Linkwitz/Riley-delningsfilter - komponentvärden?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

Linkwitz/Riley-delningsfilter - komponentvärden?

Inläggav Rickard » 2005-02-23 12:54

Hej alla DIY-kunniga,
Jag behöver mig ett brant aktivt delningsfilter för att dela till mina basmoduler. För att råda bot på detta så beställde jag ett kit med kretskort för delningsfilter + nätdel från Elliot Sound Products (http://sound.westhost.com) för en billig penning. Filtret är ett 24 dB/oktav Linkwitz-Riley och skall enligt kontruktörens utsaga vara fantastiskt bra...
Länk till projektet: http://sound.westhost.com/project09.htm

Så långt allt väl. Nu till det "knepiga". För att kunna välja delningsfrekvens har Elliot knåpat ihop ett program som kan räkna ut värden på komponenterna som skall användas (det är några kondingar och några motstånd som skall varieras beroende på önskad frekvens). Det går också att räkna för hand med de formler som ligger på projektets hemsida.
Dock - jag är fullständigt handfallen och tafatt vad det gäller komponenter. Jag vet inte vad som är rimliga värden eller vilka typer av kondingar etc som är nåt att ha. :oops:

Så min undran är om någon som känner att han/hon har för mycket tid kan hjälpa mig med att leta fram komponentvärden som är rimliga (eg: går att köpa på typ ELFA, inte är extrema värden) för ett 2-vägs 24dB-filter med delningsfrekvens vid ca 80Hz?

Programmet som räknar ut värdena ligger på
http://sound.westhost.com/download.htm#lrx
och heter "ESP-LR12 - esp-lr12.exe". Kräver nån visual basic dll-fil som de flesta nog redan har (länk till dll-filen finns på projektets hemsida).

Jag hade verkligen varit grymt tacksam! Korten har legat hemma här sedan i somras och det är på tiden att jag får nåt gjort av dem känns det som. Samtidigt gör min begränsade kunskap att jag hamnar "mellan en sten och ett hårt ställe". :(

Fås värden fram så utlovas (troligtvis katastrofala) byggbilder på projektet... :)

//Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-23 13:31

Om elementet är linjärt mer än tre oktaver från delningsfrekvensen så kanske man kan bortse från dess frekvensgång. Alltså, du måste optimera filtren med hänsyn tagen till elementens frekvensgång, annars halkar du snett.
Om man t.ex har slutna lådor i frontsystemen som har -3 dB vid 80 Hz så behöver du bara ett andra ordningens butterworthfilter för att få ett 4:e ordningens Linkwitz Riley när du kopplar in det aktiva filtret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-23 13:36

Ah, jag använder ett par HFLS-1 som sidosystem och ett par NHT1259-basmoduler (ungefär LTS b1+/- någon liter).
HFLS-1:orna går linjärt bra mycket lägre än 80Hz. Tror typ till 35Hz eller liknande.
Trodde det bara var att dela brant som attans vid 80?
Använder nu ett tredje ordningens butterworth (klonad sentec ec9) och det fungerar bra. Tänkte dock det kunde vara bättre med brantare delning?

//Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-23 14:09

HFLS-1:orna går linjärt bra mycket lägre än 80Hz. Tror typ till 35Hz eller liknande.
Trodde det bara var att dela brant som attans vid 80?

Det kan funka. Vart ska du placera basmodulerna? Om du tänkte placera dem i hörnen bakom högtalarna så behöver du antagligen ett ställbart allpassfilter också för att justera fasen.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-23 14:19

Martin: De kommer stå i hörnen, bakom högtalarna. Just nu står en bakom höger sidohögtalare och en vid höger sidovägg bakom mig (nära högra bakhörnet). Inte optimalt, men i nuvarande (temporära) lägenhet så går det inte på något annat sätt. Har försökt med att vända afsen på den bakre basmodulen, men det är svårt att säga huruvida det blir bättre. Det är åtminstone skyhögt mycket bättre än utan basmoduler!

//Rickard

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-02-23 14:24

Rickard skrev:Använder nu ett tredje ordningens butterworth (klonad sentec ec9) och det fungerar bra. Tänkte dock det kunde vara bättre med brantare delning?

//Rickard

Jag tror inte du behöver nojja in på detta med sidosystments frekvensgång alltför mycket eftersom frekvensgången vid dessa låga frekvenser är dominerad av rummet. Den precision du kan uppnå elektriskt kommer inte att realiseras akustiskt. Du bör dock tillse att det inte finns något faskast pga av portavstämmningen i närheten delningsfrekvensen. Att gå från 3:e ordningens BW till 4:e ordninngs LR är heller inte en entydig förbättring ens i teorin, vilket Naqref har varit inne på i en tidigare tråd.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-23 14:40

Dahlqvist: Så porten kan spöka? Jag har pluggat igen portarna i sidosystemet med sockor nu eftersom de kändes överflödiga efter aktiv delning. Bra eller dålig idé?

Angående 4:e ordningens filter. Jag förstod nog aldrig riktigt vad som var sämre med fjärde ordningens filter (nåt med fasen). Största anledningen till bytet är dock att nuvarande filter är gjort med "handritade" kretskort och har nätdel med 230v på kortet. Byter jag till ESP-filtret kan jag använda en liten väggbula och sover tryggare om natten med filtret igång. Helt enkelt skulle det bli en snyggare konstruktion.
Nu har jag kretskorten, och komponentera är inte dyra, så jag tänkte åtminstone pröva.

Helst av allt skulle jag vilja ha 5:e(?) ordningens filter (30 dB), men det finns bara en tillverkare jag känner till och eftersom jag (hittils 8)) inte handlat några högtalare av honom så är jag nog inte berättigad att köpa filtret... :(

//Rickard

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-23 15:06

Prövade själv lite med programmet.
För att få en -6dB-punkt vid 79.31Hz för båda filterhalvorna kan man använda kombinationen av kondingar på 3,3nF och 6,6nF samt motstånd på 430kOhm och 860kOhm. Är detta vettiga värden? Går det att få tag på komponenter med hög kvalitet med dessa värden?

/rickard

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-23 16:18

Ta och minska motstånden med en faktor 10-50 och justera kondingarna efter det så blir de nog bättre. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-23 16:24

Tack Naqref!
Spanade på Elliots "lösenskyddade" sida för köpande kunder. Där tycker han att resistanden skall ligga mellan 1kOhm och 10kOhm för att inte lasta ned OP:na (låga värden) eller skapa högt brus (höga värden). Låter det vettigt? Ny beräkning ger R = 4,7kOhm och C = 300nF. Fine?

Vad är det för typ av kondingar som är bra? Polypropylen?

Nagref: Om du har tid får du gärna redogöra lite mer varför man vill ha ett udda ordningens filter (som jag tror du skrev i en gammal tråd). Förstod inte då.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-23 16:33

Rickard skrev:Tack Naqref!
Spanade på Elliots "lösenskyddade" sida för köpande kunder. Där tycker han att resistanden skall ligga mellan 1kOhm och 10kOhm för att inte lasta ned OP:na (låga värden) eller skapa högt brus (höga värden). Låter det vettigt? Ny beräkning ger R = 4,7kOhm och C = 300nF. Fine?

Låter som rimliga gränser. Nu så skulle jag välja 330nF (0.33uF) och sedan räkna ut motståndet. :) Motstånd finns i massvis fler värden än kondensatorer så det blir enklare så.

Vad är det för typ av kondingar som är bra? Polypropylen?

Funkar fint. Använd gärna med toleranser på 5% eller mindre.

Nagref: Om du har tid får du gärna redogöra lite mer varför man vill ha ett udda ordningens filter (som jag tror du skrev i en gammal tråd). Förstod inte då.

Får återkomma när jag har mer tid kanske?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-23 16:44

Naqref: Tackar och bockar!
Då skall jag se om jag kan få ordning på detta. (330nF / 4,3kOhm ?)

Angående filterordningarna så är det inte bråttom! Har du itne tid/lust så lämna det därhän. Jag fattar med god sannolikhet inte mycket denna gången heller... :roll:

Men i någon mening så innebar det att jag lättare får problem runt delningsfrekvensen med jämn ordnings filter? Vill ju definitivt inte ha dippar och bus! Det får jag tillräckligt av rummet... :(

/Rickard

Återgå till DIY-forum