Byta elektrolytkondensatorer i en Yamaha CA-710

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d94ka

Byta elektrolytkondensatorer i en Yamaha CA-710

Inläggav d94ka » 2005-02-20 16:41

I en annan tråd bad jag om råd vad gäller min slutkörda gamla Yamaha-förstärkare. Fast jag tänkte nu att oavsett om jag skaffar en ny förstärkare eller inte, så förtjänar den ett byte av kondensatorer.

Såhär ser förstärkaren ut:

Bild
Bild
Bild

Så mycket har jag förstått att det handlar om att byta ut de två stora svarta cylindrarna, märkta med 50V10000uF. Är det något man kan göra själv om man är halvhändig? Finns det andra saker som man bör byta när man ändå håller på? Var hittar man lämpliga kondensatorer?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 17:03

Om jag fattade det hela rätt, så dröjer det länge innan apparaten vaknar till liv efter start. Jag tror inte att det rör sig om kondingarna i nätdelen, utan snarast om någon uppstartsfördröjning. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
d94ka

Inläggav d94ka » 2005-02-20 17:23

Precis, det är alltså så att det inte längre tar fem-tio sekunder för förstärkaren att starta upp utan snarare fem-tio minuter (och därför stänger jag förstås aldrig av den). Dessutom låter förstärkaren illa, som om den inte riktigt hänger med i svängarna som förr.

Vad brukar man då byta ut på en gammal förstärkare när man så att säga rekonditionerar den?

(Jag tror bestämt att jag ska läsa på lite om hur en förstärkare egentligen fungerar. Känns som ett bra söndagseftermiddagsprojekt. :))

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-20 22:16

Jag skulle ge mig på samtliga elektrolyter.

Tittar man noga på nätdelens stora kondingar så ser de lite bulliga ut i toppen, inte så bra tecken. Börja med dem för att se om ljudet förbättras.

Återgå till DIY-forum