Externt ljudkort för mätning av högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trepip

Externt ljudkort för mätning av högtalare

Inläggav Trepip » 2013-01-07 16:12

Vad tror den samplade kunskapen om ett sådant här externt ljudkort om man har drömmar om att kunna mäta högtalare i framtiden?Detta ljudkort från plexgear eller är detta från creative bättre? Jag har inte så stora krav men jag vill att det ska fungera.
Den primära orsaken till inköpet är att min dator som används (eller kommer att användas) för uppspelning av filer på en nätverksdisk och även Spotify brusar så mycket på hörlursutgången. Så jag tänkte att använda digital utgång istället, kanske är det även en ljudmässig fördel?
Senast redigerad av Trepip 2013-01-07 19:44, redigerad totalt 1 gång.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-07 16:20

Om du ska mäta på högtalare så kommer du sannolikt vilja använda en mikrofonkapsel som kräver fantommatning, och de ansluts ofta med xlr-kontakt. Jag har själv skaffat ett http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
- och det fungerar utmärkt.

Vanliga mikrofoner för högtalarmätningar (i lägre prisklass) är exempelvis dessa:
http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm
http://www.thomann.de/se/the_tbone_mm1.htm

Du kopplar en USB-sladd mellan datorn och ljudkortet, och en XLR-sladd mellan ljudkort och mikrofonkapsel, och så är du igång och kan mäta.
Senast redigerad av Morgan 2013-01-07 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-01-07 16:23

Morgans förslag är nog alldeles utmärkt. Jag har själv ett sådant fast ett snäpp upp - jag har Fast Track Pro. Den har två XLR-ingångar istället för en och har dessutom flera utgångar, men ser i övrigt likt ut och håller antagligen samma kvalitet. Jag är helnöjd med mitt.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-07 16:31

Du har valt att länka till två surroundkort, så jag antar att du är intresserad av att ha kortet först och främst för att använda i hemmabion? Jag tror du bör ha ett kort för hemmabion och ett annat för mätningar. Du kommer inte hitta ett 6-kanaligt (5.1) ljudkort med fantommatning för mikrofon i överkomliga prisklasser.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-07 16:48

Jag fick nyss hem ett:

http://www.thomann.de/se/tascam_us144mk2.htm

Kostar under 1200:- inkl frakt. Beställde även 6st XLR-kontakter för att löda kablage. Ett kablage för micken samt 2st 20cm korta kablage för loopback, där man korrigerar för fel i frekvensgången internt i ljudkortet.

Det har även SPDIF/coax om man vill skicka mätsignalen digitalt.

När det gäller mick så skulle jag absolut rekommendera att köpa ifrån USA:

http://www.cross-spectrum.com/index.html

De kalibrerar både den klassiska Behringer ECM8000 samt Daytons variant (likvärdiga) mellan 5Hz-25000Hz med en noggrannhet på +-1dB om jag minns rätt.

En Dayton-mick med kalibrering samt flygfrakt (5-7 dagar, vilket stämmer!) kostade mig totalt 580:- allt som allt.

En kalibrerad mick för under 100:- mer än en helt okalibrerad är en "no brainer" enligt mig. Behringer-mickarna har rätt stor spridning i övre diskant samt nedre basregistret.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-07 16:57

JonasW skrev:
En Dayton-mick med kalibrering samt flygfrakt (5-7 dagar, vilket stämmer!) kostade mig totalt 580:- allt som allt.

En kalibrerad mick för under 100:- mer än en helt okalibrerad är en "no brainer" enligt mig. Behringer-mickarna har rätt stor spridning i övre diskant samt nedre basregistret.

intressant, hur mycket diffade det mellan den medföljande kalibreringskurvan (som väl laddas ner från daytons webbsida?) och den utförd av cross-spectrum?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-01-07 17:08

Morgan skrev:Du har valt att länka till två surroundkort, så jag antar att du är intresserad av att ha kortet först och främst för att använda i hemmabion? Jag tror du bör ha ett kort för hemmabion och ett annat för mätningar. Du kommer inte hitta ett 6-kanaligt (5.1) ljudkort med fantommatning för mikrofon i överkomliga prisklasser.

Jo, det stämmer nog att det är i första hand för att slippa den pissiga hörlursutgången för musiklyssning (blir nog mest stereo). Men jag såg att de hade full duplex och inbillar mig att det är ett krav för att kunna mäta. Lite två flugor på en gång... Men det kan hända att det stannar vi en önskan att kunna mäta själv :( Jag är lite seg i starten ibland.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-01-07 17:17

Kanske ska nämna att Tomten hade med sig ett presentkort hos Kjell till mig förra året.
Så att hitta nåt i deras sortiment är lite tilltalande, därav mina initiala förslag. Men de har ju M-Audio-kortet också.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-07 17:51

celef skrev:
JonasW skrev:

intressant, hur mycket diffade det mellan den medföljande kalibreringskurvan (som väl laddas ner från daytons webbsida?) och den utförd av cross-spectrum?

Återkommer snarast, micken kom till Sverige idag, så den borde vara hos mig imorgon, senast onsdag. Den är kalibrerad av dom, de köper in partier och kalibrerar. Säljer tydligen rätt mycket mickar på avsforum.com bl.a.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-01-08 13:16

Vill du göra det enkelt så kolla på UMIK-1 från MiniDSP gänget, enklare kan det inte bli, inte så dyrt heller.

Kör denna med REW, TrueRTA och Holmimpulse, finns säkert nackdelar med denna koppling också. Men enklare kan det inte bli.

Senaste REW (v. 5beta12, eller så) läser även mikens SPL och du får på så sätt även en kalibrerad SPL mätare.

Bild
http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

\M

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-08 15:40

Verkar skitsmidigt, men hur är det med korrigering för signalen internt? Behövs inte den som på ett externt ljudkort? På ett externt kort så kör man ju loopback för kalibrering.

I övrigt så är den ju klockren vad jag kan se.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-01-08 20:23

JonasW skrev:Verkar skitsmidigt, men hur är det med korrigering för signalen internt? Behövs inte den som på ett externt ljudkort? På ett externt kort så kör man ju loopback för kalibrering.

I övrigt så är den ju klockren vad jag kan se.

I REW är kalibreringen "fristående" så du kan köra med ett kalibrerat ljudkort. Men i REW forumet om hårdvara finns (m jag minns rätt) en heldel tester av ljudkort och deras kurvor, dom flesta är riktigt bra, det "senaste" är att använda HDMI utgången. In på ljudkortet används ju inte, bara ut för micken är ju kalibrerad. Eller det finns en unik kalibrerings fil att hämta till micken.

Här för mig att kalibreringen är en wizard som kommer fram första gången man startar programmet. Smidigt som bara den.

\M

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-08 21:01

Vet bara att på de två externa ljudkort jag kalibrerat så har det varit märkbara avvikelser i särskilt övre registret. Vet som sagt inte vad som gäller för interna, men det borde vara samma princip där kan man tycka?

Ingen större fara egentligen, viktigast är ju att micken i sig är kalibrerad då de oftast har betydligt större avvikelser än korten av vad jag sett hittills.

Men loopback är inte dumt om man är ute efter det sista i noggrannhet.

MiniDSP-lösningen är helt klart prisvärd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 21:02

Självklart kalibrerar man ljudkortet innan man mäter.
I fallet då ljudkort och mikrofon är en enhet så får man nog anta att kalibreringsfilen till mikrofonen är för hela kedjan.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-08 21:08

adzer skrev:Självklart kalibrerar man ljudkortet innan man mäter.
I fallet då ljudkort och mikrofon är en enhet så får man nog anta att kalibreringsfilen till mikrofonen är för hela kedjan.

Det funkar ju inte då interna ljudkort är från alla möjliga tillverkare precis som externa. Ev avvikelser kommer att se olika ut från pc till pc.

Kalibreringsfilen från MiniDSP lär bara gälla micken i sig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 21:11

JonasW skrev:Det funkar ju inte då interna ljudkort är från alla möjliga tillverkare precis som externa. Ev avvikelser kommer att se olika ut från pc till pc.

Vad har det interna ljudkortet med saken att göra?
miniDSP micken är ju USB ansluten dvs har inbyggt ljudkort. Därför lär kalibreringsfilen vara för hela kedjan med både mick och ljudkort.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-08 21:20

adzer skrev:
JonasW skrev:Det funkar ju inte då interna ljudkort är från alla möjliga tillverkare precis som externa. Ev avvikelser kommer att se olika ut från pc till pc.

Vad har det interna ljudkortet med saken att göra?
miniDSP micken är ju USB ansluten dvs har inbyggt ljudkort. Därför lär kalibreringsfilen vara för hela kedjan med både mick och ljudkort.

Är du helt säker på det? Jag trodde (tror ;) ) att USB:n är till för att överföra inkommande signal från mick till REW samt för phantommatning precis som en vanlig Behringer vanligen får från ett externt ljudkort. Jag kan absolut ha fel, men jag har inte läst det du skriver någonstans.

Stämmer det så är det ju riktigt enkelt & bra, helt klart! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-08 21:25

JonasW skrev:Är du helt säker på det? Jag trodde (tror ;) ) att USB:n är till för att överföra inkommande signal från mick till REW samt för phantommatning precis som en vanlig Behringer vanligen får från ett externt ljudkort. Jag kan absolut ha fel, men jag har inte läst det du skriver någonstans.

Stämmer det så är det ju riktigt enkelt & bra, helt klart! :)

Väldigt säker. För det första så har den endast USB. Var skulle du få ut signalen ifrån annars hade du tänkt?

Du skriver ju redan: "överföra inkommande signal från mick till REW". Vad skall du annars göra med en mätmikrofon?

Dessutom står det följande: "The Umik-1 is a USB Audio class 1 device".
Det är alltså ett inbyggt USB-ljudkort i micken.

Bara att plugga in, öppna REW, leta upp kalibreringsfilen och börja mäta.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-09 00:04

Låter lovande :)

Superprisvärt i så fall!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-09 00:06

Ja visst är det.

Men jag föredrar ett löst ljudkort så att man kan mäta på andra saker med. Det ger mer frihet sas.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-09 03:18

adzer skrev:Men jag föredrar ett löst ljudkort så att man kan mäta på andra saker med. Det ger mer frihet sas.

Du menar jämfört med micken från miniDSP då?

Vad är det för andra saker man kan mäta med löst ljudkort, som inte miniDSP-kitet fixar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-09 03:25

aisopos skrev:Du menar jämfört med micken från miniDSP då?

Vad är det för andra saker man kan mäta med löst ljudkort, som inte miniDSP-kitet fixar?

Ja precis.

Hehe ja du, allt som går på lågnivå i princip. Jag köpte ett kit med separat ljudkort och mikrofon. Ljudkortet i detta kit har jag tex använt för att göra mätningar på cr80s och miniDSP, men det finns ju så mycket mer som går att göra.
Om mikrofon och ljudkort är en enhet så kan du endast mäta ljudtryck. Du har inte möjligheten att mäta elektriskt.

Så skall du endast mäta ljudtryck så fungerar säkerligen miniDSP mikrofonen kanon, men jag föredrar ett löst ljudkort pga det större användningsområdet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-09 05:10

OK.
Du menar alltså att alla mätningar via externt ljudkort + mikrofon (och inget annat)
går även att göra med miniDSP-kitet.

Men att mäta på rena elektriska signaler går (naturligtvis) inte att göra med miniDSP-kitet.
Typ som oscilloskop osv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-09 10:49

Exakt. Iom att mikrofon och ljudkort är en enhet så finns det inget sätt att koppla bort mikrofonen och ta in en annan elektrisk signal.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-09 12:21

Då är jag helt med dig.
Förlåt alla dumma frågor.

Men plötsligt tyckte jag miniDSP-micken verkade som en intressant pryl, så jag
ville bara kolla så att det inte var något viktigt som inte gick att göra med denna.

Förövrigt, bör all möjlig programvara för audiomätningar medelst mic fungera med
miniDSP-mic?
Kan man alltså helt enkelt se det som att datorn ser miniDSP som ett vanligt ljudkort
i datorn, och allt som fungerar för externa ljudkort kommer fungera likadant?

shit va snabb du var på att svara !!! 8)
Jag hann inte få in följdfrågan ens ... ;)
Senast redigerad av aisopos 2013-01-09 12:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-09 12:23

aisopos skrev:Då är jag helt med dig.
Förlåt alla dumma frågor.

Men plötsligt tyckte jag miniDSP-micken verkade som en intressant pryl, så jag
ville bara kolla så att det inte var något viktigt som inte gick att göra med denna.

Förövrigt, bör all möjlig programvara för audiomätningar medelst mic fungera med
miniDSP-mic?

Finns inga dumma frågor :)

Ja visst den verkar intressant.

Alla "vanliga" bör fungera. Kan ju självklart finnas mjukvara med krav på specifik hårdvara, men de flesta bör fungera.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-01-10 15:09

Har testat UMIK-1 an med,
1. REW, enklast och med kalibrerad SPL nivå (v.5beta12)

2. Holmimpulse, lika enkelt men SPL behöver kalibreras, borde fungera att använda REW som SPL mätare istället för en handhållen, får testa senare om det fungerar.

3. TrueRTA

4. Smaart 7

5. Arta + Steps

Precis som adzer säger så borde alla program som kan använda en "standard" mick fungera, Windows ser ju ingen skillnad på UMIK-1 eller om det är en mick ingång på ett USB anslutet ljudkort.

\M

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 17:11

Jag har köpt några WM-61 mikrofonkapslar från svalander och tänkte göra en
egen mätutrustning.
Men onekligen ser UMIK-1 väldigt attraktiv ut. Särskilt om det innebär kalibrerad
mic och allt, för det priset.

Användarvisningsbild
Ulew

Inläggav Ulew » 2013-01-11 14:58

Morgan skrev:Om du ska mäta på högtalare så kommer du sannolikt vilja använda en mikrofonkapsel som kräver fantommatning, och de ansluts ofta med xlr-kontakt. Jag har själv skaffat ett http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
- och det fungerar utmärkt.

Någon som vet om det går att mäta impedans med det där ljudkortet? Alltså om man kopplar enligt JustLMS-instruktionerna, där man använder båda kanalerna på ett stereo-line in. Se http://www.ijdata.com/justMLS%20manual.pdf sidan 12.

Vidare, går det med det ljudkortet att koppla enligt samma pdf sidan 11 (nedre bilden), alltså vänster kanal är mikrofon och höger kanal högtalare?

Det jag antar att jag frågar efter är alltså om "gitarr-ingången" på ljudkortet är en stereoingång, samt om det, när kortet är inkopplat med USB, går att separera ingående signaler i höger/vänster där mikrofonen och "gitarr-ingången" är varsin kanal? Något luddig frågeställning, men jag hoppas ni förstår!

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-01-11 16:36

Ulew skrev:Det jag antar att jag frågar efter är alltså om "gitarr-ingången" på ljudkortet är en stereoingång, samt om det, när kortet är inkopplat med USB, går att separera ingående signaler i höger/vänster där mikrofonen och "gitarr-ingången" är varsin kanal? Något luddig frågeställning, men jag hoppas ni förstår!

1. Detta meddelande finns på M-Audios forum och support sidor..
ANNOUNCEMENT: M-Audio is now part of inMusic Brands. In order to better serve you, our customers, we’ve created a new online Support Community where you can discuss current M-Audio gear and reach out for support. The forum below will continue as a User-Run resource for legacy M-Audio products. For a list of current supported M-Audio products, click here. We look forward to hearing from you in our new online Support Community; we’re here to help and we’re listening!

Please note that the following M-Audio branded products were not included in the acquisition, and will continue to be sold, supported, and serviced by Avid:

• Fast Track USB
• Fast Track
• Fast Track Pro
• Fast Track Ultra
• Fast Track Ultra 8R
• Fast Track C400
• Fast Track C600
• MobilePre USB
• MobilePre

For support or service on these products, please contact Avid.
Avid Support: 650-731-6400 www.avid.com/support

For more info on the inMusic - M-Audio acquisition click here

Jag skulle avvakta, har ingen bra erfarenhet av support/drivrutiner när produkter flyttar runt bland företag.

2. Manualen säger att...
In your recording software, select the Fast Track Microphone Input as the input source for a mono track. You can select the Microphone Input in your recording software by selecting the first (left) input of Fast Track.

och

In your recording software, select the Fast Track Guitar Input as the input source for a mono track. You can select the Guitar Input in your recording software by selecting the second (right) input of Fast Track.

Har du inte köpt nått ännu så skulle om det var jag, satsa på att köpa "Dayton Audio WT3 Woofer Tester" och en "UMIK-1", enklare kan det inte bli, om du kör Windows förstås. 8O
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=390-804

\M
<'(((><

Nästa

Återgå till DIY-forum