celef skrev:jag har av utrymmesskäl tubetraps i bakre delen av rummet, och dom har jag varit tvungen att likt originalen montera en reflekterande yta på, det låter för jävla illa när det är för mycket absorbtion bakom ryggen
man ska nog vara ytterst försiktig när det gäller absorbtion, ta lite i taget eller lära sig petnoga hur man upplever ljud i rum
vad kan man förväntas få för resultat med gälabsorbenter?
Gälabsorbenter ser till att man får ett betydligt längre reflektionsfritt tidsfönster, men ändå får sena reflektioner ifrån de öppningsvinklar där gälarna är. Ett sätt att få både ha kakan och äta den, så att säga, jämfört med att bara smälla upp 20 cm mineralull på främre sidoväggarna. Gör man det senare får man ju det tysta tidsfönstret, men missar sena reflektioner, varvid man får ett torrare ljud.
Jag håller helt med dig att man ska lära sig petnoga hur man upplever ljud i rum. Med en kvalifikation: "man" ska inte handla om "gemene man", utan om dig själv! Det är HÖGST individuellt vilken slags karaktär man tycker om att ha på sitt lyssningsrum. Själv är jag lite speciell - jag gillar nämligen ett oerhört hårt dämpat rum! Gärna ner mot 0.1 - 0.15s RT-60.
Det där med att "det låter för jävla illa när det är för mycket absorbtion bakom ryggen", till exempel, är en sak jag inte håller med dig om. Det beror på vad man jämför med. Om alternativet är en odämpad plan vägg 30-40 cm bakom skallen, som det blir med lyssningssoffan direkt mot väggen, så föredrar jag själv nästan undantagslöst att ha 10-15 cm mineralull där.
Men vi är olika känsliga för reflexer. Jag har tränat mig att urskilja dem, och det har gjort att jag stör mig på dem när de blir alltför starka. Det är som när en tränad musiker tycker att 95% av alla sångare är fruktansvärda att lyssna till, för att de sjunger så falskt, medan gemene man kanske bara tycker att en spillra av dem sjunger så illa att det stör.