Moderator: Redaktörer
Första frågan måste ju vara... varför inte?Kalejdokom skrev:En generell fråga gällande matchning av element med olika verkningsgrad. Jag vill använda en bas tillsammans med två mellanregister. Följande data finns:
Bas: 87dB@2,83V/1m. 8 ohm
Mellanreg: 86dB@2,83V/1m. 8 ohm
Vad händer med ljudnivåerna vid serie-, respektive parallellkoppling av mellanregistren? Hur påverkar impedansen?
Jag vill dela runt 200Hz och helst inte behöva dämpa mellanregistret i delningsfiltret.
Råd eller synpunkter, tack!
Kalejdokom skrev:En generell fråga gällande matchning av element med olika verkningsgrad. Jag vill använda en bas tillsammans med två mellanregister. Följande data finns:
Bas: 87dB@2,83V/1m. 8 ohm
Mellanreg: 86dB@2,83V/1m. 8 ohm
Vad händer med ljudnivåerna vid serie-, respektive parallellkoppling av mellanregistren? Hur påverkar impedansen?
Jag vill dela runt 200Hz och helst inte behöva dämpa mellanregistret i delningsfiltret.
Råd eller synpunkter, tack!
MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte vill seriekoppla Martin. Det är ju onödigt att introducera rippel.
Vad för typ av rippel tänker du på? Är det i basen pga olika resonansfrekvens så ser jag det inte som ett problem för du har redan kortslutit impedansen med en spole och/eller driver dem med en högimpediv kondensator.MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte vill seriekoppla Martin. Det är ju onödigt att introducera rippel.
Martin skrev:Vad för typ av rippel tänker du på? Är det i basen pga olika resonansfrekvens så ser jag det inte som ett problem för du har redan kortslutit impedansen med en spole och/eller driver dem med en högimpediv kondensator.MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte vill seriekoppla Martin. Det är ju onödigt att introducera rippel.
Ser det som gratis effektivitet i högtalaren att seriekoppla.
Martin skrev:Det blir ju 4ggr effektivare att seriekoppla givet att du vill ha ut en viss känslighet.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, vi är helt säkra på det. Men alla är oense om betydelsen.
Vad i seriekopplingen orsakar detta påstådda rippel? Den ökade totala impedansen och/eller problem i delningsfiltret eller?
Kalejdokom skrev:Följdfråga; Både OA-116 och 2212 delar basen 6dB/okt@400Hz. Det förefaller vara i flackaste laget. Hur väl fungerar det egentligen? Borde man inte nå ett bättre resultat med lägre och brantare delning eller t.o.m. aktiv delning mot basen?
Diskutera!
Jocke skrev:Martin skrev:Det blir ju 4ggr effektivare att seriekoppla givet att du vill ha ut en viss känslighet.
Det där fattar jag inte... utveckla please!
Martin skrev:Jocke skrev:Martin skrev:Det blir ju 4ggr effektivare att seriekoppla givet att du vill ha ut en viss känslighet.
Det där fattar jag inte... utveckla please!
Jag tänker att ++M-+M-- ger dubbla impedansen 16ohm (halva ineffekten) men samma känslighet. Alltså dubblas effektiviteten jämfört med en.
++M--
++M-- ger istället halva impedansen (dubblar ineffekten och därav halverar effektiviteten) men dubblar känsligheten (fyrdubblar effektiviteten). Då har vi alltså dubbel effektivitet jämfört med en precis som vid seriekopplade element. Men eftersom känsligheten hamnar 6dB över då behöver du dämpa 6dB och därmed blir effektiviteten hälften (halva effekten hamnar i motståndet om man ändå har en bas att matcha känsligheten mot.
Det blir alltså dubbelt så effektivt med seriekopplade element än med parallella och dämpade till samma känslighet. Fel av mig.
Martin skrev:Ett annat enklare sätt att se det är att båda dessa:
++M----6dB R--
++M--
och
++M--++M--
Har samma känslighet (dB/2,83V), men den övre har halva impedansen (8ohm) jämfört med den undre och därför halva effektiviteten (dB/W).
Kalejdokom skrev:Jag bumpar min egen tråd med en fråga som hör till detta projekt.
Jag har alltså tankar på att använda en Scan-Speak Revelator (18W/8531) som bas placerad nedåt, mot golvet. Frågan är om detta element är lämpligt att montera på det sättet? Kan man veta det, eller finns det parametrar som avgör om ett element är mer eller mindre lämpat för "down firing"?
Vad kan problemet vara; att det låter illa eller "bara" riskerar att bli nerhängt med tiden?
Användare som besöker denna kategori: smile och 10 gäster