Elsinore högtalare, hjälp mig hitta lämpligt dämpmaterial

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKronsell

Elsinore högtalare, hjälp mig hitta lämpligt dämpmaterial

Inläggav MKronsell » 2013-02-17 05:19

Har ni någon aning om något sådant finns att köpa någonstans?

Det verkar vara väldigt låg densitet på det och det är helt omöjligt att hitta i eu.

I Australien finns det gott om det, likaså i USA men här, verkar det inte finnas..

Om ni inte vet ett ställe där det finns, vet ni vad för något liknande man ersätta det med?

Har för mig jag sett här på forat en lista med olika densiteter på olika material som är vanliga att använda.

Detta ska användas till mina Elsinore högtalare jag bygger. Håller på att ta fram gjutform just nu så jag sen kan gjuta WGn i kolfiber/epoxi så det blir stabilt och snyggt. DEssa WGs kommer senare att säljas till andra intressanta

Om ni inte vet vilka högtalarna är, sök på Elsinore diy på nätet.
Hundratals som byggt dom i staterna, europa och i Australien där konstruktören bor.

Verkar vara ett par riktigt välgenomtänkta högtalare. När mina är klara vill jag testa dom mot någon av Inos värre typ i32 och jämföra.

Elsie är byggda för minimal dynamisk kompression, minimum fas och diverse andra mycket väl genomtänkta saker jag inte har i huvudet kl 3 på natten

Hoppas ni kan hjälpa mig hitta ett vettigt dämpmaterial jag lätt kan få tag på. Får jag bara tag i densiteten på fårull och polyester så kan jag väl tänka mig att använda glasfiber om det skulle fungera.

Mina ELsies blir lite förändrade då org port är den som stryper först.
Antingen kör jag med 2-3 9cm portar till fast helst skulle jag vilja ha i en 12-14cm port som mynnar i botten av lådan.

Då hade jag även kunnat göra en sjukt snygg fot i kolfiber som riktar flödet lika åt alla håll.
//Mathias Kronsell, den enda.

Converting Vegetarians, nu då och för alltid.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-02-17 09:15

Nu så vet jag inte mycket om högtalar konstruktion, men varför kolfiber som kabinett?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-17 10:24

Ser väldigt feta ut, är säkert grymt välkonstruerade och låter säkert kanon, men jag är lite tveksam till att elementen kan matcha inos?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-17 10:33

Extremt fattigt med information hos tillverkaren av isoleringen. Den heter i alla fall PolyMax Thermal & Acoustic Batts R.30.

Datablad: http://www.polymaxinsulation.com.au/dow ... _Sheet.pdf

"These were Wool 60% and Dacron (polyester fibre) 40%. This has a low density."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Elsinore högtalare, hjälp mig hitta lämpligt dämpmateria

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-17 12:20

MKronsell skrev:Antingen kör jag med 2-3 9cm portar till fast helst skulle jag vilja ha i en 12-14cm port som mynnar i botten av lådan.

Då hade jag även kunnat göra en sjukt snygg fot i kolfiber som riktar flödet lika åt alla håll.

Ändra inte på konstruktionen det minsta om du inte är beredd att konstruera om det mesta.

Våglängderna vid avstämningen är så stora så frekvenserna går åt alla håll helt av sig själva. Vid så högt upp som 100Hz kan du rita en cirkel med diameterna 3,4 meter med högtalaren i mitten för att får grepp om den biten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2013-02-17 12:21

Jag sitter på ett par, dom låter rätt gött. Med MDF landade mina på 50kg ungefär :)

Kan ta det där om WG via PM :)

Hoppas bygger går undan, upp med lite bilder :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-17 12:35

Vi andra vill gärna läsa om WGn med :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-02-17 13:33

Hampe90 skrev:Jag sitter på ett par, dom låter rätt gött. Med MDF landade mina på 50kg ungefär :)

Kan ta det där om WG via PM :)

Hoppas bygger går undan, upp med lite bilder :)

För att vara lite hjälpsam åt TS, vad använde du för dämpmaterial?

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2013-02-17 13:50

Vanlig stenull. Man kan säkert leta ihjäl sig. Jag tog det jag hade hemma :) Har annars en säck Otvättad fårull som jag kan använda bara jag vill stinka får i en vecka :P

Träfiberull kan säkert vara intressant...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-02-17 17:26

Jag har en helt annan DIY högtalare, lite Avalon stuk, och den är konstruerad för att ha dämpmaterial runt diskanten men jag har hittills inte hittat rätt typ att köpa.

Ser i en tråd där denna tråds högtalare avhandlas att det verkar vara något liknande det jag söker. Bild på adress: http://i39.photobucket.com/albums/e154/ ... 516521.jpg

Vad är detta? Någon som vet var man kan köpa? Jag behöver bara 2st småbitar men har hitills inte hittat rätt på nätet.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2013-02-17 17:42

Hembygdsföreningen har massor.

Ser ut som hårt tovad filt. Går att köpa sånt på min lokala hembygdsförening. Allt från grytlappar till vantar. Men ja den ser ut att vara hårt tovad. Kanske fabriks gjord och inte hand gjord. Det är nog mitt tips.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-02-17 17:52

slöjddetaljer har filt som ser väldigt lik ut
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-17 20:47

Är det kokt ull? Funderar på att göra absorbenter med det! Finns att beställa i tygbutiker på nätet o då fall.

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2013-02-17 21:25

alltså, jag ha reda på vad för densitet polyesrer i vadd form har och vad ull i vaddform har, kan någon av er det?

Täknte som så att då kan jag kanske lättare hitta ett materialmed rätt densitet.

Jag bygger ju mark 5 med den runda WG så vi håller på att ta fram den i kolfiber. Beställer element i dagarna och börkar bygga allt på lådam förutom yttre baffeln för den måste jag vänta in den färdiga WGn för att göra klart resten.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-02-17 22:31

Man får väl göra en mix av fårull och draconvadd själv fast enklast är väl att använda antingen eller. Svårt att ge tips men skulle tro att att om du använder fårull så har du generellt sett ett bra dämpmaterial för lådtypen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2013-02-18 00:40

Okej.

Jag och min far har jobbat myket med kolfiber och glasfiber.
Far jobbade i 25 år på volvo pv modellverkstan där han var med och tog fram nya bildmodeller och byggde många olika konceptbilra som designerna ville se hur dom såg ut i stärre skala, kolfiber används mycket där. Nu är han civilinjengör från chalmers och jobbar inom kvalitet och samarbets utveckling på Försvaret i Karlskrona.

Nere hos far i Karlshamn har vi ett garage med diverse mtorcyklar och bilar, en planskiva för biltilverkning på 1 ton och ca 3x5 meter.
Plus, alla tänkbara möjligheter i at tillverka saker i kolfiber.

Så nu håller vi på att ta fram en WG till denna högtalare.
Pappa har ont om tid och jag slapp jobbet med att designa gjutform då en av oss 4 som ska bygga varsitt par tog på sig det med glädje.

Men visst, vi kan tillverka WGs efter önskemål om det hade vart intressant.

Slitsportar i polyester och kolfiber likaså. Jag kommer själv antagligen köra med en kolfiber slitsport till mina subbor när dom byggs.

Dessa högtalarna kom emellan då det är den dåliga länken här.

Efter högtalarna ska jag bygga en Low TIM Leach amp med 10/ output devices som lämnar någonstans i krokarna 280-400w i 8 ohm.

Blir antagligen dual mono block då det blir mycket vörme och trångt annars..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 01:23

MKronsell skrev:...
Men visst, vi kan tillverka WGs efter önskemål om det hade vart intressant.

Slitsportar i polyester och kolfiber likaså. Jag kommer själv antagligen köra med en kolfiber slitsport till mina subbor när dom byggs.
...

Det är verkligen jättekul med människor som har kompetens och insikt om hur den kan användas. Karlshamn är ju "grannbyn" för mig så det hade varit kul att kika över när du är i krokarna! :) Men det jag egentligen tänkt poängtera är att här verkligen finns stor kunskap för att ta fram egna produkter. Det har hänt förr och jag blir lika glad var gång! :)

Återgå till DIY-forum