Moderator: Redaktörer
grunkan skrev:Bör inte en bra förstärkare dubbla effekten vid halvering av impedansen?
EKUa heter den om jag inte tar fel.Kenta skrev:Telefoninstallationskabeln EKUA är utmärkt som internkablage.
Nätt att installera är den också...
grunkan skrev:Hej!
Någon som har mätt upp karakteristisk impedans för en c:a 4m lång EKK 4g1,5? Om någon har gjort det vilka värden på motstånd och kondensator skall man använda? Jag har sökt men inte hittat nån specifik rekommendation.
IngOehman skrev:Så jag är nyfiken på varför du vill terminera kabeln? Vh, iö
grunkan skrev:Edit: En annan fråga: Om man vill använda EKK som internkabel kan man då använda en EKK 3g och bara koppla in två av ledarna? Det blir inga konstigheter?
grunkan skrev:IngOehman skrev:Så jag är nyfiken på varför du vill terminera kabeln? Vh, iö
Läste i forumet nånstans att om man terminerar kabeln så slipper man visst konstiga impedanser i Mhz-området. Vet ej hur dem uppstår, men en terminering blir visst billigt. Det var nån ingenjör vid namn Öhman som visst hade rekommenderat det. I forumet länkades till denna sidan: http://www.svalander.se/shoppen/tips_fa ... jugatlank/
"Ett bra tips kom dock i "Musik och Ljudteknik" som är Ljudtekniska sällskapets medlemstidskrift. Ing Öhman hävdade bestämt att man borde, som standard, alltid koppla ett motstånd på 100 ohm i serie med en kondensator på 0,1µF tvärs över högtalarklämmorna på högtalaren. Detta oavsett högtalare och kabel. Man bör dock se till att motståndet klarar relativt höga effekter."
IngOehman skrev:*Men varför vill man då alls använda sig av en lågohmskabel, frågar sig vän av ordning?
Svaret är att en sådan har fördelen att inte bidra med någon signifikant
serieinduktans som påverkar diskanten.
En lågohmskabel (både låg serieresistans (nedåt 50 mohm eller lägre?))
och en karakteristisk impedans i närheten av högtalarens nominella, gör
att den helt enkelt ger en mycket bredbandigare transmission av musik-
signalen.
Det är en bra egenskap om högtalaren har konstruerats utan någon hän-
syn till högtalarkabeln.
grunkan skrev:Det blir inte problem när ledarna har stort avstånd mellan sig?
Användare som besöker denna kategori: smile och 9 gäster