EPS-1 låter inte som jag vill vid låg volym

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

EPS-1 låter inte som jag vill vid låg volym

Inläggav Ivil » 2013-01-05 16:36

Hej!
Jag kanske har ett par eps-1:or som jag upplever som väldigt jobbiga att lyssna på vid låg volym, medans höjer jag volymen så trivs jag betydligt bättre med dem. Jag har tidigare haft ett par carlsson oa50.4 som jag upplevde på samma sätt. Naqref kanske har svaret då båda är konstruerade av honom?!

Har provad dem i olika rum med olika förstärkare och samma sak där...Kan inte lyssna på låg volym utan att tycka det är jobbigt.

Jag lyssnar som sagt mestadels låg volym typ bakgrundsljud (tvn går nästan dygnet runt :D)

Bör jag uppleva dem så utan att köra någon form av loudness-eq, eller är det bara jag som inbillar mig att de låter tunna vid låg volym?

Följdfrågan är om jag kan kompensera för detta i filtren för eps1:orna?

MVH /Andreas

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-05 17:21

Det spelar nog ingen roll vilka högtalare du har...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munsondiagram

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-01-05 19:50

Vad är lösningen? jag vill inte gärnan spela högre. Har moderna förstärkare eq för detta? så har jag förstått det rätt att dessa högtalare är konstruerade för att spela på högre nivåer och det är därmed inte oväntat att de låter tunnt vid låg volym?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-05 20:01

Loudness är ju tänkt att kompensera för den här effekten hos hörseln.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-05 20:03

Inte min erfarenhet av dem.

Det var rätt vanligt att byggarna stoppade för mycket dämpmaterial i dem och att det placerades felaktigt i lådan.
Lossa basarna och kolla så att dämpmaterialet inte åkt ner och hamnat på basreflexrören.
Dessutom är basreflexrören 2-delade och hoptejpade. Kolla att de fortfarande sitterihop korrekt.

Bra högtalare för små rum.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-01-07 13:50

Ska skruva isär dem och kolla dämpningen. Vet att det sitter nått vitt fluff... borde kanske byta till annat?

Återgå till DIY-forum