Laga en optisk ingång

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Laga en optisk ingång

Inläggav Jonka_ » 2013-02-27 00:34

Hej,

Den optiska ingången på min dac (Arcam rDAC) har gått sönder, jag undrar ifall det är svårt att byta ut en sån och vad för typ av "hus"? Jag bör köpa.
Det är luckan som brakat ihop :(

Någon som har någon susning?
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-27 01:26

luckan har ingen funktion annat än att hålla damm ute, så det enklaste är att leva med det, annars köpa en ny på elfa och löda dit
...tycker Erik

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-02-27 01:30

robsarve skrev:luckan har ingen funktion annat än att hålla damm ute, så det enklaste är att leva med det, annars köpa en ny på elfa och löda dit

Kontakten passar väl inte om luckan är borta, vad jag har märkt?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2013-02-27 01:47

Pontus91 skrev:
robsarve skrev:luckan har ingen funktion annat än att hålla damm ute, så det enklaste är att leva med det, annars köpa en ny på elfa och löda dit

Kontakten passar väl inte om luckan är borta, vad jag har märkt?

Luckan fungerar ju i normalfall som låsning, jag funderar dock på att strunta i att byta och istället limma kontakten för att den inte ska hoppa ur lika lätt, sparsamt med limm så är det heller inte omöjligt att byta kabel om man får lust
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-02-27 13:02

Luckan agerar även friktionsmotstånd/fasthållnings-plupp-mojäng när den fälls in. Det som oftast händer med luckan är att "gångjärnen" går av (de små plaststiften som luckan roterar kring, dessa är underdimensionerade). Dock kan man försiktigt hålla luckan på rätt plats ändå och sticka in kontakten, då fungerar det alldeles utmärkt. Åtminstone om ett av stiften är hela...

Återgå till DIY-forum