Moderator: Redaktörer
inget speciellt, funkar det bra till musik, funkar det till film också, iaf om man som du vill kunna spela starkt och med bas.tdz skrev:Systemet är tänkt att användas både till film och musik. Vad ska jag tänka på?
du behöver inte koppla om något speciellt. De sköts i hembiorecivern, med ett par knapptryck.tdz skrev:Är det lätt att ordna ett 5.1 system med bra "omkopplingsmöjlighet" till 2.1 för att lyssna på musik?
Subbarna, du kommer nog behöva minst fyra. Desto fler desto bättre.tdz skrev:Vilken storlek på subben, 18", 15" eller 10" bör jag använda?
Det beror på hur dynamiskt material du spelar och hur starkt och hur mycket högtalarna tål. Men du riskerar nog att hamna på några kilowatt totalt.tdz skrev:Hur stor effekt måste jag ha för att kunna kräma på ordentligt och även ha en bra kompromiss mellan film/musik?
Det är de viktigaste, lägg upp en bild på planlösningen å lite foton.tdz skrev:hur tar man hänsyn till rummet?
Morgan skrev:Snegla lite på Komoroks projekt "megabörje6" - något i den stilen kommer du få rekommendationer om när du frågar om basåtergivning här på Faktiskt.![]()
Skämt åsido:
4-8st 15-tummare från Dayton kanske kunde vara en bra startpunkt..
bakerman22 skrev:Morgan skrev:Snegla lite på Komoroks projekt "megabörje6" - något i den stilen kommer du få rekommendationer om när du frågar om basåtergivning här på Faktiskt.![]()
Skämt åsido:
4-8st 15-tummare från Dayton kanske kunde vara en bra startpunkt..
![]()
![]()
![]()
Ja, åtta femtontummare är ju ett lite lagom sött system !!
tdz skrev:Hejsan
Jag är ny, amatör och vet inte om denna passar just här i forumet men eftersom tanken är att jag nån gång i framtiden ska bygga en egen sub så kan jag likväl börja här. Jag är väldigt tacksam för allt som kan hjälpa mig.
Har läst en del trådar här och det finns mycket god kompetens som kan komma mig till nytta nu när jag för första gången ska försöka fixa/bygga mig något mer seriöst ljudsystem, dock med en tidsplan på några år innan det är helt färdigt.
Det är flertalet frågor som jag funderar på och som känns nödvändiga att ha rett ut innan jag lägger ut pengar på något. Systemet är tänkt att användas både till film och musik. Vad ska jag tänka på?
Är det lätt att ordna ett 5.1 system med bra "omkopplingsmöjlighet" till 2.1 för att lyssna på musik? Jag menar att satsa mer på golvarna och subben. Det kanske finns sådana funktioner i bra förstärkare/receiver?
Vilken storlek på subben, 18", 15" eller 10" bör jag använda? Hur stor effekt måste jag ha för att kunna kräma på ordentligt och även ha en bra kompromiss mellan film/musik? Här kommer nästa fråga in också, då hur man ska ta hänsyn till rummet?
Rummet och rummet, det är en öppen planlösning som mäter sisodär 13 m långt, 4-6 m brett för det mesta och där det är mellan 3-4 m i takhöjd, där anläggningen kommer vara längs ena kortsidan. Soffan för att titta på film och även avnjuta en hel del musik är ca 3.5 m från tv:n. Önsktvärt är ju dock att det låter bra i hela det avlånga rummet på relativt hög volym. Med det menar jag att när jag står i köket, som är i andra änden, inte bara ska höra basgångar eller diskant.
ojoj, det blev rörigare nerskrivet än det var i mitt huvud innan, men vi börjar så här så får väl någon arm stackare hjälpa mig att kanske sortera upp rätt frågor i rätt forumdel.
Tack på förhand!
tdz skrev:Hejsan
Jag är ny, amatör och vet inte om denna passar just här i forumet men eftersom tanken är att jag nån gång i framtiden ska bygga en egen sub så kan jag likväl börja här. Jag är väldigt tacksam för allt som kan hjälpa mig.
Har läst en del trådar här och det finns mycket god kompetens som kan komma mig till nytta nu när jag för första gången ska försöka fixa/bygga mig något mer seriöst ljudsystem, dock med en tidsplan på några år innan det är helt färdigt.
Det är flertalet frågor som jag funderar på och som känns nödvändiga att ha rett ut innan jag lägger ut pengar på något. Systemet är tänkt att användas både till film och musik. Vad ska jag tänka på?
Är det lätt att ordna ett 5.1 system med bra "omkopplingsmöjlighet" till 2.1 för att lyssna på musik? Jag menar att satsa mer på golvarna och subben. Det kanske finns sådana funktioner i bra förstärkare/receiver?
Vilken storlek på subben, 18", 15" eller 10" bör jag använda? Hur stor effekt måste jag ha för att kunna kräma på ordentligt och även ha en bra kompromiss mellan film/musik? Här kommer nästa fråga in också, då hur man ska ta hänsyn till rummet?
Rummet och rummet, det är en öppen planlösning som mäter sisodär 13 m långt, 4-6 m brett för det mesta och där det är mellan 3-4 m i takhöjd, där anläggningen kommer vara längs ena kortsidan. Soffan för att titta på film och även avnjuta en hel del musik är ca 3.5 m från tv:n. Önsktvärt är ju dock att det låter bra i hela det avlånga rummet på relativt hög volym. Med det menar jag att när jag står i köket, som är i andra änden, inte bara ska höra basgångar eller diskant.
ojoj, det blev rörigare nerskrivet än det var i mitt huvud innan, men vi börjar så här så får väl någon arm stackare hjälpa mig att kanske sortera upp rätt frågor i rätt forumdel.
Tack på förhand!
tdz skrev:Jag får försöka ta mig till något ställe där jag kan ta reda på hur mycket det skulle vara cirkus i db. Hur lågt vill man kunna spela ?Nae men vad är rimligt, hur lågt går basen i en actionfilm t.ex?
Sakerna får väl inte vara för stora, min sambo måste väl tycka att det inte blir föör stort också vilket är ett minus men men..
tdz skrev:hur nära kan man ställa dem mot väggen och hur tjocka blir de? bara på ett ungefär så jag vet lite.. måste kunna höfta till så jag ser på ett ungefär framför mig hur det blir..
hur höga och breda uppskattningsvis??
för att återknyta till steveo..
i framtiden hoppas jag kunna skaka sönder fönsterrutorna, men vill veta lite vart jag kan tänkas sluta så vägen dit kan gå via mindre saker som man sedan kan ändra/bygga om till bättre..
dock lär väl ni alla säga åt mig att det är omöjligt i det rum där allt ska stå nu, när jag väl fått upp en bild på planlösning ..:p
Användare som besöker denna kategori: smile och 10 gäster