D-S-T, olika element.. samma tillv.?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

D-S-T, olika element.. samma tillv.?

Inläggav m_persson79 » 2005-02-12 23:46

DST tillverkar som känt Peerless, Vifa, Scan speak & Logic.

Vad är skillnaden i tillverkningsprocessen tro?

Jag menar, "globala" (hittade inget bättre ord) företag döper sällan om sina produkter efter ett företags-uppköp.

Smart med flera namn menar jag...
även om DST inte har köpt upp o så.. men jag ställer mig frågan,

Är Scan speak verkligen "bättre" än Peerless?

Vad säger ni som vet vad ni yrar om? 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: D-S-T, olika element.. samma tillv.?

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-13 15:25

m_persson79 skrev:Är Scan speak verkligen "bättre" än Peerless?

Rätt element på rätt plats! Det beror ju helt på vad kraven är och vad elementet ska användas till. När det gäller basar av lite större format har ju peerless visat sig vara mycket prisvärda och bra. SS anser jag vara överskattade, särskilt till sitt pris. Bra grejjor, visst, men för högt i pris i förhållande till prestanda. Deras kalott-diskanter är dock riktigt fina. Dom kan man få bra priser på också om man köper från "rätt" ställe.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 11:57

Det var ju olika tillverkare från början.
Ejvind Skaaning är grundaren till Scan-Speak och Dynaudio. Scan-Speak använder ju Skaanings SD-system i sina motorer. Så dom har ju ett lite annat arv än Vifa och Peerless antar jag.
Det är ju rätt nyligen man gick ihop för att få till D-S-T antagligen för att kunna dela på vissa utgifter.
Peerless har ju länge använt sig av kortslutningsringar och må väl ha förfinat den tekniken genom åren. Vifa har ju också sina fördelar. Scan-Speak har ju dock haft lite försprång med sin ärvda SD-teknik.
Nu har ju dock peerless börjat med kopparklädda polstycken också på vissa element och dessa presterar ju väldigt låg distorsion. Det tillsammans med ordentligt kunnande i kontillverkning gör dom ju till ett väldigt fint märke (om än lite oglamoröst). Vifa har ju utvecklat polykonerna rätt fint. Olika mineraler för att få til hårda koner med självdämpning.

ag har ingen djupare insikt i hur de jobbar men alla tre företagen har väl haft sina vinklingar på problem och därmed lite olika erfarenhet och styrkor/svagheter. Man får väl anta att de kompletterar varandra nu för att göra bättre element.
Dock får man ju lite JWS/Proson/Genexxa känsla om dom där det är Scan-Speak/Vifa/Peerless som statusen går.. Men riktigt så farligt är det kanske inte. Det kan väl inte vara dumt att tre av de största och mest använda elementtillverkarna har gått ihop?

edit: dock håller jag med om att SS idag är lite överskattade. Peerless levererar samma prestanda ofta till halva priset. Speciellt i de fall de har kortslutningsringar och kopparklädda polstycken (då det i princip är ett SD-system..). Sen är ju inte allt magnetsytem så det finns ju annat att fundera på också.
Det är väl knappast en slump att IÖ utgått ifrån Peerless och Vifa (och Seas) til sina element och inte Scan-Speak?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 12:28

IÖ konstruerar elementen själv och använder således bara Vifa och Peerless med flera som tillverkare.

Scan Speak-elementen har faktiskt ganska fina prestanda. Säg den Peerless- eller Vifa-diskant som matchar Scan Speak D2905/9700 avseende dist tex. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 12:39

Morello skrev:IÖ konstruerar elementen själv och använder således bara Vifa och Peerless med flera som tillverkare.

Scan Speak-elementen har faktiskt ganska fina prestanda. Säg den Peerless- eller Vifa-diskant som matchar Scan Speak D2905/9700 avseende dist tex. :lol:

ja diskanter är dom ju faktiskt duktiga på. det finns ju dock likvärdiga produkter från Seas och Hiquphon. LDSG rankar ju Human och Morel också till den gruppen.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 12:40

Morello skrev:IÖ konstruerar elementen själv och använder således bara Vifa och Peerless med flera som tillverkare.

Scan-Speak verkar fokusera på andra saker än Peerless och vifa som är mer för spridning och frekvensrespons än ultralåg dist. Seas är ju fortfarande bäst på att göra användbara diskanter. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 12:45

men visst är det så att iaf vifa och peerless "outsourcear" tillverkningen vissa element till Kina numera?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 12:49

Jag vill minnas att den högdistorderande Vifa DX25:an har lika hög riktverkan som SS9700 vid 20 kHz. :wink: Visst gör SEAS fina diskanter; Seas Millenium har faktiskt lite mindre riktverkan än SS9700, men å andra sidan har den högre distorsion. Personligen skulle jag aldrig köpa liten riktverkan på bekostnad av dist. 8)
Efter att ha levt med SS9700 sedan i somras kan jag konstatera att den låter förbluffande rent, även vid vansinnig lyssningsnivå. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-14 13:02

Kraniet skrev:men visst är det så att iaf vifa och peerless "outsourcear" tillverkningen vissa element till Kina numera?

Det är väl Logic som tillverkas i Kina? Hade inte Peerless en produktion av CT62 i Indien för något år sedan? Är resten dansktillverkat?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 13:06

Seas H534 låter ju också rent vid höga volymer, har inte hört milennium-diskanten men den lär ju också låta rent trots en aning högre dist.

Man behöver ju inte så absurt låg dist för att det ska låta bra, det räcker väl med tillräckigt låg dist, sedan spelar det ingen roll längre. Då är andra parametrar viktigare.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-02-14 13:08

Morello skrev:Seas Millenium har faktiskt lite mindre riktverkan än SS9700, men å andra sidan har den högre distorsion. Personligen skulle jag aldrig köpa liten riktverkan på bekostnad av dist. 8)

Enlikt Linkwitz så ska Seas Millennium ha lägre distorsion än D9700, kan skillnader i produktionen göra att ni inte har samma resultat eller har någon mätt fel? 8)

Har du möjligtvis några mätresultat att visa upp på olika diskanter? De distorsionsmätningar jag har sett på nätet är tyvärr inte helt entydiga, vissa visar på förkrossande överlägsenhet hos SS jämfört med Vifa medan några andra inte visar på någon större skillnad :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 13:12

Martin skrev:Seas H534 låter ju också rent vid höga volymer, har inte hört milennium-diskanten men den lär ju också låta rent trots en aning högre dist.

Man behöver ju inte så absurt låg dist för att det ska låta bra, det räcker väl med tillräckigt låg dist, sedan spelar det ingen roll längre. Då är andra parametrar viktigare.

Visst, men jag känner inte till några diskanter som har så låg dist att den med marginal kan försummas. H534:an vill jag inte ens jämföra med Millenium eller D2905/9700 :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 13:14

Morello skrev:
Martin skrev:Seas H534 låter ju också rent vid höga volymer, har inte hört milennium-diskanten men den lär ju också låta rent trots en aning högre dist.

Visst, men jag känner inte till några diskanter som har så låg dist att den med marginal kan försummas. H534:an vill jag inte ens jämföra med Millenium eller D2905/9700 :lol:
Jaha, varför är den så kass tycker du? :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 13:16

är det något man kan vara överens om är väl att distmätningar verkar variera väldigt mycket i kvalité och tillvägagångssätt.
vore roligt med ett ordentligt test av flera element så man kunde dra några slutsatser.

edit: H534 är väl den som användes i NHT av Kantor? Kanske modiferad då? Men det var den bästa diskanten som fanns att tillgå enligt Kantor. Kanske i förhållande till pris vad vet jag.. :roll:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-14 15:07

Är det någon som känner till hur distorsionsnivån är på D2904/7100?

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-14 15:17

Den nya Scan Speak S2905/9700 är mycket välljudande. Skall se om jag hinner med distmätningar vid nästa session.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 15:19

EngelholmAudio skrev:Den nya Scan Speak S2905/9700 är mycket välljudande. Skall se om jag hinner med distmätningar vid nästa session.

D2905/9700 distar cirka 0.1% vid 94dB (tror jag det var) :D S-versionen torde inte vara sämre. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-02-14 15:26

Scan Speak-elementen har faktiskt ganska fina prestanda. Säg den Peerless- eller Vifa-diskant som matchar Scan Speak D2905/9700 avseende dist tex
D2905 låter helt OK, hade brorsans LST (inte LTS-högtalare) på besök för ett tag sedan...
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=26192&SearchTerms=lst+audio

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 15:32

Diskanterna i LST-burkarna är inte 9700, utan 9000 eller 9300. 9700 har försänkta skruvar samt annan coating på membranet. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 15:52

Morello skrev:Diskanterna i LST-burkarna är inte 9700, utan 9000 eller 9300. 9700 har försänkta skruvar samt annan coating på membranet. 8)

Jag har ägt 9000, 9300 och 9900 samt testat 9700, 9900 och 9700 tycker jag gör ett märkbart bättre jobb än de övriga men med handen på hjärtat så hör jag inte så fasligt stora skillnader mellan 9700 och 9900. Al hornet på 9900 kanske påverkar ljudet lite i de övre regionerna men inte så man stör sig. Just nu lutar det åt att min nästa diskant kommer bli Seas Millenium.

Det känns som att Seas och SS står i en klass för sig med sina finare serier Revelator/Excel inte för att jag testat alla men nog gör dom sin plikt alltid :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 15:58

Måste även lägga till att just när det är samma leverantör och säkert samma tillverkare mm till de olika märkena så skulle man ju kunna tänka sig att de dyrare SS elementen har en dyrare tillverkningskostnad i form av bättre toleranser och längre utvecklingstid?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-02-14 18:23

Martin skrev:
Morello skrev:

Jaha, varför är den så kass tycker du? :roll:

Det är jag också nyfiken på. Den fick ju förhållandevis mycket beröm i samband med framtagandet av LTS-högtalarna F1, S1 och S2.

/Erik

Återgå till DIY-forum