Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Med edt q-värdet på elementen så kommer du spy över resultatet.
Morgan skrev:Jag har just blivit (blivande) ägare till 8 st riktiga skräptolvor, för närvarande inhysta i två stycken lustiga moduler som står hemma hos Marcusssfl och ursprungligen byggdes ihop av AVR7000, om mina källor talar sant.
När jag kommer i besittning av dessa lådor kommer de genast att befrias från lådan medelst sticksåg, och sedan tänkte jag bygga ihop något kul med dem.
En idé är att sätta dem allesamman i min hembio, där jag har ca 100 liter lådvolym per element att tillgå. Slutet eller basreflex, vilket som passar, och så rejält med EQ genom min MiniDSP för att få det att funka.
En annan idé är att bygga ihop någonting som kan spela musik i kök och vardagsrum. Partyburkar av Ljudia-typ med dubbla tolvor och några billiga mellanregister och diskanter.
Ett bekymmer just nu är att jag bara har dessa parametrar att tillgå:
Membranstorlek (tum): 12
Membrantyp: Papper
Impedans (ohm): 4
Frekv omf (Hz): 25-4000
Effekt (W): 200 MAX
Känslighet (dB/SPL): 90
Resonansfrek (Hz): 26.4
Vas: 308
Qts: 0.97
Inga uppgifter om Xmax, inget om hur Qts fördelas på Qes och Qms. Inget om Re. Det lär också vara en del variation mellan exemplaren, eftersom de enligt uppgift kostade under 200:-/styck för cirka 10 år sedan.
Jag vill nu efterlysa uppgifter om fler T/S-parametrar. Kan man extrapolera sådant ur de data som är angivna? Jag begriper mig inte på sådant, men här finns väl expertis?
Tacksam för hjälp.
IngOehman skrev:
Men annars är det en barnlek.
Naqref skrev:Kommentar från sidolinjen: Om man struntar i känsligheten så går det utmärkt att räkna ut tonkurvan med bara VAS, fs och Qts. Jag skrev ett simuleringprogram för Palmpilot för en miljon år sedan som gjorde just det.![]()
Ett litet tips: Seriekonding.
KarlXII skrev:Kraken!
Kraken!
Kraken!
Kraken!
Morgan skrev:Naqref skrev:Ett litet tips: Seriekonding.
En seriekonding gör vad? Sänker Q-värdet och flyttar lite på resonansfrekvensen som system?
MagnusÖstberg skrev:En seriekonding som kostar lika mycket som elementen i serie med varje låda kan hjälpa till![]()
MagnusÖstberg skrev:En seriekonding som kostar lika mycket som elementen i serie med varje låda kan hjälpa till![]()
I grunden är elementet odugligt för det du vill ha dem till.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:En seriekonding som kostar lika mycket som elementen i serie med varje låda kan hjälpa till![]()
Man kan använda två bipolära ellyter. Då blire ente dyrt.

Användare som besöker denna kategori: smile och 8 gäster