Nivåmatchning bas-mellanregister

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Nivåmatchning bas-mellanregister

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-18 10:29

En generell fråga gällande matchning av element med olika verkningsgrad. Jag vill använda en bas tillsammans med två mellanregister. Följande data finns:

Bas: 87dB@2,83V/1m. 8 ohm
Mellanreg: 86dB@2,83V/1m. 8 ohm

Vad händer med ljudnivåerna vid serie-, respektive parallellkoppling av mellanregistren? Hur påverkar impedansen?

Jag vill dela runt 200Hz och helst inte behöva dämpa mellanregistret i delningsfiltret.

Råd eller synpunkter, tack!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Nivåmatchning bas-mellanregister

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-18 11:23

Kalejdokom skrev:En generell fråga gällande matchning av element med olika verkningsgrad. Jag vill använda en bas tillsammans med två mellanregister. Följande data finns:

Vad händer med ljudnivåerna vid serie-, respektive parallellkoppling av mellanregistren? Hur påverkar impedansen?

Jag vill dela runt 200Hz och helst inte behöva dämpa mellanregistret i delningsfiltret.

Första frågan måste ju vara... varför inte?

Men om du parallellkopplar mellanregistren så får du 6dB ökning av deras systemverkningsgrad. Så mycket vill du i allmänhet inte göra baffelstegskompensation på.

Men det hela beror ju på hur du placerar högtalaren i rum. Man måste mäta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-18 11:59

Ja, jag vet att det inte finns några genvägar eller tumregler. Jag funderar bara rent generellt på hur responsen kan tänkas bli med två mellanregister parallellt eller i serie på en baffel bredvid en bas.

Jag vill ju inte att basen blir för svag i relation till mellanregistret.

Kanske detta går att simulera i Basta! Jag har bara demoversionen och den medger ju inte detta.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Nivåmatchning bas-mellanregister

Inläggav Jocke » 2013-02-18 13:38

Kalejdokom skrev:En generell fråga gällande matchning av element med olika verkningsgrad. Jag vill använda en bas tillsammans med två mellanregister. Följande data finns:

Det känns spontant som att det där blir svårt utan dämpsats för mellanregisterna... Tänker så här: Parallellkoppling ger +3dB för att impedansen halveras och +3dB för att konytan fördubblas. Om du för enkelhetens skull lägger delningen där baffelsteget (+4-6dB) sätter in kommer ljudtrycket att öka med en 10-12dB till ingen egentlig nytta.

Om du seriekopplar mellanregistrerna kommer känsligheten att minska med 3dB pga den ökade impedansen och öka 3dB pga dubbel konarea - dvs oförändrad känslighet relativt ett element.

Varför vill du ha 2 mellanregister?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-18 13:40

Det är ju bara egentliga problem om basen är för stark. Den är knölig att nivåsönka, mellanregistret är ju inga problem.

Kör absolut i paralellkoppling, du får ju ett tapp på 3-4dB med baffelstegskorrigeringen. Så det är bra att det finns lite att ta av!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-18 15:35

Räkna med 2-3dB tapp pga frifältsstrålning i basen. Mellanregistrena kan du med fördel seriekoppla med oförändrad känslighet (6dB extra pga två element som spelar i fas, 6dB tapp pga halva spänningen till varje element: som jag ser det). Då har du 1-2dB kvar att dämpa mellanregistrena med ett litet seriemotstånd bara.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-18 17:31

Man kanske inte vill seriekoppla Martin. Det är ju onödigt att introducera rippel.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 17:43

MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte vill seriekoppla Martin. Det är ju onödigt att introducera rippel.

Är vi helt säkra på det? Har för mig att det funnits olika bud om det...

Fast jag skulle ju egentligen vilja se 2 parallellkopplade basar och bara ett mellanregister....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-18 17:54

MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte vill seriekoppla Martin. Det är ju onödigt att introducera rippel.
Vad för typ av rippel tänker du på? Är det i basen pga olika resonansfrekvens så ser jag det inte som ett problem för du har redan kortslutit impedansen med en spole och/eller driver dem med en högimpediv kondensator.

Ser det som gratis effektivitet i högtalaren att seriekoppla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-18 17:54

Ja, vi är helt säkra på det. Men alla är oense om betydelsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-18 17:56

Martin skrev:
Vad för typ av rippel tänker du på? Är det i basen pga olika resonansfrekvens så ser jag det inte som ett problem för du har redan kortslutit impedansen med en spole och/eller driver dem med en högimpediv kondensator.

Ser det som gratis effektivitet i högtalaren att seriekoppla.

Nej, det är högre upp.

Vill du ha gratis effektivitet är väl parallellkoppling ett bra alternativ. Tycker jag. Dessutom har du mer att leka med beroende på placering.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-18 17:59

Det blir ju 4ggr effektivare att seriekoppla givet att du vill ha ut en viss känslighet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-18 17:59

MagnusÖstberg skrev:Ja, vi är helt säkra på det. Men alla är oense om betydelsen.

Vad i seriekopplingen orsakar detta påstådda rippel? Den ökade totala impedansen och/eller problem i delningsfiltret eller?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 18:12

Martin skrev:Det blir ju 4ggr effektivare att seriekoppla givet att du vill ha ut en viss känslighet.

Det där fattar jag inte... utveckla please!

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, vi är helt säkra på det. Men alla är oense om betydelsen.

Vad i seriekopplingen orsakar detta påstådda rippel? Den ökade totala impedansen och/eller problem i delningsfiltret eller?

Tror diskussionen senast handlade om att elementen i princip aldrig kan vara helt lika och även har olika driftsparametrar genom olika placering i låda och rum och att de då kan påverka varann...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-18 19:03

Ok, här händer det grejer medans man försöker sköta sitt jobb...

Får väl förtydliga mig; jag spånar om ett projekt som syftar till att minska förrådet av drivers i garaget samtidigt som jag länge lockats av att testa någon OA-liknande konstruktion. Min barndomskompis föräldrar hade ett par OA-2212 som jag än i dag kan fascineras över. Någon gång skulle jag vilja uppleva det igen...

Jag har fyra st 5" bredbandiga basar som jag tänkte använda ihop med någon Revelator-bas i något som skulle kunna döpas OA-126 eller OA-1212 enligt Carlsson's definition; alltså en bas mot golvet, två mellanregister ovanpå och 6-12 diskanter. Tänk dig en korsning mellan OA-116 och OA-2212 8).

Tack för all input - jag tror jag fattar någorlunda hur det hänger ihop. Det blir väl till att meka ihop någon testlåda och sedan köra med aktiv delning för att testa ut känslighet och lämplig delning innan jag tar itu med filterkonstruktion.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-18 19:09

Följdfråga; Både OA-116 och 2212 delar basen 6dB/okt@400Hz. Det förefaller vara i flackaste laget. Hur väl fungerar det egentligen? Borde man inte nå ett bättre resultat med lägre och brantare delning eller t.o.m. aktiv delning mot basen?

Diskutera!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 21:54

Kalejdokom skrev:Följdfråga; Både OA-116 och 2212 delar basen 6dB/okt@400Hz. Det förefaller vara i flackaste laget. Hur väl fungerar det egentligen? Borde man inte nå ett bättre resultat med lägre och brantare delning eller t.o.m. aktiv delning mot basen?

Diskutera!

Har inte varit så närgången med 70-talarna att jag kan ha någon åsikt...^^ Tycker det är slöseri att bara köra 18W-Revelator som ren bas...

Edit: Skriv någon om OA-inspiration i trådhuvudet så ska du se att det blir fart! ;-)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-18 23:15

Jocke skrev:
Martin skrev:Det blir ju 4ggr effektivare att seriekoppla givet att du vill ha ut en viss känslighet.

Jag tänker att ++M-+M-- ger dubbla impedansen 16ohm (halva ineffekten) men samma känslighet. Alltså dubblas effektiviteten jämfört med en.

++M--
++M-- ger istället halva impedansen (dubblar ineffekten och därav halverar effektiviteten) men dubblar känsligheten (fyrdubblar effektiviteten). Då har vi alltså dubbel effektivitet jämfört med en precis som vid seriekopplade element. Men eftersom känsligheten hamnar 6dB över då behöver du dämpa 6dB och därmed blir effektiviteten hälften (halva effekten hamnar i motståndet om man ändå har en bas att matcha känsligheten mot.

Det blir alltså dubbelt så effektivt med seriekopplade element än med parallella och dämpade till samma känslighet. Fel av mig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 23:28

Martin skrev:
Jocke skrev:

Jag tänker att ++M-+M-- ger dubbla impedansen 16ohm (halva ineffekten) men samma känslighet. Alltså dubblas effektiviteten jämfört med en.

++M--
++M-- ger istället halva impedansen (dubblar ineffekten och därav halverar effektiviteten) men dubblar känsligheten (fyrdubblar effektiviteten). Då har vi alltså dubbel effektivitet jämfört med en precis som vid seriekopplade element. Men eftersom känsligheten hamnar 6dB över då behöver du dämpa 6dB och därmed blir effektiviteten hälften (halva effekten hamnar i motståndet om man ändå har en bas att matcha känsligheten mot.

Det blir alltså dubbelt så effektivt med seriekopplade element än med parallella och dämpade till samma känslighet. Fel av mig.

Hänger du själv med i resonemanget är det bra... Har själv aldrig tänkt i de här banorna utan endast i termer av konarea och impedans... Jag har svårt att se effektiviteten som något annat än resulterande ljudtryck men du kan mycket väl har rätt - jag är varken matematiker eller ingenjör... ;-)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-18 23:35

Ett annat enklare sätt att se det är att båda dessa:

++M----6dB R--
++M--

och

++M--++M--

Har samma känslighet (dB/2,83V), men den övre har halva impedansen (8ohm) jämfört med den undre och därför halva effektiviteten (dB/W).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-18 23:39

Martin skrev:Ett annat enklare sätt att se det är att båda dessa:

++M----6dB R--
++M--

och

++M--++M--

Har samma känslighet (dB/2,83V), men den övre har halva impedansen (8ohm) jämfört med den undre och därför halva effektiviteten (dB/W).

I min skalle är det inte alls logiskt... Jag vill ju att den som spelar 6dB högre ska vara den effektivaste! ;-)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-18 23:40

Men den är ju 6dB dämpad också men har ändå halva impedansen och det går därför åt dubbla effekten för samma ljudtryck.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-18 23:57

Du har ett element på 8 ohm som matas med 2,83V...

Du halverar uteffekten när du matar in spänningen i 16 ohm (seriekopplat), men du har dubblerat strålningsytan = samma ljudtryck som för ett element!

Med 4 ohm (parallellkoppling) får du dubbla effekten och dubblerad strålningsyta = 6dB (3 för effekt+3 för strålningsytan) ljudtrycksökning jämfört med ett element

Ja, det är teorin det, förutsatt en perfekt förstärkare med dubblerad uteffekt vid halverad impedans. Så byggs ju inte förstärkare alltid.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-19 00:47

Magnus: Vad väljer man

Högtalare 1:

16ohm
bestående av 2element

Högtalare 2:

8ohm
bestående av 2element och ett motstånd som blir varmt

Båda har samma känslighet, samma element och samma ljudtryckskapacitet. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-19 00:50

En annan kombo eller elektronisk delning :wink:

Med seriekoppling riskerar han för låg känslighet när baffrlsteget kliver in i verkligheten. Placras högtalarna nära hörn dessutom.... Jag väljer att shunta och parallellt
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-06 23:11

Jag bumpar min egen tråd med en fråga som hör till detta projekt.

Jag har alltså tankar på att använda en Scan-Speak Revelator (18W/8531) som bas placerad nedåt, mot golvet. Frågan är om detta element är lämpligt att montera på det sättet? Kan man veta det, eller finns det parametrar som avgör om ett element är mer eller mindre lämpat för "down firing"?

Vad kan problemet vara; att det låter illa eller "bara" riskerar att bli nerhängt med tiden?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-03-06 23:41

Kalejdokom skrev:Jag bumpar min egen tråd med en fråga som hör till detta projekt.

Jag har alltså tankar på att använda en Scan-Speak Revelator (18W/8531) som bas placerad nedåt, mot golvet. Frågan är om detta element är lämpligt att montera på det sättet? Kan man veta det, eller finns det parametrar som avgör om ett element är mer eller mindre lämpat för "down firing"?

Vad kan problemet vara; att det låter illa eller "bara" riskerar att bli nerhängt med tiden?

Här, i en tråd från DIY-Audio, finns lite tankar angående "sag".

En av tråd-deltagarna känns rätt pålitlig! 8)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-07 11:40

Tack för den! Svante rules 8) . Mycket matte där, men inga direkta "do or dont's".

Jag har funderat vidare och tänker att det bästa kanske är att placera basen upptil på den främre kortsidan (som alltså spelar mot lyssnaren vid normal placering). På så vis kanske även delningsfrekvensen blir mindre kritisk. Om jag låter BR-röret mynna mot golvet kanske man ändå kan bibehålla en del av OA-karaktären. Ja, ja, nu skjuter jag från höften, men det är ju halva nöjet att fundera och fantisera... :)

Kunde dessutom bli en fräck kusin till OA116, där gallret fortsätter ner över basen på "framsidan" 8).

Återgå till DIY-forum