Behöver hjälp: Fläktstyrning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Behöver hjälp: Fläktstyrning?

Inläggav Morgan » 2013-02-20 22:17

Skulle behöva lite hjälp att spåna idéer.

Jag har byggt in min projektor i en ljuddämpande sk "hushbox", som är försedd med vanliga 12v datorfläktar för till- och frånluft.

I nuläget sätter jag på och stänger av fläktarna manuellt men en vanlig strömbrytare (de drivs för övrigt av en 9v "väggbula", eftersom det ger ganska lagom luftflöde). Jag har inget problem att själv komma ihåg att slå dem på/av i samband med användning.

Men jag vill att vem som helst som kommer ner i hemmabion - min fru till exempel - ska kunna trycka på EN ENDA knapp, den på fjärrkontrollen till projjen - för att starta upp både projjen och fläktarna.

Är det någon som har lite idéer om hur man får till sådant?

Finns det någon sorts givare man kan sätta kring projektorns strömsladd, som känner av om den är igång och kan slå av/på tillsammans med projektorn? Jag vet att det finns dukstyrning som fungerar på det viset, men de ge så vitt jag förstår bara en kort signal med RF till dukens mottagardosa.

Tacksam för assistans.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-02-20 22:21

Master/slav grendosa? Det finns ingen USB utgång eller remote ut så det kan styra ett relä eller liknande?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-20 22:26

Finns det inte sådanahär trådlösa strömbrytare du pluggar i vägguttaget och sedan apparaten. Som kan styras av multifjärr typ Harmony-serien.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 22:28

talibankocken skrev:Master/slav grendosa?

Låter mycket intressant - hur funkar sådant?

talibankocken skrev:Det finns ingen USB utgång eller remote ut så det kan styra ett relä eller liknande?

Nope - inga sådana roligheter. En rs-232 finns, men jag har kollat upp vad för slags signaler som ligger på dess pins, och det är inget som kan användas.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 22:31

Maccis skrev:Finns det inte sådanahär trådlösa strömbrytare du pluggar i vägguttaget och sedan apparaten. Som kan styras av multifjärr typ Harmony-serien.

Jodå - sådana har jag redan ett gäng liggande, men de hjälper mig inte så mycket, eftersom projektorn inte startar bara för att man kopplar in ström i den, och jag absolut inte vill stänga av den genom att beröva den drivspänning, eftersom den behöver köra fläktarna några minuter efter avstängning för att kyla lampan. Man kan skada LCD-panelerna med värmen annars.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-20 22:34

Jag menade väggvårtan till fläktarna naturligtvis.

Sedan proggas en harmony att vid filmtittning startas:

Proj.
Fläkt via väggvårta
förstärkare
BD-spelare
mm
mm

Och när man är färdig så stängs allt av med en knapptryck.

Edit: Går det inte att koppla in en tempstyrning i din huschbox?
Då kan ju vårtan sitta i jämt och när temp blir tex 25 grader starta fläktarna och stängs sedan av vid 25 igen.....

Bara spånar men kanske är fel ute.....

:roll:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 22:46

En tempstyrning låter ju som det trevligaste alternativet. Om du har trepinnade fläktar så kan du ju låta den reglera fläkthastigheten med.

Med ett pt100, en LM324 och några motstånd och kondingar går det pilla ihop en tempstyrd fläktstyrning.
Två op:ar bildar en triangelvågsgenerator med schmitt-trigger, sen en opamp som fungerar som komparator med temp-nivån för att skapa pwm-signalen till fläktarna. Den sista opampen kan få agera extra buffert för utsignalen.

Eller så överlåter man logiken till en mikrokontroller, tex en atmega48/88/168/328 på egen hand eller i en ardunio.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-20 22:58

SÅÅÅÅÅÅ ska jag naturligtvis göra.
Låta vårtan ha ström 24/7, men se till att temperaturstyra fläktarna medelst en sensor monterad på projjen.

Bygga sådant själv vill jag nog inte - men det måste väl finnas sådant färdigt för datorer? Någonting med justerbar temp för start, samt en varvtalsreglering?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 23:01

Att du måste bo så långt bort, jag hade gärna byggt ihop en åt dig, behöver lite terapi-projekt.
Med arduino skulle det gå att skapa lite ir-kommandon för att sköta andra saker med.
Roligare att göra det med fristående atmega-chip, men så mycket smidigare med arduino.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-02-21 14:32

Har du inte trigger ut på projjen?

Låt triggern dra ett relä som släpper på spänning på fläktarna!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-02-21 14:44

Eller ännu enklare, placera denna tempswitchen vid fläktutloppet på projjen. Koppla den elektriskt i serie med någon av kablarna till fläkten.

Fläktarna startar när projektorns kylluft blir över 40°C (vilket den blir ganska omgående när lampan är igång) och stoppar när kylluftflödet sjunkit under 29°C (vilket inte händer sålänge projjen är igång).

En nackdel är kanske att om det är mer än 29°C i rummet kommer fläktarna inte att stanna! (men det är nog inte så ofta va?)

100 spänn, klappat o klart! :-)
.....

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-21 16:50

Frågan är om en kontakttermostat kommer fungera som tänkt i ett luftflöde?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-21 17:18

Kontakttermostaten var en intressant idé. Jag kan ju ta och sätta den på ett metallbleck, typ en tunn bit kopparplåt, som jag låter sitta där den hamnar i projjens utblåsluft. Den plåtbiten borde ganska snart bli uppvärmd av projektorn, så att termostaten sluter strömmen.

Jag provar med den varianten först, eftersom den är så väldans enkel att få till.
Tack än en gång för ert engagemang! Ovärderligt med all denna kunskap på Faktiskt. Och så småpuckad man känner sig, som inte kom på det där med att det finns termostatbrytare :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-21 17:22

Bra ide med ett bleck, ökad massa, men också ökad yta för luften att kunna värma.

Vad kan man använda den där serieporten på projektorn till? Vad är det för projektor?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-21 17:30

tvett skrev:Bra ide med ett bleck, ökad massa, men också ökad yta för luften att kunna värma.

Vad kan man använda den där serieporten på projektorn till? Vad är det för projektor?

Jag vet faktiskt inte vad rs-232-porten är till för. Kanske kan man koppla in sig där för att uppdatera logiken? Eller ta emot fjärrkommandon, om man inte har fri sikt med IR?
Det är en Hitachi med 720p-upplösning från 2003-2004 eller något i den stilen. Fick den till skänks av AdHoc, och den har förstås inte den allra bästa upplösningen och svärtan jämfört med dagens toppmodeller, men å andra sidan en fin optik med generös lens-shift och zoom. Modellbeteckning kan jag inte utantill, och jag är för lat för att skruva upp boxen nu :)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-02-21 17:33

En sådan här, sedan är problemet löst

Bild

Master - slave grendosa
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-21 17:47

carpelux skrev:En sådan här, sedan är problemet löst

Bild

Master - slave grendosa

1. Anslut huvudenheten till master-uttaget, till exempel
en dator.
2. Justera potentiometern så att master-uttagets belastning styr slave-uttagen.
3. Anslut kringutrustning till slave-uttagen, till exempel
skrivare, modem och bildskärm
4. All apparater sätts på och stängs av med huvudenhetens strömbrytare.

Briljant! Ska bara kolla upp att projjen inte förbrukar mer än 550W.
Nu blev det ändrade planer igen. Detta funkar ännu bättre än tempstyrningen, eftersom jag gärna vill att fläktarna ska tystna i samma stund projektorns lampa släcks - så att jag snabbt kan finlyssna på musik utan fläktljud (som hörs en aning, trots hushboxen).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-21 18:02

En varning bara - se till att projen alltid får möjlighet att låta den egna kylfläkten gå tills den stänger av sig själv efter användning. Om du kopplar som förslaget ovan finns risk att projen stängs av utan att lampan hinner kylas ner. Det kan bli dyrt!

Enda rätta är väl att låta projen vara master så att allt annat stängs av när projen dör.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-02-21 18:09

Nej, det är ingen risk. Sätter man projektorn i masteruttaget fungerar dosan som en helt vanlig grendosa för den. Däremot utrustning som sitter i de övriga uttagen (dvs slave-uttagen) kommer att tappa ström så snart projektorn slutar dra ström, dvs när den är avstängd och avkyld.

edit:

Enda rätta är väl att låta projen vara master så att allt annat stängs av när projen dör.

Helt rätt, jag läste tydligen bara hälften av det du skrev :-)
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-21 18:41

Ja, givetvis ska man låta projjen vara master. Och det enda som kommer att sitta i grendosan utöver den är för övrigt puppan till fläktarna.

Jag tror dock jag ska ta och koppla dit en fläktstyrningskrets för datorer, försedd med pwm-reglering av hastigheten, samt en temperaturgivare. Det är ju onödigt att fläktarna går på högre varv än vad som behövs för god kyleffekt.

Kanske bygger jag till och med en sådant reglerkrets själv mha en Arduino och Tvetts support. Ovärderligt att ha proffshjälp av det slaget, och det är liksom lika bra att passa på att utnyttja den. Jag vill lära mig styr- och reglerteknik för hemmabruk, nämligen.

Nästa projekt blir att fjärrstyra öppning/stängning av en monstruöst tung skjutdörr (akustiskt väggelement är kanske ett bättre namn), samt se till att den inte klämmer ihjäl någon som hamnar ivägen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-21 18:47

Fläktkontrollers för datorer kan nog ha termostatfunktioner och sköta 3-4 fläktar.

http://dx.com/p/5-25-pc-front-panel-lcd ... larm-15666
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-21 18:57

tvett skrev:Fläktkontrollers för datorer kan nog ha termostatfunktioner och sköta 3-4 fläktar.

Jaha, då får skjutdörren bli mitt första diy-projekt dårå.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-02-21 21:03

tvett skrev:Fläktkontrollers för datorer kan nog ha termostatfunktioner och sköta 3-4 fläktar.

Har den där verkligen temperaturreglering?

Min erfarenhet av dylika prylar är att alla skriver ut "speed controller" och liknande "flashiga ord" i specen. När det sedan kommer till kritan innebär det i själva verket att fläktens varvtal styrs från en varvtals-setpoint man kan knappa in.

Någon varvtalsreglering som funktion av temperatur brukar det inte handla om!
.....

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-21 21:16

Den har egna tempgivare åtminstonde, räcker nog för Morgans behov.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-21 22:23

Morgan skrev:Jag vet faktiskt inte vad rs-232-porten är till för. Kanske kan man koppla in sig där för att uppdatera logiken? Eller ta emot fjärrkommandon, om man inte har fri sikt med IR?
Det är en Hitachi med 720p-upplösning från 2003-2004 eller något i den stilen. Fick den till skänks av AdHoc, och den har förstås inte den allra bästa upplösningen och svärtan jämfört med dagens toppmodeller, men å andra sidan en fin optik med generös lens-shift och zoom. Modellbeteckning kan jag inte utantill, och jag är för lat för att skruva upp boxen nu :)

La upp protokollet på ftpn:
Hitachi Remote codes 2007
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-21 22:50

Nu ligger jag mil bakom er andra som tillfört ovärderlig kunskap i den här tråden, men kan du inte sno lite ström från fläktarna i projjen och låta projektorns fläktstyrning dra igång ett relä till fläktarna i hushboxen och styra så att dom går när fläkten i projjen snurrar? Jag vet att du ville att fläktarna skulle sluta så fort du slog av projektorn, men kan det inte vara bra att vädra ut all varmluft från hushboxen innan fläktarna slår ifrån?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-22 00:30

-Palle- skrev:Jag vet att du ville att fläktarna skulle sluta så fort du slog av projektorn, men kan det inte vara bra att vädra ut all varmluft från hushboxen innan fläktarna slår ifrån?
Klart de skall gå 30s efteråt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-02-22 04:27

Kommer jag ihåg rätt har projjen (Hitachi PJ100) ett standbyläge som drar några pyttewatt. För att slå ifrån den helt finns det en manuell knapp (så funkar nuvarande projjen jag har i alla fall). Jag kanske kommer ihåg fel men det är ju än så länge enkelt för dig att kolla. Eventuellt, om du har otur, räcker pyttewatten för att driva slavuttagen i grendosan.

Det brukar tar åtskilliga minuter för bimetalltermostater, typ Elmwoods från Elfa, för att "knäppa över" iom relativt stor massa på bimetallen. Ca 10 gr mellan på/av är ganska mycket att "fläkta bort" i din hushbox om kylluften från rummet ligger vid ca 20-23 gr kontra 29 gr du ska ned till för att termostaen ska reagera. För snabb avstängning av datorfläktarna vill du nog ha något som reagerar snabbare med klenare känselkropp / givare. Ett alternativ är att gå upp ett snäpp för bimetalltermostaten med T 50 / 35 gr C för på / av.

Elmwoodtermostaten i länken är inte idealisk då den har brytande funktion (nc = normally closed). För att undvika mellanliggande växlande relä mot datorfläktarna ska du ha en som är slutande (no = normally open), finns sådana också.

Edit: OBS! Fel av mig i sista stycket. Länken är ju till en slutande termostat = rätt typ. Man ska inte kolla på andra varianter samtidigt som man skriver inlägg ...
Senast redigerad av Adhoc 2013-02-23 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-22 07:42

Adhoc skrev:Kommer jag ihåg rätt har projjen (Hitachi PJ100) ett standbyläge som drar några pyttewatt. För att slå ifrån den helt finns det en manuell knapp (så funkar nuvarande projjen jag har i alla fall). Jag kanske kommer ihåg fel men det är ju än så länge enkelt för dig att kolla. Eventuellt, om du har otur, räcker pyttewatten för att driva slavuttagen i grendosan.

Som tur är finns det grendosor med justerbar cutoff-punkt, och den länkade från Biltema har faktiskt det. Så den saken ordnar sig nog.

Beträffande bimetalltermostater med no/nc-funktion så tar jag och installerar en fläktcontroller för datorbruk med temperaturgivare. Om den sedan har "verklig" temperaturstyrning eller bara temperaturgivare och display samt manuell justering av fläkthastighet, det kan göra detsamma. Jag rattar in en nivå som funkar bra, och sedan drar jag upp en bit ytterligare ifrån den nivån för att kompensera för eventuella temperaturvariationer i tilluften.

Har jag tur kan jag ratta in en känslighet för grendosan som gör att projjens förbrukning när dess fläktar kör på högvarv är tillräckligt för att hålla slavuttagen igång, men inte dess standbyförbrukning. Då kommer hushboxens fläktar köra lika länge som projjens, efter avstängning. Återstår att se om jag har sådan bonnatur att det är möjligt. :D

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-02-22 22:59

Adhoc skrev:Elmwoodtermostaten i länken är inte idealisk då den har brytande funktion (nc = normally closed). För att undvika mellanliggande växlande relä mot datorfläktarna ska du ha en som är slutande (no = normally open), finns sådana också.

Tack för infon, då jag själv håller på med ett bygge jag sparade precis 100 spänn! :)
Blev lurad av att Elfa skriver "Slutande kontakter"
.....

Nästa

Återgå till DIY-forum