Subwoofer 250liter portade med Dayton RSS390

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rednaxela

Subwoofer 250liter portade med Dayton RSS390

Inläggav Rednaxela » 2013-01-30 22:20

Hej! Jag håller på att bygga två st subwoofers med Dayton RSS390hf [url]http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=2180&link=datasheets\dayton\RSS390HF4.pdf[/url] i 250liters lådor avstämda till 17Hz.

Har inte lyckats skriva in parametrarna rätt i winisd, inte lyckats importera en färdig datafil heller.
Undrar därför om någon kan räkna hur mycket effekt jag behöver samt var jag ska lägga högpassen för att skydda elementet? Misstänker att elementet kommer att bottna vid bara ett par hundra watt runt avstämningen.

Hittar inte min batteriladdare till kameran, men lägger upp ett par byggbilder från telefonen.

Bild

Bild
Baksidan ska skruvas fast för att lätt komma åt att efterjustera.
Bild
Undrar även om det behövs någon typ av dämpmaterial i en portad subwoofer? Och i sådannafall vad för typ?
Senast redigerad av Rednaxela 2013-02-02 16:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-30 22:36

Inget bra svar på din fråga, men seriösa lådor har du lust att berätta mer om bygget?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 23:06

Oj, det här ser intressant ut!

Var ska de placeras?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2013-01-30 23:17

kodapa skrev:Inget bra svar på din fråga, men seriösa lådor har du lust att berätta mer om bygget?

Jorå.
Har sen länge tröttnat på att de två slutna tolvorna jag har inte riktigt orkar med när jag vill titta på film. Så har sökt på nätet lite sporadiskt i ett halvår snart, hittade dessa prisvärda femtontummare och många som säger att de är nöjda med dem. De flesta bygger slutna lådor med dessa element men jag tänkte att det var dags att prova en basreflexkonstruktion för de lägsta oktaverna, då jag innan för enkelhetens skull alltid kört med slutet i botten.

Lådorna är 800mm höga, 1200mm breda samt 350mm djupa. Har draperier vid sidan av bioduken som de precis passar bakom. Så de kommer inte att synas och därmed förblir de omålade den närmsta framtiden.

Lådan är byggd av 22mm MDF som jag bara limmat ihop med tvingar utan att använda skruv.

Basreflexröret är vanligt gjutrör (150mm innerdiameter) som jag girat och limmat ihop för att få en hyfsat jämn 90graders böj.

Innanmätet är stabiliserat med typ fönsterstag i 22mm MDF. Har även gjort trekanter som jag placerat där det passat bra.

Två frågor. Har minidsp ett justerbart högpassfilter? Är minidsp billigare än en sådandär behringer dcx mackapär?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-30 23:18

vilken dimension på röret är det?
Det verkar nämligen bli den begränsande faktorn.
Med ett 10cm rör så är du uppe i 10m/s lufthastighet vid 102 dB/1m. Sen kan jag tycka avstämningen är satt något högt. ner mot 12-13Hz ger lite bättre utseende. Speciellt om man räknar in lite uppvärmning av talspolen.
Kurvan har en tendens att peaka vid 40Hz. Med lite uppvärmning av talspolen blir det mer markant. Lägger du sen till att det vid denna frekvens ofta finns rumsresonanser så är det ett problem.
Men nu verkar ju lådan byggd så då får du nog försöka påverka det hela med dämpmaterial. Tror nog du bör fylla halva lådan (utan att blockera flödet från kon till port) så du kan få ner den peaken något..

Snyggt bygge annars. Blir nog en killerlåda. Och du behöver som sagt inga monstereffekter 37W i 8ohm (17Vrms) räcker för att uppnå gränsen för vad 10cm rör pallar (ungefär) vid 15hz. Då utnyttjas lite mer än halva xmax som mest (förutom under avstämningen där den skenar).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2013-01-30 23:34

Kraniet skrev:vilken dimension på röret är det?
Med ett 10cm rör så är du uppe i 10m/s lufthastighet vid 102 dB/1m. Sen kan jag tycka avstämningen är satt något högt. ner mot 12-13Hz ger lite bättre utseende. Speciellt om man räknar in lite uppvärmning av talspolen.
Kurvan har en tendens att peaka vid 40Hz. Med lite uppvärmning av talspolen blir det mer markant. Lägger du sen till att det vid denna frekvens ofta finns rumsresonanser så är det ett problem.
Men nu verkar ju lådan byggd så då får du nog försöka påverka det hela med dämpmaterial. Tror nog du bör fylla halva lådan (utan att blockera flödet från kon till port) så du kan få ner den peaken något..

Snyggt bygge annars. Blir nog en killerlåda. Och du behöver som sagt inga monstereffekter 37W i 8ohm (17Vrms) räcker för att uppnå gränsen för vad 10cm rör pallar (ungefär) vid 15hz. Då utnyttjas lite mer än halva xmax som mest (förutom under avstämningen där den skenar).

Ok. Tackar! Röret är 150mm ca 730mm långt, svårt att mäta vid böjen men jag antar att man ska mäta i mitten av röret?.

Du säger för hög avstämning. Jag var rädd att jag satt den lite för lågt.
Har inga problem att förlänga porten egentligen. Undrar bara om jag vill ha så låg avstämning. Ska ta mig en funderare och återkomma i morgonkväll.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-30 23:40

Rednaxela skrev:Två frågor. Har minidsp ett justerbart högpassfilter? Är minidsp billigare än en sådandär behringer dcx mackapär?

Ja, och ja.

I ditt första inlägg skriver du att du är rädd att elementet kommer bottna vid relativt lite ineffekt vid avstämningsfrekvensen. Som jag har förstått det fungerar det väl tvärtom? Vid just avstämningsfrekvensen står konen mer eller mindre stilla och det är porten som levererar ljudet.

Därunder, däremot blir det kanske sådana fenomen.

Edit: Snyggt bygge!
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-30 23:42

Om man haft slutna lådor innan så är låg avstämning trevligt, men du sökte något "annat" nu?
/J

Cygnus resurectum

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-30 23:47

Rednaxela skrev:
Kraniet skrev:vilken dimension på röret är det?

Ok. Tackar! Röret är 150mm ca 730mm långt, svårt att mäta vid böjen men jag antar att man ska mäta i mitten av röret?.

Du säger för hög avstämning. Jag var rädd att jag satt den lite för lågt.
Har inga problem att förlänga porten egentligen. Undrar bara om jag vill ha så låg avstämning. Ska ta mig en funderare och återkomma i morgonkväll.

ja är den 730 så är det ju längre avstämt. Jag får det till att röret ska vara 60cm för 17Hz.
Men då ser det bättre ut. Nu kommer böjen påverka lite negativt så jag vet inte vilken maxhastighet man kan förvänta sig.
Men. Spelar du frekvenser över 15hz kan du kräma ur cirka 108dB/1m innan hastigheten är uppnådd (cirka 7m/s). Xmax är inte begränsande. Kanske är det rent av en ganska bra avstämning för att balansera ut xmax. (dvs att porten begränsar när xmax är uppnått, det är ingen nackdel). 75W i 8ohm behövs då. Så 150-200W i 4 ohm (24Vrms). Men ca 50% fyllning med stenull av hyffsad densistet bör nog införas i vilket fall.

Med tanke på att röret är så långt bör du inte använda lådorna högre än 200Hz (halvvågsresonans för 73cm är ca 235Hz). För att ligga på säkra sidan så är det nog 80-120Hz som är användningsområde.

edit: siffrorna inkluderar ingen rumsstöd. Så i realiteten är det högre.
Tror inte du kommer sakna nåt iaf. Jag använder två 15tum i 70liter sluten med halva xmax och jag har problem att styra ut dom i dom flesta fall.
I ditt fall motsvarar mitt system bara 1/12 av ditt system strax under och över avstämning. Så jag tror det kommer finnas resurser.. :)

edit: från strax under till strax över ska det stå. Sen motsvarar ditt system 2ggr mitt pga av dubbla slaglängden. Det är en sanning med modifikation dock då mina basar är 6dB känsligare.
Kan nämna att för frekvenser från 20hz och upp kan jag ibland bli lite skraj över vilken attack det är.

Kan nämna det också att för basen är det lågpassfilter som gäller. Högpass filtrerar bort låga frekvenser (låter höga frekvenser passera). :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-31 00:06

Kraniet skrev:Kan nämna det också att för basen är det lågpassfilter som gäller. Högpass filtrerar bort låga frekvenser (låter höga frekvenser passera). :wink:

Men i MiniDSP kan han ha både och samtidigt om han vill att frekvenser långt under avstämningsfrekvensen ska falla.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-31 06:25

Håller med om att det ser snyggt ut :) !
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-31 07:49

Snyggt! Påminner en del om mina lådor, fast än mer stagade än de jag har :)

http://savarturbo.se/~jw/akustik/subbar/20121112288.jpg

Nu hade det ju blivit en slant till för ytterligare 2 element, men annars så hade väl 4st som slutna i samma lådor (dryga 300 liter?) fungerat grymt bra?

Mina lådor är en bit över 200 liter och spelar galet bra, och djupt så det räcker & blir över efter lite EQ.

Blir spännande att få höra vad du tycker om dessa som portade. Ska du mäta sen för att se hur de presterar?

Edit: Tog bort bilden på begäran, se länk.
Senast redigerad av JonasW 2013-01-31 09:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-31 08:50

gör bilden mindre eller fixa länk.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2013-01-31 17:45

Tackar för allt intresse :)
Basarna har jag tänkt att dela med reciverns inbyggda subfilter. En Marantz sr5004, tror att det är bara 12db/oktav.
Om det behövs mer korrigeringar mixar jag LFEn med frontarna och delar med minidsp efter preout samt kör ett annat steg till frontarna.

Kraniet.
Med Högpass menar jag så klart att det skall brukas under basens användningsbara område tex. 18db/okt vid 10-12hz. Just för att skydda elementen från för stora konutslag.

:oops: Jag måste ha misslyckats totalt med att mata in rätt parametrar i winisd. Kurvan såg bra ut tyckte jag. Tur att jag kom i närheten iallafall:)

Nu måste jag skära i lite isolering i lådan. Återkommer med hur de låter när jag testat. Kanske får till någon mätning också.

Jonas! Intressant. Vad kör du med för element?

MVH/Alexander

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-01-31 17:57

Exakt samma, fast 4st i 2 slutna lådor. :)

Därav min fråga, om inte det hade varit ett alternativ med tanke på din lådstorlek. 2st element hade ju rymts i varje låda.

Kan säga att 4st slutna, räcker gott på 21m2 betongbunker ;)

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2013-02-02 16:26

Hej! Nu spelar lådorna. Det låter bra, jävligt bra :D
Har provat och mäta litegranna med thombstone men mikrofonen(en behringer 800 någonting) vill inte plocka upp ljud under 20hz. Har istället kört lite sinusar och försökt bedöma ungefär hur tonkurvan ser ut i lyssningrummet. Under 12.5Hz ballar de ur men vid 15hz och uppåt finns det bra med output.
Tror inte jag behöver ett highpassfilter, porten börjar flåsa innan elementen ens är i närheten att bottna(precis som Kraniet sa). Vid de ljudstyrkorna är det ändå ingen som vill se på film med mig ändå:) Men blir att införskaffa en minidsp då jag har lite problem runt delningsfrekvensen, peakar mellan 95-100hz.

Bild
Blev inte riktigt 50% fyllning, närmare 30-40% men ville inte blockera flödet mellan element och port mer än nödvändigt.
Bild

Bild
Nykomlingen brevid en gammal trotjänare.

Bild
Den ena placerad på sin plats, bara att dra undan gardinen när det är dags för filmtajm på referensnivå. Den andra har jag provat att flytta runt lite. Fungerade väldigt bra till filmtittande när den placerades ett par decimeter bakom soffan. Men hamnade lite för nära vid musiklyssning. Ställer nog tillbaka den bakom högra gardinen istället.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-02 23:35

förstår dit pressande behov av baslådor när du bara hade fyra tolvor sen förut.. 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 23:44

Jag trodde de skulle stå på högkant?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2013-02-03 05:27

Grymt jobbat. :)

Vad är det för frontar?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2013-02-03 15:31

Kraniet skrev:förstår dit pressande behov av baslådor när du bara hade fyra tolvor sen förut.. 8)

Haha! Visst de ser kapabla ut, men är bara avstämda till 30hz och spelar inte någon djupbas. Men högt kan de spela.

tvett skrev:Jag trodde de skulle stå på högkant?

Jo. Hade varit tufft. Men bioduken som är en målad mdf-skiva hänger på en skjutskena som går precis över lådorna.

m_persson79 skrev:Grymt jobbat.

Vad är det för frontar?

Är ett par hembyggda Finns en liten tråd om dem här på faktiskt http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... +cum+laude

Återgå till DIY-forum