nytt försök, slutna sls12" optimal låda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

nytt försök, slutna sls12" optimal låda?

Inläggav HK430 » 2013-02-10 18:18

Jag skulle behöva hjälp med bygginstruktioner till att bygga ett par(2 st) slutna lådor till peerless sls 12".
Tänk er att den som ska bygga är helt nybörjare när det kommer till högtalarbyggen, ja högtalare överhuvud taget.

Vad skulle optimala yttre mått på lådan vara om man bygger med 19mm MDF? Lypsylatex tex begränsades av att de skulle stå i andra lådor och hade 50,4 liter, men vad är egentligen optimal innervolym?

Hur ska lådan sitta ihop?

Hur stort ska hålet för elementet vara?

Vilka material funkar att dämpa med?

Tack på förhand kära basnarkomaner/faktisktianer :D
Senast redigerad av HK430 2013-02-10 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-10 18:48

Vad var det för fel på din andra tråd med exakt samma ämne? sls 12" portade lådor. hjälp med grunderna tack

Om du måste fråga dessa frågor så har du kanske inte läst några andra DIY-trådar, inte ens dem som länkats till?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-02-10 19:01

Ena som länkades har jag kommenterat, citerar mig själv "Lypsylatex tex begränsades av att de skulle stå i andra lådor och hade 50,4 liter"

Hur nöjd han än är har han kompromissat med volymen.

Den andra som länkades handlade om att köpa färdiga lådor, det är fortfarande intressant men min kära far får ändå jättegärna bygga ett par, vi bor 70 mil ifrån varandra (han bor faktiskt i Umeå) och det här är en bra anledning att få prata lite mer med honom.

Med större lådor och kanske inte lika kubiska så tänkte jag att det kanske inte fungerar med att bara limma, vet inte ens vad han använde för lim.

Hålet för elementet är jag för inkompetent för att lista ut från ett datablad och jag vill ogärna göra fel. http://www.tymphany.com/files/SLS-P830669%20Rev1_0.pdf

Tråden var tänkt som en genväg för att slippa leta genom ändlösa trådar med sls, xls, xxls, ino och tjotaheiti.
Väldigt enkla frågor för er mer kunniga att svara på, mindre enkla för mig.
Senast redigerad av HK430 2013-02-10 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-10 19:01

Enligt Tymphanys application notes för SLS12, så rekommenderas 70 liter:
http://www.tymphany.com/files/resources ... 830669.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-02-10 19:08

paa skrev:Enligt Tymphanys application notes för SLS12, så rekommenderas 70 liter:
http://www.tymphany.com/files/resources ... 830669.pdf

tack så hemskt mycket!
få se nu, tredje roten ur 70+lite stag och element hm..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-10 19:10

Tyckte du sa att du inte ville ha en kub?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-02-10 19:17

Vart du nu läst det, kan vara bra att ha ett hum om hur stora de ska vara,

Nämn fördelar/nackdelar med kub/rätblock?

Kan du vara så snäll och hjälpa till istället?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-10 19:22

Med större lådor och kanske inte lika kubiska så tänkte jag att det kanske inte fungerar med att bara limma, vet inte ens vad han använde för lim.

Det tolkade jag som att du inte vill ha kubiska. Kubiska lådor har samma mått i fler riktningar så att måttets motsvarande frekvens stående våg förstärks, (värsta fallet är en sfär). Men detta är inget förmodligen inget problem vid de frekvenser du ska använda dem vid. Istället blir en kub maximalt stark då mantelytan minimeras och ingen sida är större än de andra.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-10 19:30

Vanligt trälimm räcker. Man kan skruva lite för att skivorna skall hålla sig på plats under tiden limmet torkar. Skruvar man kan man klara sig undan att köpa massa limmknäcktar.

70 liter fyllda, men inte packade med vanlig väggisolering. Lägg isoleringen så att lagrena staplas i riktning mot elementet. Lämna 10cm fri luft runtomkring elementet. Lådans form är inte så kritisk, det kan vara en fördel att placera elementet så det kommer nära väggen.

Det ser ut som om hålet skall vara 277mm i diamter.

Du behöver inte täta insidan med sågot speciellt alls om du limmat ordentligt.

Elementet och terminalen behöver ha tätning mot lådan. Det här är en bra lösning:

http://www.hifikit.se/tillbehor/tatningslist

Lådan behöver stagas. Enklast är att sätta ett kors av 34x34mm träbitar mellan topp och botten samt ett stag som går mellan fram och baksidan.

Istället för 19mm MDF skulle du kunna använda 16mm och göra baffeln i 2 lager så den blir 32mm.

Tänk på att man kan behöva hjälpa till lite med aktiv kompensering för att basen skall få rätt nivå. Två stycken slutna 12" lådor kan räcka för en del, medans andra kommer uppleva att man inte kan spela så starkt som man önskade.

Placera lådorna där det passar bäst. Nära hörn ger mest basstd, medan 1/4 in från vardera sidovägg kan ge renare återgivning.

Lyck till med projektet och hälsa pappa från oss!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-10 19:39

Om det är bra sågat och man kan ha press under limningen så är snickarlim av typ vitlim tillräckligt bra. Skruvar gör ingen förbättring för de kan inte dras med tillräcklig förspänning så som man kan göra i stålkonstruktioner, utan när trät torkar och krymper så kan de inte hålla förspänningen, och ger ingen hjälp.
Om man bara vill ha lite hjälp under tiden det torkar så kan man spika med dyckert, det sitter tillräckligt innan det torkat, sen kan man slå ner dom lite med en dorn och spackla över.
Om man sågat ojämnt och inte kan klämma med tillräckligt många tvingar så kan polyuretanlim vara bättre för det expanderar och fyller spalterna bättre.
Ett sätt att få kanterna snygga är att fasa dom lika mycket som skivtjockleken. Då framträder inte ändträt i kontrast till sidorna på skivorna. Det andra alternativet är att gera alla skivor så att spalten möts i kanten, annars kommer skarvarna att framträda förr eller senare hur mycket man än spacklat och slipat.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-10 20:02

Men paa - skruvarna ger tillräcklig press under limmtorkningen. Sen kan man skruva ut dem, eller spackla över dem.

Värt att notera är att om man skruvar så MÅSTE man förborra!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-10 20:13

MagnusÖstberg skrev:Men paa - skruvarna ger tillräcklig press under limmtorkningen. Sen kan man skruva ut dem, eller spackla över dem.

Värt att notera är att om man skruvar så MÅSTE man förborra!

Ja precis, bra under limning, men värdelöst sedan, och hålen för skruvskallarna vill gärna synas efter lackering. Att skruva ur dom är en god ide dock.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-10 20:42

Jag har aldrig fått dem att synas efteråt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-10 20:45

MagnusÖstberg skrev:Jag har aldrig fått dem att synas efteråt :)

På en gång då? Det är inga problem.

Dykert som slås in var smart, men det kräver knektar ändå väl?

edit: två radbrytningar.
Senast redigerad av tvett 2013-02-10 20:50, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-10 20:50

Skruvarna alltså, dykert har jag aldrig använt.

Snickaren som gjorde MUPPS-lådorna drog ihop dem med dykertpistol och limm däremot.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: nytt försök, slutna sls12" optimal låda?

Inläggav LypsylateX » 2013-02-10 22:05

HK430 skrev:Vad skulle optimala yttre mått på lådan vara om man bygger med 19mm MDF? Lypsylatex tex begränsades av att de skulle stå i andra lådor och hade 50,4 liter, men vad är egentligen optimal innervolym?

Korrekt, med min innervolym får jag en något tidigare fallande frekvenskurva och en svag puckel högre i frekvens. Eftersom jag har tänkt kompensera detta med EQ spelar det ingen större roll, jag tappar möjligen lite verkningsgrad och kanske får lite högre distorsion på grund av det ökade lådtrycket.

Men jag har sett människor bygga tjugoliters lådor till detta element (visserligen främst till bil) så jag var på intet sätt extrem.

Linkwitz bygger en 15-liters låda till 10"-varianten, och tycker att det fungerar. Pluto Sub vill jag minnas att den heter.

HK430 skrev:Hur ska lådan sitta ihop?

Limmad med vanligt vitt billigt trälim. Presstiden är kortare än man tror, jag tog i och lät sakerna sitta i press någon timme. Torktiden är något dygn, men så länge behöver det alltså inte sitta i press. Limma ymnigt, torka bort överflödigt lim med trasa som är doppad i ljummet vatten när du har satt sakerna i press.

Exempel på lim: http://www.clasohlson.com/se/Pr340456000/Pr340456000

HK430 skrev:Hur stort ska hålet för elementet vara?

Något över de 277mm som databladet specificerar: http://www.tymphany.com/files/SLS-P830669%20Rev1_0.pdf

HK430 skrev:Vilka material funkar att dämpa med?

Högtalardämpningsmaterial ("Täckjacke-ludd"), byggisolering, fårull och varianter av skumgummi med öppna celler. Finns säkert fler lösningar.

Byggisolering är nog både billigast och enklast. Tyvärr är det svårt att köpa i små kvantiteter om man behöver köpa nytt.

Islagsmuttrar, som jag använde, är inte nödvändigt. Däremot är det trevligt om man skulle få för sig att vilja kunna skruva i och ur elementet flera gånger. MDF håller inte så bra för att skruva in och ut skruvar i om och om igen. (Det går också att rotera elementet en aning för att på så sätt få nytt friskt trä under hålen för skruvarna.)

Limmandet kan din pappa nog det mesta om om han är snickare. Han borde också ha tillgång till grejer som gör att ni inte behöver skruva, när inte ens jag behövde det.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-02-11 00:38

Fasiken här fick man se faktiskts bästa sida, trevliga och hjälpsamma :D

Ska skriva ner det viktigaste och skicka till gubben (som inte är äldre än 40 :o )
Bilder ska det spisas när allt är färdigt, tack för att ni tog er tiden att förklara varför man gör som man gör också :)

Må era ljudanläggningar låta evigt vackert och tack så hemskt mycket! :D

Vi hoppas såklart på att det blir lite fler lådor också heheh

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-11 10:48

HK430 skrev:Fasiken
Ska skriva ner det viktigaste och skicka till gubben (som inte är äldre än 40 :o )

Ja, då får vi verkligen hoppas att han bygger dubbelt så många till sig själv. Han kan ju inte låta dig vara värre. :-P

(Själv är jag snart 37 och min dotter snart 3, hon kan se sig i stjärnorna efter att någon gång lyssna på hårdare musik eller ha värre anläggning än pappa. Ska hon revoltera får hon väl gå med i MUF eller nåt...)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Återgå till DIY-forum