Windowbejsers - Scan Speak 30W/4558T00

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Windowbejsers - Scan Speak 30W/4558T00

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-04 10:35

Hej,
Håller på att bygga 2 st separata subbar som skall få plats under fönsterbrädor på varsin sida ett element. De blir alltså väldans "platta"

Bygger lådorna av 19mm MDF med stagning.
Yttermått: H700 x B950 x D 200mm
Det blir 98,6L netto utan port, element och stagning.
Port -6L (102mm x 750mm)
Element - 3L
Stagning - 3L

Vb: 86,6L
Fb: 18,5Hz

Scan Speak 30W/4558T00

Bild

Bild
Senast redigerad av Triggerhappy 2013-02-11 14:46, redigerad totalt 4 gånger.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-05 11:43

nästan 100 tittar, hmm jag får damma av mina skills å ladda ned nått vettigt program och börja labba lite ikväll.

Antar att Backes beräkningsprogram från -90 är lite trubbigt numera :roll:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-05 12:11

Triggerhappy skrev:nästan 100 tittar, hmm jag får damma av mina skills å ladda ned nått vettigt program och börja labba lite ikväll.

Antar att Backes beräkningsprogram från -90 är lite trubbigt numera :roll:

TIPS:
Gör det det en allmän tråd, vetja!

Peerless XXLS 12" och Scanspeaks version av detta element verkar ju mycket populära, isynnerhet i kraft av sina låga priser. Kanske dags för en simulerings-shootout där man får presentera sin bästa version och en förklaring till varför man valt princip och lådvolym som man gjort. Då blir det kanske lite mer allmänt intressant och kan får folk att värma upp sina Basta!-licenser. Själv har jag migrerat till Mac, så jag kan för tillfället inte köra några högtalarsimuleringsprogram.

Basta hälsningar,

DQ-20,001
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-05 18:02

Femtio liter slutet ska fungera bra, har jag läst mig till. Full med dämpning.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-05 21:18

2st SS 30W beställda

Blir [s]90L[/s] 86L portat till vardera.
-3dB vid ca 22hz, så infra kan man glömma

Rummet kommer aldrig bekräfta alla fina simuleringkurvor så...kanske en miniDSP blir en klok investering.
Måste hitta slutsteg också.
Senast redigerad av Triggerhappy 2013-03-19 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-05 21:45

ja 90 liter avstämt till ca 15hz ser väldigt nice ut.
det luriga blir bara att få i rör av lämplig storlek. skulle kanske haft 8-9cm rör iaf för att klara lufthastigheten vid större konutslag. 9cm rör blir då 73cm långt.

Sätter du ett subsonicfilter 2a ord butterworth vid 12Hz så ser det fortfarande bra ut plus att du får skydd mot lågfrekventa ljud.
Lådan borde ge full sula ner till 20Hz i rummet, kanske tom till 15Hz beroende på.

edit: med subsonicfilter så klarar du dig nog med 7cm rör ser jag. det är ju mest vid 10Hz som lufthastigheten blir stor. Med filtret bör du få ut närmare 108dB/1m inom xmax och med lufthastighet på 15m/s vilket borde vara ungefär vad en bra strömlinjeformad port på 7cm klarar. ca 43cm blir röret då.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-05 22:19

Supertack för att du meckar Kraniet.
Betr subsonic filter så..beställde jag just en mini dsp med advanced crossovermodul så om jag förståt det hela rätt så borde jag kunna köra bandpassfilter upp till 48dB branthet. Måste läsa in mig på vilka begränsningar som finns med den mjukvaran.
Edit: filter frågan verkar täckt.

Har feberkänning nu så jag skall inte ge mig in i djupa ämnen.

Skall börja mäta lite nogrannt inför lådberäkningarna och sammanställa kapnoter.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-06 18:24

Oki, detta är en 5 åring som ritat.
Men jag har ritat ut ena lådan av två, den andra lådan blir spegelvänd på andra sidan elementet.

Är detta den optimala element /BR placeringen...lr borde man flytta elementet resp BR till andra positioner givet att sjävla lådan ej formas om.

Min tanke är att få BR och element så nära rummets hörn som möjligt.
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-06 21:08

Triggerhappy skrev:Oki, detta är en 5 åring som ritat.
Men jag har ritat ut ena lådan av två, den andra lådan blir spegelvänd på andra sidan elementet.

Är detta den optimala element /BR placeringen...lr borde man flytta elementet resp BR till andra positioner givet att sjävla lådan ej formas om.

Min tanke är att få BR och element så nära rummets hörn som möjligt.
Bild

tycker det ser bra ut. det enda som kan bli lurigt är att kunna få fri passage mellan elementet och rör mynningen. Det bör finnas en gång med samma area som konarean fri mellan element och port.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-08 10:06

Elementen är hemma nu, blir MDF shopping å byggstart imorgon.

miniDSP är på väg från HongKong.

Kvar är då att inskaffa förstärkare.
Så jag vänder mig till mobben för förslag, det optimala för mig skulle vara ett steg med auto påslag från signalledningarna, t.ex har NAD C272 och BAD C275 det. div inbyggnadsteg har det ju också men jag tar hellre ett extern steg.

PA världen bjuder ju på mycket effekt vs Pengar men fläktar verkar behöva moddas etc = meck. Steget kommer stå i lyssningsrummet.

Elementen är på nominellt 4ohm och jag har hellre bra med effekt än mindre.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-08 10:58

jag har löst det genom att ha ett grnuttag med master/slave funktion. Sen har jag satt strömmen till mindsp i recieverns strömuttag.
I vilket fall så agerar min reciever master och slår på strömmen till de andra apparaterna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-08 19:44

I Like: http://www.optimalon.com/online_cut_optimizer.htm

Onlineprogram för kapnoter. :)

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-10 21:22

Hammra,hammra...
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-19 10:44

GRINIG!!!

Löder och skruvar i terminal. Höger låda står på sin vänstra kortsida:
Bild

Vänster låda står på plats:
Bild

Sent igår kväll flödade de första elektronerna genom talspolarna och det började inte så bra.

Grinig 1:
Kör Inuke steget i Biamp 1 läge, dvs en insignal som splittas till de två slutstegskanalerna. Får bara ut signal från den ena kanalen?
Skall undersöka mer ikväll.

Grinig 2:
Det yttepytta lilla jag kunde testa (en låda åt gången) lät som en entonig 70Hz återgivning.

Iofs spelades det endast lågt då frugan gått å lagt sig.

Nåja, ingen bra start...skall givetvis meka vidare efter jobbet.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-02-19 12:03

Hoppas du får till det, det är riktigt smidigt format på de där :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-19 12:05

"en låda åt gången" låter sällan bra - särskilt inte med hörnnära placering och utan kraftig EQ-kompensering för rumspåverkan. Så jag skulle inte börja bli grinig ännu, om jag var du. Fixa till det så du får drivningen att funka till båda elementen, och se om det inte avhjälper åtminstone en del av baspuckeln du hör.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-19 14:01

Du kommer få bättre resultat om du ställer lådorna så att varje element är så högt upp som möjligt och så långt ifrån sidoväggarna de kommer (om lådan är placeras tätt mot sidoväggarna).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-19 14:18

MagnusÖstberg skrev:Du kommer få bättre resultat om du ställer lådorna så att varje element är så högt upp som möjligt och så långt ifrån sidoväggarna de kommer (om lådan är placeras tätt mot sidoväggarna).

Precis - då kommer de närmre 1/4-måttet på väggen, vilket gör att man slår an färre rumsmoder.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-19 14:59

Empa skrev:Hoppas du får till det, det är riktigt smidigt format på de där :)

+1 verkligen!

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-19 16:00

MagnusÖstberg skrev:Du kommer få bättre resultat om du ställer lådorna så att varje element är så högt upp som möjligt och så långt ifrån sidoväggarna de kommer (om lådan är placeras tätt mot sidoväggarna).

Bild

Nu är bara ena lådan utritad, den andra står på motstående sida av det "gråa" elementet och är spegelvänd.
De blir defenetivt kvar under fönsterbrädan, men jag skulle kanske kunna testa att rotera dem...då hamnar elementen lite högre + BR blir riktade mot centrum av fönsterväggen.

Fönsterväggen där lådorna står är ca 3,40 lång, soffan som delvis är ritad står ca 2/3 delar ned längs en 7 metersvägg.

Soffans plats dikteras av att motstående vägg med Tv å all elektronik har en jäklig begränsad yta av en vinklad nischvägg i ena sidan och en stor öppning i väggen i andra ändan. Dvs låter sig inte möbleras annorlunda utan seriöst sexlös framtid med sambon....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-19 16:32

Triggerhappy skrev:De blir defenetivt kvar under fönsterbrädan, men jag skulle kanske kunna testa att rotera dem...då hamnar elementen lite högre + BR blir riktade mot centrum av fönsterväggen.
Det skulle jag prova :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-19 23:02

Mycket mindre grinig nu :o

Fått fart på inuken och har fått liv i båda subbarna.
Nästan max gain och lite annat meck så har saker å ting vaknat till liv.

Har inte mätt upp nått ännu eller finjusterat men nu är det åtminstonde två baslådor som funkar, å de gräver tillräckligt djupt för att man skall skaka runt när man testkör amazing life.

Justerandet får bli nästa vecka.
Har föresten beställt en Samson S-convert för att höja signalnivån från -10 till +4dB så det blir lite ordning på signalintegriteten.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-02-19 23:58

Triggerhappy skrev:Har föresten beställt en Samson S-convert för att höja signalnivån från -10 till +4dB så det blir lite ordning på signalintegriteten.

Nu har du visserligen beställt S-converten men jag skulle testat om du behöver den först...
Jag tror att inuke drivs till -0db vid 1,2någonting V insignal, ser att du kör på "nästan" full gain.
Krana på fullt så dämpas inte insignalen, justera sedan signalnivån med nivåkorrigering i recievern.
Sen kan du lätt kolla med fullt utstyrda (-0db) testspår och höj mastervolume på recievern, kolla ifall du får -0db lampan på inuke att lysa.
Gör du det styr du ut steget fullt och lär inte behöva s-converten...

EDIT: testa gärna utan högtalarna inkopplade, -0dB testspår kan bli riktigt högt beroende på volym och högtalare...
Kommer inte ihåg vart jag läste om insignalstyrkan, om den ens är korrekt men jag klarar enkelt att styra ut min inuke3000dsp utan någon förstärkningsbox...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-02-20 06:58

Hade du kört med T-Amp så hade du sluppit convertern.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-02-20 07:45

Tycker det verkar skumt att du ens ska behöva convertern. Jag & många andra använder då ingen på våra Inukes. Du är den enda jag läst som behövt en.

I övrigt så är ju Inukens prestanda svårslagen för slanten, grymt prisvärda steg. Mer prisvärt ju större modell man går på också.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-22 18:22

Ja s-convertern kanske inte behövs, skall testa om det gör skillnad.

Jag har roat mig med att testa xtz mätmik och rosa brus för lite PEQ justerande, jag har en topp runt 16 resp 60Hz på båda subbarna var för sig så med en del pillande så har basarna stramat upp sig betydligt.

Nu pillade jag med PEQ i ca 20 min så jag har en bit kvar innan de blir "torra", kan ev bli test att de får byta plats också, dvs spegelvändas.

De skall ju spelas in också men djup går de och med mina mått har de tryck också.

Så nu är det hyggligt ogrinigt :lol:

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-19 10:58

Jag behöver hjälp!

Jag har XTZ II , ej pro-varianten.
Jag kan inte koppla min Laptop analogt till "försteget" (OPPO BDP-105)

Det jag försöker uppnå är en vettig mätning som jag kan ha till grund för PEQ inställning i Inuken så subbarna får den där torra härliga återgivningen.

Det jag provat hitintills är att spela upp brus i från filer och mäta på dem "live"
Det räcker inte för att få ett "bra nog" resultat att ställa PEQ på + att det är seriöst knepigt att få till PEQ.

Placeringarna av subbarna är också statiska, det jag är beredd att testa är att "växla sida" på dem.

Självklart är riktiga akustiska åtgärder det ultimata, men jag har begränsade möjligheter då anläggningen "lever" i vårt välanvända vardagsrum. Det ger mig kraftigt begränsade möjligheter att ha stora basfällor etc.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-03-19 13:15

Dom blev ***ligt snygga. Grattis! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2013-03-19 13:26

Du borde väl kunna koppla XTZ grunkan direkt till slutsteget?
Var försiktig så du inte kör för hög nivå ut till basarna bara.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-19 14:25

fonzeka skrev:Du borde väl kunna koppla XTZ grunkan direkt till slutsteget?
Var försiktig så du inte kör för hög nivå ut till basarna bara.

ja det är sant, kan ju alltid gaina ned steget initialt så man e safe.

Nästa

Återgå till DIY-forum