Byta diskant i CW AT-100

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mickeb

Byta diskant i CW AT-100

Inläggav mickeb » 2013-03-17 12:38

Hej!
Jag funderar på att byta diskanten i mina Cerwin Vega AT-100 då jag tycker diskanten som sitter i nu(originalet) är väldigt "essigt" och "vasst".

Vet någon vid vilken frekvens diskanten är delad??

Jag skulle även vilja ha tips på lämplig diskant, men allt ska kunna återställas
till original.

Diskantens monteringshål är : 106mm i diameter.
yttermått: 120mm i diameter.
.
Original diskanten är på 4ohm.

Har kollat på några olika alternativ men inte hittat nåt lämpligt alternativ.
Diskanten måste ju vara på 4 ohm och ha ett yttermått liknande originaldiskanten. Max pris för ersättningsdiskant typ 500-600 kr MAX !

Nu tycker säkert många att det bara är onödigt att kosta på ett 20 år gamla CW lådor. Men saken är den att jag gillar CW så kostnaden osv är mitt problem !!

På högtalaren sitter det ju vred för diskant och mellanregister men när ja vrider på dem så hör jag ingen skillnad, vad kan det bero på(gäller båda lådorna). Om någon har ett par "vred plattor" så köper ja dem gärna för en symbolisk summa.
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-03-17 13:23

Och vad har du för förstärkare?

Inte den då som gör det stressigt o jobbigt??
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-03-17 13:26

Jag har kollat på de här diskanterna, som ska passa direkt utan nån modifiering.

Länk: http://www.ebay.com/itm/Cerwin-Vega-Pai ... 4cfddf2dda

Problemet är ju att de skickas från USA så ja lär ju betala tull och moms osv.

Så skulle helst vilja ha nån diskant från Sverige gärna Scan Speak som tillverkar 4ohms diskanter. Men de ja kollaat på är för små. Så ja vet ej va ja ska göra. det är ju därför ja skriver här.... :lol: !!!

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-03-17 17:48

Hm massor som kollat men ingen har skrivit nåt. Jag vet att Cerwin inte är nå finlirar högtalare. Men diskanten är jobbig tycker jag. jag tror att ja får en mer "balanserad högtalare med finare/bättre diskant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-17 18:04

Diskanten i högtalaren är nog rätt ok faktiskt, tom ett bra element!

Istället för att leta ny (svårt att hitta diskanter med så hög känslighet) kanske du skulle kolla efter vad tex KarlXII på forumet gjort med sina CV. Kan vara läge att se över filtret faktiskt.

Skicka ett PM!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-03-17 18:10

Hm okej hur söker man trådar då? om KarlXII gjort en tråd angående sina modifieringar ??

Vad jag hört och sett så är delningsfilter inte Cerwin Vegas starka sida.. :o :o

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-17 18:12

Jag har haft lite olika CW, och upplever att diskantkvalitèn varierar kraftigt mellan de olika modellerna.
Den modellen jag tyckte hade acceptabel diskant var VS15. Fast sedan får man ju väga in en del andra faktorer också. Som tex Smak :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-17 18:12

Därav PM :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-17 18:22

Behövs inga pm, såg just tråden. :)

Jag kan dock inte vara till någon större hjälp. Jag har D9E, Micke har AT-100 som är en annan högtalare.
Jag har ju inte gjort så mycket ännu, men mina ställbara filter tycks funka iaf, det blir ingen jätteskillnad med den finns där. Byta ut komponenter osv har jag inte kommit till ännu - om jag ens känner behovet.

Den största skillnaden är ju skumproppen i diskanten, men jag har horn och Micke har domediskanter vad jag förstår så det är ju liksom inte applicerbart.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-03-17 18:50

Hm okej men hur ska jag göra då? Är de värt att byta diskanten mot nån bättre för ca 4-500kr st? Scanspeak har ju ett gäng diskanter i min prisklass som är på 4ohm. Det som känns viktigt är att jag ska kunna återställa diskanten till originalet när dem ska säljas då jag hellre vill ha ett par DC15,DC1515 eller DC 1215mk2 .
Är det nån som lyssnat på både D1515 och DC1215mk2 ??

Jag vill kunna spela enormt högt men jag vill att det ska låta rent vid hög volym. Då jag lyssnar mycket på hiphop och dubstep och annan musik med mycket och djup bas.
Läste nånstans att DC 1215 går djupare än DC1515. Men DC1515 har ju dubbla 15" basar så de borde ju teoretiskt kunna spela ännu högre än DC1215??

Men nu har jag mina AT-100 så jag fokuserar på dem just nu.

Kan ju till lägga att jag planerar att köpa mig en Cerwin Vega stroker 18" och den lådan ska stämmas av riktigt djupt.....!!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-17 19:02

KarlXII skrev:Den största skillnaden är ju skumproppen i diskanten, men jag har horn och Micke har domediskanter vad jag förstår så det är ju liksom inte applicerbart.

HT26 är väldigt mycket av ett horn. Skumpropp eller lite sänkning av diskanten kanske räcker fint.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-03-17 23:24

hm vadå för skumpropp ??? Och hur sänker ja diskanten? Jag tror vreden för bas och diskant är paja på båda, jag märker ingen skillnad när jag vrider. hur fixar jag det??? och jag tar gärna emot förslag på diskanter!

Maccis jag driver lådorna med ett Crown slutsteg, så varje låda har över 600WRMS att leka med.... :) Som försteg använder jag en Yamaha surround förstärkare. Jag funderar på att köpa ett beg crown Macrotech 5000 att driva baslådorna jag ska bygga. Blir 2st 18" Cerwin i varje låda :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-17 23:52

Den här skumproppen! :)

Bild

Min diskant ser ut så här:

Bild

och med proppen instucken:

Bild

Tror det blir svårt att få till i din dock. Prova hellre med ett motstånd i serie med diskanten. Vilket motstånd får du dock prova, eller mäta dig fram till.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-17 23:54

Räcker det med ett motstånd eller borde han impedans-kompensera parallellt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-18 00:57

tvett skrev:Räcker det med ett motstånd eller borde han impedans-kompensera parallellt?

Kanske både och. Men en sak i taget och börja med det enklaste, tänkte jag.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-18 06:22

Ett serie motstånd på diskanten borde göra att delningsfiltret ser en högre impedans, då förändras delningsfrekvensen. det kan nog bli knasigt!? :?

Kan essigheten i diskanten bero på placering nära en reflekterande sidovägg? Jag upplevde lite vasshet pga samma anledning, och fick bättre resultat efter att ha hängt upp lite draperier på sidoväggarna i anslutning till högtalarna.
:)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2013-03-18 17:15

Okej! Nja lådrona står en bra bit ifrån sidoväggar. Är et någon som har någon som har spec för diskanten?? Jag hittar inget på nätet.

Återgå till DIY-forum