Bror konstaterade att han skulle vilja ha några som funkade i hans lilla lägenhet och främst till att stå vid sidorna av skrivbordet och spela lite.
Jag hade just fått hem en hög av Peerless då nya 3"-are 830986 och var grymt impad av den lilla kabraten.
Och lite grejjer till hade jag ju redan liggande. Hmm, varför inte...
En sväng till datorn för att räkna ut en vettig låda. Med ett Fs på över 100 Hz så skulle det aldrig bli ett djupbasmonster, men lite rolig borde den bli.
Åkte och shoppade en MDF-skiva, port och urtag på Biltema och en kexmaskin (äntligen en ursäkt att köpa en!
Kapade upp MDF med bänksågen och planslipade sidorna.
Måste ju prova kexmaskinen. En Ferm från Jula, men den gör jobbet!
Sedan på med trälim och i med kex. Skakiga bilder tagna med telefon...
Ihop med lådan och igång med nummer två.
Efter att ha kexat klart nummer två sattes topp och botten på lådor med vanliga plugg. Enklast så.
När nummer två var ihopsatt gick vi in och tog en sen kvällsmat, och sen ut igen. Packade ner kexmaskin och fram med fräsen.
Portad bakåt så man kan labba med väggreflexen.
För att få lite stil på lådorna så frästes kanterna runda och ett urtag för elementen gjordes.
Sedan lite lödjobb. Serie/parallell-koppling kräver lite klur när man är långt inne på småtimmarna. Diskanten är en Tec Surface Slim. En "banddiskant" stor som en femkrona. Perfekt att ge spets åt bredbandarna.
Och sedan i med lite äggskum från biltema för att ta värsta resonansen.
Lödde ihop dem kontrollerade att de spelade. Nu var klockan 4 på morgonen så jag sa hej och gick och lade mig. Bror satt kvar och lyssnade, för att sedan ta en taxi ned till stationen och tåget hem till Göteborg.
Med högtalarna. Inte en så tokigt spenderad natt.
De låter f.ö ganska trevligt. Bror brukar skrattande ringa mig när han har varit och hälsat på någon med "dyr-stereo" som han jämfört emot.
Mätningar och filterritningar är det ont om. Det gick snabbt...
Bror mailade över en bild på det slutliga resultatet. De har numera blivit rena hifi/tv-burkar och blivit avlösta på skrivbordet av ett par DynAudio-monitorer eftersom bror jobbar på att göra "egen" musik.