Material i högtalarlådor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leifjoson

Material i högtalarlådor?

Inläggav leifjoson » 2013-01-20 23:54

Jag har lite funderingar kring olika material i högtalarlådor. Frågan har säkerligen diskuterats tidigare men jag hittar inget om det nu.

Mdf har en högre densitet och är lättare att få snyggt.

Somliga verkar föredra spånskiva varför?

Plywood verkar användas oftare vid PA bygge varför?

Går det att säga att en tjockare MDF/Spånskiva/plyfa är bättre/ger en stabilre låda?

19 mm verkar vanligt att bygga med . .

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-20 23:57

Spånskiva är billigt.

Plyfa är dyrare, men tåligare, tex mot vatten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-21 00:29

Nu ska jag skriva vad jag tror.

Spånskiva låter inte bra, inga sköna övertoner där inte, men inte så hemskt resonant heller, och billigt.

Plywood, (ofta felaktigt benämnt Plyfa efter en känd plywoodtillverkare) är mycket mer resonant, men på ett musikaliskt sätt. Musikinstrument kan vara byggda av plywood, men knappast av spånskiva!

MDF är lite mitt-emellanresonant men har ganska neutrala övertoner som varken stör eller gör om lådan till ett musikinstrument som skapar egen musik.

Om man laminerar lådan av dubbla lager skivor med dämplim emellan, så kommer det inte att höras någon skillnad på ljudet från något av dessa.

Sedan är det ytbehandlingen.
Kan man såga snyggt utan att flisa ur så kan man ju ytbehandla plywooden med t.ex träolja och snabbt få ett snyggt färdigt resultat.
Spånskiva är dödsdömt när det gäller ytbehandling, och MDF kan man få snygga lackeringar på plana ytan, men inte på kanterna, hur man än gör. Man måste gera kanterna på MDF för att det ska bli proffsigt efter lack eller fanering.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
leifjoson

Inläggav leifjoson » 2013-01-21 00:44

Rent byggtekniskt är jag helt med på fördelar och nackdelar eftersom jag jobbar som möbelsnickare.
Funderingarna är mer kring vad som lämpar sig bäst ur ljudsynpunkt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-21 01:00

Spånskiva är billigt. Och inte speciellt tokigt ändå ljudmässigt.
Men svårare att bygga och ytbehandla snyggt och effektivt.

Plyfa ger starka lätta lådor, som dom som har stora bängliga PA-prylar som ska
bäras upp en scen här och sen en scen där föredrar.
Spånskivelådor skulle vara i smulor rätt snabbt, men frågan är om inte PA-roddarna
ändå får ryggskott före.

Men tyngd är inte dåligt för en högtalare som inte frekvent ska flyttas, iaf inte när
den väl står på plats.

Inget av materialen är tillräckligt stumma för att klara sig utan lite intern stagning
så fort som ytorna börjar bli några dm åt varje håll.
I alla fall om man har lite högre krav på den slutliga ljudkvaliten.

Om jag räknar bort priset som en faktor att väga in så är jag själv nog mest sugen
på plyfa. Men förutom priset är ju även plyfan aningens svårbearbetad med högsta
slutfinish som krav.
Men det finns ju många fler sätt än att måla högblankt att få till en högtalare.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-21 09:00

aisopos skrev:Men det finns ju många fler sätt än att måla högblankt att få till en högtalare.

Verkligen!
Bikinitider

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-21 09:13

Ja mina brukar jag "välja" att ha i olackad natur plyfa, OSB eller spån.

Naturligt och fint utseende som dessutom bryter upp ytvågorna på kabinettet fint. 8)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-21 10:34

Spånskiva har väl en lägre egenresonas och mdf har väl en nån resonans som ligger högre upp och är sämre att bygga i igentligen. Typ att spån skiva har resonans er vid 30-40hz medan mdf ligger vid 800hz men detta är bara nåt jag snappat upp nånstans. Vet inte riktigt om det stämmer. Men knackar man på en mdf låda vs spånskiva låda så är spånskiva an dovare .

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-21 10:42

Tips på dämplim?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-21 10:44

Johannes skrev:Spånskiva har väl en lägre egenresonas och mdf har väl en nån resonans som ligger högre upp och är sämre att bygga i igentligen. Typ att spån skiva har resonans er vid 30-40hz medan mdf ligger vid 800hz men detta är bara nåt jag snappat upp nånstans. Vet inte riktigt om det stämmer. Men knackar man på en mdf låda vs spånskiva låda så är spånskiva an dovare .

Nej, så där stor skillnad är det inte. Resonansfrekvensen beror dessutom lika mycket på form och storlek som på materialet i sig.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-21 10:47

kodapa skrev:Tips på dämplim?

Det klassiska är väl Swedac Acoustic Dämplim DG A2
http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG A2
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-21 11:02

paa skrev:
kodapa skrev:Tips på dämplim?

Det klassiska är väl Swedac Acoustic Dämplim DG A2
http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG A2

Trevligt! :) Du kanske vet var man kan köpa det också?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-21 12:12

aisopos skrev:Inget av materialen är tillräckligt stumma för att klara sig utan lite intern stagning så fort som ytorna börjar bli några dm åt varje håll.
I alla fall om man har lite högre krav på den slutliga ljudkvaliten.

Gäller främst baffeln i närheten av elementet. Panelresonanser är överskattat. Varje gång jag ser en superstagad stativare tänker jag: amatörer. Fast "stag" kan vara bra som t.ex. "hylla" för att hålla dämpmaterialet på plats och då kan man ju se till att det gör lite annan nytta också.

Plyfa har lägre intern dämpning än de andra skivmaterialen men är starkare och lättare och är därför mer lämpat till PA-låder som kastas runt. Akustiskt är det ingen större skillnad mellan spånskiva och mdf men spån är ett elände att få snyggt om det inte sker industriellt med fanerade skivor. Lådorna tenderar också att bli lättare.

Amatörmässiga hälsningar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-21 12:24

man kan beställa direkt från swedac.

värt att komma ihåg ang plywood är att den byggplywood som finns att köpa i byggvaruhus är helt värdelös. Skivorna är sällan homogena rakt igenom och över hela skiva. Väldigt ofta finns det tomrum i skivan. Så det är inte speciellt bra till högtalare helt enkelt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-21 12:44

paa skrev:Sedan är det ytbehandlingen.
Kan man såga snyggt utan att flisa ur så kan man ju ytbehandla plywooden med t.ex träolja och snabbt få ett snyggt färdigt resultat.
Spånskiva är dödsdömt när det gäller ytbehandling, och MDF kan man få snygga lackeringar på plana ytan, men inte på kanterna, hur man än gör. Man måste gera kanterna på MDF för att det ska bli proffsigt efter lack eller fanering.

Eller inte vara en fuskis med spackel och grundfärg.. :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-21 12:49

Björkplywood är ofta av bättre kvalitet, men priset är ju där efter.

www.plywoodcenter.se
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-21 12:52

Johannes skrev:Spånskiva har väl en lägre egenresonas och mdf har väl en nån resonans som ligger högre upp och är sämre att bygga i igentligen. Typ att spån skiva har resonans er vid 30-40hz medan mdf ligger vid 800hz

Nonsenspåstående, ja nästan iaf.

Resonansen beror på skivans storlek, läng/bredd/diameter eller vad nu har för sträckor
som modala svängningar kan uppstå i.
Den beror även på skivans tjocklek.

Men ändå är det inte rent snömos, ty en del material kan väl påstås ha lägre eller
högre resonans än ett annat, så länge man jämför en likadan skiva.
Men det går alltså inte att ange en generell frekvens.

Sen går det inte heller att generalisera över om det är bättre med lägre eller högre
resonansfrekvens, ty det beror ju på tillämpningen och vad som passar bäst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-21 13:07

Om man nu ska laminera, eller vid t.ex dubbel baffel, kan man nog gott köra spån innerst och MDF ytterst och på så sätt komma lite billigare undan, men ändå ha ett bra yttre material som är lättare att få fin finish på. :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-21 15:37

Trodde väl det inget jag brytt mej om iaf

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-01-21 17:04

aisopos skrev:
Johannes skrev:Spånskiva har väl en lägre egenresonas och mdf har väl en nån resonans som ligger högre upp och är sämre att bygga i igentligen. Typ att spån skiva har resonans er vid 30-40hz medan mdf ligger vid 800hz

Nonsenspåstående, ja nästan iaf.

Resonansen beror på skivans storlek, läng/bredd/diameter eller vad nu har för sträckor
som modala svängningar kan uppstå i.
Den beror även på skivans tjocklek.

Men ändå är det inte rent snömos, ty en del material kan väl påstås ha lägre eller
högre resonans än ett annat, så länge man jämför en likadan skiva.
Men det går alltså inte att ange en generell frekvens.

Sen går det inte heller att generalisera över om det är bättre med lägre eller högre
resonansfrekvens, ty det beror ju på tillämpningen och vad som passar bäst.

Glömde citera. Bra att ni experter finns. Som kan slå hål på konstiga myter

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-21 17:39

Ja det är ju inte helt och hållet taget ur luften, att olika material har olika resonansbeteenden.
Men i vilket fall går det inte att ange någon frekvens utan att samtidigt ange måtten
och andra faktorer såsom infästningsfall, fuktighet osv.

Förutom frekvens har materialen dessutom olika hög inre dämpning, vilket man ofta
vill ha mycket av i en högtalarlåda.
Därav intresset för dämplim.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-01-21 19:03

MDF har hygglig dämpning och ger snygg yta vad mer kan man begära.
En högtalare är mer än dess låda, vilket egentligen innebär att det går och är lämpligt att göra lådor både i MDF och spånskiva utan att den ljudliga kvaliten blir lidanade, baslådor i ply går utmärkt om man kan konstruera så att de inte dansar omking. Det finns givet felaktiga val och dimensioner av lämpliga material som inte bör användas och det är lätt hänt att använda klena eller överdimensionerade material pga av internet.....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-21 20:15

Jag har alltid undrat över hur lamellträ beter i ett par högtalare? Det är kanske för lätt för att vara lämpligt?

Användarvisningsbild
leifjoson

Inläggav leifjoson » 2013-01-21 20:49

Eftersom jag jobbar i ett snickeri är kostnad för skivmaterial det sista jag behöver tänka på.
Jag har tidigare byggt både golv och stativare i 25 mm svart (genomfärgad) MDF. Mycket smidigt och kräver ingen eller mycket lite ytbehandling. Räcker att dra över med linolja för att få en fin svart yta som tål det mesta.

Stagning av lådor vill jag slippa eftersom det kan ge upphov till kantreflexer (om jag förstått rätt).

Om kostnad inte var ett problem vilket material skulle ni välja och vilken tjocklek? Nu tänker jag på trä produkter och inte på sten och betong.

Finns det någon nackdel med att laminera trä låt säga 15 mm på en 19 mm MDF?

Användarvisningsbild
leifjoson

Inläggav leifjoson » 2013-01-21 20:54

Aerob skrev:Jag har alltid undrat över hur lamellträ beter i ett par högtalare? Det är kanske för lätt för att vara lämpligt?

Lamellträ är inte billigare en MDF och du får en kärna av furu och en yta av MDF ca 3 mm tjock. Inte så kul rent byggtekniskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-21 21:19

leifjoson skrev:Stagning av lådor vill jag slippa eftersom det kan ge upphov till kantreflexer (om jag förstått rätt).
Källa?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
leifjoson

Inläggav leifjoson » 2013-01-21 21:26

paa skrev:
leifjoson skrev:Stagning av lådor vill jag slippa eftersom det kan ge upphov till kantreflexer (om jag förstått rätt).
Källa?

En god vän samt mitt sunda förnuft säger att det inte är lämpligt men jag vet att flera stor tillverkare använder sig av stagning.

Är det en myt att det ger upphov till kantreflexer?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-21 21:38

Vad är en kantreflex är min första fråga?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
leifjoson

Inläggav leifjoson » 2013-01-21 23:01

tvett skrev:Vad är en kantreflex är min första fråga?

Tyvärr kan jag inte svara på det. . .men ska återkomma med förklaring om jag får en.
Om det nu inte finns "kantreflexer" varför inte staga lådan för fullt? En stum låda är väll att föredra?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-21 23:04

Har inte britterna hållt på med att använda lådans resonans i designen?

Stagning innebär förlorad volym och i vissa fall strömning. Det blir en avvägning om hur mycket man behöver och vill ha.
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till DIY-forum