Uppgradering av bejsers

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Uppgradering av bejsers

Inläggav PontusEriksson » 2012-12-26 22:33

Då jag inte är 100% nöjd med djupbaskapaciteten i mina SLS12-subbar funderar jag på att uppgradera.

Har haft funderingar på att helt enkelt behålla lådorna men istället sätta i SS Discovery-element och DLS-portar. Det skulle resultera i dylik prestanda, per låda och utan roomgain:

Bild

Fördelar:
*Enkelt
* (förhållandevis) Billigt

Nackdelar:
*Tråkigt :D
*Krångla med basreflex, avstämningar hit och dit...

Men... Jag har även funderat på 2st Dayton 15" i slutna lådor liknande de adzer har. Något i stil med:

Bild

Yttermått BxHxD 70x50x60 cm som ger en bruttoinnervolym på 166 liter byggt i 22 mm MDF. Isotermiserande fyllning ger Q=0,61-0,66 med kall talspole beroende på fyllningsgrad. Borde kunna funka, större låda än så vill jag inte ha.

Fördelar:
*Coolt :D
*2 st Dayton RSS390HF-4 flyttar 4,7 liter luft p-p, drygt 2,5 ggr så mycket som 2 st SLS12 i slutet...
*Slutet = inga konstigheter, föreställer jag mig

Nackdelar:
*Dyrare
*Bygga nya lådor

Nå, så ligger det till. I vilket fall som helst kommer jag att skaffa en miniDSP då det känns som den enklaste lösningen för att få bukt med rumsresonanser och i fallet med slutna lådor, djupbaskompensation.

To be continued :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 22:38

Om jag fick välja vilken av dessa lösningar jag själv skulle ha hemma så hade jag utan tvekan gått på den slutna, men då räknar man ju inte in tid och kostnad som en faktor.

Har du simulerat skillnaden mellan SLS12 och Discovery i de lådorna du har?
Lägg in både de nuvarande och de nya elementen i samma simulering så ser man tydligt vad du tjänar på bytet. Lägg in dayton också vet jag.

Intressant projekt iaf. Lycka till och kör på :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-12-26 22:45

Skillnaden mellan SLS12 och Discovery är rätt ordentlig. Dels är själva tonkurvan mycket snyggare, dels är x-max 12,5 mm mot SLS12's 8 mm. Portarna jag har nu överstyr dessutom ganska tidigt, så att byta dem mot bättre ger också en prestandaboost.

Simulering på alla 3, quick and dirty utan varma talspolar etc:

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-26 22:48

När man ser det där så är det ju ganska uppenbart vilken lösning som är bäst på pappret. Dayton har högst MOL i alla register(förutom några få Hz runt 25Hz).
Samt att räknar man in att den kan spela infra , har lägre grupplöptid och att du slipper risken med felavstämda och överstyrda portar så vet jag vad jag hade valt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-26 23:17

Jag har själv 4st Dayton HF 15". Fungerar riktigt bra, kan absolut rekommendera dessa.
Då har jag lite mindre lådor än de du räknat på, så dina lär ju inte bli sämre om du skulle köra på Dayton!

Återgå till DIY-forum