Liten 2-vägs stativare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ahlander

Liten 2-vägs stativare

Inläggav ahlander » 2013-04-16 19:15

Hej Alla!

Är ny här och ganska så grön när det gäller att knåpa ihop diy lådor. Kan snickra bra men kan behöva lite hjälp med det andra

Hade tänkt att sätta ihop en stativare med dessa element kan det vara något tror ni?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 56-er18rnx

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... tbcdgb-dxt

Tänkte sätta dem i en br låda på ca 13-14 liter. Tänkte mig BxHxD 22x25x26 22mm mdf till att börja med

Hur bygger man ihop filter kan man köpa färdiga såna eller är de skräp?

Tacksam för alla svar och kom gärna med förslag på andra element eller liknande tänket mig en budget på ca 3-4000 sammanlagt för elektroniken kanske lite mer om det finns bra anledningar.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2013-04-16 19:28

Tjena

Välkommen till faktiskt.

Det verkar ju vara intressanta element som du har hittat.

Det finns i princip hur mycket som helst att läsa, labba och göra när det kommer högtalardesign.
Ett väldigt komplext ämne!!

Det finns ju färdiga lösningar som är utprovade, nu tänker jag ju inte på Hifikits så kallade kit.
För som dom ger jag personligen inte så mycket för.

Men det finns ju tex HFLS-1 som utvecklades på vårat systerforum för ett gäng år sedan, och är en riktigt kompetent stativare för ganska rimliga pengar.

Ino Audio har ju kit som också är väldigt kompetenta.

Här på forumet finns ju färdiga lösningar som folk har lagt ner många, många timmar på att fintrimma.

Är du helt grön så tror jag att detta är en bra väg att gå, för då får du en högtalare som redan fungerar bra.
Du får en referens.
Sedan kan du ju köpa andra filterkomponenter och labba med, bygga andra lådor.

Det är naturligtvis inget omöjligt projekt att få till en stativare med elementen du funderar på, men du kommer att behöva lägga ner mycket tid och energi på att få det bra.
Det är å andra sidan det bästa sättet att lära sig på tycker jag, man kan teorisera hur mycket som helst.
Men när man väl sitter där och lyssnar, mäter och labbar det var då jag lärde mig mycket iallafall.

Hoppas jag inte avskräckte dig alldeles!

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-16 19:34

På frågan "Hur bygger man ihop filter kan man köpa färdiga såna eller är de skräp?" blir svaret:
Det är lika delar konst och vetenskap, och inget man lär sig på en dag. Man kan köpa färdiga filter, och ja, de är skräp :)

Däremot kan man ju alltid ta och införskaffa en MiniDSP och ett par vettiga KlassD-steg för inbyggnad och göra sig ett par aktiva högtalare. Med en hygglig mätmikrofon, lite grundläggande kunskaper om mätteknik, en portion experimentlusta och lite tid, så kan man nog få till något ganska bra. Det blir ju en barnlek att ändra filterparametrar då, nämligen.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-04-16 20:18

Morgan skrev:Däremot kan man ju alltid ta och införskaffa en MiniDSP och ett par vettiga KlassD-steg för inbyggnad och göra sig ett par aktiva högtalare. Med en hygglig mätmikrofon, lite grundläggande kunskaper om mätteknik, en portion experimentlusta och lite tid, så kan man nog få till något ganska bra. Det blir ju en barnlek att ändra filterparametrar då, nämligen.

Och man lär sig en hel del om filter ändå ... :)
Kunskap som går att applicera till "vanliga" passiva delningsfilter.

Dvs, det behöver inte vara någon dålig väg in i diy-träsket. 8)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-04-17 07:20

Vet inte varför jag tänker på denna högtalare när jag ser elementvalen.

http://www.audioheuristics.org/projects ... R18DXT.htm

Användarvisningsbild
ahlander

Inläggav ahlander » 2013-04-17 14:11

Jo emanuel det är ju denna jag har sneglat på men jag tänkte göra lådan lite annorlunda. Funkar det tror ni?

Hade en annan fundering om acoustic A4. Är det en mycket bättre högtalare. För den kostar ju bra mycket mer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-17 14:31

ahlander skrev:Jo emanuel det är ju denna jag har sneglat på men jag tänkte göra lådan lite annorlunda. Funkar det tror ni?

Hade en annan fundering om acoustic A4. Är det en mycket bättre högtalare. För den kostar ju bra mycket mer.

Du borde jämföra med Ismette också, om du ändå ska lyssna på A4.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-04-17 15:52

Eller

http://www.troelsgravesen.dk/Ellam.htm

samt ett kommande projekt från honom med samma bestyckning som Ismette.

Användarvisningsbild
ahlander

Inläggav ahlander » 2013-04-17 17:26

Det verkar lite som det är Scan speak som gäller om man vill satsa lite mer cash. Eller finns det andra intressanta.
Såg denna. Kan man tänka sig denna design med en lite större bas. Gillar looken med sån port framför en vanlig rund rackare.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... I_copy.pdf

Användarvisningsbild
ahlander

Inläggav ahlander » 2013-04-17 17:28

Har glömt att fråga men Ino Audio som de flesta hyllar som bara den. Hur får man veta vad de/han har att erbjuda?
Är det någon som har aktuell info skicka gärna ett mess med det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-18 08:11

ahlander skrev:Hade en annan fundering om acoustic A4. Är det en mycket bättre högtalare. För den kostar ju bra mycket mer.

Jag har inga referenser till SEAS så jag kan inte uttala mig om skillnaden. Dock har jag Scanspeak i alla mina byggen och just Revelator-serien (som används i A4) är en mycket lyckad konstruktion från SS. Mina A4-inspirerade toppar är det bästa jag hört under mina dryga 30 DIY-år!

Här finns lite om Ismette (och en bild på mina toppar :)):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Användarvisningsbild
ahlander

Inläggav ahlander » 2013-04-18 12:38

Kalejdokom skrev:
ahlander skrev:Hade en annan fundering om acoustic A4. Är det en mycket bättre högtalare. För den kostar ju bra mycket mer.

Jag har inga referenser till SEAS så jag kan inte uttala mig om skillnaden. Dock har jag Scanspeak i alla mina byggen och just Revelator-serien (som används i A4) är en mycket lyckad konstruktion från SS. Mina A4-inspirerade toppar är det bästa jag hört under mina dryga 30 DIY-år!

Här finns lite om Ismette (och en bild på mina toppar :)):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Jo jag har förstått att de ska vara riktigt bra. Körde du med det väldigt enkla filtret som de föreslår i ritningen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-18 22:33

Filtret är enkelt, men jag har räknat fram det själv. Högtalaren var från början en 2,5-vägare så du kan bortse från komponenterna till basen längst ner:

Bild

Användarvisningsbild
ahlander

Inläggav ahlander » 2013-04-20 10:47

Tack för det. Ser ju ut som att en lödkolvsanalfabet som jag skulle greja det där.
Har läst lite om ino audio här på siten och de hyllas ju ganska rejält. Hur står sig en A4 eller annan Scan speak skapelse i jämnförelse tycker ni?

Ska försöka ta ett beslut på detta nu och komma igång med detta.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-04-20 20:32

Har tyvärr aldrig (!) hört någon Ino-högtalare...

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-04-21 21:26

Bygg Skruttens 9LAEH. Fina beskrivningar finns på Faktiskt. De låter kanonbra! Kostar drygt 3000.- Små roliga saker som knäcker stora fula lådor.
/Krister

Användarvisningsbild
ahlander

Vad tror ni om detta

Inläggav ahlander » 2013-04-29 12:50

Har fortfarande inte kommit i mål med mina tankar om detta.
Velar lite fram och tillbaka. Vill ju inte slå på för mycket då detta är första bygget men inte heller snåla då jag kan tänka mig att kanske byta ut mina Monitor Audio RS6 mot en bra stativare om det blir bra.
Kanske även bygga ett par basstöd i ett senare skede.

Har snöat in lite på denna nu. Vad tror ni?
http://frequence-shop.dk/produkter/25-b ... -fx-m7-wa/

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-04-29 19:03

Renobo skrev:Bygg Skruttens 9LAEH. Fina beskrivningar finns på Faktiskt. De låter kanonbra! Kostar drygt 3000.- Små roliga saker som knäcker stora fula lådor.
/Krister

Håller med. Det är en väldokumenterad och genomtänkt konstruktion som låter bra.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
ahlander

Inläggav ahlander » 2013-05-06 18:05

Hej igen!

Jo skruttens lilla låda verkar omtyckt och bra.
Nu är jag lite gnällig när jag säger att jag inte gillar AL 130 basens look.

Är föregångaren med seas basen en mycket sämre skapelse.

Snart så ska jag väl ändå kunna börja såga o limma!

Hur kommer det sig att 6,5 tums element ser sämre ut i små högtalare när man försöker kika lite i exempelvis unibox?

Skulle helst vilja ha ett sådant vet inte varför men bara en känsla!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-05-06 18:12

Renobo skrev:Bygg Skruttens 9LAEH. Fina beskrivningar finns på Faktiskt. De låter kanonbra! Kostar drygt 3000.- Små roliga saker som knäcker stora fula lådor.
/Krister

+1

Filtermodden som sänker basnivån en smula är sannolikt att föredra. Har själv bara hört originalfiltret.

Richard
Inaktiverad

Re: Liten 2-vägs stativare

Inläggav Richard » 2013-05-08 07:13

ahlander skrev:Hej Alla!

Är ny här och ganska så grön när det gäller att knåpa ihop diy lådor. Kan snickra bra men kan behöva lite hjälp med det andra

Hade tänkt att sätta ihop en stativare med dessa element kan det vara något tror ni?
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 56-er18rnx

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... tbcdgb-dxt

Tänkte sätta dem i en br låda på ca 13-14 liter. Tänkte mig BxHxD 22x25x26 22mm mdf till att börja med

Hur bygger man ihop filter kan man köpa färdiga såna eller är de skräp?

Tacksam för alla svar och kom gärna med förslag på andra element eller liknande tänket mig en budget på ca 3-4000 sammanlagt för elektroniken kanske lite mer om det finns bra anledningar.

Ser ut att vara fina element . Man lär sig en massa då man bygger själv, det är kul också. De element du länkar till verkar inte behöva komplicerade lösningar för utjämning av uppbrytningar etc. Det öppnar upp möjligheten för aktiv drift...

Jag skulle köra på dessa element och driva dem aktivt med ett färdigt aktivt filter, finns från tex dbx för 1700:-. Då kan du justera en massa saker och resultatet blir troligen bättre än med ett bra passivt filter.

Betänk att det redan finns färdigbyggda begagnade aktiva högtalare med filter för låg kostnad med fin finish. Ett diy- bygge blir svårare att sälja begagnat.

Jag tror tex att det i princip är omöjligt att själv lyckas bättre än tex. Genelecs 8030 monitorer som är helaktiva med goda element.

Även behringer har aktiva monitorer i prisklassen 3000-4000 kr ( sämre än genelecs men rätt bra ändå ).
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till DIY-forum