bästa färgen för att måla högtalare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
talibankocken

bästa färgen för att måla högtalare.

Inläggav talibankocken » 2012-11-18 17:18

Ok, sitter på monitor audio silver rs serien och har tröttnat på att ha dem i svart ek. Har även uppgraderat mig från rs1 till rs6 och från bs fx till rs fx. Dessa är inte svarta utan körsbär, fick dem ruskigt billigt och nu när jag ändå vill byta färg så spelade det ingen roll.

Jag är ute efter en blank helvit färg, finns det någon som funkar bra med pensel/roller eller är det spray färg som gäller? Är van att spray måla saker men tycker att det går åt mycket färg och drar iväg i priset.

Mvh stefan

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-11-18 17:43

Vit båtlack polyuretan... den är bra.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-18 17:55

peranders skrev:Vit båtlack polyuretan... den är bra.

Länk? Kan den penslas eller rollas? De som jag hitta verkar behöva en färgspruta?

Annars blir det nog spray färg från bauhaus eller biltema. Har använt dem förut med ok resultat.

http://www.sweclockers.com/image/galler ... k=e997ae4c

Har dock tillgång till kompressor så om jag köper en:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ ... uta-15453/

och sedan:
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Far ... tan-36532/

Behövs det en speciell klarlack till den, eller klara den sig utan det?

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-11-18 19:44

Du klarar dig nog utan klarlack.
Duger det inte så kör en idiotslipning med löjligt fina slippapper + rubbing och polish+ vax.
Virrpanna

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2012-11-18 19:55

Den här har jag sprutat luckor med, ger en behaglig halvblank yta, kan nog rubbas efter några lager...

http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Lackfarg-36711/

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-18 20:44

Är det svårt att blanda färgen? Har en stor kompressor behöver jag något mer tillbehör till den för att det ska funka? Har inte kört med spruta förut, men borde inte skilja sig för mycket mot burkar....

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2012-11-18 20:56

Skillnaden mellan enkomponents lack och den tidigare rekommendationen är hårdheten, en hårdhetsgrad som du inte direkt har någon nytta med på en högtalare, och spruta färg handlar i stort sätt om att spä ut den till rätt viskositet, så då blanda in 2 komponent är något jag inte skulle rekommendera som ett första projekt till någon som inte har lackat förut..

Och som alltid, dom här färgerna är täckfärger, alltså sista lagret, dom ska se nästan perfekta ut innan med grundfärg och spackel..

talibankocken skrev:Är det svårt att blanda färgen? Har en stor kompressor behöver jag något mer tillbehör till den för att det ska funka? Har inte kört med spruta förut, men borde inte skilja sig för mycket mot burkar....

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-18 22:36

robin_bockman skrev:Skillnaden mellan enkomponents lack och den tidigare rekommendationen är hårdheten, en hårdhetsgrad som du inte direkt har någon nytta med på en högtalare, och spruta färg handlar i stort sätt om att spä ut den till rätt viskositet, så då blanda in 2 komponent är något jag inte skulle rekommendera som ett första projekt till någon som inte har lackat förut..

Och som alltid, dom här färgerna är täckfärger, alltså sista lagret, dom ska se nästan perfekta ut innan med grundfärg och spackel..

talibankocken skrev:Är det svårt att blanda färgen? Har en stor kompressor behöver jag något mer tillbehör till den för att det ska funka? Har inte kört med spruta förut, men borde inte skilja sig för mycket mot burkar....

Så perfekt yta med spackel/filler + primer på det, efter det så är det lacken som du rekommenderade? Vad blandar man ut den med, thinner? Blir kanske burkar som jag är van med så slipper jag chansa med resultatet.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-11-18 22:43

Såndär självhäftande vit plastfolie då? Då blir de blanka och fina, och du kan enkelt återställa dem. Billigt är det också. Jag vill minnas att nån på nåt av de svenska forumen hade klätt ett par stora Dynaudio med gott resultat. Det är nog rätt enkelt att lyckas skulle jag tro.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-18 23:03

Stranne skrev:Såndär självhäftande vit plastfolie då? Då blir de blanka och fina, och du kan enkelt återställa dem. Billigt är det också. Jag vill minnas att nån på nåt av de svenska forumen hade klätt ett par stora Dynaudio med gott resultat. Det är nog rätt enkelt att lyckas skulle jag tro.

Bra idee. Ska kolla närmare på det ;-)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-11-19 20:51

Shatterer of words

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-19 21:23

WOW! precis nu när jag la en länk på skrivbordet om nya färgen så satte sig en nyckelpiga på skärmen, å börja vandra runt :) ska man se det som ett omen eller va?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-11-19 21:24

Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-19 22:05

Har läst och kollat runt mycket. Fått ett pris på 4000:- svart för alla 7 högtalare, då ink material & färg. Då blank bil lack.

Var dock på förbi ljudmakarn på lunchen idag och de hade ett par matt vita elac högtalare. Något som jag gillade skarpt, tanken slog mig att en jobbar kompis lackar sina zegenar mercedes bilar med "montana black" spray färg. Det utan för arbete och ingen klarlack på det, den håller riktigt bra då han pendlar med bilen. Så blir montana black - snow white för 37:- burken och matt vita monitor audio silver rs. Fördelen är att de inte reflekterar ljus lika bra och jag kommer inte att störa mig på det, samt att damm mm inte syns lika bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-19 22:11

Är det plast-fanér på lådorna?
I så fall kanske det inte är så enkelt att lacka ett bra resultat på detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-11-19 22:26

paa skrev:Är det plast-fanér på lådorna?
I så fall kanske det inte är så enkelt att lacka ett bra resultat på detta.

Neee inge fuskfaner här inte, bara äkta vara...;) Är riktig faner som sitter, så det ska inte vara några problem.

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-11-20 02:52

Ingen som testat plastidip?
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Återgå till DIY-forum