Rednaxela skrev:Kraniet skrev:vilken dimension på röret är det?
Det verkar nämligen bli den begränsande faktorn.
Med ett 10cm rör så är du uppe i 10m/s lufthastighet vid 102 dB/1m. Sen kan jag tycka avstämningen är satt något högt. ner mot 12-13Hz ger lite bättre utseende. Speciellt om man räknar in lite uppvärmning av talspolen.
Kurvan har en tendens att peaka vid 40Hz. Med lite uppvärmning av talspolen blir det mer markant. Lägger du sen till att det vid denna frekvens ofta finns rumsresonanser så är det ett problem.
Men nu verkar ju lådan byggd så då får du nog försöka påverka det hela med dämpmaterial. Tror nog du bör fylla halva lådan (utan att blockera flödet från kon till port) så du kan få ner den peaken något..
Snyggt bygge annars. Blir nog en killerlåda. Och du behöver som sagt inga monstereffekter 37W i 8ohm (17Vrms) räcker för att uppnå gränsen för vad 10cm rör pallar (ungefär) vid 15hz. Då utnyttjas lite mer än halva xmax som mest (förutom under avstämningen där den skenar).
Ok. Tackar! Röret är 150mm ca 730mm långt, svårt att mäta vid böjen men jag antar att man ska mäta i mitten av röret?.
Du säger för hög avstämning. Jag var rädd att jag satt den lite för lågt.
Har inga problem att förlänga porten egentligen. Undrar bara om jag vill ha så låg avstämning. Ska ta mig en funderare och återkomma i morgonkväll.
ja är den 730 så är det ju längre avstämt. Jag får det till att röret ska vara 60cm för 17Hz.
Men då ser det bättre ut. Nu kommer böjen påverka lite negativt så jag vet inte vilken maxhastighet man kan förvänta sig.
Men. Spelar du frekvenser över 15hz kan du kräma ur cirka 108dB/1m innan hastigheten är uppnådd (cirka 7m/s). Xmax är inte begränsande. Kanske är det rent av en ganska bra avstämning för att balansera ut xmax. (dvs att porten begränsar när xmax är uppnått, det är ingen nackdel). 75W i 8ohm behövs då. Så 150-200W i 4 ohm (24Vrms). Men ca 50% fyllning med stenull av hyffsad densistet bör nog införas i vilket fall.
Med tanke på att röret är så långt bör du inte använda lådorna högre än 200Hz (halvvågsresonans för 73cm är ca 235Hz). För att ligga på säkra sidan så är det nog 80-120Hz som är användningsområde.
edit: siffrorna inkluderar ingen rumsstöd. Så i realiteten är det högre.
Tror inte du kommer sakna nåt iaf. Jag använder två 15tum i 70liter sluten med halva xmax och jag har problem att styra ut dom i dom flesta fall.
I ditt fall motsvarar mitt system bara 1/12 av ditt system strax under och över avstämning. Så jag tror det kommer finnas resurser.. :)
edit: från strax under till strax över ska det stå. Sen motsvarar ditt system 2ggr mitt pga av dubbla slaglängden. Det är en sanning med modifikation dock då mina basar är 6dB känsligare.
Kan nämna att för frekvenser från 20hz och upp kan jag ibland bli lite skraj över vilken attack det är.
Kan nämna det också att för basen är det lågpassfilter som gäller. Högpass filtrerar bort låga frekvenser (låter höga frekvenser passera).