Motstånd och Kondensator - HJÄLP!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Motstånd och Kondensator - HJÄLP!

Inläggav hifikg » 2013-01-03 14:50

Tänk att jag startar ett ämne i DIY-forum... he he, nåja jag brukar greppa lödkolven ett par gånger om året och nu är det redan dags för det här årets insats. Jag sitter med ett sådant här paket

Bild

Kunskapen säger att det är effektmotstånd som brunnit. Kunskapen säger också att det ska vara 1,5 ohm och 10W, gärna mer W. Jag söker effektmotstånd på ELFA och får upp nära 3000 av olika slag och inte hittar jag något sätt att filtrera på ohm och Watt. Hittade:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ffektmotstånd

och

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ffektmotstånd

Den sista ser ju mer lik ut, men hela 50W kanske är att ta i? Idag sitter det tre såna där motstånd hoplindade (seriekopplade) kan man ersätta dem med ETT rejält?

Sen kanske jag behöver en ny kondensator också. Där har ELFA 7000 att välja på. Minst 100V ska det vara och absolut (?) 220µF. Något speciellt att tänka på där? Det skiljer ju rejält i pris mellan olika komponenter, från någon enstaka krona till många hundra. Dessutom tänkte jag byta i båda högtalarna när jag ändå är igång, så priset blir gånger två.

Tips?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-01-03 15:03

Inget av motstånden du valt är nog speciellt lämpligt. Följande är bra alternativ:

60-541-67

60-251-20

60-542-75

60-989-17

Kondensatorn är lite meckig från Elfa eftersom den skall vara bipolär. Hifikit artikel 5041 är nog en bra kandidat.

Sen om det har brunnit ett av tre motstånd i serie (4.5 Ohm ca 30 W med god cirkulation) med samma värde så kan jag tycka att det borde varit lite upphettningsmärken på samtliga samt att jag undrar hur i hela friden man har spelat för att bränna det.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 15:14

UrSv skrev:Inget av motstånden du valt är nog speciellt lämpligt. Följande är bra alternativ:

60-541-67

60-251-20

60-542-75

60-989-17

Kondensatorn är lite meckig från Elfa eftersom den skall vara bipolär. Hifikit artikel 5041 är nog en bra kandidat.

Sen om det har brunnit ett av tre motstånd i serie (4.5 Ohm ca 30 W med god cirkulation) med samma värde så kan jag tycka att det borde varit lite upphettningsmärken på samtliga samt att jag undrar hur i hela friden man har spelat för att bränna det.

Tack!

Det kanske "bara" är ett som brunnit. Ska ta isär klumpen och undersöka.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-03 15:23

Motstånden är alltså parallellkopplade?
Så om du mäter tvärsöver dom så ska du kunna mäta upp 0,5 ohm om dom skulle
råka vara hela.
Om du provat detta så börja med att mäta med mätpinnarna ihop bara.
Så drar du bort den resistansen från nästa mätning.

Det kan vara klokt att "kalibrera bort" resistansen i mätsladdarna när man ska mäta
så här låga ohm.

Har ett brunnit så skulle jag själv nog byta alla ändå. Ingen större kostnad, och
när man ändå håller på, typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 15:49

Kondensatorn behöver ju inte vara trasig för all del. På motstånden står det

RSS10W 1Ω J men killen som renoverat dem skriver 1,5Ω, ska dubbelkolla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-03 18:09

De komponenterna som visas på bilden var de första som "tweakades"? Framförallt elektrolytkondensatorn, byttes ofta till en plastfilmstyp.

R15 resp. C25 i schemat.
http://www.quadesl.com/schematics/quad63_schematic.gif

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 18:20

Aha, har fått en del moddningstips, där bl a kondingarna hamnar i en extern låda. Det får bli ett senare experiment. Nu vill jag få igång högtalaren igen och köpte de motstånd jag kom över. Blev 1,5 ohm och 11W, det var vad som fanns hemma för dagen. Men jag förstår inte matematiken riktigt. Tre parallellkopplade ettor blev 1,5... Behöver jag då en eller två 1,5 ohmare? Den ska kopplas parallellt med kondingen...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-03 18:31

Tre "ettor" parallellt blir 0.33 ohm, för lågt. Har för mig att de där komponenterna ska höja impedansen i något område för att inte slutstegen ska krokna. Har du 1.5 ohm på 11 W räcker det förmodligen med ett motstånd.

Hittade detta på Keith Snook's hemsida:
I called Rob Flain at IAG and asked about the capacitor which was not on the schematic I had been given and the conversation led to the fact that the service department were using the same issue schematic — Some days later I received in the post a photo copy of an updated schematic 2209—4—63 and a note from Rob Flain explaining some questions I had asked:

"I think the resistor capacitor combination has more than one effective use.

At low frequencies it makes a 1.5 ohm series resistor thus slightly reducing output below about (guessing) 3kHz. This is most likely matches partly the effect of the capacitors in the terminating resistors of the delay line that make the whole voltage appear across all the elements for LF.

The 1.5 ohm also protects the amplifier if the spark detector kicks in and crowbars the transformers, at least the polyswitch has time to heat up and save the day."

Rob Flain, IAG Group Service Manager, IAG Group Service . . .

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-01-03 19:06

hifikg skrev:Aha, har fått en del moddningstips, där bl a kondingarna hamnar i en extern låda. Det får bli ett senare experiment. Nu vill jag få igång högtalaren igen och köpte de motstånd jag kom över. Blev 1,5 ohm och 11W, det var vad som fanns hemma för dagen. Men jag förstår inte matematiken riktigt. Tre parallellkopplade ettor blev 1,5... Behöver jag då en eller två 1,5 ohmare? Den ska kopplas parallellt med kondingen...

Nu har jag ingen koll på kopplingen eller bättre bilder men det ser ju faktiskt ut som om det är 2 st motstånd parallellt och sen i serie med ett till. Det blir 1.5 Ohm om de är på 1 Ohm vardera. Kan det vara så? Det skulle även förklara varför endast ett motstånd brunnit då det är det nedersta som ser ut att vara det som är i serie och då har tagit dubbla strömmen jämfört med de andra två.

Oavsett vilket bör du försöka få mer luft runt motstånden nästa gång så att de kyls bättre.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 20:07

UrSv skrev:
hifikg skrev:Aha, har fått en del moddningstips, där bl a kondingarna hamnar i en extern låda. Det får bli ett senare experiment. Nu vill jag få igång högtalaren igen och köpte de motstånd jag kom över. Blev 1,5 ohm och 11W, det var vad som fanns hemma för dagen. Men jag förstår inte matematiken riktigt. Tre parallellkopplade ettor blev 1,5... Behöver jag då en eller två 1,5 ohmare? Den ska kopplas parallellt med kondingen...

Nu har jag ingen koll på kopplingen eller bättre bilder men det ser ju faktiskt ut som om det är 2 st motstånd parallellt och sen i serie med ett till. Det blir 1.5 Ohm om de är på 1 Ohm vardera. Kan det vara så? Det skulle även förklara varför endast ett motstånd brunnit då det är det nedersta som ser ut att vara det som är i serie och då har tagit dubbla strömmen jämfört med de andra två.

Oavsett vilket bör du försöka få mer luft runt motstånden nästa gång så att de kyls bättre.

Så är det nog, för så här skriver mina högtalares livmedikus (känns som att jag har ställt tusen frågor till honom redan) "Jag hade vid tillfället 3st 1ohm som jag parallellkopplade och seriekopplade för att få 1,5" och nu sitter jag här med en påse 1,5 ohms motstånd med lite större tålighet än de gamla och funderar på hur jag ska knyta ihop dem med kondensatorn. Ska jag använda ett eller flera? Jag tror att jag har räknat ut att jag ska använda ett. Men hur ska man vända det? Finns det plus och minus på motstånd? Kan jag vända det fel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-03 20:10

hifikg skrev:Ska jag använda ett eller flera? Jag tror att jag har räknat ut att jag ska använda ett. Men hur ska man vända det? Finns det plus och minus på motstånd? Kan jag vända det fel?

Ett blir nog bra.

Du kan inte vända motståndet fel.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-03 20:37

Har du enochenhalvohmare och vill få 1,5 ohm så sätter du antingen ett enda.
Eller så sätter 4 st, där två och två sitter parallellt och sen dessa två par i serie.
Och då får du fyra ggr högre effekttålighet och motsvarande lägre temp.

Kod: Markera allt
  -1,5-    -1,5-
-|     |--|     |--
  -1,5-    -1,5-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 22:24

Ah, okej, nu körde jag på varianten med ett motstånd ändå. Och delar av problemen har löst sig men delar kvarstår. Distorsionen har försvunnit, men den ena högtalaren (den fixade) spelar fortfarande klart svagare än den orörda. Det skiljer ca 6 dB i nivå på dem, ljudbilden tippar rejält.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-03 22:37

Äh, håll dig till Carlssons....
:P
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 22:44

Maccis skrev:Äh, håll dig till Carlssons....

Det är så klart ingen dum lösning, men om jag bestämmer mig för att bara lira på Carlsson så ska väl någon annan få ta över 63-orna och då ska de vara i gott skick. Spelar nu med balanskontrollen i datorn justerad och det låter väldigt bra, men vem har en balanskontroll nuförtiden?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-03 22:46

OT: Möblade om lite idag, och ljudet öppnade sig lite ytterligare. Sådant är kul.

Du får säkert ordning på dina 63'or...
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-03 22:49

RogerGustavsson skrev:De komponenterna som visas på bilden var de första som "tweakades"? Framförallt elektrolytkondensatorn, byttes ofta till en plastfilmstyp.

R15 resp. C25 i schemat.

8O Plastfilmstyp på 220µF, kan det stämma . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-03 22:52

hifikg skrev:

Det är så klart ingen dum lösning, men om jag bestämmer mig för att bara lira på Carlsson så ska väl någon annan få ta över 63-orna och då ska de vara i gott skick. Spelar nu med balanskontrollen i datorn justerad och det låter väldigt bra, men vem har en balanskontroll nuförtiden?

Vi med Quad-försteg, såklart. 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 23:00

RogerGustavsson skrev:De komponenterna som visas på bilden var de första som "tweakades"? Framförallt elektrolytkondensatorn, byttes ofta till en plastfilmstyp.

R15 resp. C25 i schemat.

Finns det någon liten trimpot som man kan skruva upp ljudstyrkan lite med? Eller någon motsvarande komponent.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 23:02

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:

Vi med Quad-försteg, såklart. 8)

Behöver du använda balanskontrollen med dina högtalare? Av det skäl som jag tog upp. Står de olika så kan förstås en balanskontroll vara guld värd, men nog ska högtalarna sinsemellan spela lika starkt, allt annat lika.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-03 23:22

hifikg skrev:Behöver du använda balanskontrollen med dina högtalare? Av det skäl som jag tog upp. Står de olika så kan förstås en balanskontroll vara guld värd, men nog ska högtalarna sinsemellan spela lika starkt, allt annat lika.

Nej, min balanskontroll står numera mitt i. Jag hade problem för 6-7 år sedan, och då byttes hela högspänningsdelen ut i ena högtalaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-03 23:24

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Behöver du använda balanskontrollen med dina högtalare? Av det skäl som jag tog upp. Står de olika så kan förstås en balanskontroll vara guld värd, men nog ska högtalarna sinsemellan spela lika starkt, allt annat lika.

Nej, min balanskontroll står numera mitt i. Jag hade problem för 6-7 år sedan, och då byttes hela högspänningsdelen ut i ena högtalaren.

Där ser man... har dragit ner ljudet med 4 dB på ena kanalen nu och det låter riktigt bra igen. Så någon nytta har jag gjort idag. Fast min fru inte tycker att jag varit till någon större glädje... ha ha...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-04 01:53

hifikg skrev:

R15 resp. C25 i schemat.

Finns det någon liten trimpot som man kan skruva upp ljudstyrkan lite med? Eller någon motsvarande komponent.

Ser inte ut att finnas något att juster i ESL-63.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-04 01:58

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:

R15 resp. C25 i schemat.

Ser inte ut att finnas något att juster i ESL-63.

Nä, det hade varit för enkelt *s*

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-04 10:07

Nu har jag absolut ingen aning om var de där motstånden du bytt sitter,
men iom att du just pillrat där så är det lite svårt att inte misstänka att
du fått lite annan resistans än vad det var innan.

Nu såg jag plötsligt att det fanns ju ett schema, dock hjälpte det mig föga
då jag inte vet vad sk1 och sk2 är, inte heller hur resten fungerar. :oops:

Men R15 ska ju alltså vara på 1,5 ohm, men vad är det motståndet på den
andra högtalaren då?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-04 10:18

hifikg skrev:Ah, okej, nu körde jag på varianten med ett motstånd ändå.

Prova att känna (eller mäta) hur varmt motståndet blir.
Kan du sätta ett finger där en sekund utan att få akut brännskada är det ganska
lugnt, men det skadar ju inte med lite svalare ändå.
(Var försiktig om du "mäter" med fingret, motståndet kan lika gärna vara
en bit över 200°, och då bränner det dig jävligt illa om du inte är försiktig.)

Kondensatorn tar dock stryk att ligga mot något som är varmt, som vi redan nämnt.
Kondensatorns livslängd typ halveras för varje 10° omgivningstempen stiger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-04 11:40

aisopos skrev:Nu såg jag plötsligt att det fanns ju ett schema, dock hjälpte det mig föga då jag inte vet vad sk1 och sk2 är, inte heller hur resten fungerar.

sk1 och sk2 är anslutningarna för kablarna från effektförstärkaren.

Jag skulle använt samma motstånd i båda högtalarna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-04 12:01

RogerGustavsson skrev:
aisopos skrev:Nu såg jag plötsligt att det fanns ju ett schema, dock hjälpte det mig föga då jag inte vet vad sk1 och sk2 är, inte heller hur resten fungerar.

sk1 och sk2 är anslutningarna för kablarna från effektförstärkaren.

Jag skulle använt samma motstånd i båda högtalarna.

Jag har inte kikat i den andra men jag förmodar att det sitter samma lösning som i den första, dvs tre stycken 1 ohm motstånd limmade ihop med kondingen. Håller med om att det är lite skumt att sätta ihop de komponenterna om de blir så varma och kondingen inte gillar värme.

Har inte meckat med den fungerande högtalaren än, men funderar på att skifta elektronikdelarna för att utröna om det är panelerna eller elektroniken som spökar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-04 12:03

aisopos skrev:Nu har jag absolut ingen aning om var de där motstånden du bytt sitter,
men iom att du just pillrat där så är det lite svårt att inte misstänka att
du fått lite annan resistans än vad det var innan.

Nu såg jag plötsligt att det fanns ju ett schema, dock hjälpte det mig föga
då jag inte vet vad sk1 och sk2 är, inte heller hur resten fungerar. :oops:

Men R15 ska ju alltså vara på 1,5 ohm, men vad är det motståndet på den
andra högtalaren då?

Jo, det kan vara det som skiljer de båda högtalarna åt, men jag upplevde ett balansproblem redan tidigare. Fast då kan det förstås ha berott på att motståndet var dåligt innan det slutligen brann. Eller är motstånd som säkringar, dvs de fungerar fullt ut till de slutar fungera?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-04 13:08

lite dumt att klumpa ihop effektmotstånd sådär. Det blir ju rätt så mycket sämre luftning av komponenterna.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum