Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:
En Dayton-mick med kalibrering samt flygfrakt (5-7 dagar, vilket stämmer!) kostade mig totalt 580:- allt som allt.
En kalibrerad mick för under 100:- mer än en helt okalibrerad är en "no brainer" enligt mig. Behringer-mickarna har rätt stor spridning i övre diskant samt nedre basregistret.
Morgan skrev:Du har valt att länka till två surroundkort, så jag antar att du är intresserad av att ha kortet först och främst för att använda i hemmabion? Jag tror du bör ha ett kort för hemmabion och ett annat för mätningar. Du kommer inte hitta ett 6-kanaligt (5.1) ljudkort med fantommatning för mikrofon i överkomliga prisklasser.
celef skrev:JonasW skrev:
En Dayton-mick med kalibrering samt flygfrakt (5-7 dagar, vilket stämmer!) kostade mig totalt 580:- allt som allt.
En kalibrerad mick för under 100:- mer än en helt okalibrerad är en "no brainer" enligt mig. Behringer-mickarna har rätt stor spridning i övre diskant samt nedre basregistret.
intressant, hur mycket diffade det mellan den medföljande kalibreringskurvan (som väl laddas ner från daytons webbsida?) och den utförd av cross-spectrum?
JonasW skrev:Verkar skitsmidigt, men hur är det med korrigering för signalen internt? Behövs inte den som på ett externt ljudkort? På ett externt kort så kör man ju loopback för kalibrering.
I övrigt så är den ju klockren vad jag kan se.
adzer skrev:Självklart kalibrerar man ljudkortet innan man mäter.
I fallet då ljudkort och mikrofon är en enhet så får man nog anta att kalibreringsfilen till mikrofonen är för hela kedjan.
JonasW skrev:Det funkar ju inte då interna ljudkort är från alla möjliga tillverkare precis som externa. Ev avvikelser kommer att se olika ut från pc till pc.
Kalibreringsfilen från MiniDSP lär bara gälla micken i sig.
adzer skrev:JonasW skrev:Det funkar ju inte då interna ljudkort är från alla möjliga tillverkare precis som externa. Ev avvikelser kommer att se olika ut från pc till pc.
Kalibreringsfilen från MiniDSP lär bara gälla micken i sig.
Vad har det interna ljudkortet med saken att göra?
miniDSP micken är ju USB ansluten dvs har inbyggt ljudkort. Därför lär kalibreringsfilen vara för hela kedjan med både mick och ljudkort.
JonasW skrev:Är du helt säker på det? Jag trodde (tror) att USB:n är till för att överföra inkommande signal från mick till REW samt för phantommatning precis som en vanlig Behringer vanligen får från ett externt ljudkort. Jag kan absolut ha fel, men jag har inte läst det du skriver någonstans.
Stämmer det så är det ju riktigt enkelt & bra, helt klart!
adzer skrev:Men jag föredrar ett löst ljudkort så att man kan mäta på andra saker med. Det ger mer frihet sas.
aisopos skrev:Du menar jämfört med micken från miniDSP då?
Vad är det för andra saker man kan mäta med löst ljudkort, som inte miniDSP-kitet fixar?
aisopos skrev:Då är jag helt med dig.
Förlåt alla dumma frågor.
Men plötsligt tyckte jag miniDSP-micken verkade som en intressant pryl, så jag
ville bara kolla så att det inte var något viktigt som inte gick att göra med denna.
Förövrigt, bör all möjlig programvara för audiomätningar medelst mic fungera med
miniDSP-mic?
Morgan skrev:Om du ska mäta på högtalare så kommer du sannolikt vilja använda en mikrofonkapsel som kräver fantommatning, och de ansluts ofta med xlr-kontakt. Jag har själv skaffat ett http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
- och det fungerar utmärkt.
Ulew skrev:Det jag antar att jag frågar efter är alltså om "gitarr-ingången" på ljudkortet är en stereoingång, samt om det, när kortet är inkopplat med USB, går att separera ingående signaler i höger/vänster där mikrofonen och "gitarr-ingången" är varsin kanal? Något luddig frågeställning, men jag hoppas ni förstår!
ANNOUNCEMENT: M-Audio is now part of inMusic Brands. In order to better serve you, our customers, we’ve created a new online Support Community where you can discuss current M-Audio gear and reach out for support. The forum below will continue as a User-Run resource for legacy M-Audio products. For a list of current supported M-Audio products, click here. We look forward to hearing from you in our new online Support Community; we’re here to help and we’re listening!
Please note that the following M-Audio branded products were not included in the acquisition, and will continue to be sold, supported, and serviced by Avid:
• Fast Track USB
• Fast Track
• Fast Track Pro
• Fast Track Ultra
• Fast Track Ultra 8R
• Fast Track C400
• Fast Track C600
• MobilePre USB
• MobilePre
For support or service on these products, please contact Avid.
Avid Support: 650-731-6400 www.avid.com/support
For more info on the inMusic - M-Audio acquisition click here
In your recording software, select the Fast Track Microphone Input as the input source for a mono track. You can select the Microphone Input in your recording software by selecting the first (left) input of Fast Track.
In your recording software, select the Fast Track Guitar Input as the input source for a mono track. You can select the Guitar Input in your recording software by selecting the second (right) input of Fast Track.
Användare som besöker denna kategori: smile och 9 gäster