Hur låter de idag? Mycket bra, vill jag påstå. Rent och snyggt, och enormt behagligt och bredspridande (en PSB käpphäst, såvitt jag förstått). MEN..det finns det som jag, för att de ska passa MIN smak bättre, skulle vilja förändra. Nivån i diskanten är lägre än vad jag är van vid, och lägre än hur jag skulle vilja ha den. Vidare är de lite tjocka i midbasen och för sin storlek ganska begränsade neråt.
Kan jag förändra karaktären i basen med att ändra på hur det är dämpat?
Diskanten blir väl värre antar jag, men det kanske balanserar bättre om midbasen/värmeområdet förändras.
Hursomhelst. Först basen:
Såvitt jag kunnat googla mig till så tillverkas PSB:s element av Audax. Dessa basar är inga tungviktare.. Chassit på framsidan är formgiven plast (så att det ska passa i baffeln) men även korgen är gjord i plast. Känns stabilt förvisso, men ändå.. Den satt ansluten till filtret med kabelskor.. Tjänar jag något på att löda anslutningarna?
Dämpningen är gjord såhär:
Det är en ensam skiva av något gullfiberliknande material (men mjukare, utan glas) som vikts in så att sidor och bakstycke täcks. Ingen fri luft till porten, och nedersta decimetern under porten har inget dämp alls.
Delningsfiltret verkar uppbyggt av billigast möjliga komponenter. En järnkärna, 2st luftlindade spolar (men med tunnast möjliga tråd), 3st elektrolyter och ett porslinsmotstånd..
Att något så billigt och enkelt kan låta så bra är otroligt, men det skapar samtidigt en gnagande tanke om att det finns potential för förbättringar.
Ser Ni, baserat på bilderna (ursäkta kvaliteten.. Har ingen kamera nu så dessa togs lite snabbt med sambons mobil innan hon gick till jobbet), något som direkt kan förbättras? Alltså någon åtgärd Ni hade vidtagit på direkten (fri luft till porten, kanske?).
Detta med filterkomponenter verkar ju vanskligt, men tror ni verkligen att hänsyn till de mer intrikata detaljerna i filterdimensionering tagits hänsyn till här på ett sådant vis att det inte vore en direkt förbättring att byta t.ex lytarna mot plast eller spolarna mot grövre, mer effekttåliga varianter (jo, jag känner till att resistansen minskar med grövre tråd och ökan om jag byter järnkärnan mot luftlindat men har PSB i en konstruktion som verkar oerhört prispressad haft dessa faktorer med i beräkningen?)?
Blev faktiskt rätt besviken när jag öppnade dem. Jag har tittat in i betydligt billigare högtalare (dessa kostade nya 4200:-) där den upplevda kvaliteten på element och synligt bättre kvaliteten på filterkomponenter var betydligt högre..
Well, låter man det vara eller ser ni något ni skulle vilja ändra?
Högtalarna i sin helhet ser ut så här:
*edit*
Uppdaterar med en mätning gjord av Stereophile. Man ser tydligt att det jag upplever i midbasen även syns på mätningen..
Vad gör jag åt detta? Jag tror att jag skulle kunna få högtalarens karaktär att ändras markant åt det håll jag önskar om midbas-humpen kan tas ner till linjär nivå. Ingenting av den låga nivån i diskanten jag upplever syns på mätningen så kan det vara så att höjningen i området runt 100Hz påverkar hela klangbalansen?