HK430 skrev:Vad skulle optimala yttre mått på lådan vara om man bygger med 19mm MDF? Lypsylatex tex begränsades av att de skulle stå i andra lådor och hade 50,4 liter, men vad är egentligen optimal innervolym?
Korrekt, med min innervolym får jag en något tidigare fallande frekvenskurva och en svag puckel högre i frekvens. Eftersom jag har tänkt kompensera detta med EQ spelar det ingen större roll, jag tappar möjligen lite verkningsgrad och kanske får lite högre distorsion på grund av det ökade lådtrycket.
Men jag har sett människor bygga tjugoliters lådor till detta element (visserligen främst till bil) så jag var på intet sätt extrem.
Linkwitz bygger en 15-liters låda till 10"-varianten, och tycker att det fungerar. Pluto Sub vill jag minnas att den heter.
HK430 skrev:Hur ska lådan sitta ihop?
Limmad med vanligt vitt billigt trälim. Presstiden är kortare än man tror, jag tog i och lät sakerna sitta i press någon timme. Torktiden är något dygn, men så länge behöver det alltså inte sitta i press. Limma ymnigt, torka bort överflödigt lim med trasa som är doppad i ljummet vatten när du har satt sakerna i press.
Exempel på lim:
http://www.clasohlson.com/se/Pr340456000/Pr340456000HK430 skrev:Hur stort ska hålet för elementet vara?
Något över de 277mm som databladet specificerar:
http://www.tymphany.com/files/SLS-P830669%20Rev1_0.pdfHK430 skrev:Vilka material funkar att dämpa med?
Högtalardämpningsmaterial ("Täckjacke-ludd"), byggisolering, fårull och varianter av skumgummi med öppna celler. Finns säkert fler lösningar.
Byggisolering är nog både billigast och enklast. Tyvärr är det svårt att köpa i små kvantiteter om man behöver köpa nytt.
Islagsmuttrar, som jag använde, är inte nödvändigt. Däremot är det trevligt om man skulle få för sig att vilja kunna skruva i och ur elementet flera gånger. MDF håller inte så bra för att skruva in och ut skruvar i om och om igen. (Det går också att rotera elementet en aning för att på så sätt få nytt friskt trä under hålen för skruvarna.)
Limmandet kan din pappa nog det mesta om om han är snickare. Han borde också ha tillgång till grejer som gör att ni inte behöver skruva, när inte ens jag behövde det.