Hjälp med reglering av spänning via pot

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Hjälp med reglering av spänning via pot

Inläggav VresiBerba » 2013-02-28 11:42

Jag skulle vilja reglera 12 volt DC mjukt och fint från 0-12, vad för någon potentiometer behöver jag?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-02-28 11:46

Det beror helt och hållet på hur mycket ström du önskar ta ut.

Det styr helt och hållet vilket värde på resistans och effekttålighet din pot skall ha eller om det öht går att använda en pot.

Generellt sett kan man nog säga att ska du ta ut någon ström att tala om så är det inte den rätta vägen att gå att använda en pot.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2013-02-28 12:16

carpelux skrev:Det beror helt och hållet på hur mycket ström du önskar ta ut.

Det styr helt och hållet vilket värde på resistans och effekttålighet din pot skall ha eller om det öht går att använda en pot.

Generellt sett kan man nog säga att ska du ta ut någon ström att tala om så är det inte den rätta vägen att gå att använda en pot.

Jag tänkte bygga ett sk. körreglage till en tågbana. Skalan är 1:160 (N) så det är väldigt lite ström som kommer att gå åt för det är väldigt små motorer i loken.

Detta är inget seriöst projekt för tillfället, men jag behöver något att justera spänningen steglöst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-28 12:30

VresiBerba skrev:
carpelux skrev:Det beror helt och hållet på hur mycket ström du önskar ta ut.

Jag tänkte bygga ett sk. körreglage till en tågbana. Skalan är 1:160 (N) så det är väldigt lite ström som kommer att gå åt för det är väldigt små motorer i loken.

Detta är inget seriöst projekt för tillfället, men jag behöver något att justera spänningen steglöst.

Du borde inte använda en potentiometer till detta, men 50 ohm 5W skulle kunna duga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-02-28 12:50

Köp något liknande detta istället och byt trimpoten emot en vanlig pot.

Spänningsregulator

Startar iof på 1,25V men 2 dioder i serie ger tillräckligt framspänningsfall för att få ner spänningen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Återgå till DIY-forum