1. Det blir så vansinnigt mycket trevligare att städa och diska, när man kan spela lite musik.
2. Köksradion överröstar inte diskmaskin och dammsugare.
3. Dottern (1,5 år) älskar verkligen att dansa.
Projekt "fixa ljud till kök och vardagsrum" drogs igång. Helst skulle det vara gratis, men någon femhundring fick det väl gå på. Jag lade upp lite bytes-annonser här på Faktiskt, men fick inget napp. Men så dök det upp något roligt på Blocket:
4 stycken Jamo JA-150 för 50 spänn, och säljaren bodde i mitt närområde. Trasiga skumkanter, men i övrigt fint skick. Okej, det åker vi och hämtar!
Så här ser de ut utan huvarna:
Jag kommer ihåg att en kompis fick byta basar på grund av torkad och sprucken surround redan efter åtta-tio år. Bra jobbat där, Jamo...
När jag skruvade ur en av basarna där hemma fann jag att de här burkarna verkligen underträffade också de lägst ställda förväntningarna på Jamo-högtalare från 80-talet: Basarna inkopplade direkt på terminalerna, helt utan delningsfilter! Bipolära seriekondensatorer till diskant respektive mellanregister är det enda i filterväg som sitter i högtalaren.
Nåja. Där basens impedans börjar stiga ordentligt styrs alltså spänningen över till mellanregistret. Jag har inte koll på det här med filterdesign, men är det verkligen brukligt att inte ens sätta en liten spole i serie med basen? Lite vill man väl skydda sig från att behöva höra på dess uppbrytningar?
Andra roligheter med burkarna är spridningslins till 2"-diskanten...
...och "portvakten" i mynningen av basröret.
--------------------------------------------------------
Med intresse har jag läst igenom trådar här på Faktiskt om renovering av baselement. Jag kollade upp vad det skulle kosta, och funderade en stund. Till samma pris som nya kanter och lite lim, och med betydligt mindre besvär, kunde jag istället köpa ett gäng rea-basar från Fynda-filialen ljudfokus.se.
79:- styck! Här syns de uppställda på Jamo-burkarna för inkoppling:
Jag spände musklerna och bet ihop käkarna för att orka lyfta denna monsterbas av fabrikatet JWS och ta en bild av den mäktiga magneten:
Intill originalbasarna ser de ju riktigt kralliga ut, inte sant?
Fram med lödpennan och lite audiofilt silverlod...
...och med lite hjälp från dottern...
...blev det fyra "inte så pietetsfullt renoverade" Jamo JA-150es
Under femhundringen för hela kalaset. Nu ska jag ta och plocka fram mätutrustningen mäta lite brus, pip, klick och brum bara för mitt eget höga nöjes skull. Och kanske spela lite musik på dem också - vem vet? Återkommer med mät- och lyssningsrapport inom kort.