Enklaste sättet att fixa krånglig frekvensgång?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Enklaste sättet att fixa krånglig frekvensgång?

Inläggav Bongo » 2013-02-07 07:54

Halloj
Har införskaffat nya (sämre) högtalare och har redan upptäckt ett antal problem med dessa som jag funderar på om man kan åtgärda på något roligt sätt.

Högtalarna är ett par Wharfedale Diamond 10.7, en 3,5 vägskonstruktion med 1" diskant, 2" mid-dome och dubbla 6,5" basar med olika övre gränsfrekvens.

Det mest uppenbara problement är mid-domen, den spelar mellan 850 och 4000 Hz, och från 2-4KHz så spelar den alldeles för starkt. (så starkt att man omöjligt kan undgå att höra det om man spelar ett vanligt frekvenssvep.)

Jag gillar högtalarna på många sätt, men dom har lite bekymmer så det blir inget riktigt "släpp" på ljudet. Nu funderar jag på om det finns lämpliga enkla moddar för att få en mer trevlig och transparent karaktär på dom. Antingen om man kan göra något med lådan, placering, dämpning osv eller om man ska börja fundera på att kika på filtret och se vad man kan göra där...dock har jag lite för liten erfarenhet av filtermodifikationer för att självsäkert kunna börja löda hur som helst...så lite hjälp vore uppskattat :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-07 08:58

är nog filtret som behöver fixas. men först skulle det behövas en mätning. både på högtalaren som helhet, men även de ingående elementens frekvenskurva och impedans.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-07 11:29

Det mest uppenbara problement är mid-domen, den spelar mellan 850 och 4000 Hz, och från 2-4KHz så spelar den alldeles för starkt. (så starkt att man omöjligt kan undgå att höra det om man spelar ett vanligt frekvenssvep.)
Den ger säkert för mycket energi i det området, men frekvensgången rakt framifrån kanske är "rak".

Har aldrig riktigt förstått poängen med mid-domar.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2013-02-07 12:22

Tydligen ska mid-domen ha bättre spridning än "konventionella" mellanregister enligt produktens reklamblad...huruvida det stämmer kan jag inte svara på, men helt klart är att den låter för mycket i alla fall.

Vad behöver jag egentligen för de olika mätningarna? Mätmic och lämpliga faciliteteter behövs för att mäta frekvensgången antar jag, men en sån sak som att mäta upp elementen, vad görs det enklast med?

//H

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-07 12:28

Bongo skrev:Tydligen ska mid-domen ha bättre spridning än "konventionella" mellanregister enligt produktens reklamblad...huruvida det stämmer kan jag inte svara på, men helt klart är att den låter för mycket i alla fall.

Vad behöver jag egentligen för de olika mätningarna? Mätmic och lämpliga faciliteteter behövs för att mäta frekvensgången antar jag, men en sån sak som att mäta upp elementen, vad görs det enklast med?

//H

Mäta kan man göra enkelt med Svantes Tomstone som du kan ladda ner gratis från tolvan.com Det finns fler gratisprogram men det där är enkelt att komma igång med. :)

Har du kollat så att inte någon varit inne och fipplat med filtret?

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2013-02-07 12:48

Jocke skrev:
Bongo skrev:Tydligen ska mid-domen ha bättre spridning än "konventionella" mellanregister enligt produktens reklamblad...huruvida det stämmer kan jag inte svara på, men helt klart är att den låter för mycket i alla fall.

//H

Mäta kan man göra enkelt med Svantes Tomstone som du kan ladda ner gratis från tolvan.com Det finns fler gratisprogram men det där är enkelt att komma igång med. :)

Jag ska kika på Svantes grejer så fort jag kommer hem :)
Jag tror inte den tidigare ägaren har fipplat med filtret, även om en av terminalkontakterna var lite lös så jag fick dra åt det från insidan. Det är ju inte så att högtalaren låter så värst dåligt, bara det att jag inte är nöjd och tror att det går att göra bättre....Jag är ju van vid typ Jamo D870, pi60 och Audio Physic Scorpio 2, vilka lirar i en lite annorlunda liga prismässigt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-07 13:07

Bongo skrev:
Jocke skrev:

//H

Jag ska kika på Svantes grejer så fort jag kommer hem :)
Jag tror inte den tidigare ägaren har fipplat med filtret, även om en av terminalkontakterna var lite lös så jag fick dra åt det från insidan. Det är ju inte så att högtalaren låter så värst dåligt, bara det att jag inte är nöjd och tror att det går att göra bättre....Jag är ju van vid typ Jamo D870, pi60 och Audio Physic Scorpio 2, vilka lirar i en lite annorlunda liga prismässigt.

Anledningen till att jag frågade var att jag minns de Wharfedale jag hört som lite återhållna... men det kan ju ha ändrat sig - det var ett tag sedan.^^
Kan ju vara vits att labba lite med en EQ för att "hitta hem". Lycka till! :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-07 17:37

//H
Ja, det är ett av problemen att den sprider bättre, men samtidigt sprider den sämre mot högre frekvenser. Direktiviteten brukar avta ganska snabbt med frekvensen, precis som för en domediskant men längre ner i frekvens. Koner och annat trattliknande, brukar ha en "planare" direktivitet där det inte händer så mycket över ett större frekvensområde.

Man kan ju börja med att frekvensmäta högtalarna och sedan om man konstaterar att det är något man kanske kan fixa i filtret, skruva ur elementen tillfälligt och koppla ur delningsfiltret från dem så man kommer åt varje element för sig med kablar ut genom basporten t.ex.

jansch

Inläggav jansch » 2013-02-07 20:56

FÖRSLAG:
Prova med att hänga en tennisboll precis framför mellanregister dome:n så att den alltså är placerad "on axis" (Nej, jag driver inte med dej!) och lyssna sedan både "onaxis" och lite vid sidan.

Tyvärr kan du inte göra samma sak med diskanten - dock, har du tänkt på att det kan vara diskanten som ger onödigt bidrag. Dvs att filtret överlappar mellanregister/diskant?

Har du bra högtalare att jämföra med bör du lyssna på brus och då rosa brus helst istället för vitt brus. Du hör då mycket bättre skillnader i frekvensgång när du väl vant dej vid att det inte innehåller information (tar lite tid för hjärnan att "fatta" att du är ute efter karaktären i bruset först då börjar det låta "behagligt").
Du bör dock då och då gå tillbaka till "referenshögtalaren" så du inte tappar referensen hur det ska låta. Hjärnan vänjer sig ganska fort......

Tycker du det låter bättre med tennisboll har du nog rätt i att dome:n behöver beskäras lite i övre registret

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-07 21:49

det är klart att en enkel lösning är att Eqa ner problemområdet. då krävs ju inga insatser i högtalaren alls.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2013-02-08 13:17

Jo en enkel och flexibel lösning är väl att typ köpa en miniDSP med parametrisk EQ och ett slutsteg. Det kan man ju använda oavsett vilka högtalare man har.

Annars säljer man allt och köper ett par Pioneer HPM 100 och är glad! Men det kanske är lite drastiskt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-08 14:50

Bild
Snygga! Vad hände sedan egentligen?

Återgå till DIY-forum