Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Spånskiva har väl en lägre egenresonas och mdf har väl en nån resonans som ligger högre upp och är sämre att bygga i igentligen. Typ att spån skiva har resonans er vid 30-40hz medan mdf ligger vid 800hz men detta är bara nåt jag snappat upp nånstans. Vet inte riktigt om det stämmer. Men knackar man på en mdf låda vs spånskiva låda så är spånskiva an dovare .
kodapa skrev:Tips på dämplim?
paa skrev:kodapa skrev:Tips på dämplim?
Det klassiska är väl Swedac Acoustic Dämplim DG A2
http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG A2
aisopos skrev:Inget av materialen är tillräckligt stumma för att klara sig utan lite intern stagning så fort som ytorna börjar bli några dm åt varje håll.
I alla fall om man har lite högre krav på den slutliga ljudkvaliten.
paa skrev:Sedan är det ytbehandlingen.
Kan man såga snyggt utan att flisa ur så kan man ju ytbehandla plywooden med t.ex träolja och snabbt få ett snyggt färdigt resultat.
Spånskiva är dödsdömt när det gäller ytbehandling, och MDF kan man få snygga lackeringar på plana ytan, men inte på kanterna, hur man än gör. Man måste gera kanterna på MDF för att det ska bli proffsigt efter lack eller fanering.
Johannes skrev:Spånskiva har väl en lägre egenresonas och mdf har väl en nån resonans som ligger högre upp och är sämre att bygga i igentligen. Typ att spån skiva har resonans er vid 30-40hz medan mdf ligger vid 800hz
aisopos skrev:Johannes skrev:Spånskiva har väl en lägre egenresonas och mdf har väl en nån resonans som ligger högre upp och är sämre att bygga i igentligen. Typ att spån skiva har resonans er vid 30-40hz medan mdf ligger vid 800hz
Nonsenspåstående, ja nästan iaf.
Resonansen beror på skivans storlek, läng/bredd/diameter eller vad nu har för sträckor
som modala svängningar kan uppstå i.
Den beror även på skivans tjocklek.
Men ändå är det inte rent snömos, ty en del material kan väl påstås ha lägre eller
högre resonans än ett annat, så länge man jämför en likadan skiva.
Men det går alltså inte att ange en generell frekvens.
Sen går det inte heller att generalisera över om det är bättre med lägre eller högre
resonansfrekvens, ty det beror ju på tillämpningen och vad som passar bäst.
Aerob skrev:Jag har alltid undrat över hur lamellträ beter i ett par högtalare? Det är kanske för lätt för att vara lämpligt?
Källa?leifjoson skrev:Stagning av lådor vill jag slippa eftersom det kan ge upphov till kantreflexer (om jag förstått rätt).
paa skrev:Källa?leifjoson skrev:Stagning av lådor vill jag slippa eftersom det kan ge upphov till kantreflexer (om jag förstått rätt).
Användare som besöker denna kategori: smile och 10 gäster