glapp i 3,5mm monoplugg, åtgärd?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

glapp i 3,5mm monoplugg, åtgärd?

Inläggav Bongo » 2013-01-29 09:49

Jaha, nu ger jag snart upp...min jobbstereo (dvs ett uråldrigt 2.1 system från philips som var alldeles för billigt för sin ljudkvalite när det såldes) har haft en glappande kontakt till vänstra högtalaren i flera år. Nu är det så illa att man måste pressa kontakten, som är en 3,5mm monoplugg (sån man har på hörlurar, fast en kanal), åt sidan så hårt att det inte längre fungerar att trycka upp den mot väggen.
Följdaktligen så blir det enkanaligt ljud så fort man släpper på trycket.

Jag vill helst inte behöva ge upp den här anläggningen även om den bara kostade 399:- när det begav sig, den är alldeles för bra för det :).

Vad är den bästa åtgärden? Varför glappar det till att börja med? är det sladden eller kontakten på förstärkaren (baslådan)? Ska jag skruva ut förstärkarkortet och löda fast kablarna direkt, eller ska jag byta kontakten? Ska jag slänga skiten och köpa något nytt?

Så här ser den ut för övrigt (modell: philips A2310):
Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-29 09:54

Kul att du vill laga den; det gillar jag!

Det enklaste, men kanske inte elegantaste, är väl att löda fast kabeln direkt på kortet, som du säger. Men innan du gör det, kolla att det inte räcker att böja till blecket i honkontakten i lådan, om den är synlig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-01-29 10:29

Haha, fick faktiskt göra en liknande operation på jobbstereon för nåt år sedan!

Troligtvis är det en sån här kontakt
Bild

Det kan i så fall vara att kontaktblecken "tröttnat" som PerStromgren säger, eller så har en lödning ifrån kretskortet släppt.
Händer det får du nämligen kontakt när du trycker kontakten inåt/böjer den åt något håll, då hela paketet "lutar" och lödningen ger kontakt igen.

I så fall är lösningen att löda fast den igen, om inte själva ledningsbanan ifrån kretskortet strukit med. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till DIY-forum