Modda Zachry DSW-150 (koppla förbi filter)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Modda Zachry DSW-150 (koppla förbi filter)

Inläggav BPM » 2013-01-16 19:43

Har ett gammalt DSW-150 som inte använts på något år. Nu har det plötsligt dykt upp ett användningsområde på ett otippat ställe i huset men eftersom filtret ska vara skräp och jag redan har filter i den receiver som ska mata den undrar jag om någon vet hur det ska gå till?

Jag har googlat efter en service-manual men inte hittat något.. Däremot har "tvett" moddat ett likadant steg här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150

Kanske kan minnet om hur det gått till komma tillbaka? Annars kanske andra här vet hur man ska gå tillväga?

Jag är ledig i morgon så om jag skruvar isär och tar bilder på det som finns i steget kanske någon kan guida lite?

Eller är det så att jag, då jag inte kan läsa den typ av scheman som finns i tvett:s tråd tar mig vatten över huvudet och helt enkelt ska skrota iden och köpa ett billigt PA-steg istället?
Tycker bara att det vore lite synd att inte försöka modda steget då det ändå inte används. Smidigt format, tyst och med effekt som räcker för ändamålet.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-01-16 20:00

Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-16 20:05

Tack!
Då rullar bollen..

Har någon förmågan att rita in lite nyttigt i schemat, som vad det är som ska bort..och hur man kopplar förbi det.. :oops:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-16 22:37

På första sidan så ser du fyra op-ampar i rad, efter att höger- och vänstersignalen summerats. Jag lägger bilder här nere där det står vilka kapslar de sitter i.
1 Gain
2 Högpass eller bandpass med märkligt Q-värde vad jag hört
3 Lågpass, ställbart
4 Fas 0-180 grader

Jag kopplade bort filtrer, men behöll ingångsteg, gain och fasen. För att de oanvända op-amparna inte skulle stå och svänga och kanske skicka ut skit på matningen (syns inte i bild) kopplades deras utgångar till ingångsminus och jord till ingångsplus. Detta gjorde jag på varje för sig, men skulle egentligen bara behövas för den första i en serie.

Bild
Ingångsdelen, kopplat bort allt förutom en line in.

Bild
Massa koppling. Grön är korrigering av schemat innnan ändringar i rött.

Bild
Där var man ung, så ung.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-17 00:13

tvett skrev:På första sidan så ser du fyra op-ampar i rad, efter att höger- och vänstersignalen summerats. Jag lägger bilder här nere där det står vilka kapslar de sitter i.
1 Gain
2 Högpass eller bandpass med märkligt Q-värde vad jag hört
3 Lågpass, ställbart
4 Fas 0-180 grader

Jag kopplade bort filtrer, men behöll ingångsteg, gain och fasen. För att de oanvända op-amparna inte skulle stå och svänga och kanske skicka ut skit på matningen (syns inte i bild) kopplades deras utgångar till ingångsminus och jord till ingångsplus. Detta gjorde jag på varje för sig, men skulle egentligen bara behövas för den första i en serie.

Bild
Ingångsdelen, kopplat bort allt förutom en line in.

Bild
Massa koppling. Grön är korrigering av schemat innnan ändringar i rött.

Bild
Där var man ung, så ung.

Tack :D

Lär återkomma i tråden i morgon!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 00:19

Kom inte ihåg att det var så mycket korrigeringar av schemat, kanske var det så att jag såg helt fel överallt och kopplade hejvilt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-17 00:51

Lär bli..spännande... 8O

Jag behöver bara ha kvar just gain, och kanske inte ens det eftersom jag kan justera nivån i receivern. Fasen klarar sig på 0. Blir det bättre fasvänt skiftar jag bara på högtalarna. Direkt ifrån ingång till utgång räcker, men jag antar att det inte är så enkelt..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 02:14

Behåll fasen vetja, färre opar att sänka då.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-18 10:38

Skulle labbat igår, men blev inringd på jobbet trots att den varit bestämd som ledig länge.. Inte första gången, och säkert inte sista.

Hursomhelst så öppnade jag i alla fall sub-stärkaren igårkväll men insåg snabbt att jag tar mig vatten över huvudet om jag börjar. Det finns 2 kretskort men när jag jämför med schemat har jag noll koll på vad som är vad.
Nu har det ändå visat sig att receivern kan driva basarna via zone 2 så behovet har även det försvunnit. Hade jag sett en chans att lyckas hade jag nog gett mig på det ändå just 4 fun, men detta var tyvärr inte på min bollplan.

Jag hade nog hoppats att det handlade om att klippa av en sladd eller dylikt.. Så var inte fallet, och jag får ödmjukt inse mina begränsningar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-18 10:57

Ska se om vi hittar nån kretskortslayout att pryda tråden med iaf.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-08 12:22

Har dötid... Blir det enklare om man vill göra om det till ett rent slutsteg? Filter, nivåer osv ställs ju i receivern så inget filter, ingen möjlighet att skifta fas eller ens en volymkontroll.. Alltså direkt ifrån ingång till utgång?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-08 12:44

Jag skulle råda dig till att koppla som jag gjort. Behåll gain och fas.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-08 12:52

tvett skrev:Jag skulle råda dig till att koppla som jag gjort. Behåll gain och fas.

Jag ska skruva isär den idag igen och se vad jag begriper.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-13 13:42

BPM skrev:
tvett skrev:Jag skulle råda dig till att koppla som jag gjort. Behåll gain och fas.

Begrep du nö pöjk?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-13 16:23

tvett skrev:
BPM skrev:

Begrep du nö pöjk?

Nej, Sensei...

Det ligger fortfarande öppnat men jag har helt enkelt inte pejl på vad i schemat som motsvarar vad av det jag ser IRL..

För att slippa köra med dubbla filter så skippar jag helt enkelt DSW-150.. Jag testade 8st lådor med SLS-8 men fick ingen infra och det låter, på de nivåer jag spelar på, lika bra med 4st lådor så två andra system ska få 2st lådor var. Jag har två stärkare som fungerar men inte används (en denon pma-860 och en Onkyo 504e bioreceiver) och hade tänkt använda denon i ena systemet som basdrivning och Zahcry-steget i det andra. Varken Onkyo eller Denon har main in, men trots att jag alltså inte kommer ifrån försteget i dem så lär det ändå bli bättre än att använda Zachry i orginalskick. +6dB vid 25Hz är inget kul..och inte filter på filter heller. Så det får bli alltså bli Denon till att driva basar i ena systemet och Onkyo i andra (om jag inte springer på något tokbilligt Zachry D-250 eller nåt annat steg där filter inte finns eller kan kopplas ur)..
Fult och klumpigt, bara.. DSW-150 går ju gömma undan.. Det går inte med Denon och Onkyo..
Iofs kostar t.amp e400 runt 800:- styck så man kanske kostar på sig 2st sådana, men det får i så fall vänta lite.

Men hade jag varit lite smartare så hade den lilla Zachry-klumpen passat perfekt. Jag har testat den till två parallellkopplade lådor och den orkar med utan problem. Rockar fett.. Problemet är just att det rockar VÄL fett med bashöjningen och definitionen är inte riktigt som när de drivs av det t.amp-steg som står i storstereon. Antar att det har med just EQ:n att göra..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-13 16:45

DSW-250 måste moddas det med :wink:

8 lådor SLS8 låter mysigt. Du ska nog leta efter något annat än DSW-150 iaf. Ett stereosteg med 4 lådor på varje kanal i parallellserie blir nog bra.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-13 20:13

tvett skrev:DSW-250 måste moddas det med :wink:

8 lådor SLS8 låter mysigt. Du ska nog leta efter något annat än DSW-150 iaf. Ett stereosteg med 4 lådor på varje kanal i parallellserie blir nog bra.

Jag trodde att man kunde koppla ur filter (och ev. EQ) med en knapptryckning på fronten så att det blev ett rent monoblock? Nåväl, jag har inget sådant ändå så det kan ju kvitta..

Jag har testat att koppla de 8 lådorna som du beskriver till mitt t.amp-steg men skillnaden mellan 8 lådor och bara 4 är så liten att nyttan med att bara använda 4 basar i storstereon och sedan kunna använda dubbla lådor i två andra system överväger. Jag ville ju ha infra..men trots EQ med minidsp och ordentliga nivåer så får jag bara problem i rummet istället för den där tryckande känslan.. Gipsväggar och en öppning som inte går stänga in till rummet är inte receptet för infra. I alla fall inte med åttatummare..

Lådorna är 52L avstämda till 25Hz och jag försöker istället nu bestämma mig för huruvida jag ska köra de 4 lådorna slutna med EQ och elda effekt för några Hz extra i djupbasen eller låta dem spela med öppna portar och bara använda EQ för att jämna till (den redan förvånansvärt jämna) kurvan lite..
Med 4 basar så lutar det åt öppet.. Slutet låter något, litet stramare på normala nivåer men när jag drar på lite föredrar jag öppna spjäll. Konutslagen i slutet blir rätt rejäla med när jag spelar musik med lågbas starkt så öppet känns rätt här. Hade jag fortsatt med 8 basar i vardagsrummet hade det dock tveklöst blivit slutet.

4st i basreflex räcker långt. Mitt rum är rätt stort, och alltså med gipsväggar och öppning men ändå räcker trycket (och blir över) med dessa 8-tummare. Jag körde rätt länge med bara 2st och jag saknade inte kapacitet då heller utom i extremfallen. Fina små element, de där..så länge man inte försöker, som jag, tvinga ner dem för djupt..

Återgå till DIY-forum