tusen frågor från en nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tdz

tusen frågor från en nybörjare

Inläggav tdz » 2013-03-16 02:05

Hejsan

Jag är ny, amatör och vet inte om denna passar just här i forumet men eftersom tanken är att jag nån gång i framtiden ska bygga en egen sub så kan jag likväl börja här. Jag är väldigt tacksam för allt som kan hjälpa mig.

Har läst en del trådar här och det finns mycket god kompetens som kan komma mig till nytta nu när jag för första gången ska försöka fixa/bygga mig något mer seriöst ljudsystem, dock med en tidsplan på några år innan det är helt färdigt.

Det är flertalet frågor som jag funderar på och som känns nödvändiga att ha rett ut innan jag lägger ut pengar på något. Systemet är tänkt att användas både till film och musik. Vad ska jag tänka på?

Är det lätt att ordna ett 5.1 system med bra "omkopplingsmöjlighet" till 2.1 för att lyssna på musik? Jag menar att satsa mer på golvarna och subben. Det kanske finns sådana funktioner i bra förstärkare/receiver?

Vilken storlek på subben, 18", 15" eller 10" bör jag använda? Hur stor effekt måste jag ha för att kunna kräma på ordentligt och även ha en bra kompromiss mellan film/musik? Här kommer nästa fråga in också, då hur man ska ta hänsyn till rummet?

Rummet och rummet, det är en öppen planlösning som mäter sisodär 13 m långt, 4-6 m brett för det mesta och där det är mellan 3-4 m i takhöjd, där anläggningen kommer vara längs ena kortsidan. Soffan för att titta på film och även avnjuta en hel del musik är ca 3.5 m från tv:n. Önsktvärt är ju dock att det låter bra i hela det avlånga rummet på relativt hög volym. Med det menar jag att när jag står i köket, som är i andra änden, inte bara ska höra basgångar eller diskant.

ojoj, det blev rörigare nerskrivet än det var i mitt huvud innan, men vi börjar så här så får väl någon arm stackare hjälpa mig att kanske sortera upp rätt frågor i rätt forumdel.
Tack på förhand!