Har införskaffat nya (sämre) högtalare och har redan upptäckt ett antal problem med dessa som jag funderar på om man kan åtgärda på något roligt sätt.
Högtalarna är ett par Wharfedale Diamond 10.7, en 3,5 vägskonstruktion med 1" diskant, 2" mid-dome och dubbla 6,5" basar med olika övre gränsfrekvens.
Det mest uppenbara problement är mid-domen, den spelar mellan 850 och 4000 Hz, och från 2-4KHz så spelar den alldeles för starkt. (så starkt att man omöjligt kan undgå att höra det om man spelar ett vanligt frekvenssvep.)
Jag gillar högtalarna på många sätt, men dom har lite bekymmer så det blir inget riktigt "släpp" på ljudet. Nu funderar jag på om det finns lämpliga enkla moddar för att få en mer trevlig och transparent karaktär på dom. Antingen om man kan göra något med lådan, placering, dämpning osv eller om man ska börja fundera på att kika på filtret och se vad man kan göra där...dock har jag lite för liten erfarenhet av filtermodifikationer för att självsäkert kunna börja löda hur som helst...så lite hjälp vore uppskattat