Dämpmaterial. Täckjacksvadd vs glasull: Dämpa 2-vägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grunkan

Dämpmaterial. Täckjacksvadd vs glasull: Dämpa 2-vägare

Inläggav grunkan » 2013-01-21 15:00

Hej!

Jag har köpt ett par XTZ 99.26, tvåvägs basreflexhögtalare, som jag har köpt nytt delningsfilter till. Detta skall i princip göra den till en XTZ 99.26 MkII. I beskrivningen av XTZ 99.26 MkII nämns det att den har mer dämpning än XTZ 99.26.

När jag kollar in i lådan ser jag att det bara är täckjacksvadd i lådan. Då bashögtalaren också är en mellanregisterhögtalare bör det då inte även finnas glasull eller dyligt? Eller är det bara toner i basområdet som läcker ut genom basröret?

Förenklat så kall det tydligen vara så att täckjacksvadd är "isotermiserande" och därför optimalt för bas. Glasull dämpar ljud och därför optimalt för mellanregister.

Borde inte en blandning då vara optimalt för en tvåvägare?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-21 16:02

Användarvisningsbild
grunkan

Inläggav grunkan » 2013-01-21 19:05

Tack. Då köper jag lite fårull och testar mig fram.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-21 19:31

grunkan skrev:Tack. Då köper jag lite fårull och testar mig fram.

Men tänk på att du ändrar på q-värdet i lådan och således karaktären. Den är ju designad meddet dämpmaterial som sitter i.

Användarvisningsbild
grunkan

Inläggav grunkan » 2013-01-21 20:40

Hur ändras karaktären? Anledningen till att jag vill dämpa lite mer är att det redan är gjort i MkII. Det nya filtret jag beställt verkar bara vara just ett filter. Tror inte det följer med nåt ludd. Mer ludd, lite djupare bas?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-21 20:49

Jag skulle absolut kontaktat tillverkaren och frågat, det kan ju aldrig vara fel att få veta hur dom tänkt sig mk2
Bikinitider

Användarvisningsbild
grunkan

Inläggav grunkan » 2013-01-21 21:53

Det är ju faktiskt ingen dum idé. Jag gör så.

Det nya filtret ser ut att vara dubbelt så stort volymmässigt. Har man nåt att vinna på att placera filtret utanför högtalaren i en egen liten låda? Man bör väl minimera vibrationer tryckförändringar mm. Ger det någon vinst ljudmässigt? Om man löder högtalarkablarna direkt till filtret utan gå genom de förgyllda mässing/stålbanankontakterna vinner man nåt på det? Typ impedans/resistans fasförskjutning eller nåt? Man går ju från koppar till mässing/stål till koppar igen. Den biten vill man väl inte ha?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-21 22:05

Grunkan, du jagar spöken är jag rädd för. Du lägger ned en massa energi och pengar på ändringar som troligtvis inte kommer att höras. Har du funderat på rummet någonting? Det är där du med enkla medel kan uppnå stora förbättringar på ljudet.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-22 00:13

Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag utrycker mig kanske inte så smidigt, men det är i all välmening.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-01-22 10:30

Det är enligt XTZ samma mängd dämpmaterial i båda versionerna. Jag har fått samma svar från två personer på XTZ.

I mina var det pyramidformat skum. Lite intressant var att det var dubbelt så mycket dämpmaterial i den ena högtalaren. Det verkar som att de levererar dämpmaterialet med två skivor med pyramiderna vända mot varandra. I den ena högtalaren hade de limmat dämpmaterialet mot varje lådkant med pyramiderna inåt, men i den andra högtalaren satt två skivor med pyramiderna mot varandra på varje sida. När jag frågade XTZ vilken version som var rätt graderade de sig och svarade att jag skulle använda det som "låter bäst". Det är väl visserligen en bra rekommendation, men eftersom jag bara hade dubbelt material i den ena lådan kunde jag ju inte riktigt testa att ha dubbelt i båda utan att komplettera med extra dämpmaterial. Så jag frågade var man kunde få tag på det, och fick svaret att köpa glasull, för det är det bästa dämpmaterial som finns.

Det verkar inte riktigt som de vet hur de designat högtalaren :-)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-22 11:04

Rdna skrev:Det är enligt XTZ samma mängd dämpmaterial i båda versionerna. Jag har fått samma svar från två personer på XTZ.

I mina var det pyramidformat skum. Lite intressant var att det var dubbelt så mycket dämpmaterial i den ena högtalaren. Det verkar som att de levererar dämpmaterialet med två skivor med pyramiderna vända mot varandra. I den ena högtalaren hade de limmat dämpmaterialet mot varje lådkant med pyramiderna inåt, men i den andra högtalaren satt två skivor med pyramiderna mot varandra på varje sida. När jag frågade XTZ vilken version som var rätt graderade de sig och svarade att jag skulle använda det som "låter bäst". Det är väl visserligen en bra rekommendation, men eftersom jag bara hade dubbelt material i den ena lådan kunde jag ju inte riktigt testa att ha dubbelt i båda utan att komplettera med extra dämpmaterial. Så jag frågade var man kunde få tag på det, och fick svaret att köpa glasull, för det är det bästa dämpmaterial som finns.

Det verkar inte riktigt som de vet hur de designat högtalaren :-)

Det är med all sannolikhet ett tillverkningsfel att dämpmaterialet sitter ihop i ena högtalaren. Enklast är att se till att det ser lika ut i båda högtalarna med skivorna delade och pyramiderna utåt. Det är en ganska liten högtalare och det finns inte så mycket möjlighet att öka mängden dämpmaterial eftersom det kan hindra flödet i basreflexfunktionen. Om JAG skulle prova med något skulle jag testa lite ullmatta. Det borde gå att lägga ett uppochnedvänt U utmed väggarna och runt basreflexröret och ett eller två U i botten som är öppet mot elementet. Se till att det är fritt runt rörets mynning samt att det finns en fri "gång" mellan elements baksida och basreflexöppningen med ca halva baselements tvärsnittsyta. Men jag är inte alls säker på att det blir "bättre". I en så liten låda verkar det viktigast att dämpa i de högre registren. Allrams mätningar på en liten låda med ett litet element visade inga större skillnader på hur dämpmaterial fungerar. Ingvar Öhman gjorde mätningar för femton år sedan som han presenterade i tidningen Musik- och Ljudteknik. Då använde han en rörformad låda som gav maximal reflexion från bakväggen vid ca 300 Hz. Sannolikt av pedagogiska skäl. Han resultat visade att glasull, ullfilt eller ullvadd och skumplast (med noggrant uppmätta strömningsegenskaper) fungerade bra som dämpmaterial. Dacronvadd hade låg dämpning, men fungerar ju som du skriver isotermiserande. Det är kul att experimentera lite men förvänta dig inga jättelika skillnader och framför allt inte att det skulle bli subjektivt "bättre". Jag skulle dock bli mycket förvånad om tillverkaren har provat med flera olika dämpmaterial och valt det optimala. Valet av skumplast är sannolikt betingat av att det fungerar bra för rationell tillverkning. Det finns alltså plats för experiment om du är sugen.

Amatörmässiga hälsningar,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-01-22 12:23

DQ-20 skrev:
Rdna skrev:Lite intressant var att det var dubbelt så mycket dämpmaterial i den ena högtalaren. Det verkar som att de levererar dämpmaterialet med två skivor med pyramiderna vända mot varandra. I den ena högtalaren hade de limmat dämpmaterialet mot varje lådkant med pyramiderna inåt, men i den andra högtalaren satt två skivor med pyramiderna mot varandra på varje sida.

Det är med all sannolikhet ett tillverkningsfel att dämpmaterialet sitter ihop i ena högtalaren. Enklast är att se till att det ser lika ut i båda högtalarna med skivorna delade och pyramiderna utåt.

Givetvis är det tillverkningsfel! Montören har missat att dela på skivorna, och limmat två set dämpskivor i ena högtalaren. Det är ändå intressant att XTZ inte kan svara på frågan om vilket som är korrekt :)

Användarvisningsbild
grunkan

Inläggav grunkan » 2013-01-22 16:24

kodapa skrev:Grunkan, du jagar spöken är jag rädd för. Du lägger ned en massa energi och pengar på ändringar som troligtvis inte kommer att höras. Har du funderat på rummet någonting? Det är där du med enkla medel kan uppnå stora förbättringar på ljudet.

Faktum är att jag inte ens har några kontakter till mina 10 år gamla LTS högtalarkablar som ligger och skräpar nånstans. Tänkte spara nån krona där. Konjugat/RC-länken som hör till kabeln tänkte jag lägga inne i lådan. Har idag iaf öppnat båda högtalarna och dragit ut luddet och kan konstatera att det inte går att fylla dem mer.

Enligt ljudochbild.se angående MkII: "Man har dessutom ökat dämpmaterialet och gjort kabinettet stabilare för att minska resonanser. Även internkablaget har man gett sig på och förbättrat." Dämpmaterialet är av två typer: Acoustictyp och ulltyp precis bakom mellanregistret/basen. Internkablaget är av typen flerkarderlig med transparent isolering. Av nån anledning är minusledaren förtent. Här är en bild: http://www.fyndborsen.se/ljud/tillbehor ... kii-filter Inte samma filter, men samma kabel.

Provade för ca 10 år sedan att byta ut kabeln på diskanterna på mina dåvarande högtalare med enkardelig telekopplingstråd och tyckte resultatet blev rätt så mycket bättre, faktiskt. LTS-kabeln gjorde en väldigt stor skillnad, speciellt då mina högtalare var på 4 ohm.

Jag har en stor matta framför mina högtalare, annars i dämpväg har jag inget. Dirac Live Room Correction Suite låter intressant. Enligt denna tråd fixar den ju basen...men inte alla verkar tycka om det: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 95799&st=0

kodapa skrev:Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag utrycker mig kanske inte så smidigt, men det är i all välmening.

Jag tar inte alls illa upp. Tvärtom. Jag är jag väldigt tacksam för svar. Hade jag haft kunskap hade jag inte ställt frågor.

Edit: För ock nackdelar med att ändra internkabel på diskanten på en färdig högtalare? Det verkar ju som att enkardelig kabel alltid är det bästa. LTS-kabeln med RC-länk består av enkardeliga trådar. Även signalkabeln och kopplingstråden dem rekommenderade var enkardeliga.
Senast redigerad av grunkan 2013-01-22 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-22 16:32

[quote="grunkan]Jag tar inte alls illa upp. Tvärtom. Jag är jag väldigt tacksam för svar. Hade jag haft kunskap hade jag inte ställt frågor.[/quote]
Bra, jag kan ju givetvis ha fel, men att flytta ut filter och byta internkablage tror jag har en minimal påverkan. Det kan vara smidigt om man vill patcha filtren att ha dem utanför lådan. Men mikrofoni (på kondensatorerna) och övrigt ser jag som Svalandersvammel. Men då är jag i grunden skeptisk till tweaks. :roll:

Om du vill förändra karaktären på högtalarna kanske du skulle prova att ändra avstämningen på dem genom att rulla ihop ett papper och sätta i basporten och på så sett justera längden på den.

Eller så köper du ett par andra högtalare som du gillar mer?

Användarvisningsbild
grunkan

Inläggav grunkan » 2013-01-22 16:57

kodapa skrev:Bra, jag kan ju givetvis ha fel, men att flytta ut filter och byta internkablage tror jag har en minimal påverkan.

Det nya filtret är dubbelt så stort som det som sitter i. Jag mejlade säljaren, Fyndbörsen, och dem sa att det inte skall vara nåt problem att få plats med det nya. Nu är jag tydligen inte så händig, för att bara få ut de gamla filtren är väldigt jobbigt. Få in dem nya lär ju bli ännu jobbigare. Därav mitt förslag att lägga dem i en liten låda utanför. Om det blir nån vinst så desto bättre.

Byte av internkablage till diskanterna tyckte jag gjorde stor skillnad då. Det lät som att dem spelade renare.[/b]

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-22 17:09

Hej grunkan, välkommen hit!

När man gör en konstruktion kan man välja det som teoretiskt ses som bäst, tex EKUA om man anser det vara så. Det finns dock så mycket andra faktorer när en produkt ska tas fram, ekonomi, tillgång, efterfrågan.
Men att tweaka saker kan vara rena nonsens, att göra förändringar som inte påverkar hörbart eller ens mätbart. Det skadar inte att byta interkablage och om du finner ro i det, men för att överleva faktiskt-djungel är det bra att vara medveten om objektiv/subjektiv och placebo.

Ingen kommer ifrågasätta att du upplevde ljudet renare, men kanske ifall det verkligen är så.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
grunkan

Inläggav grunkan » 2013-01-22 17:28

tvett skrev:Hej grunkan, välkommen hit!

Tackar! Trevligt att hitta hit! Visste faktiskt inte om att denna sidan fanns förrän för tre dagar sedan. Jag har försökt att använda sökfunktionen men hittar inte alltid rätt svar, så mina frågor har väl behandlats ett antal gånger förut.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-01-22 18:09

Hej och välkommen. Ett tips för att lättare hitta på sajten är att använda Google som sökmotor och avsluta söksyntaxen med site:faktiskt.se. Exempel:

"xtz mkii site:faktiskt.se" så sker sökning endast på angiven sajt. Ger oftast mycket bättre resultat än sökfunktionen på sidan.

Återgå till DIY-forum