Moderator: Redaktörer
grunkan skrev:I testet av denna subwoofer föreslogs det att lådan borde fyllas med mer dämpmaterial. Är det någon som tagit fasta på förslaget, eller gjort någon annan modifikation? Acoustic ull borde väl vara det bästa för en ren subwoofer, men hur mycket?
Om lådan fylls med mer dämpmaterial "upplevs" lådan som större. Borde inte basröret stämmas om då? Kortas ner?
grunkan skrev:Läste här på forumet att acoustic ull skulle vara bäst för en ren baslåda. Acoustic ull: http://www.hifikit.se/tillbehor/akustik ... mpmaterial
Hur mycket bör jag fylla den? Hur ändras frekvenskurvan när lådan blir "större"? Flyttas hela kurvan uppåt, eller blir det bara nedersta delen som ökar?
tvett skrev:Isotermisera=Kyla av luften i lådan? Så har jag aldrig tänkt mig att slutsyftet är.
RogerGustavsson skrev:grunkan skrev:Läste här på forumet att acoustic ull skulle vara bäst för en ren baslåda. Acoustic ull: http://www.hifikit.se/tillbehor/akustik ... mpmaterial
Hur mycket bör jag fylla den? Hur ändras frekvenskurvan när lådan blir "större"? Flyttas hela kurvan uppåt, eller blir det bara nedersta delen som ökar?
Nu är det väl en basreflexlåda och då vill man väl inte ha mer än "halvdämpat"? En sluten låda kan fyllas helt och det förstorar den volym baselementet känner.
Föreslaget är antingen en större basreflexlåda eller en mindre sluten som måste kompenseras elektroniskt (=kräver mera effekt).
grunkan skrev:Jag har XTZ 99 W12.18 ICE, versionen med en förstärkare i lådan. Lådan kan köras som sluten eller basreflex. Jag vill inte bygga en ny låda. Chrisss föreslog att jag kör den som sluten och stoppar i mer dämpning. Så ju mer dämpvadd jag stoppar i lådan desto tystare spelar den? Är det hela sanningen? Förändras inte frekvenskurvan?
grunkan skrev:tvett skrev:Isotermisera=Kyla av luften i lådan? Så har jag aldrig tänkt mig att slutsyftet är.
Isotermisera=Förhindra snabba temperaturskiftningar har jag tolkat det som?
Då Chrisss skrev; "Jag skulle plugga portarna och öka mängden dämpmaterial. " antog jag att det var just det han menade. Acoustic ull skall väl förhindra tryckskillnader som uppstår då luften värms/kyls snabbt, men bör väl också i viss mån "slöa ner" luften så att lådan uppfattas som större, även om det inte är i klass med glasull?
Subwoofern kommer med två pluggar så att man kan köra slutet. Men en sluten låda bör väl dämpas mer än en basreflexlåda? Tipset i Molt för mer artikulerad bas var iaf mer dämpning.
Jag förstår tyvärr inte. Om lådan upplevs som större så kan väl högtalaren flytta mer luft vilket är ett krav i dem lägre registren? Högtalaren upplever väl mer motstånd i lådan när man fyller den med dämpmaterial vilket iofs bör göra det svårare att flytta luft i dem lägre registren...hmm. Så vinsten är bättre artikulation/transientsvar men förlorad effektivitet i framförallt de lägre registren?RogerGustavsson skrev:Jo, du kommer att förlora lågbas. Jag tror du behöver kompensera för det tappet.
Jag har fårull. Läste i nån annan tråd att det skulle vara likvärdigt med isover/glasull. Kompensationen får jag väl göra med programvara, då jag spelar min musik från datorn. Tråkigt att suben blir låst med den för att kunna spela fint. Tänkte testa detta program för rumskorrigering: http://www.ikmultimedia.com/products/arc/ Räcker det sen inte med en sub får jag väl köpa en till.MagnusÖstberg skrev:Dämpa på, funkar utmärkt med isover. Öpnna porer mot ljudtrycksvågen. Fullt, men inte packat. Lämna 100mm bakom magneten. Stäng postarna.
Lådan är trots allt lite för liten även som sluten, men du kan få elementet att uppleva lådan 25% större och då blir det dugligt.
Du kommer behöva kompensera aktivt. Du kanbehöva 4 stycken och du kan då få en riktigt fin basåtergivning i fina lådor. Tycker de är bra köp.
Man kan ju köpa två stycken med inbyggt steg och två utan steg.
chrisss skrev:
Basreflex är känsliga.
Större låda = längre rör för samma avstämning.
Kraniet skrev:chrisss skrev:
Basreflex är känsliga.
Större låda = längre rör för samma avstämning.
inte för att vara den som är den men detta stämmer inte. Med en större låda måste röret vara kortare för bibehållen avstämning.
Detta är ofta problemet med små basreflexlådor, röret blir för långt för lådan.
grunkan skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, du kommer att förlora lågbas. Jag tror du behöver kompensera för det tappet.
Jag förstår tyvärr inte. Om lådan upplevs som större så kan väl högtalaren flytta mer luft vilket är ett krav i dem lägre registren? Högtalaren upplever väl mer motstånd i lådan när man fyller den med dämpmaterial vilket iofs bör göra det svårare att flytta luft i dem lägre registren...hmm. Så vinsten är bättre artikulation/transientsvar men förlorad effektivitet i framförallt de lägre registren?
RogerGustavsson skrev:Nja, elementets luftförflyttningsförmågan ändras inte direkt. Den bestäms av baselementet och lådan tillsammans. Går du från en basreflexlåda till en sluten dito blir effektiviten mindre, basreflexportns bidrag försvinner ju, mindre luft kan flyttas.
En liten låda ger mera nivå kring toppen vid resonansfrekvensen. Därunder blir fallet större. En större låda ger mindre topp eller snarast ingen alls, utsträckningen nedåt i frekvens blir mindre brant. Fallet nedåt behöver kompenseras och eftersom luftpumpningsförmågan minskats genom att gå från basreflex till sluten låda behövs fler basar. Kort förklarat. Största vinsten skulle kunna vara en bättre artikulerad basåtergivning.
Räcker den aktiva förstärkaren till två subbor? Kan man anta att du har 4st subbor? Om du har det, hur upplever du basen före respektive efter modifiering? Funkar musik bättre?MagnusÖstberg skrev:Man kan ju köpa två stycken med inbyggt steg och två utan steg.
Drakir skrev:Perfekt tråd för mig som ju bytt min ice mot två stycken passiva av samma modell.
Man bör alltså fylla lådan med isover och lämna tio centimeter fritt från magneten och bakåt, samt plugga båda portarna om jag förstått rätt.
Jag ska köra delat mot mina pk,reflexvarianten och undrar om jag ska plugga dessa oxå och eventuellt fylla med isover eller annat?
Har lite fler frågor, men vill inte tjuva tråden..Man är ju ingen ohyfsad rebell va
Den räcker absolut. Herregud, du har ju 500w tillgoda.grunkan skrev:Räcker den aktiva förstärkaren till två subbor? Kan man anta att du har 4st subbor? Om du har det, hur upplever du basen före respektive efter modifiering? Funkar musik bättre?MagnusÖstberg skrev:Man kan ju köpa två stycken med inbyggt steg och två utan steg.
Stereoingången på panelen mynnar ut i en monokoppling till elementet. Parallellkoppla två 4 ohmselement är väl ingen bra idè? Koppla om förstärkaren så att man får stereo(om det nu är en stereoförstärkare) är väl att föredra? Jag löder gärna om några kopplingar, men har tyvärr inte den tekniska kunskapen att lista ut hur.MagnusÖstberg skrev:Den räcker absolut. Herregud, du har ju 500w tillgoda.grunkan skrev:Räcker den aktiva förstärkaren till två subborMagnusÖstberg skrev:Man kan ju köpa två stycken med inbyggt steg och två utan steg.
Efter att ha läst lite i forumet så verkar ju det inte vara några problem att seriekoppla baselement. Jag trodde faktiskt att seriekoppla element var något av ett tabu. Men då är det bara löda fast lite högtalarkabel på elementterminalerna och dra ut kabeln ur lådan på ett snyggt sätt. Antar att jag borrar ett hål i plåten förstärkaren sitter på. Förslag på tätningsmedel?MagnusÖstberg skrev:Seriekoppla elementen.
MagnusÖstberg skrev:Från förstärkarens plus till elementets plus, från elementets minus till plus på den extra terminalen, från teminalens minus till minus på förstärkaren.
När du inte har en extra bas inkopplad så kopplar du ihop den extra terminalens plus och minus med en bygel. Då kan du spela med ett element.
När du kopplar in en basmodul till, så tar du bort byglingen. Sedan kopplar du bara den extra termnalens plus till den extra basmodulens plus och från minus tillbaka till minus. Done!
Användare som besöker denna kategori: smile och 9 gäster