Allram städar upp bland rumsmoderna

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Allram

Allram städar upp bland rumsmoderna

Inläggav Allram » 2013-03-06 21:43

Jag har under många år kört med PEQ i systemet för att få en jämn och fin baskurva utan peakar. Det fungerar ju förträffligt vid lyssningsplats, men tenderar att låta tunt och basfattigt på andra positioner eftersom man lagt notchar både här och där i basen. Särskilt om man som jag satt mot en bakvägg, där hela basregistret höjs. Då låter det rätt spinkigt ute i rummet när man EQ:at ner nivåerna vid lyssningsplatsen, så att det låter korrekt där.

Passiva basfällor har inte lockat pga den plats de tar, och att de är tvugna att göras smalbandiga om man vill få upp verkningsgraden på dem. Därmed behövs det ett antal stycken för att få bukt med basområdet.

Jag funderade ett tag på ett system med aktiva basfällor, som med mikrofonåterkopplade baselement i bakhörnen skulle äta upp resonanser bredbandigt. Efter en del räknande och simulerande kom jag dock fram till att en stor nackdel med ett sådant system är att det även kommer att äta upp värdefull room gain. Eftersom jag kör ett infrasystem, är ju det som att skjuta sig i foten. Att högpassfiltrera basfällorna så att de inte är aktiva i room gain-området gav fasvridningar som reducerade systemets effektivitet till runt -6dB i basätande. Inte tillräckligt bra.

Idén med att släcka ut rumsmoder aktivt lockade dock fortfarande, och tillslut kom jag på att om man placerar en baskälla mot bakväggen, ger den en lämplig delay och fasvänder den, så borde den absorbera stora delar av frontvågen när den träffar bakväggen och därmed äta upp rätt mycket av basmoderna i rummet. Det verkade tillräckligt lovande för att prova i verkligheten! När jag tillslut fått upp ett fungerande system, så läste jag om liknande idéer i en annan tråd här på Faktiskt. Inte var man först med en bra idé den här gången heller då :wink:

Däremot känns det lite slösigt att använda ett par fina basar bara för att släcka ut ljud, utan att skapa något. Så under rummets lägsta rumsmod, så låter jag högtalaren fortsätta att spela bas ända ner i infraområdet. På så vis får jag både reduktion av rumsmoder OCH ett positivt bidrag av djupbas med samma element. Iochmed detta kommer dock den lägsta basen vara ur fas mot resten av basen från frontsystemet. Frågan är om man kan detektera absolut fas vid dessa frekvenser?

Nog med bakgrund, så här blev det!

Jag bor numer i ett litet enplanshus med vind vilket gör IB smidigt att få till. Två 18"-basar skruvades upp på vinden, så att de spelar ner i rummet genom varsitt 250 mm rör. Rören mynnar ut i varsitt hörn mot bakväggen i rummet.

Det finns i dagsläget ingen sub inkopplad till frontsystemet utan topparna tar själva hand om all bas + LFE. På lyssningsplats mäter frontsystemet så här:

Bild

Rummet inkluderar rätt mycket absorbtion som är effektiv även ner mot 100 Hz, så det är inga stora peakar och oroligheter i den övre basen som det annars brukar vara. Men en stor dip från golv/tak-mod vid 80 Hz och en stor peak för front/bakväggsmod vid 37 Hz finns kvar.

Så smyger vi på de fasvända baksubbarna som härefter får heta antimode-basar, lågpassfiltrerar vid 80 Hz, optimerar amplitud och delay, och vi får följande kurva:

Bild

Rätt fascinerande!

Ovanpå detta lades en lagom housecurve och nivåanpassning av infrabidraget:

Bild

En välavvägd lågfrekvensåtergivning utan några störande moder kvar :)

Avsaknaden av rumsmoder visar sig också i tidsplanet med en avklingningstid i basområdet som matchar resten av spektrumet:

Bild

Den stora vinsten med antimode-basar jmf med PEQ skulle ju vara att man får mer likartad bas i stora delar av rummet, och inte bara i sweet spot. Hur blev det med det?

De tre kurvorna motsvarar de tre sittplatserna i en tresitssoffa som är placerad på lagom lyssningsavstånd.

Bild

Inga större variationer i basområdet där antimode-basarna är aktiva. I resten av rummet då?

En kurva är tagen mitt i rummet där man brukar ha stora dippar pga att det är nollställe för alla första ordningens moder, en kurva är tagen vid sidoväggen på lyssningsavstånd, en är tagen mitt på bakväggen och en i ett hörn av rummet. Ganska "svåra" ur bassynpunkt mao.

Bild
Visst varierar nivåerna en del, men inga bumliga toppar eller energisugande dippar som förstör upplevd baskvalitet. Det låter helt enkelt "bra" i hela rummet.

Ett medelvärde av kurvorna visar också på att basenergin i rummet i stort följer önskad kurvform.

Bild

Det är kul när en idé man har på pappret visar sig fungera även i praktiken.

Nästa steg blir att montera upp de återstående två basarna på vinden för att avlasta topparna från LFE-kanalen. Mynningarna ner i rummet kommer att placeras vid frontväggen för att utnyttja väggstödet optimalt.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-06 21:50

Imponerande resultat! Måste fråga angående den första mätningen utan antimodebasarna inkopplade, är det alltså enbart tre TD15M i sluten låda som åstadkommer det? Utan EQ? Vad kör du förresten för element i dina antimodebasar?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 22:07

Är det en felskrivning eller vad i hela världen har du för brutala frontar som får ur såpass med pulver där nere 8O

Du har väl inte gjort några nya, dom där svarta med skumgummi i tratten? :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-06 22:08

Imponerande resultat! Vad är det för mätprogram du använder?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-03-06 22:26

Imponerande 8O

Hade gärna sett lite bygg bilder och vilken utrustning som används osv. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-06 22:28

Allram: Har du flyttat? 8O

Verkar ha blivit jäkligt bra det där iaf. Får bli ett besök i år igen - kanske i samband med Sweetspot? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-03-06 22:34

Alexi skrev:Imponerande resultat! Vad är det för mätprogram du använder?

ARTA :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-06 22:45

dennis skrev:Imponerande 8O

Finns på Component.se :)

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-03-06 22:49

NiklasF skrev:

Finns på Component.se :)

Aha, man tackar. :)

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-03-06 23:03

Aerob skrev:Imponerande resultat! Måste fråga angående den första mätningen utan antimodebasarna inkopplade, är det alltså enbart tre TD15M i sluten låda som åstadkommer det? Utan EQ? Vad kör du förresten för element i dina antimodebasar?

Här är det bara left/right som är igång. Annars är svaren ja, TD15M Apollo, sluten låda, ingen EQ. Jag dimensionerade avstämningen av lådorna så att jag får en väldigt hög -3 dB frekvens, runt 150 Hz, men med väldigt lågt Q-värde, så de faller av väldigt långsamt nedåt i frekvens. Tillsammans med room gain, så går de därför nästan hur djupt som helst :)

Antimodebasarna är ett par 18N860 från BMS. Här har jag resonerat likadant. Istället för high-Q element med låg verkningsgrad som brukar användas i IB så valde jag ett low-Q element med hög verkningsgrad. Då når jag djupare än brukligt och får lite bättre verkningsgrad i övre basen.

NiklasF skrev:Är det en felskrivning eller vad i hela världen har du för brutala frontar som får ur såpass med pulver där nere 8O

Du har väl inte gjort några nya, dom där svarta med skumgummi i tratten? :?

:D nej, det är fortfarande skumtratthögtalarna som gäller. Se förklaringen ovan hur de kan gå så djupt.

:)

Det kanske kan komma framöver :wink:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-07 01:51

Högkvalitetsinlägg som vanligt från Allram (Allramified). :)

Din idé (the ancient keep steeling my ideas ... :wink: ), är väl samma som gått på AVS-forum under tråden Double-Bass Array?

Dina resultat ser ju kanonbra ut och blir en spark i röven för att haka upp Driveracken som bara stått och samlat damm. Några frågor: På AVS-forumet var det mycket "tjat" om att positionera baselementen på front- och bakvägg direkt mitt emot varandra, indragna 1/4 mot rumsbredd och även i höjdledd. Jag får känslan av det inte är så hos dig, iom IB-basar på vinden med rör ned, utan du har fått till det väldigt bra ändå. Korrekt? Var det mycket med pyssel med försöksinställningar på PEQ:n före du fick fram slutresultatet?

Jag har tidigare lekt med tanken att koppla upp Driveracken, putta omkull Y2-basarna och ha elementen golvnära vid frontväggen 1/4 in från bredden. Bremenbasarna vid bakväggen är fast installerade uppemot taket 1/4 in från bredden. Mittemot varandra mot rumsbredden alltså. I höjdled spelandes mot Y2:orna jmf centrumlinjen för höjden. Bremenbasarna räcker inte till kapacitetsmässigt ned mot några 20 Hz som Y2-orna gör men det är vid ca 40 Hz-mode och däröver som Bremenbasarna skulle jämna till responsen, lite extra skjuts med room gain vid lägsta frekvenserna är ju bara kul att få från Y2:orna. Vad tror du?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-07 06:15

Verkligen roligt att du kunnat både få ha kvar kakan (opåverkat direktljud) och äta den (snabb avklingning). Jag har vid flera tillfällen lyssnat på PEQ:ade baslösningar med förment "rak" tonkurva som realiserats genom införda notchar i basregistret, men har undantagslöst störts av att direktljudet då blir alldeles för blodfattigt. Din lösning verkar på pappret mycket vettigare, och jag blir verkligen intresserad av att få lyssna på den.

Adhoc: Säg till i förväg när du ska till att börja laborera, så kommer jag och hjälper dig kånka baslådor och ratta in delay och det där. Jag tycker det låter som en utmärkt idé att försöka få till linjärt direktljud hos dig, så det slipper låta så tunt. :D
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 11:38

Hur många gånger som man har hört "blanda inte olika subbar det blir bara pannkaka" och så kommer detta.

Det som skulle vara är väl om man lägger ett filter som tar det djupaste ifrån basarna som tål minst, eller?

Har en vän som kör med en SVS PB13U och har sedan tidigare Ino PX-2 som bara står och skräpar i rummet brevid, han har snackat länge om att göra sig av med dom men han får aldrig tummen ur att ta kort och lägga ut på annons så jag har slutat tjata på han nu :D

Däremot att koppla upp dessa med någon sorts filter i botten så att dom inte klonkar när man tittar på film vore kanske något??
Senast redigerad av Evil_Homer 2013-03-07 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-07 11:46

Har aldrig lyssnat på ett system med en dylik lösning, men det vore riktigt intressant! Även utan basresonansbekämpningen verkar detta system intressant, följde det lite under byggtiden, borta på Component.

Edit: Inlägg justerat efter uppföljning. ;)
Senast redigerad av shifts 2013-03-07 11:56, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 11:47

shifts skrev:NiklasF: Ge då fan i att hjälpa till att polarisera det hela så ofta.

----

Har aldrig lyssnat på ett system med en dylik lösning, men det vore riktigt intressant! Även utan basresonansbekämpningen verkar detta system intressant, följde det lite under byggtiden, borta på Component.

Fast dom har nog inte testat det i denna modellen, kanske lika bra att ta bort översta raden så man slipper böka på :)

Nu är det ändrat växlaren ;)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-07 16:25

@NiklasF: I kopplingsfallet som Allram kör nu är det inte blandning av olika subbasar / fabrikat där basarna är seriekopplade (tror jag).

I mitt fall om Driveracken kopplas in kan 3-eller 4-vägs aktivt filter, med eller utan subbasutgångar användas. => Frontsystemet: 1 låda med mellanregister/diskant via hornet och mellanregister/mellanbas ned till troligen 80 Hz med 15":aren, under 80 Hz med Y2:orna i separata lådor bredvid.

Bremenbasarna på andra sidan rummet skulle bara agera "antimode-basar" mot Y2:orna, iofs matas med samma signal som Y2:orna men inte i samma slinga som Y2:orna. Bremenbasarna ska ju tidsfördröjas med rumslängden jmf med Y2:orna samt fasvändas och då går det inte att ha dom seriekopplade/blandade. (Sen går det även att justera gain och PEQ för båda och lägga in skyddsfilter mot Bremenburkarna som inte är lämpliga att spela under 30 Hz, pga basreflex och lådstorlek).

@Morgan: Din basknarkoman, det är ganska mik-linjär bas nu, utan någon använd EQ. Så långt som XTZ:an nu kan visa rätt, är det ca +/- 3,5 dB från 27 - 300 Hz med 1/12 oktavs upplösning för kurvan. Det som saknas är "house curven" med lätt uppförsbacke mot lägre frekvens. Det är därför bukfläsket ligger slappt över livremmen, i stället för att vibrera som på galopperande galt inför slakt. Jag slår dig en signal när det blir experimentdags. :)
Senast redigerad av Adhoc 2013-03-07 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-07 16:27

Vad för något använder man för att ordna tidsfördröjningen?

( Jag antar att det inte är Kurt Olssons jättelånga kabel... :lol: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-07 16:35

Nattlorden skrev:Vad för något använder man för att ordna tidsfördröjningen?

( Jag antar att det inte är Kurt Olssons jättelånga kabel... :lol: )

Behringer DCX 2496, mini-DSP, DBX eller annat aktivt filter. Kan nog även funka med bio-receivers och lite experimenterande mot subbasarna om man använder Large för frontarna och hoppar över THX-läget med 80 Hz som ofta ställer frontarna fixt i läge Small.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 17:20

Frontarna körs som fullregister nu, och har bevisligen kapasitet långt ner ( antar att dom ändå skall delas en bit upp sen )
Sen antimodebasarna och sen kommer en IB köras till detta frampå.

Då har jag väl fattat modellen rätt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-07 17:59

Ja, det är bara att börja kika efter tolv Bremenbasar till.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-07 18:26

Dubbla dussin är bra :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nissep

Inläggav Nissep » 2013-03-07 18:47

Info för folk som gillar denna tråd.
Nissep skrev:För en man som lägger ner så mycket tid och pengar på sitt ljud. Skulle det inte var trevligt om basen var perfekt i hela rummet utan stående vågor.

Helt enkelt en plan våg som färdas från ena änden av rummet till den andra och försvinner helt. Ungefär som om rummet var oändligt lång.
Double bass array...

Orginal rapporten på tyska:
Eller delar av den iallafall..
http://www.nubert.de/downloads/optimier ... D=qctxokyy

Översättning:
http://forums.klipsch.com/forums/storag ... 02_eng.pdf

Trådar som är läsvärd:
http://www.avsforum.com/t/837744/double ... concept/90

Kolla på vattenfallsdiagramet..

Jag har en rapport/studie från AES som använder samma princip fast inte 4 basar/sida. Men det kan nog vara känsligt att posta en sådan här. De vill ju ha betalt.
Om man inte har en sambo eller själv är student på universitet med inlogg till sitt bibliotekets databas sökning. Uppsala universitet har tillgång till AES iallafall.

Kan väl vara värt att läsa en distanskurs för att komma åt alla dessa studier..
http://www.aes.org/

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-03-08 01:05

Adhoc:

Rätt uppfattat, jag har inte placerat antimodebasarna 1/4 in i rummet i någon ledd. Den placeringen är ju uttänkt för att inte exitera andra ordningens moder. Då rummet är bara är 355 cm brett, och 220 cm i takhöjd, så har jag inga andra ordningens rumsmoder inom antimodebasarnas arbetsområde. Fronthögtalarna däremot står ungefär 1/4 in mot mitten, så där har jag hyffsad undertryckning av andra ordningens moder i rummets bredd. Det var lite pyssel att ställa in DSP:n optimalt. Så fort man adderar fasvridningar på antimodebasarna på grund av lågpassfilter och infrashelving, så ställs ju allt på ända och behöver justeras om för att få en bra utsläckning bredbandigt. Men om du bara antimodar Y2:ornas signal, inte frontarnas, så kan du ju ha samma lågpassfilter på både Y2 och Bremen, och då försvinner ju problemet med fasvridningen, då den blir i stort identisk mellan dem.

Ditt förslag med Y2:orna och Bremenbasarna låter lovande. Helt klart värt ett test!

Niklas: Mina tidigare erfarenheter är att det funkar utmärkt att blanda subbar av olika sort förutsatt att de får individuell drivning. Din andra fråga om systemuppbyggnaden, jag kör ju antimodebasarna som IB redan nu. Men jag vill förstärka frontarnas baskapacitet med ytterligare två IB element längre fram. Då kommer även frontarna att avlastas.

Nattlorden:
Jag använder en Xilica XP-8080 som aktivt filter, EQ, delay, mixer, limiter etc

Tack för allt visat intresse!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-08 01:46

Tack o bock!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-03-09 19:21

Grymt som vanligt Allram! Ser verkligen fram mot provlyssning!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-10 23:37

Vilken ratio mellan basbasar och antimodebasar bör man minst ha, för att ha nytta av principen? :)
Tex: skulle 2 antimode tolvor kunna hjälpa 12st 10" basbasar? 8O
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-03-11 17:47

En antimodebas som bara skall hjälpa till att svälja bakvåg, och inte själv bidra med bas som jag har gjort, behöver ju bara vara aktiva ner till din lägsta rumsmod. I normala rum brukar den hamna någonstans 30-40 Hz. Under där kan du högpassfiltrera för att spara på dem.

Hur långt ner går dina basbasar? (härligt ord förresten!) Är de slutna eller basreflex? Är de slutna är det enklare att räkna. Är de basreflex behöver man känna till mer om avstämningen och hur de beter sig i sina lådor.

Kort och gott gäller det att reda ut vilket maximalt ljudtryck dina basbasar kommer att skapa vid frekvensen för din lägsta rumsmod. Själva rumsmodens bidrag måste dock subtraheras vid ljudtrycksuppskattningen. Sedan får du dimensionera dina antimodebasar för att kunna matcha detta ljudtryck.

Det är viktigt att inte underdimensionera sina antimodebasar ur distorsionshänseende. För även om de klarar av att släcka ut rumsmoden, så vill man ju inte att de skall jobba så hårt att de tillför dist till systemet. För den disten kommer ju att höras bakifrån.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-11 21:32

Jag använder mig av 12st sls 10" i slutna lådor. De körs som infra och börjar inte falla förrän under 16 hz, (så vitt jag kan utläsa av mätningar :) )
Jag har en grym rumsmod vid 47 hz som jag undertrycker med peq.
Fast din variant verkar intressant om jag kan lära mig att tillämpa den :) .
Edit: Jag kör -15dB och Q=7,9 vid 46 hz, på vardera baskanal med min DCX2496.

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-03-11 21:59

12 st 10" SLS borde ge en svept volym på 12*346*0,8 = 3322 cm3.

Om vi räknar med att ditt system skall klara fullt blås vid 16 Hz, så innebär det att du för att kunna spela en 47Hz ton med samma styrka kräver att du kan svepa 387 cm3. Detta fixar ju två 12" utan problem om man bara ser till svept volym. Sedan måste de ju klara det rent termiskt. De måste tåla den effekt som måste dumpas på antimodebasarna för att de skall svepa 387 cm3. Det får du simulera i tex Basta! för att se vad som krävs där.

Detta är ju dock lite snällt räknat eftersom man antagligen kräver högre möjlig ljudtryckskapacitet vid 47 Hz än vad man gör vid 16 Hz. Hur mycket högre är ju upp till var och en och hur man brukar använda sitt system. Därefter får du dimensionera upp antimodebasarna efter den önskade marginalen.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-11 22:25

Tack för svaret :) . 47 hz är ju en ganska bra frekvens att hitta lämpliga antimodebasar till. Större Pa basar i inte alltför stor volym, borde kanske funka.
Sen kan jag sno ena baskanalen på min dcx och köra mono under 80 hz. Då kan jag använda den snodda kanalen för eq, delay och fasinvert, till antimoderiggen, tror jag 8O :D .
Här ska funderas :) .

Nästa

Återgå till DIY-forum