skall klicka när du ändrar volymen. Klicken är bara en effekt av att en
eller ett externt.
Vh, iö
doglas2009 skrev:Och jag menar om jag kan koppla en sub till varje kanal på slutsteget, eller om jag måste köra serie/parallell-kopplat...
doglas2009 skrev:Om jag skulle koppla in en sub till varje kanal på slutsteget, kommer jag då få ljud i båda subbarna om jag bara har en enkel tele-rca kabel från slutsteget till receivern?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster