En inte så pietetsfull renovering (Jamo)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

En inte så pietetsfull renovering (Jamo)

Inläggav Morgan » 2013-02-20 12:54

Det började med tre observationer:
1. Det blir så vansinnigt mycket trevligare att städa och diska, när man kan spela lite musik.
2. Köksradion överröstar inte diskmaskin och dammsugare.
3. Dottern (1,5 år) älskar verkligen att dansa.

Projekt "fixa ljud till kök och vardagsrum" drogs igång. Helst skulle det vara gratis, men någon femhundring fick det väl gå på. Jag lade upp lite bytes-annonser här på Faktiskt, men fick inget napp. Men så dök det upp något roligt på Blocket:
Bild

4 stycken Jamo JA-150 för 50 spänn, och säljaren bodde i mitt närområde. Trasiga skumkanter, men i övrigt fint skick. Okej, det åker vi och hämtar!
Så här ser de ut utan huvarna:
Bild

Jag kommer ihåg att en kompis fick byta basar på grund av torkad och sprucken surround redan efter åtta-tio år. Bra jobbat där, Jamo...
Bild

När jag skruvade ur en av basarna där hemma fann jag att de här burkarna verkligen underträffade också de lägst ställda förväntningarna på Jamo-högtalare från 80-talet: Basarna inkopplade direkt på terminalerna, helt utan delningsfilter! Bipolära seriekondensatorer till diskant respektive mellanregister är det enda i filterväg som sitter i högtalaren. Bild
Nåja. Där basens impedans börjar stiga ordentligt styrs alltså spänningen över till mellanregistret. Jag har inte koll på det här med filterdesign, men är det verkligen brukligt att inte ens sätta en liten spole i serie med basen? Lite vill man väl skydda sig från att behöva höra på dess uppbrytningar?

Andra roligheter med burkarna är spridningslins till 2"-diskanten...
Bild

...och "portvakten" i mynningen av basröret.
Bild

--------------------------------------------------------

Med intresse har jag läst igenom trådar här på Faktiskt om renovering av baselement. Jag kollade upp vad det skulle kosta, och funderade en stund. Till samma pris som nya kanter och lite lim, och med betydligt mindre besvär, kunde jag istället köpa ett gäng rea-basar från Fynda-filialen ljudfokus.se.

79:- styck! Här syns de uppställda på Jamo-burkarna för inkoppling:
Bild

Jag spände musklerna och bet ihop käkarna för att orka lyfta denna monsterbas av fabrikatet JWS och ta en bild av den mäktiga magneten:
Bild

Intill originalbasarna ser de ju riktigt kralliga ut, inte sant?
Bild

Fram med lödpennan och lite audiofilt silverlod...
Bild

...och med lite hjälp från dottern...
Bild

...blev det fyra "inte så pietetsfullt renoverade" Jamo JA-150es :D
Bild

Under femhundringen för hela kalaset. Nu ska jag ta och plocka fram mätutrustningen mäta lite brus, pip, klick och brum bara för mitt eget höga nöjes skull. Och kanske spela lite musik på dem också - vem vet? Återkommer med mät- och lyssningsrapport inom kort.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-20 12:59

Mycket audiofilt. Ska bli kul att följa dessa burkars metamorfos. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 13:04

KarlXII skrev:Mycket audiofilt. Ska bli kul att följa dessa burkars metamorfos. :D

Jag misstänker att det inte blir mer av renoveringen än det jag just rapporterat. Det blir liksom inte prisvärt längre, om jag skulle behöva köpa en massa filterkomponenter som är dyrare än elementen.

Nu ska jag bara kolla hur illa det låter och mäter. Tanken är att jag ska införskaffa ett par t-amps med tonkontroller att driva dessa med, och så koppla in min iPad för att spela internetradio, Spotify och strömmad musik via nätverket. Huvudsaken är att det låter mer än köksradion, inte nödvändigtvis bättre.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 13:13

Jag bara älskar den här kurvan de ritat ut på fronten:
Bild

Jag tror de flesta konsumenter skulle anta att den har något med högtalarens faktiska egenskaper att göra, men själv är jag skeptisk.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-20 13:26

Är inte riktigt med på hur du menar med kurvan, för du menar väl inte att om det mäter rakt och fint så låter det automagiskt bra?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Rollo

Inläggav Rollo » 2013-02-20 13:28

Morgan skrev:Jag bara älskar den här kurvan de ritat ut på fronten:

Ooo, känsligheten angiven i bara watt? Hur ska man tolka det? Avses erforderlig kräm för att nå 100 dB(A) vid någon frekvens och något lyssningsavstånd?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 13:35

Rollo skrev:Ooo, känsligheten angiven i bara watt? Hur ska man tolka det? Avses erforderlig kräm för att nå 100 dB(A) vid någon frekvens och något lyssningsavstånd?

Jag skulle snarare tro att det är erforderlig kräm för att spela 90dB på 1m vid 1kHz. Men jag gissar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 13:42

NiklasF skrev:Är inte riktigt med på hur du menar med kurvan, för du menar väl inte att om det mäter rakt och fint så låter det automagiskt bra?

Nejförtusan, det är inte SÅ jag menar :)
Det är bara så typiskt för 80-talet att reklamavdelningarna på företagen gjorde lite som de ville i reklamen. Handritade kurvor, 20-20.000Hz frekvensomfång, "musikeffekt" och liknande. Högtalare skulle gärna "vara på 500 watt" och förstärkare specades med någon slags lustig peak-to-peak-angivelse som fick vilken liten skitförstärkare som helst att se ut att lämna 2x200w, när den i själva verket kanske lämnade 2x30 vid 0.1% THD.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-20 13:45

För min egen del hade jag kantat om dom jamobasarna,för det är nämligen philipsbasar som är riktigt bra i jämförelse mot ex jvs..

Knäppt ett kort på ett par philipsbasar jag kantat om ock har på hyllan :)

Bild

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 13:48

Ja, vem vet. Det kanske blir en omkantning. Jag lägger dem i en plastpåse och avvaktar att renoveringslustan griper tag i mig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-20 13:50

Morgan skrev:
Rollo skrev:Ooo, känsligheten angiven i bara watt? Hur ska man tolka det? Avses erforderlig kräm för att nå 100 dB(A) vid någon frekvens och något lyssningsavstånd?

Jag skulle snarare tro att det är erforderlig kräm för att spela 90dB på 1m vid 1kHz. Men jag gissar.

Jag tror att det var 96dB, inte 90dB. Fast DIN-standarden (45 500) sa' 0,025W akustik effekt, vilket nog typiskt var just 96dB/1m.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-20 13:50

Morgan skrev:Ja, vem vet. Det kanske blir en omkantning. Jag lägger dem i en plastpåse och avvaktar att renoveringslustan griper tag i mig.

Ja släng då inte bort dom,såna philips kostade på hifikit 2-300kr st ock det var på 80 talet.Så det är inget skräp även om dom inte ser mkt ut för världen :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 14:11

zapanasta skrev:
Morgan skrev:Ja, vem vet. Det kanske blir en omkantning. Jag lägger dem i en plastpåse och avvaktar att renoveringslustan griper tag i mig.

Ja släng då inte bort dom,såna philips kostade på hifikit 2-300kr st ock det var på 80 talet.Så det är inget skräp även om dom inte ser mkt ut för världen :)

Jamo kallar dem "W-20175" - är det samma modellbeteckning hos Philips som gäller?
Har du rentav tips om lämplig gummi-surround med lagom komplians? Man vill ju inte renovera med skumgummi, som där satt i original...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-20 14:14

jag tror vi hade ett sådant par hemma, de var iallafall väldigt lika, och de lät ruskigt illa

med tanken på storleken och den plats de tar upp så är mängden oljud inte värt det, tycker jag

hitta ett par jpw istället
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-02-20 14:16

Morgan skrev:
zapanasta skrev:

Jamo kallar dem "W-20175" - är det samma modellbeteckning hos Philips som gäller?
Har du rentav tips om lämplig gummi-surround med lagom komplians? Man vill ju inte renovera med skumgummi, som där satt i original...

Nej du,har inga tips på gummiupphängningar.Fuskade ihop mina med fynda 8" kanter (Bara för att få dom att fungera)

Sen tror jag nog att skummupphängningar numera är mer åldersbeständiga än förr....

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 14:27

celef skrev:jag tror vi hade ett sådant par hemma, de var iallafall väldigt lika, och de lät ruskigt illa

med tanken på storleken och den plats de tar upp så är mängden oljud inte värt det, tycker jag

hitta ett par jpw istället

:D
Nu har jag just provlyssnat en stund, och med ett litet vridande uppåt på tonkontrollen för basregistret så låter det helt okej för pengarna.

Först höll jag på att bli rent förskräckt; är både mellanregister och diskant trasiga? Det lät "spräckt" på värsta sätt. Sedan insåg jag att det var digital överstyrning av ljudkortet. VLC-reglaget var ställt högre än 100%, vilket inte funkar när jag kopplar in det externa ljudkortet.

Härnäst lite mätningar - bara för att jag ska lära mig mätprogrammen och få Svantes program att starta på en Apple-dator.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-20 14:46

Det är kul att renovera högtalare :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-02-20 23:52

Jag har också "renoverat" ett par Jamo på liknande sätt, ett par CBR-805, små bokhyllehögtalare med en*) märklig egenskap: 5 1/4"-elementet var monterat (limmat!) i ett järnrör, som i sin tur var upphängt i gummibussningar i baffeln (utrymmet mellan rör och baffel = basreflexport). När kanterna gick var det givetvis ett h-te att försöka fixa med elementbyte (jag var för ung och otålig för att kanta om... det är jag förresten fortfarande).

Så vad gör man? Jo, kvalitetselementet Response TW-6502 inköptes, och detta 6,5"-element tjoffades helt sonika in i baffelhålet. Täta täta alla hål med smältlim. Vips! Tryckkammarhögtalare. Mäta och räkna? Vafalls!

Resultatet av detta används fortfarande som bakkanaler...

(* Högtalarna har ganska många märkliga egenskaper, tex är domediskanten nedåtvinklad :!: :?: och monterad i ett fält av skumgummi limmat på baffeln. Och så har den en "Overload"-lysdiod. Men basreflextuben är konstigast :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-21 06:33

CBR, vilket jag tror betyder "centrerad basrefelex". Jamo hade en stor modell på 80-talet som hette Jamo Power 500 CBR. Den var såå cool att titta på i lokala hifibutiken :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-02-22 00:17

nadifierad skrev:CBR, vilket jag tror betyder "centrerad basrefelex". Jamo hade en stor modell på 80-talet som hette Jamo Power 500 CBR. Den var såå cool att titta på i lokala hifibutiken :) .

Det är klart det fanns en sajt för detta också... ;)

http://www.jamo-power-cbr.com/
Din: http://www.jamo-power-cbr.com/index.php ... ifications
Min: http://www.jamo-power-cbr.com/images/br ... -fr-02.jpg

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-22 08:00

nadifierad skrev:CBR, vilket jag tror betyder "centrerad basrefelex". Jamo hade en stor modell på 80-talet som hette Jamo Power 500 CBR. Den var såå cool att titta på i lokala hifibutiken :) .

På den tiden det begav sig, mitten av 80-talet, stod jag som 10- eller 11-åring med rosiga kinder och höjd puls inne på den lokala Expert-butiken och fantiserade om just dessa Power 500-högtalare med fem diskanter. De såg så otroligt kaxiga ut. Häftigaste högtalare jag någonsin sett.
Med mig hem från stan hade jag tjocka buntar med kataloger från Technics, Jamo, Sony och Kenwood. Kataloger som jag sedan bläddrade i med fuktiga fingrar på pojkrummet, nästan som vore de underklädessidorna i Ellos-katalogen :D. Mmmmm... dubbelkassettdäck med Dolby B och C, förstärkare med 12-bands grafisk equalizer, skivspelare som startade på 0.9 sekunder. Det var tider!

Återgå till DIY-forum