Switchad nätdel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flex2

Switchad nätdel

Inläggav flex2 » 2013-01-28 19:15

Tänkte jag skulle testa att bygga något slutsteg med switchad nätdel till utgångssteget.

Har inte lust att bygga ihop någon nätdel själv utan köpa någon färdig som är lämplig.

Hypex har en del, men jag vill hitta fler alternativ.

Något tips ?

Önskemålet är någon modul som lämna både positiv och negativ spänning på ungefär 30-50 Volt ?
Rimligen bör den kunna lämna 8-10A eller mer.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-28 19:33

finns ett flertal försäljare på diyaudio.com.

sedan vet jag om en dansk sida, de säljer även klass D moduler. har tyvärr inte länken. Intressant att helt plötsligt blev switchade nätdelar rumsrena först med kass D. Kan inte se att så mycket har hänt där egentligen utan det är.samma gamla förutom möjligen lite bättre filtrering och möjligen.intåget av resonanta omvandlare.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2013-01-28 19:41

Är lur på ett par härifrån jag:
http://connexelectronic.com/
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-01-28 19:55

rikkitikkitavi skrev:finns ett flertal försäljare på diyaudio.com.

sedan vet jag om en dansk sida, de säljer även klass D moduler. har tyvärr inte länken. Intressant att helt plötsligt blev switchade nätdelar rumsrena först med kass D. Kan inte se att så mycket har hänt där egentligen utan det är.samma gamla förutom möjligen lite bättre filtrering och möjligen.intåget av resonanta omvandlare.

Och den danske leverantören bör man googla flödigt på innan man betalar nåt. Det kan nog löna sig...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-28 21:10

oj då. det var bra info.

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-28 21:20

Tackar för länkar och svar.

Så det är CLC filter och resonanta kretsar som är det "senaste" ?

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2013-01-28 21:24

Swithad nätdel och klass D borde väl inte vara helt fel för baslåda typ? Borde väll inte vara problem med brus då?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-28 21:48

Det är farligt nära tumregel att säga så.

Resonanta omvandlare har växt fram som ett populärt alternativ tack vare sin höga verkningsgrad och i vissa fall låga EMI.

Med en verkningsgrad på 92-94% (typiskt) är de inte mycket sämre än en klassisk setup med 50 Hz trafo och likriktare/kondensatorbank. Speciellt som den senare kräver en större trafo (i VA) än vad som verkligen förbrukas (i VA).

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2013-01-28 22:48

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-01-29 15:48

Den här killen gör SMPS lämpliga för audio. Han finns även på diyaudio.

http://connexelectronic.com/index.php/cPath/25_46

Har provat några och de fungerar utmärkt.

--
Edit: Missade Tanks inlägg. :oops:

-

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-29 18:04

Rylanders:
Tack ändå.

Har kommit in en bit i tekniken och har i stort sett bestämt mig för vad det är jag behöver.

Connexelectronic verkar ha bäst koll på vad som behövs och verkar använda bästa tekniken för att få till ett bra resultat med en traditionell linjär klass A förstärkare (20Watt ca.)

Siktar på en halvbrygga med resonant controller + reglerad utgång.

UrSv:
Var det denna firman du syftade på ?
http://www.cadaudio.dk

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-29 19:40

Det var ialla fall den jag tänkte på.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-01-29 20:16

flex2 skrev:UrSv:
Var det denna firman du syftade på ?
http://www.cadaudio.dk

Japp.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-29 23:03

Är lite fundersam över begreppen Soft switching (resonant) och PFC (power factor correction).

Olika tekniker för samma slutresultat d.v.s. att minimera EMI störningar ?

Går dessa att kombinera ?

Har än så länge bara sett PFC kretsar tillsammans med traditionella "hard" switching kretsar.

Någon som kan förklara ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-01-29 23:38

freddenacka skrev:Swithad nätdel och klass D borde väl inte vara helt fel för baslåda typ? Borde väll inte vara problem med brus då?

De klass D jag bekantat mig med har inte haft hörbart brus trots full range.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-29 23:40

det är två helt skiljda saker.
De går utmärkt att kombinera, faktum är att det är ett krav i de flesta fall. Jag skall försöka förklara så kort det går:

Vi börjar med PFC = Power factor correction.

Alla primärswitchade nätdelar(230VAC till något annat) arbetar genom att växelspänningen likriktas och glättas i en kondensator till en likspänning om ca 325V eller mer. Detta innebär ganska höga laddningsströmmar. Det betyder att vid ungefär 1000W effekt i den switchade nätdelen (tex 50V 20A) drar den 10A från elnätet, som exempel.
För att få ut 1000W måste alltså 2200VA (reaktiv effekt) förbrukas.

Detta orsakar distortion på den sinusformade växelspänningen och inducerar höga överföringsförluster, hela vägen från kraftverket ut i apparaten och detta är ju ej önskvärt.

PFC är då metoden man använder för att minska den reaktiva effekten, och laddningsströmpulserna minskar.
http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-42047.pdf

Aktiv PFC betyder att 230VAC likriktas och matas till en switchomvandlare
som hela tiden ökar den pulserande likspänningen(100Hz) till typiskt 370-390V mha switchtekning (typiskt 50 kHz)
Fördelen är att distortionen på nätet blir försumbar och förutom vissa förluster (3-5% typiskt) är levererad(W) och uttagen effekt (VA) lika.
Det finns ett antal olika typer att välja på, men en step-up omvandlare är vanligast.

En nätdel för förstärkare bör ha en PFC korrigering.

Soft switching, resonant switchning är en metod där en resonsanskrets ( L, C ) gör att switchelementen slår av och på med noll volt spänningsfall (vanligaste alternativet, ZVS, ZeroVoltageSwitching) över sig vilket ger mycket små effektförluster i dessa (men det blir större förluster i andra delar) och samtidigt reduceras EMI (men uppstår i andra delar, vanligen transformatorn) men totalt sett är det en positiv utveckling för det mesta.

Motsatsen är hard switching , vilket då innebär att man styr switchelementen oavsett vilken spänning som ligger över dessa.

Vilken som är bäst är omöjligt att säga på rak arm, men resonanta omvandlare har börjat bli mer och mer populära.

En stor skillnad är hur de kontrolleras. Hard switching omvandlare arbetar med pulsbreddsmodulering och fast frekvens.
Resonanta omvandlare arbetar med fast pulsbredd och varierande frekvens (typiskt 50-150kHz)

Alltså:
Aktiv PFC (omvandlar 230VAC till 385VDC typiskt) matar en resonant omvandlare (omvandlar 385VDC till +-45V DC typiskt) och skapar dessutom en galvanisk separation.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2013-01-30 09:12

Beställde just två SMPS300R från Connexelectronic. Ska driva ett par AMP11-HV från 41hz.com. Borde bli nätta monoblock. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-30 09:36

Tack för det svaret rikkitikkitavi. Uppskattas mycket...

Det gav en klarare bild om hur respektive teknik är tänkt att fungera.
Ser en klar fördel med båda.

Hypex verkar inte använda varken PFC eller en resonant kontroller utan en mer traditionell teknik.

Connexelectronics verkar använda quasi-resonant eller resonant teknik, men inte PFC.

Connex verkar ha anamat nyare teknik.
Ser att dom i sina produktblad argumenterar för att PFC i deras fall och för audiobruk inte behövs.

T.ex. att PFC skulle tillföra mer EMI störningar, men inte tillföra något nämnvärt förutom något högre verkningsgrad totalt sett.
Kanske är det korrekt...

Själv ser jag PFC som en klar fördel i nuläget, så jag får nog värdera och läsa på mer för att kunna ta någon form av beslut om det är något
jag absolut vill ha med för en test.
Skulle jag köpa något idag så lutar det starkt åt Connex hur som.

Du och andra som är kunniga på området kanske skulle kunna värdera om Connex argumenterar korrekt eller om dom bortser från något väsentligt?
Kan ju kunna vara en ren ekonomisk fråga för att inte prisa ut sig jämfört mad andra aktörer på marknaden.

Tank:
Lycka till med bygget...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-30 10:03

kan nämna det att det är du som elnätsanvändare som har ansvaret att inte generera störningar på elnäten som kan störa andra.
Switchat är ju väldigt bra på många vis, men det ska till att man har koll på vilket smuts som genereras på nätet också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-30 11:28

Notera att.du.tjänar inget direkt på PFC, förtjänsten kommer indirekt via en lägre elräkning.

Vissa apparater som transformatorer och motorer kan dock tycka illa om övertoner på elnätet.

Alla dessa nätaggregat har filter på ingången som hindrar RFI att nå ut på elnätet. De bör ha det på utgången också.

För övrigt kan ett klassD steg i sig vara en utmärkt radiosändare.

Det är.som Kraniet påpekar användarens ansvar.

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-30 19:11

OK.
Då finns inget absolut behov av PFC för min räkning då förstärkaren ändå var tänkt att gå ner från 20 W klass A till sparlåga i standby.
Då känns det viktigare att bibehålla den låga störningen från resonant teknik.

Tackar så länge...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-30 19:15

Det behöver inte betyda att en resonant omvandlare ger ifrån sig mindre störningar.

Jag tycker du skall googla lite på dessa för att se om det finns mätningar som är relevanta eller mera information.

JAg har inte studerat dessa moduler mer i detalj.

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-30 19:45

rikkitikkitavi skrev:Det behöver inte betyda att en resonant omvandlare ger ifrån sig mindre störningar.

Jag tycker du skall googla lite på dessa för att se om det finns mätningar som är relevanta eller mera information.

JAg har inte studerat dessa moduler mer i detalj.

Kommer att goola en del...
Fick ett svar från Cristi på Connex om att en PFC tilll deras nätdelar skulle skapa mer störningar till nätet.
Han är såklart partisk kan man tänka, så en del mer bör man nog undersöka.
Annars är det väl som vanligt: "Less is more" och "Make is simple but not simpler"

Användarvisningsbild
flex2

Inläggav flex2 » 2013-01-30 19:56

Hittade den här strofen på en sida:

"Non-PFC power supplies are no longer recommended. In Europe, power supplies are now required to have either active PFC or passive PFC. "

Vad säger man om det ?

Finns det några EU direktiv om ett krav på PFC ?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-31 09:34

Vet inte om.det finns ett uttalat direktiv , men.det finns en standard inom EU som säger att alla nätaggregat >70W skall uppfylla vissa krav.

I det stora hela påverkar ju inte några förstärkarmoduler jämfört med 10^8 TV apparater a 200W och lika många datorer eller fler tom sedan säkert en halv miljard småsaker.

Blir intressant när 10^9 glödlampor ersätts med elektroniskt drivna sådana...

Återgå till DIY-forum