kodapa skrev:Grunkan, du jagar spöken är jag rädd för. Du lägger ned en massa energi och pengar på ändringar som troligtvis inte kommer att höras. Har du funderat på rummet någonting? Det är där du med enkla medel kan uppnå stora förbättringar på ljudet.
Faktum är att jag inte ens har några kontakter till mina 10 år gamla LTS högtalarkablar som ligger och skräpar nånstans. Tänkte spara nån krona där. Konjugat/RC-länken som hör till kabeln tänkte jag lägga inne i lådan. Har idag iaf öppnat båda högtalarna och dragit ut luddet och kan konstatera att det inte går att fylla dem mer.
Enligt ljudochbild.se angående MkII: "Man har dessutom ökat dämpmaterialet och gjort kabinettet stabilare för att minska resonanser. Även internkablaget har man gett sig på och förbättrat." Dämpmaterialet är av två typer: Acoustictyp och ulltyp precis bakom mellanregistret/basen. Internkablaget är av typen flerkarderlig med transparent isolering. Av nån anledning är minusledaren förtent. Här är en bild:
http://www.fyndborsen.se/ljud/tillbehor ... kii-filter Inte samma filter, men samma kabel.
Provade för ca 10 år sedan att byta ut kabeln på diskanterna på mina dåvarande högtalare med enkardelig telekopplingstråd och tyckte resultatet blev rätt så mycket bättre, faktiskt. LTS-kabeln gjorde en väldigt stor skillnad, speciellt då mina högtalare var på 4 ohm.
Jag har en stor matta framför mina högtalare, annars i dämpväg har jag inget. Dirac Live Room Correction Suite låter intressant. Enligt denna tråd fixar den ju basen...men inte alla verkar tycka om det:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 95799&st=0kodapa skrev:Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag utrycker mig kanske inte så smidigt, men det är i all välmening.
Jag tar inte alls illa upp. Tvärtom. Jag är jag väldigt tacksam för svar. Hade jag haft kunskap hade jag inte ställt frågor.
Edit: För ock nackdelar med att ändra internkabel på diskanten på en färdig högtalare? Det verkar ju som att enkardelig kabel alltid är det bästa. LTS-kabeln med RC-länk består av enkardeliga trådar. Även signalkabeln och kopplingstråden dem rekommenderade var enkardeliga.