Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav jonasp » 2005-02-18 17:44

Hej!

När man snickrar ihop t ex mdf-skivor måste ju passformen vara god för att limfogarna ska bli bra. Frågan är bara: vad menas med tillräckligt god passform? För att trälimmet ska bita, alltså!

Är det <0,5 mm? Är det <0,1mm? Var går gränsen?

Observera att det inte finns några finish-mässiga aspekter i min fråga, endast hållfasthets- och tätningsmässiga! Mina snickerkunskaper och handlag är sådana att en hel del efterarbete är oundvikligt.

Men jag vill tillse att låddorna blir bra rent hållfasthetsmässigt åtminstone.

Alla typer av erfarenheter i frågan uppskattas!

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-18 18:21

Generellt ska limfogar alltid vara så tunna som möjligt. Allt trä, även MDF, är ett "levande" material som inte är speciellt formstabilt då luftfuktigheten inverkar på "omfånget". Kan vara svårt att lägga undan bitar för limning "senare". Det som passade så bra innan kan ha fått en helt annan passning.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-02-18 18:48

0.1mm är godkänt....0.5 gör nog inte så stor skillnad på limfogen men det känns i snickarhjärtat om det e så stora fel...

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-02-18 19:00

vill bara påpeka att vanligt vitt trälim inte är så smart att limma med.. det fäster inte speciellt bra på ändträ.
använde hellre polyuretanlim till detta. ger en mycket bättre fog och dessutom skummar det så det tätar bättre.
dock drar jag alltid en silikonsträng på insidan av lådan så det är tätt.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2005-02-18 20:02

Kraniet skrev:vill bara påpeka att vanligt vitt trälim inte är så smart att limma med.. det fäster inte speciellt bra på ändträ.


Har alltid limmat mina lådor med vitlim och aldrig haft problem med hållfastheten (förutom en gång när jag skulle ha isär en låda.. :wink: )

(brukar inte använda spik, skruv, plugg eller kex)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-02-18 22:36

Om träet suger för mycket, som vid ändträ, kan man pensla lite utspätt vitlim först för att mätta virket lite och låta halvtorka innan man färdigliimmar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-02-18 23:02

Hela mastodontaurorapropjektet är bara med limmet och inget annat !! :roll:
NN

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-02-18 23:45

paa skrev:Om träet suger för mycket, som vid ändträ, kan man pensla lite utspätt vitlim först för att mätta virket lite och låta halvtorka innan man färdigliimmar.


vitt trälim fäster inte på sig själv (därav namnet trälim.. gjort för att fästa i trä) så det är kanske inget jag heller skulle göra.
själv limmar jag iaf med PU-lim.. andra gör väl som dom vill 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-02-19 01:42

det sitter med vanligt trälim förstås, men dock bättre med polyuretanlim...frågan är om det spelar nån roll :wink:

Användarvisningsbild
JonasNilsson
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Göteborg

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-19 03:09

Standardtoleranserna inom möbelsnickeri är 0,5mm, men det har inget med din fråga att göra :wink:

Är det <0,5 mm? Är det <0,1mm? Var går gränsen?


Vad jag förstår så är det MDF du pratar om, och bara hållfasthetsmässigt :?: :!:

Toleranserna i t.ex såglängd eller bredd, beror givetvis på längden mellan ytterligheterna i toleransen. Om du håller på att "hacka" dig fram med sågen och gör små jack hela vägen, eller har en skillnad på 0,1mm i ytterändarna på en skiva som är 1000mm, är en ganska stor skillnad.

För bästa stabilitet ska du alltid ha träplugg, lim i plugghålen och längs hela kanten. Skulle du få små skarvar på utsidan, täta med lim, och på insidan silikon. Om du håller dig inom normala temperaturer (+-0 till +40) och inte vattnar MDF´en :wink: :D så händer det ingenting. Den rör sig inte en mm i normal rumsteperatur om du inte börjar att fanera den. Vanligt vitlim eller karbamid (2k) fungerar utmärkt till MDF.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2005-02-20 01:24

Kraniet skrev:själv limmar jag iaf med PU-lim.. andra gör väl som dom vill 8)
Pollyuretanlim är väldigt fint, jag gillar det skarpt. Synd bara att det är så sjukt dyrt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-02-20 01:34

Är det någon här som haft problem med att lådan spruckit i fogarna när ni bara limmat med vitlim, utan skruvar eller pluggar el.dyl?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-02-20 09:54

paa skrev:Är det någon här som haft problem med att lådan spruckit i fogarna när ni bara limmat med vitlim, utan skruvar eller pluggar el.dyl?

får du lite press på fogen när den torkar så kommer spånskivan gå sönder innan fogen i 9ggr av 10 skulle jag tro, jag har slagit sönder en jäkla massa lådor i mina dar och det brukar aldrig vara fogen som går sönder.
OBS! Detta är för Spånskivor, MDF är mycket hårdare så där går säkert fogen sönder först men det lär behövas en jäkla kraft för att lådan ska gå sönder.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2020-09-16 23:16

NNord skrev:Hela mastodontaurorapropjektet är bara med limmet och inget annat !! :roll:

Sitter det fortarande ihop?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav jonasp » 2020-09-17 07:51

Det här var tidernas bump paa! Har inget minne av att jag skapade denna tråd för 15 år sedan. 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-09-21 16:53

Jag säger så här, med en bra tving/tillräckligt hög kraf fogar sig alla material.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav jonasp » 2020-09-21 17:25

Jadå, allt är brännbart också! Undrat var herr Nord befinner sig, och om de sexton basmodulerna togs i drift.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav petersteindl » 2020-09-21 17:42

1 Ångström borde väl anses vara god passform, eller?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav nuffe » 2020-09-23 15:35

Till mina senaste skapelser har jag handsågat alla fogar som ska limmas.
Det kanske inte är Ångströms passning :wink: hela vägen men inte jättemånga tiondelar och limmet har bitit bra.

Henrik

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav Froggy » 2020-09-24 09:54

Det beror ju på flera saker:

- glipans längd tex och hur mjuk den motsvarande detaljen är. 1m långt "ändträ" med en svacka på 3mm i mitten och en tunn mdf som limmas mot denna yta blir väldigt stark.....

-hur fogen kommer att belastas, dynamiskt eller statiskt, skjuvning eller dragning.

MDF går att hyvla med en handhyvel så det går att få till en väldigt snäv tolerans. Visserligen sliter det mycket på äggen men det är ju bara att skärpa till igen. Håll upp fogen mot en ljuskälla och titta efter ljusgenomsläpp.... Kan du klämma ihop med handkraft?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav rikkitikkitavi » 2020-09-25 16:16

petersteindl skrev:1 Ångström borde väl anses vara god passform, eller?


Allt över en "Plancklängd" duger inte. Allt under kvittar :)

Bonusbanan till den som hittar alla nördiga spetsfundigheter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav Almen » 2020-09-25 16:25

Finns ju en liten längdenhet som heter skäggsekund.

Som ljusår, fast i andra änden av skalan.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav Adhoc » 2020-09-25 16:56

Skäggsekund ... :mrgreen:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav jonasp » 2020-09-25 17:59

Almen skrev:Finns ju en liten längdenhet som heter skäggsekund.

Som ljusår, fast i andra änden av skalan.

:lol:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re:

Inläggav RJohan » 2020-09-30 09:35

Lazyworm skrev:
paa skrev:Är det någon här som haft problem med att lådan spruckit i fogarna när ni bara limmat med vitlim, utan skruvar eller pluggar el.dyl?

får du lite press på fogen när den torkar så kommer spånskivan gå sönder innan fogen i 9ggr av 10 skulle jag tro, jag har slagit sönder en jäkla massa lådor i mina dar och det brukar aldrig vara fogen som går sönder.
OBS! Detta är för Spånskivor, MDF är mycket hårdare så där går säkert fogen sönder först men det lär behövas en jäkla kraft för att lådan ska gå sönder.


1979 byggde jag min första sub-låda. Efter ett tag hamnade den i bilen, den satt i oloka bilar under 20 år. De senaste åren låg den och skräpade i ett kallgarage tills jag slängde den i samband med flytt till lägenhet. Hel och tät hela tiden.

Jag är maskiningenjör, spik och skruv ger bara en extra brottanvisning som ökar risken att något ska gå sönder. Rejält med lim, bara. Skruva 'på tvären' in i lyxmasonit (MDF) håller ännu sämre, skivan splittras gärna.

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav 944_Driver » 2020-10-01 09:32

Det är nästan alltid bra att högtalare är tunga, alltså kan man överdimensionera brutalt.
Högtalare ska normalt sätt bara hålla ihop sig själva, inga yttre laster behöver tas upp.

Jag tror aldrig jag sett någon högtalarlåda som gått i bitar av normal användning, det händer när man tappar de etc.

Sedan är det ju 100 gånger roligare att bygga något när bitarna passar perfekt och det ser 100 gånger snyggare ut. Men för funktionen så tror jag att så länge du kan tvinga ihop bitarna och limmet håller ihop det efter torkning är det bra nog för att hålla ihop en högtalarlåda.

// Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fråga till snickarkunniga - vad är god passform?

Inläggav paa » 2020-10-01 11:23

De bitar som sitter mellan två sidor måste vara exakta eller framförallt parvis lika, men de bitar som limmas utanpå två andra sidor kan med fördel vara några mm för stora så man kan fräsa ner dom till exakt nivå mot sidorna med hjälp av en kantfräs med kullager ytterst.
Jag har en bordscirkelsåg, men sågade inte en enda bit på den vid senaste bygget. En sänksåg med skena ger betydligt rakare snitt och bättre precision, i alla fall om man inte har stor en justersåg med gigantisk släde som styr skivan genom sågen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster