Ny här på forumet då jag kände att jag behöver lite expert hjälp.
För några år sedan började jag bygga ett par 2-vägs stativare och när de nästintill var färdiga så blev det flytt och efter många om och men så är de nu äntligen klara. Jag använde mig av Bassbox Pro och X-over för design men nu när jag kopplar in dem så är de extremt tungdrivna. Testade dem med en NAD C372 (150W/kanal) som normalt driver ett par Cerwin Vega CLS-12 utan problem. Jag fick vrida upp rätt rejält för att få lagom volym på diskanterna. Dessutom så tycker jag att basen är väldigt dov och klen.
Har börjat fundera på om jag gjorde något fel i beräkningarna..
I högtalarna sitter det ett Vifa/Peerless DX25TG-05-04 och ett Peerless SDS134. Lådan (ca 11 liter) är portad och dämpad med bitumen och 5cm ull. Delningsfiltret består av 3:e ordn. Butterworth med en L-Pad till diskanten och 1:a ordn. Butterworth med impedans EQ till basen.
Då det var länge sedan jag jobbade i programmen så har jag glömt av mycket. Jag undrar därför om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig att mata in mina spec och ge en bedömning på om det är filtret som jag har klantat mig med?