DIY-TRÄFF i VÄNERSBORG LÖRDAGEN 11 MAJ 2013

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-11-29 20:58

Lokal bokad och en massiv insats har resulterat i att vi kan betala för lokalerna. Den 11 maj, 9.00 till 18.00 härjar vi runt i anrika Vänersborgs Stadshotell, numera Folkets Hus enligt gammalt fint recept.
Hör av dig (skriv i tråden) om du vill komma med ditt hembygge.

IDÉN
Inspirerad av Triodeträffen i Berlin nyligen föreslår jag att vi organiserar en traditionell DIY-träff i Vänersborg men försöker attrahera entusiaster från andra länder.
Upplägget är det samma som för Göteborgsträffarna, amatörer med hembyggen samlas och fördelas ut i ett antal rum för att spela, lyssna, titta, lukta ( :roll: ), prata och umgås kring temat Ljud och Ljudutrustning.
Deltagandet ska vara, som tidigare, helt kostnadsfritt och även för entusiaster som mest sysslar med fåtöljskonstruerande ska, också som tidigare, erbjudas att avnjuta evenemanget helt utan avgifter. Se dock (*)

Var:
Folkets Hus i centrala Vänersborg. Här finns flera små och stora rum (med hiss), jämte fik som väl kan servera enklare mat.
Tid:
11 maj 2013, kl 9.00 - 18.00
Vad: En DIY-träff, men låt den heta Triode/DIY-träff för att agna en mer internationell krok.
Hur: Man ställer upp med mackapärer - hembyggda högtalare, förstärkare, skiv- och CD-spelare, DACar, akustikförbättrare, sladdar och annat. Dessutom anordnas en loppis; möjlighet alltså att sälja av gamla rör, skivor, elektronikkomponenter och slikt.

I staden finns tre hotell i olika klasser samt en rad restauranter. Kommunikationerna är väl OK med nära till E6 och E20 (eller är det E22?). NiklasF kunde fixa bra och billigt boende i Vargön (fem kilometer bort).

På HiFi-forum är man, tyvärr, alertare varför mycket mer finns skrivet där: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88804&whichpage=1
Senast redigerad av soundbrigade 2013-05-20 20:32, redigerad totalt 11 gånger.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2012-11-30 00:59

Fantastiskt bra idé! Har inga konstruktiva förslag, men ville bara heja på lite!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2012-11-30 00:59

Fantastiskt bra idé! Har inga konstruktiva förslag, men ville bara heja på lite!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-11-30 01:14

Jag är gärna med och hjälper till och förmodligen oxå sugen på att ställa ut nåt...

En idé om man skall ha loppis är att märka upp grejerna noga och kanske skriva nån beskrivning av status etc. så kan man engagera nån ungdom (någons barn kanske) att förestå loppisen och sälja (mot lite ersättning naturligtvis) så man slipper stå där själv utan kan mysa runt i rummen hela dan.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-30 01:14

Vad menar Pac med sitt inlägg på HiFiForum:
En av styrkorna med våra DIY-täffar är att alla olika projekt varit välkomna och att vi inte exkluderat något. Det är en "gräsrots"-träff där alla är välkomna, dvs vem som helst med eller utan något de totat ihop är välkomna för en dag ihop med likasinnade.

Jag tycker fortfarande att det är en styrka så det skulle kännas konstigt att använda mina krafter för att skapa något som inte är enligt den devisen.

De DIY-träffar som jag varit på i Göteborg och Uppsala har varit enbart positiva upplevelser. Men här anar jag en skepsis, vad är det jag inte fattar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-11-30 07:51

Jag tror Pac bara uppfattade att man skulle köra efter den stil man har på Triodträffar ute i Europa, dvs förbokad plats och ev anmälningsavgift.

Loppis är klart vettigt! :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: DIY/Triod-träff i Vänersborg 2013 (förslag)

Inläggav paa » 2012-11-30 10:50

Ok, det låter som ett icke-problem som redan är löst.

soundbrigade skrev:En fråga jag funderar mycket på är hur man får ut info till tyska, holländska, danska, norska, engelska och andra DIY-are.

Prova tråd på något stort internationellt forum, som t.ex:
http://www.diyaudio.com/forums/clubs-events/
Där hänger väl alla?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-11-30 18:26

Jag ska försöka få ihop något slags koncept. Kollar lokaliteter och hur det är med andra arrangemang på FH, för då blir det billigare hyra. Måste också se över, i samma veva, hur det är med datum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: DIY/Triod-träff i Vänersborg 2013 (förslag)

Inläggav paa » 2012-12-03 21:38

soundbrigade skrev:IDÉN
Inspirerad av Triodeträffen i Berlin nyligen ...

Var du ner till Berlin?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-03 21:46

Nix. Har haft lust men det hade inte funkat.

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-12-03 22:05

låter jätteroligt! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-03 22:17

Så här ser det ut på FH i Vänersborg:
http://www.folketshusvanersborg.se/lokaler

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-03 23:21

Ett par feta horn på scenen i Teatern skulle vara mumma :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-03 23:41

avr7000 skrev:Ett par feta horn på scenen i Teatern skulle vara mumma :)

You bet!

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-12-04 01:39

vilken storlek snackar vi om då 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-04 21:57

STOOOOOOOOOOOOORA:

Bild

Jag har ett förslag för 111-12 maj 2013. Helgen innan är det visserligen Aurorafestival men förutom stora Festsalen slukar man ett antal mindre salar och skulle bara lämna två rum till oss.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-04 23:28

lden tonen mot Assad-regimen, efter amerikanska underätt

Efter något som jag ser som en utsträckt hand från Pac, kör vi vidare.

Jag kollar alternativet Folkets Hus i Vänersborg och försöker få ner priset.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-10 13:52

Är Faktiskt.-se på G, månne???

Jag har spottat ut snuset i nävarna, tagit tag i kragen och rullat upp den runt ärmarna igen, men ni andra?? Inget intresse, eller vill man bara diskutera färdiga aPPARATER PÅ EN GÖR-DET-SJÄLVTRÅD??

HiFiforum brinner: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88804

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-10 14:08

Din rubrik är ju så rörig. På HF avser man en DIY-träff, då kan ju fler tomtar vara med.

Jag har aldrig varit på någon men det kanske går att lösa. Skall sparka lite på schmutzi så kan vi se om vi inte kan lasta en bil knökfull från skåne.

Räknar kallt med att Aerob tar sig dit och att man kan slagga hos missanplass! :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-12-10 14:29

Fjonkalicious skrev:Räknar kallt med att Aerob tar sig dit och att man kan slagga hos missanplass! :-D

Visst kan man det. :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-12-10 15:02

Då V-borg ligger lite avigt ocentralt ur min synvinkel så tänker jag helt enkelt se
hur landet ligger för mig när det närmar sig.
Det handlar om både tid, pengar och avstånd.

Med samåkning från Uppsala-sthlm-trakten går det säkert att få tillräckligt bra ekonomi
på resan att pengarna inte bör bli något hinder.
Men just nu vet jag inte om jag har tid för denna långhelgsaktivitet.

Men jag lutar mig bakåt och inväntar att planerna tar lite mer form.
Och det finns säkert en typ 50% chans att jag kommer resa dit.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-10 15:14

Schmutzi säger att han är jättepå!

Problemet för mig är att i slutet av maj åker jag på långväga mc semester och tid samt dolares kommer att vara knapert då.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-12-10 16:48

Jag är på om jag inte jobbar,
Mina horn kanske skulle kunna få en plats
Om de hade vart av intresse:)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-10 18:34

Lite info:

Vi jobbar som om träffen bleve i Vänersborg om inte lokalfrågan i Göteborg kan lösas. Det finns för dagen två alternativ av vilka vi ganska omgående gör ett val:
Folkets Hus helgen 11-12 maj. (eller runt de dagarna)
Villa Herne helegn 3-4 maj. (eller därikring).

Varför Vänersborg? (Eller Göteborg för den delen). kan någon hosta upp ett arrangemang i Bygdeå, Laxå, Gemla eller Osby kan vi köra där men det handlar om att komma till skott.
Rubriken, vidare syftar på att det fortfarande rör sig om en traditionell DIY-träff, men där vi vill ha med ett internationellt inslag. Internationell inslag får ståku.. ståpäls av ordet Triode-fest, därför DIY/Triode. Å andra sidan vet väl få människor som startar trådar under DIY-rubriken att DIY står för Do It Yourself - alltså Gör Det Själv. (pik pik!!!!)

Jag rekommenderar folk att kolla HiFi-forums motsvarande tråd emellanåt.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-12-10 23:08

Ide på finansiering vore om folk tog med sig lite godbitar till loppis som gick till festivalkassan som kunde finnas till hands till nästa träff.

På så vis kunde man få till en långvarig lösning på träff.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-10 23:18

flathead skrev:Ide på finansiering vore om folk tog med sig lite godbitar till loppis som gick till festivalkassan som kunde finnas till hands till nästa träff.

Precis! :) Jag skrev nog något om en auktion på HF. Man kunde skänka grejjer, eller om man ville ha pengar i handen finna sig i att X % av slutsumman gick till möteskassan.

Användarvisningsbild
nanana

Inläggav nanana » 2012-12-13 13:00

hej!
jag heter jc morrison, och bor i malmö... flyttade dit från nyc, min hemstaden. jag har ordnat en ökänd träff som hette "new york noise", som hände 2000 - 2004, tillsammans med blackie pagano. det var en en dags affär, med mellan 80 - 400 pers.

jag är också en medlem av etf (european triode festival), som byggdes upp som ett slags svar till nynoise, men är ganska annorlunda på många sätt. vi har precis haft träff i berlin för nåra veckor sedan.

fast att vi känner inte alls varandra, och jag är helt ny här, jag tänkte förslå några små idéer... som råd (förmaning), som har bara att göra med format.

det här är inget annat än min lilla åsikt, så om ni inte håller med, glöm det.

ny noise skapades med tänken att de flesta audio träff var fleamarkets eller pissing contest (vem är/har bästa _____ ). vi var helt uttråkad med det. man skulle kunna har en del undervisning (tal om nya begrepp, teknik, eller materiell), historia, och göra lite affärer vid sidan om... eftersom vi var mer intresserad av byggkunskap och olika karaktär (det är jävligt tråkigt när alla gör precis samma sak med samma uppfattning bakom), och vi var tvungen av gemenskapet att ha en pissing contest (shootout), vi betämde oss tidigt att göra allt vi kunde för att underminerar de grundläggande idén: konkurrens och konformitet. vi ordnade contest med pris, men skapade kategorierna så att det skulle bli omöjligt att känna sig överlägsen att vinna de. vi hyrde en känd japansk transsexuell uppträdande och två medhjälpare i kimono att göra allt för att helan blev viktigare en bitarna. de var många röda kinder och gap skratt. inte så mycket tyst och ilsken grubblande. vi hade gamla expert som kunde prata om vissa vinkel ur audios historia... en altec högtalare, till exempel. och så alla som var med i shootout fick uttrycka sin egen estetik eller hypotes... våra domare valdes från bakgrunder som hade inget med hifi att göra.

det var skit kul, och jätte jobbigt! jag förlorade en del på det hela, och gav upp efter 4 år. men några av de som var med fortsatt med sina egna träff. den första etf i danmark börjades precis så. jag tycker om att tro vi (blackie o jag) inspirerade helt nya sätt att tänka på audio träff. de finns säkert de som inte håller med! (jag är hatad i vissa cirklar...)

jag tycker att det är vettigt att har en tema. man kan varierar den varje år... så det kommer upp nya grejer hela tiden. om man ska har en shootout, det finns många diy projekt som passar. ett år, horn högtalare, nästa år, skivspelare... etc. grejen är, att teman kan göra så att det kommer det mest varierande resultat... så det bli inte bara 3 watts triode förstäkare och altec kopier (kul men också snabbt tråkigt). vi hade hybrid grejer och väldigt olika högtalare. inte bara 5 tums mini monitor (bleh), och vintage möbler. klart vi var mest intresserade av rör grejer, men inte bara.

alla tycker om fleamarkets. man kan underlättar finansiering med bord platser eller en lotto (med skänkta grejer) som stödjer följande träff. men träffen kommer nog att kostar mer en vad skulle tjänas från vilken diy audio loppis som helst. loppisen är bara skoj av sig själv.

ja, det här kanske räcker? hoppas att det hjälper lite. jag kan säger att det svåraste var att hifi typen gör det mesta mindre. ny noise skapade en stil som jag ville inte ha: fula hembyggde diy. experiment får ser ut hur som helst, men vi hade hoppat att får ut nåt som kunde jämföras med chopper scenen. att galna diy folk skulle visa sina kunskaper som tillverkare. inte bara som hemelektronik... men konst. att diy är också en konst form. det gick inte.

jc

Användarvisningsbild
nanana

Inläggav nanana » 2012-12-13 13:04

det här var våra kategorierna för pris i shootouts

• Most Byzantine
• Most Fabulous
• Cheapest and Ugliest (one category)
• Most Absurd
• Most Self-Righteous
• Most Alluring
• Least Offensive
• Most Philosophical
• Most Aggressive
• Most Rebellious

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-13 14:05

Det där lät definitivt kul.

Det har delats ut pris vi några tillfällen minns jag, men för att stimulera ALLA ska man som du föreslå ge pris i kategorier som är "udda". Ett pris i "best sounding", "lowest distortion" eller "blankaste pianolack" förutsätter obegränsade resurser och utesluter de gladaste och vildaste amatörer.

Jag hoppas att vi a) får till en träff och b) att du kommer så vi får snacka lite.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-12-15 17:06

Sådär, nu har jag snackat med Pac på HF och vi kör. Ska boka Folkets Hus nästa vecka den helg som antytts ovan. Sedan kör vi.
Förutsätter att Faktisktfolket är lika engagerade som folket på HiFi-forum.

Nästa

Återgå till DIY-forum