Morgan skrev:Skippa madrass - det är en dålig idé eftersom de brukar ha urusla dämpegenskaper.
Fårull är utmärkt, men måste packas till rätt densitet, och det är där det blir problem.
Biltemas profilerade "högtalardämp" ser väldigt intressant ut - men jag måste åka och "provblåsa" genom det samt provprata mot det för att säkert kunna yttra mig om det. Man kan bilda sig en rätt bra uppfattning om materialets ytabsorption på det viset.
Jag skulle tro att du kan få till något riktigt dugligt genom att ta markskivor av isolering och sätta biltemas profilerade dämpmaterial framför, men det är just bara vad jag tror - inget jag säkert vill yttra mig om.
Om du vill ha något riktigt billigt med hög Waf tycker jag annars att bara markskivor klädda med svart fleece-tyg (exempelvis IKEA-filtar) blir riktigt snyggt. Effektivt är det också, om man ser till att montera med lite distans från väggen.
Precis, packa fårull lixom. Bakom hönsnät eller nått. Hur som haver så blir det ju inte snyggt. Det blir klassiska absorbenter med tjäcka tyger på, och på mina förra alster lyckades jag spänna tyget för hårt över strukturen och det såg lixom onödigt uppséende väckande ut.
Det var iallafall skivor liknande de från biltema, dock köpte från thomann.de om jag minns rätt, med två lager markskivor bakom och jag antar att de fyllde sin funktion.
Äh, det blir väl liknande varianter igen antar jag. Jag vet inte varför, men när jag skrev tråden ville jag verkligen inte ha någon slags isolering, inte ens med spraylim osv. osv. men nu har jag tagit en onsdags-grogg och det känns inte längre lika omöjligt.
I vilket fall som helst så kommer jag som sagt snickra ordning ramarna(med avtagbara frontar så man kan byta tyg när man tröttnat!) och vad de fylls med i början får tiden utvisa.
Men hemskt gärna får du åka och prata med lite dämp och posta här på forumet!
Tack ändå.