Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Helst skall du lägga dig nära q=0,5 och sedan justera. Då blir lådorna som effektivast.
Fördelen med den slutna konfigurationen är utklingningen. Du kan spela något starkare med 8 slutna än med 2 basreflex, men du får betydligt bättre koppling till luften.
Man skall inte underskatta konarea.
Du behöver inte bekymmra dig för den i förhållande till våglängden måttliga skillnaden i avstånd.
Kraniet skrev:separata lådor är nog smartare. Du kan ju variera placering lite mer. Men det blir kanske en bra kompromiss med fyra lådor med två basar i varje.
Fast jag skulle funderat på att sätta två basar i en och samma låda och placera dessa så rörelserna tas ut.
Vill man göra torn skulle två lådor med två element i varje kunna vara nåt. Monterar man dessa i ska "twinholders" kan man få en smidig låda.
Tänker mig då en låda på ungefär halva takhöjden där de två elementen placeras 1/4 in från ena kanten.
En låda på 120 liter borde kunna göras 110x54x20cm innermått. Vilket alltså motsvarar cirka 115x60x25cm. Sen dom exakta måtten kan ju varieras. 110x33x33 innermått är ju en annan variant.
Blir "twinholders" för avancerat så kan elementen monteras på varsin sida om lådan. Den blir dock svårare att placera då.
Q i lådan på 0.5 är omöjligt med den basen. Men om du siktar på cirka 50 liter eller något mer tror jag nog det blir bra (Q 0,7). Kurvan får sedan EQas till så den blir mer lik den som fås i en låda med Q 0,5
BPM skrev:Jobbigt med Q 0,5.. Lite simulation i Basta ger att jag behöver 300L per element för att komma i närheten.
Kraniet skrev:Q i lådan på 0.5 är omöjligt med den basen. Men om du siktar på cirka 50 liter eller något mer tror jag nog det blir bra (Q 0,7). Kurvan får sedan EQas till så den blir mer lik den som fås i en låda med Q 0,5
Det där får herrn gärna utveckla mer:IngOehman skrev:Har snabbläst tråden och har några synpunkter:
1. Det har påståtts att lådan blir effektivast med Q=0,5. Det låter som en
sorts tumregel, och som alla tumregler är den dumheter. Det är i varje fall
en synpunkt som det är svårt att få stöd för sett ur en fysikalisk synvinkel.
Om systemet är odämpat så blir effektiviteten bättre och bättre ju större
låda man använder för alla väldigt låga frekvenser, medan man får högre
effektivitet ju mindre låda man använder i ett litet register runt och över
resonansfrekvensen. Om både dämpningen (i lådan) och lådans volym är
inkluderade i frågan så är en större låda med mindre dämpning en som ger
en högre effektivitet för ett givet Q-värde, och att minska Q (t ex från 1,0
till 0,5) med dämpning ger sämre effektivitet, inte bättre.
2. Om du skall använda ett större antal element så är det kanske klokare
att köpa flera lite mindre förstärkare än en stor. Då slipper du seriekoppla
elementen, vilket för det mesta fungerar dåligt i basområdet.
Lycka till!
Vh, iö
IngOehman skrev:Har snabbläst tråden och har några synpunkter:
1. Det har påståtts att lådan blir effektivast med Q=0,5. Det låter som en
sorts tumregel, och som alla tumregler är den dumheter. Det är i varje fall
en synpunkt som det är svårt att få stöd för sett ur en fysikalisk synvinkel.
Om systemet är odämpat så blir effektiviteten bättre och bättre ju större
låda man använder för alla väldigt låga frekvenser, medan man får högre
effektivitet ju mindre låda man använder i ett litet register runt och över
resonansfrekvensen. Om både dämpningen (i lådan) och lådans volym är
inkluderade i frågan så är en större låda med mindre dämpning en som ger
en högre effektivitet för ett givet Q-värde, och att minska Q (t ex från 1,0
till 0,5) med dämpning ger sämre effektivitet, inte bättre.
2. Om du skall använda ett större antal element så är det kanske klokare
att köpa flera lite mindre förstärkare än en stor. Då slipper du seriekoppla
Lycka till!
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Klart det funkar med splitters och ett extra steg - men mitt råd är att bygga separata lådor och lyssna först innan du lägger pengar på ett steg till!
Skulle du bli nöjd med lösningen så kan du se kompletteringen med ett steg till som en marginell förbättring av ditt välljud.
Bor du i Stockholm kan du ta en sväng till K12 och lyssna, och bor du på västkusten så finns AVR7000 i Trollhättan som kanske kan erbjuda lyssning
De har serie-parallellkopplade lösningar.
MagnusÖstberg skrev:Parallelkoppling minskar impedansen - tvärtom alltså
BPM skrev:MagnusÖstberg skrev:Parallelkoppling minskar impedansen - tvärtom alltså
Jo, alltså.. Om jag parallellkopplar 2st SLS 8 så hamnar jag på 4 Ohm.. Perfekt för en kanal på ett E800. Parallellkopplar jag 4st per kanal så får jag 2 Ohm.. Inga problem för iNuke men inget min E800 gillar.
Tänker jag fel? SLS 8 är väl etthms-element?
Däremot vet jag inte hur jag kombinerar parallell -och seriekoppling. Har bara sysslat med antingen eller..
MagnusÖstberg skrev:BPM skrev:MagnusÖstberg skrev:Parallelkoppling minskar impedansen - tvärtom alltså
Jo, alltså.. Om jag parallellkopplar 2st SLS 8 så hamnar jag på 4 Ohm.. Perfekt för en kanal på ett E800. Parallellkopplar jag 4st per kanal så får jag 2 Ohm.. Inga problem för iNuke men inget min E800 gillar.
Tänker jag fel? SLS 8 är väl etthms-element?
Däremot vet jag inte hur jag kombinerar parallell -och seriekoppling. Har bara sysslat med antingen eller..
För att vara på säkra sidan skulle jag se det som ett 6.2 ohms-element vilket är dess lägstaimpedans enligt databladet.
Parallellkoppla två basar med varandra.
Parallellkoppla de två andra basarna med varandra.
Låt plus från förstärkaren gå till de första två basarnas plus och koppla vidare från minuspolen på dem till pluspolen på de två andra. Koppla sedan minus på de två sista elementen gå tillbaka till förstärkarens minuspol.
Då har du samma impedans som ett element ursprungligen hade.
IngOehman skrev:Då slipper du seriekoppla
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:1) Jag förstår inte hur du tänker. Man konstruerar ju alltid en låda för ett givet q-värde inkluderat såväl låda som dämpning.
Användare som besöker denna kategori: smile och 10 gäster