En liten soft-startkrets

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Citgho

En liten soft-startkrets

Inläggav Citgho » 2013-02-13 16:48

Snickrade ihop en lite krets till clonen. Inte för att jag egentligen behöver en då nätdelen är så liten men det sparar väl lite på komponenterna iaf och det var roligt att löda ihop nått iaf
Det som fattas är effektmotstånden som sitter parallellt med reläet för jag glömde beställa med dom men kommer så småningom.
Installationen får vänta tills dess helt enkelt.

Bild

Schemat jag följt är ESP - Project 39, figure 2 med modifikationen att jag har en spänningsregulator efter likriktaren för att få ner spänningen till 12V till reläet.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-13 19:02

Att du vågar bygga på ett veroboard! guts n.glory! :)

kryp och isolationsavstånd...

jag tänkte cadda ihop ett kort och beställa från Kina men har inte behov av 10 st själv. PCB kostar väl ett par tior st ex moms då, övriga komponenter en hundring eller så.

Dessutom tänkte jag ha en enklare konstruktion och ersätta effektmotstånden med NTC motstånd, eller ialla fall möjligheten att sätta dit båda. Ifall .reläet failar kommer resistorerna förmodligen explodera och den mjukstartade apparaten lida av för låg matning vilket kan vara ett problem.

Enklare som utan lågspänningstrafo, kretsen drivs direkt från 230VAC och kräver därför god isolation. I princip är allting på elnätets potential.

Kan det finnas intresse?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 19:14

Kanske läge att lägga epoxi över hela lödsidan.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2013-02-13 19:27

Jo det är ganska behändigt att testa på. Mina 2 kanaler i clonen är också på board och funkar finfint :)

Nu har jag inte testat den här kretsen mer än att den fungerar att slå till å från reläet och så långt fungerar det iaf.

Nackdelen med denna krets är att den kräver egen strömförsörjning. Nu är det inte ett problem då jag har ett par små trafos som ligger och plats finns det relativt gott om i chassiet dessutom.

Nu är jag inte superkunnig inom området så vad gör NTC-motstånden som vanliga motstånd inte gör i denna applikation? (Att dom ändrar resistans med temperaturen vet jag)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-13 19:59

de gör samma sak men mindre :)

säg de har 5 ohms resistans, det ger en större startström men de dimensioneras så att säkringen håller. sedan drar reläet innan NTCerna hinner bli varma och resistansen.minskar.

om reläet failar kommer NTC motståndens resistans minska som brukligt är. Observera att dessa arbetar normalt med ca 150 C yttemperatur. Om reläet fungerar som tänkt hinner de aldrig bli varma och enda skillnaden mot fasta motstånd är startströmmen.

om reläet failar med fasta resistorer kan det gå illa i värsta fall.

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2013-02-13 21:04

Och hur ska man dimensionera dessa isf? Försökte hitta info om detta men det var inte det lättaste.
Vanliga motstånd var ju ganska enkelt att räkna ut (3x150Ohm 5W (överdimensionerat för min nätdel men enligt rekomendation på ESP)).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-13 22:41

Ja, det vette fasen...

Nej men...
Det finns en app note från Epcos. Den hanterar mest NTC resistorer för likriktare/kondensatorbankar direkt anslutna till nätet.

Man måste beräkna hur stor startström man kan tåla under hur lång tid(säkringen begränsar) vilket sätter vilken kallresistans NTC max får ha.

Sedan måste dessa kunna absorbera integralen av strömmen^2*resistansen över tiden tills dess att de nått arbetstemperatur, det bestäms av kapacitansen i elyterna som måste laddas också. Annars vaporiseras NTC motstånden...

Blandar man in en trafo blir det lite knepigare. Jag tror det blir lite trial and error, därför man kan sätta dit fyra effektresistorer i serie, alt fyra NTC i serie (ALDRIG NTC i parallell, en får ta allt då den som blir varmast först kortsluter de andra)

Ialla fall schemat är följande: http://electronics-diy.com/schematics/451/delay.jpg

Men jag adderar två eller tre Zenerdioder seriekopplade över reläet, beroende på vilken hållström det drar. Dessa får också dimensioneras rätt

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2013-02-14 14:10

Det där begrep jag ungefär halv sju av :lol:

Hur "fel" kan det gå med vanliga fasta motstånd jämfört med NTC-motstånd? Om reläet pajar tex.
Tänkte så man vet vad man har att välja på så att säga. Pest eller kolera är det ju i vilket fall för man vill ju att det ska fungera oavsett.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-14 14:36

(Om reläet mot all förmodan havererar (nu utgår vi från att det är korrekt dimensionerat) kommer motstånden alltid vara seriekopplade med primären på trafon. Vad som sedan händer beror helt på vad som är kopplat till transformatorn.

Under påslag kommer därför motstånden att genomfaras av en stor impulsström. Det är inte trivialt att räkna på men praktisk erfarenhet ger att den dimensionering Rod Elliot ger (och som också kan ses i min bildlänk) är tillräcklig.

Därefter drar inte trafon mer än magnetiseringström, ca 50 mA (annars är det något fel) vilket ger låga effektförluster.

Dessutom drar ju primärsidan motsvarande sekundärsidans medelström(reflekterad ström) vilket är beroende av hur stor effekt förstärkaren levererar.

Säg att tomgångsförbrukningen är 10W (+-35V a 70 mA *2 , dvs en stereoclone ) , då är bidraget till primärströmmen ca 50mA.

Säg att totalt går det alltså 100 mA på primärsidan genom 40 ohm resistorer, det ger inte mycket i effektförluster (0,1*40 ohm = 4V*0,1A = 0,4W)

Men när du börjar spela musik eller liknande ökar primärströmmen till ca 0,2-0,3A (effekt 2*30W i din förstärkare ) och effektförlusterna stiger till några enstaka W. Det är hanterbart.

Däremot om du har en stor förstärkare som levererar 2*150W(ca 1-1,5A primärström) ökar effektförlusterna till ca 40-50W, i fyra motstånd på 4*5W. Dessutom orsakar dessa stora spänningsfall (ca 40V) vilket gör att förstärkaren inte får normal matningsspänning.

Slutsatsen är alltså att i ditt fall är det inte någon större fara.

Ju större förstärkare desto viktigare är det att reläet verkligen fungerar men det måste dimensioneras korrekt.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-02-15 07:13

rikkitikkitavi skrev:Att du vågar bygga på ett veroboard! guts n.glory! :)

kryp och isolationsavstånd...

jag tänkte cadda ihop ett kort och beställa från Kina men har inte behov av 10 st själv. PCB kostar väl ett par tior st ex moms då, övriga komponenter en hundring eller så.

Dessutom tänkte jag ha en enklare konstruktion och ersätta effektmotstånden med NTC motstånd, eller ialla fall möjligheten att sätta dit båda. Ifall .reläet failar kommer resistorerna förmodligen explodera och den mjukstartade apparaten lida av för låg matning vilket kan vara ett problem.

Enklare som utan lågspänningstrafo, kretsen drivs direkt från 230VAC och kräver därför god isolation. I princip är allting på elnätets potential.

Kan det finnas intresse?

Är det inte att rekommendera att bygga på veroboard generellt eller är det just denna typen av applikation som bör undvikas?
Jag har precis värmt upp lödkolven (eller iaf nästan) för att sätta ihop ett försteg på veroboard. Räcker det att lacka kortet för att komma undan problemen?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-15 09:47

Veroboard är inte att rekommendera till 230VAC om man vill ha högsta möjliga säkerhet.
Det man kan göra är att pilla bort oanvända kopparbanor för att skapa isolationsavstånd. Det är lite jobb med det och kan skada laminatet.

Sedan är väl kopparbanorna rätt klena för att tåla höga strömmar, någon ampere klarar de väl (2-300W)

Laminatet i sig är inte problemet, speciellt om man använder pertinax(pappers) laminat.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-02-15 13:11

Tack för info, då bör jag klara mig bra eftersom att jag bara kommer att ha lågspänning (ca 12V) från trafon's sekundär på veroboard.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-15 13:22

Ja, förutom reläet och motstånden då men de kanske du löder on the fly?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-15 13:25

Slängde ihop en snabb layout baserat på schemat jag postade tidigare.
den är inte helt klar men kan vara värd att titta på , synpunkter?
Bild

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-02-15 13:26

Nja det var ju ett försteg som jag ska sätta ihop. Frågan gällde snarare veroboard i allmänhet. Jag har inte tänkt att använda mjukstart till det.
Så detta kanske kan ses som en trådkapning, ber om ursäkt för det.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2013-02-15 14:43

Jag kommer inte köra 230V på veroboardet, kan löda kablarna för den spänningen direkt till pinnarna på reläet om jag vill.

Motstånden kommer vara fristånde så detta kort tar ju bara hand om lågspänningsdelen av det hela så att säga. Har ju en 3e sekundärlindning på trafon jag kan använda för att driva det här alt en helt egen liten trafo.

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2013-02-15 14:46

rikkitikkitavi skrev:Slängde ihop en snabb layout baserat på schemat jag postade tidigare.
den är inte helt klar men kan vara värd att titta på , synpunkter?
Bild

Det där tycker jag ser ganska bra ut i mina ögon iaf

Återgå till DIY-forum