Dämpa rumsresonanser...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Dämpa rumsresonanser...

Inläggav zapanasta » 2013-02-19 17:15

Var in på en möbelaffär i dag,frågade om dom hade nåt tjockt skumgummi..

Fick följa med en i på lagret ock han hittade 3 fina bitar,delade den ena på mitten så då fick jag 2 st med måtten 130x70x25 (Fick ge 100kr) :)

Monterat upp dom provisoriskt i hörnen,skall kläs in i nåt tyg med högt genomsläpp så småningom...

Med dessa fick jag ner resonanser över 100hz så mkt som 6-8db i vissa fall,djupbasen låter också renare (Hur nu det kan komma sig)

Mkt bättre blev det då,resonanserna nästan helt borta nu :D

Några bilder,notera luftspalten jag fick i hörnen..

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-19 17:21

Placebo. :D
Mätningar före/efter med oförändrad mikrofonposition tack - bara som bevis ;)

Du skulle bara veta hur mycket bättre det kan bli, om du gör det där på lite klokare vis, t.ex med annat material än just skumgummi med slutna celler (prova att blåsa genom den där - går det?).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-19 17:55

Haha,nä placebo är det defenitivt inte :)

Kan bevisa funktionen när som helst iom att dom är lätta att ta bort,både hörs när man lyssnar ock syns på mätaren...

Skummgummi dåligt?Provat samma sak med gullfiberplattor ock dom är inte ens hälften så effektiva ock dom har ju bra genomsläpp :)

Ps.tryckte munnen mot skummet ock blåste,det går utmärkt att blåsa in i det ock andas med munnen tryckt emot går också bra om än lite trögare än utan skumgummi i truten :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-19 22:22

Lyssnat mera nu med både absobenter ock utan,mätt med radiochacken i lyssningsposition...

Jag kan konstatera att dessa absorbenter är mkt effektiva över 100hz,som jag skrev innan handlar det om 6-8db i vissa fall.

Skillnaden med ock utan är så pass stor att en ointresserad utan vidare hade hört det också,det kan jag garantera :)

Men det lustiga är att den lägsta basen helt klart låter renare också nu, det har jag ingen riktig förklaring till men ledsen är jag ju inte för att det blev så :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-19 22:27

zapanasta skrev:Skillnaden med ock utan är så pass stor att en ointresserad utan vidare hade hört det också,det kan jag garantera :)

Hörrö. Ordning på klichéerna, om jag få be! "Frun i köket" heter det. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-02-19 22:28

zapanasta skrev:Men det lustiga är att den lägsta basen helt klart låter renare också nu, det har jag ingen riktig förklaring till men ledsen är jag ju inte för att det blev så :)

Att bli av med reflexerna i mellanregistret kanske hjälper för upplevelsen av djupbasen? Har svårt att tänka mig att de där skumgummibitarna dämpar märkbart i djupbasen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-19 22:57

Pontus91 skrev:
zapanasta skrev:Men det lustiga är att den lägsta basen helt klart låter renare också nu, det har jag ingen riktig förklaring till men ledsen är jag ju inte för att det blev så :)

Att bli av med reflexerna i mellanregistret kanske hjälper för upplevelsen av djupbasen? Har svårt att tänka mig att de där skumgummibitarna dämpar märkbart i djupbasen.

Det var min tanke också,nånting förstärker upplevelsen i lägsta basen nu.

kan ju kanske bli så när nåt irriterande oljud försvinner,för va skönt det blev att lyssna nu när jag fick bort ekoliknade toner som kunde dröja sig kvar alldeles för länge :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-19 22:58

Det kan ju bero på att övertonerna till dessa instruments bastoner är bättre kontrollerade.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-20 13:27

För att ta ett exempel på några toner som det är ruggig resonans i utan absorbenterna.

Lyssna på det här låten i 25sek, nån tiondel innan räknaren slår över på 0,21 ock fram till 0,22 kommer det några toner som låter hemskt utan absorbenter :) (Blir rena ekot härinne)

http://www.youtube.com/watch?v=ROLO2f2jIlc&feature=related

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-22 08:15

Nu så är dom klädda,blev inte så tokigt tycker jag :)

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-22 09:23

Välkommen in i akustikträsket. Snart kommer du inse att välljud börjar vid RT-60 < 0.35 sekunder och börja planera för gälabsorbenter och tjock heltäckningsmatta.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-02-22 11:05

Morgan skrev:Du skulle bara veta hur mycket bättre det kan bli, om du gör det där på lite klokare vis, t.ex med annat material än just skumgummi med slutna celler (prova att blåsa genom den där - går det?).

Luktar tumregel här :P

Ljud är ju både tryck och rörelse. Mjuka material i ett hörn sådär kan inte vara helt optimalt för en reflex, tänkar jag mig.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-22 11:25

Det optimala är just att dämpa i hörnen, och det finns mängder med kommersiella produkter som placerar skumplast eller mineralfiber tvärs över hörn. Men, jag skulle prova att placera dem i bakre hörnen och ha en lite tunnare absorbent på ca 10 cm bakom högtalaren, så att man inte äter upp bastoner som ligger i fas med högtalarens utstrålning. Högre frekvenser bör dämpas bakom högtalaren, så man inte får en dipp vid halvvågen från väggen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-22 13:58

jag har av utrymmesskäl tubetraps i bakre delen av rummet, och dom har jag varit tvungen att likt originalen montera en reflekterande yta på, det låter för jävla illa när det är för mycket absorbtion bakom ryggen

man ska nog vara ytterst försiktig när det gäller absorbtion, ta lite i taget eller lära sig petnoga hur man upplever ljud i rum

vad kan man förväntas få för resultat med gälabsorbenter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-22 14:44

Ska prova att lägga på en stor tjock matta när jag kommer över nån,men så länge gjorde dessa absorbenter underverk mot störande toner :)

Väl investerade hifipengar,126kr sammanlagt :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-22 19:02

celef skrev:jag har av utrymmesskäl tubetraps i bakre delen av rummet, och dom har jag varit tvungen att likt originalen montera en reflekterande yta på, det låter för jävla illa när det är för mycket absorbtion bakom ryggen

man ska nog vara ytterst försiktig när det gäller absorbtion, ta lite i taget eller lära sig petnoga hur man upplever ljud i rum

vad kan man förväntas få för resultat med gälabsorbenter?

Gälabsorbenter ser till att man får ett betydligt längre reflektionsfritt tidsfönster, men ändå får sena reflektioner ifrån de öppningsvinklar där gälarna är. Ett sätt att få både ha kakan och äta den, så att säga, jämfört med att bara smälla upp 20 cm mineralull på främre sidoväggarna. Gör man det senare får man ju det tysta tidsfönstret, men missar sena reflektioner, varvid man får ett torrare ljud.

Jag håller helt med dig att man ska lära sig petnoga hur man upplever ljud i rum. Med en kvalifikation: "man" ska inte handla om "gemene man", utan om dig själv! Det är HÖGST individuellt vilken slags karaktär man tycker om att ha på sitt lyssningsrum. Själv är jag lite speciell - jag gillar nämligen ett oerhört hårt dämpat rum! Gärna ner mot 0.1 - 0.15s RT-60.

Det där med att "det låter för jävla illa när det är för mycket absorbtion bakom ryggen", till exempel, är en sak jag inte håller med dig om. Det beror på vad man jämför med. Om alternativet är en odämpad plan vägg 30-40 cm bakom skallen, som det blir med lyssningssoffan direkt mot väggen, så föredrar jag själv nästan undantagslöst att ha 10-15 cm mineralull där.

Men vi är olika känsliga för reflexer. Jag har tränat mig att urskilja dem, och det har gjort att jag stör mig på dem när de blir alltför starka. Det är som när en tränad musiker tycker att 95% av alla sångare är fruktansvärda att lyssna till, för att de sjunger så falskt, medan gemene man kanske bara tycker att en spillra av dem sjunger så illa att det stör.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-22 19:30

sebatlh skrev:
Morgan skrev:Du skulle bara veta hur mycket bättre det kan bli, om du gör det där på lite klokare vis, t.ex med annat material än just skumgummi med slutna celler (prova att blåsa genom den där - går det?).

Luktar tumregel här :P

Ljud är ju både tryck och rörelse. Mjuka material i ett hörn sådär kan inte vara helt optimalt för en reflex, tänkar jag mig.

okej.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum