Byggtråd finns på hififorum.nu
Innan dessa projekt påbörjades så hade jag knappt hållit i en lödpenna, så det är lite amatörvarning över det hela. Budgeten var ganska liten också.
Först ett försteg TOP-A (the opethic pre-amp):
Första steget, enbart attenuator. Det gamla köpeförsteget från MF fick genast känna sig besegrat.
Problem med impedansmatchning mellan RIAA och slutsteg. Ett B1-bufferkit införskaffades, problemet löst (till viss del)
Jag blev sugen på ett nytt RIAA, ett kit från DIY-tube beställdes.
"Budgie" som det heter använder sig av 2st E88CC och är designat för att drivas med en 48V väggbula.
En låda tar form, och får färg.
Som försteg (eller "passivt försteg med buffer") så fungerar det suveränt! Ljudet är helt underbart!
Men eftersom förstärkning saknas så går det inte att spela "jättestarkt", men det gör inte mig något alls (när jag spelar CD).
Problemet är RIAA't, det låter förvisso kalasbra - men det brusar för mycket och mina futtiga DIY-kunskaper räcker inte till för att göra något åt det...
Och så går det inte att spela så värst starkt, om det är för lite gain eller vad det är vet jag ej.
Men jag har tröttnat, RIAA't åker ut så fort jag har hittat ett annat RIAA som duger...