Morgan bygger kabel: "JKk/Mssk-CX100"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Morgan bygger kabel: "JKk/Mssk-CX100"

Inläggav Morgan » 2013-04-19 13:16

Kablar ska ha kryptiska namn. Ända sedan Jorma Koski blev avstängd från HiFi-forum för att implicit ha kallat mig alkis för att jag inte gillade ljudet hos Marten Design en gång för länge, länge sedan, har jag hyst en särskilt kärlek till honom. Han förkroppsligar både entreprenörsanda och sann kabeltro, och jag själv har absolut noll av båda.

Jag har därför i faktiskt-anda valt att kalla mina hemsnickrade signalkablar för JKk, som ska uttydas Jorma-Koski-killer. Men kärt barn har många namn, så de får också heta "Mssk", vilket ska uttydas Morgans-sista-signalkabel, och förstås "CX100" för att de är byggda av just CX100-koaxialkabel.

Jag tänkte tillverka ett helt gäng av dessa, för eget bruk, i måttanpassade längder. Blir det lite CX100-kabel och RCA-kontakter över tar jag och bygger några par att sälja billigt. Eftersom det ska tillverkas mycket kabel och det är bökigt att löda när man bara har två händer så beslöt jag att bygga mig en liten lödstation. Häng med!

Vad är bättre för att hålla RCA-hanar än RCA-honor? Inget, givetvis. Därför offrades en kabel med just RCA-honor, och dessa fick ett par droppar lim för att fästas i en träbit så:
Bild

Fram med favoritverktyget: Handöverfräsen med parallellanslag! Det blev presspassning:
Bild

Så här är det alltså tänkt att RCA-kontakterna ska hållas under lödningen:
Bild

Skruvade fast en lödkolvshållare på bekväm plats också:
Bild

En träklädnypa senare, och så ser det så här stiligt ut:
Bild

Jag har också skaffat en suverän liten justerbar koaxialkabelskalare. Den skalar ytterhöljet, ordnar precis lagom lödutrymme för skärmen, och kapar sedan dielektrikat utan att ens skrapa mittledaren:
Bild

Upp till bevis! Det fina med att fixera kabeln glappfritt vid lödning är att man kan löda snabbt, så att dielektrikat av skummad polyetylen inte blir för varmt och börjar smälta. Man kan applicera värmen direkt till kontakten, och låta lödtennet smälta in mot skärmen därifrån.
Bild

För att bättra på kabelns placeboverkan och skapa positiva förväntanseffekter ska man förstås förse den med sexiga nylonstrumpor. På med lite krympslang och nylonstrumpa:
Bild
Bild

Så igång med den för ändamålet inköpta varmluftspistolen, och resultatet blir så här:
Bild

Allra första exemplaret klart. En ganska styv liten kabelsnutt på ca 102 cm.
Bild

Jag är ingen hejare på det här med produktfoto. Får anlita någon för det jobbet om jag ska bli kabelproffs som Jorma:
Bild

Hur ska man så fira sitt dagsverke? Jo, med lite musik förstås! Fram med Sennheiser HD-600, Musical Fidelity X-CANv2 och Pioneer DV-717 - de gamla trotjänarna från tiden innan flac-filernas intåg. Den nytillverkade kabeln ska förstås synas!
Bild
Bild

Tack för mig. Applåder?
-----------------------------------------------------

Så hur låter det då?

Jo, i jämförelse med den Transparent "The Link 200" jag hade tillhands stod det från första anslaget klart att min JKk/Mssk-CX100 står i en klass för sig. Den totala störningsfriheten gör att de musikaliska skeendena står som blixtbelysta mot en becksvart kuliss av tystnad. Makrodynamiska utbrott levereras som yxhugg i parketten och basfundamentet är klippfast stabilt, med en torr, djup, kraftfull, och mycket "snabb" basåtergivning. Mellanregistret är som ren fjälluft om våren - uppfriskande och rent, men utan att på något vis hårdna och bli kallt. Mikrodynamiken levereras med en sådan självklarhet att man aldrig behöver tveka om att varenda detalj kommer fram - vilket märks särskilt väl när man lyssnar med hörlurar i referensklass via en hörlursförstärkare av rang. CX100-koaxialen kan leverera signaler i gigahertz-området och har en våghastighet nära ljusets, så det säger sig självt att anslaget i diskanten är därefter. Fullkomligt dunlätt och obesvärat - en oerhört musikalisk kabel! Har jag i själva verket byggt världens kanske renaste och mest störningsfria signalkabel för audiobruk? Ja, jag tror faktiskt det! Den lever tillfullo upp till namnet JKk. Take that, Jorma!

Eller så var det där bara säljsnack, och kabeln är helt enkelt bara en vanlig jävla signalkabel, men byggd på CX100-bas, vilket borgar för en störningsfri och transparent överföring.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-04-19 13:47

Laktrissnöre deluxe!

Jag ser stora fördelar med vettiga RCA kontakter, då budgetvarianterna annars lätt orsakar kontaktproblem.
En bra nog kabel kan säkert tillföra en del i form av mindre störningar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-19 13:56

rikkitikkitavi skrev:Laktrissnöre deluxe!

Jag ser stora fördelar med vettiga RCA kontakter, då budgetvarianterna annars lätt orsakar kontaktproblem.
En bra nog kabel kan säkert tillföra en del i form av mindre störningar.

Ja, det här bygget föregicks av en del diskussion om de Neutrik REAN-kontaktdon jag använde. Vissa hade fått alldeles för trånga kontakter, vissa andra hade alls inte haft några problem.

jag tror det handlar om olika batcher eller att de som haft problem råkat få tag i piratkopior. De jag fick hem fungerar alldeles utmärkt och är varken för trånga eller för slappa. De klämmer åt kring honorna, men man får loss dem utan att slita så chassit knakar.

Nu har jag hur som helst några sexiga kablar. Nästan synd att all elektronik står i en ljuddämpad garderob, så att man inte får visa dessa skrytkablar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-19 13:56

Tar du beställningar? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-19 13:59

Nattlorden skrev:Tar du beställningar? 8)

När jag är klar med alla kablar till mig själv så kan jag löda ihop något åt dig, ja :D Vi tar det på PM.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-19 14:02

Jag tar fyra kanalers Mark Terpentine. :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-19 14:08

tvett skrev:Jag tar fyra kanalers Mark Terpentine. :wink:

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-19 14:27

Hur mycket kostar materialet till ett kabelpar komplett med sexiga strumpor?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-19 14:35

PerStromgren skrev:Hur mycket kostar materialet till ett kabelpar komplett med sexiga strumpor?

Dä beror sig lixom helt på hursom långa kablar en vill ha.

Jag valde en lite dyrare kabelstrumpa än de allra billigaste man kan köpa. Tyckte den var snygg, helt enkelt, med sin lite tätare nylonväv. Kabel och kontakter blir ju däremot ganska billigt, eftersom jag hittat en prisvärd grossist i England och beställde en hel rulle.

På förekommen anledning: Det var inte alls min mening att det här skulle bli en säljtråd. Jag hjälper förstås gärna till om det är någon som vill ha lite "finkabel" lödd, men skicka mig i så fall ett PM så håller vi det utanför den här tråden, ok? :oops:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-19 15:02

Morgan skrev:
PerStromgren skrev:Hur mycket kostar materialet till ett kabelpar komplett med sexiga strumpor?

Dä beror sig lixom helt på hursom långa kablar en vill ha.

Jag valde en lite dyrare kabelstrumpa än de allra billigaste man kan köpa. Tyckte den var snygg, helt enkelt, med sin lite tätare nylonväv. Kabel och kontakter blir ju däremot ganska billigt, eftersom jag hittat en prisvärd grossist i England och beställde en hel rulle.

På förekommen anledning: Det var inte alls min mening att det här skulle bli en säljtråd. Jag hjälper förstås gärna till om det är någon som vill ha lite "finkabel" lödd, men skicka mig i så fall ett PM så håller vi det utanför den här tråden, ok? :oops:

Å, det var inte alls så jag menade! Jag tänkte mera att kolla om det vore aktuellt för egen del! Gör man 1 meter för 100:- eller 300:-?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-19 15:44

Applåder! :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-19 15:57

PerStromgren skrev:Å, det var inte alls så jag menade! Jag tänkte mera att kolla om det vore aktuellt för egen del! Gör man 1 meter för 100:- eller 300:-?

Ja, någonstans däremellan. Räknar jag 100:-/meter inklusive kontaktdon så är inte frakt, moms och kabelstrumpa medräknad, om man säger så. Snarare blir det 200+ för en färdig kabel på en meter.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-19 16:04

För billigt, bra signakablar kostar absolut minst 1000:-/meter.

Det vet ju alla!

:wink:
Lite snett är också rakt.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-04-19 16:16

Jag kör Shunner RG59 kabel som har använts till video kameror med Biltema Phonokontakter
(kontakterna har försvunnit ur sortimentet)

mvh Lasse

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-19 16:35

Lasse- skrev:Jag kör Shunner RG59 kabel som har använts till video kameror med Biltema Phonokontakter
(kontakterna har försvunnit ur sortimentet)

mvh Lasse

Det funkar säkert utmärkt. Att använda CX100 är lite som att använda både hängslen och bälte, med dess betydligt effektivare skärmning. RG59 ger i jämförelse en mycket mer lättarbetad kabel.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-04-19 16:42

Det bästa var att kabeln var gratis.
:lol:

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-04-19 17:24

Härligt lyssningsreferat, och en fiffig lödfixtur :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-20 09:21

Den lödningen som du har gjort skulle jag göra om och separea signal och jord bättre jag skulle inte våga använda den lödningen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-20 09:31

Snacket om Jorma blir ju på någon dagisnivå.
+200kr då kan man ju likväl köpa sig en beg snok som det finns något andrahandsvärde i.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-20 23:15

boom skrev:Den lödningen som du har gjort skulle jag göra om och separea signal och jord bättre jag skulle inte våga använda den lödningen.

Kan vara lite nära där ja. Jag brukar dela skärmen, klippa av en bit och tvinna halvan som jag löder. Blir inte så klumpigt och bra distans till ledaren.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-21 00:02

NiklasF skrev:Snacket om Jorma blir ju på någon dagisnivå.
+200kr då kan man ju likväl köpa sig en beg snok som det finns något andrahandsvärde i.

NiklasF,
Jag tror att du och jag inte delar samma humor och referensramar.
Jag avstår från att kommentera det du skriver mer än så.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-21 00:05

sprudel skrev:
boom skrev:Den lödningen som du har gjort skulle jag göra om och separea signal och jord bättre jag skulle inte våga använda den lödningen.

Kan vara lite nära där ja. Jag brukar dela skärmen, klippa av en bit och tvinna halvan som jag löder. Blir inte så klumpigt och bra distans till ledaren.

Ni ser inte så bra hur det ser ut i verkligheten på den suddiga tvådimensionella bilden. Lödningen är inte ens i närheten av att kortsluta.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2013-04-21 20:57

Du sa att du köpt kabeln i England, men går det att hitta här hemma som typ Elfa?

Roligt med egna kablar...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-21 22:11

hi_pot skrev:Du sa att du köpt kabeln i England, men går det att hitta här hemma som typ Elfa?

Roligt med egna kablar...

Jag kollade runt en del, och det jag hittade var ett par kabelteveinstallatörer som säkert kan sälja några snuttar. Kärt barn har dock många namn. Kabel av den här typen finns i många olika varianter och olika tillverkare har olika beteckningar.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2013-04-22 07:56

Snygga snören!

Med den recensionen blir du anställd på Hifi & musak ögonaböj.

Henrik

Användarvisningsbild
lennartj

Koaxialkabelskalare

Inläggav lennartj » 2013-04-22 10:39

Var köpte du din koaxialkabelskalare?

Den här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-527-71&toc=0 tycker jag kostar för mycket.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Morgan bygger kabel: "JKk/Mssk-CX100"

Inläggav aisopos » 2013-04-22 11:02

Applåder !!! :)

För ett trevligt litet bildreportage, och fina tips på en lödfixtur.

Morgan skrev:Så hur låter det då?

Jo, i jämförelse med den Transparent "The Link 200" jag hade tillhands stod det från första anslaget klart att min JKk/Mssk-CX100 står i en klass för sig. Den totala störningsfriheten gör att de musikaliska skeendena står som blixtbelysta mot en becksvart kuliss av tystnad. Makrodynamiska utbrott levereras som yxhugg i parketten och basfundamentet är klippfast stabilt, med en torr, djup, kraftfull, och mycket "snabb" basåtergivning. Mellanregistret är som ren fjälluft om våren - uppfriskande och rent, men utan att på något vis hårdna och bli kallt. Mikrodynamiken levereras med en sådan självklarhet att man aldrig behöver tveka om att varenda detalj kommer fram - vilket märks särskilt väl när man lyssnar med hörlurar i referensklass via en hörlursförstärkare av rang. CX100-koaxialen kan leverera signaler i gigahertz-området och har en våghastighet nära ljusets, så det säger sig självt att anslaget i diskanten är därefter. Fullkomligt dunlätt och obesvärat - en oerhört musikalisk kabel! Har jag i själva verket byggt världens kanske renaste och mest störningsfria signalkabel för audiobruk? Ja, jag tror faktiskt det! Den lever tillfullo upp till namnet JKk. Take that, Jorma!

Ja jäsikens också.
En sån kabel måste jag givetvis köpa, snabb bas och yxhugg i parketten
saknar jag faktiskt.
Men såna häringa audiofilkablar måste ju vara gräsligt dyra.
Kan man få ett par för en kvart miljon tro?

På recensionen hör jag ju lätt att den här är bättre än vad någon kabel
testad i Hifi&Musik någonsin varit. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Koaxialkabelskalare

Inläggav PekkaJohansson » 2013-04-22 14:57

lennartj skrev:Var köpte du din koaxialkabelskalare?

Jag vet inte var Morgan köpte sin skalare, men jag vill minnas att jag köpte min på Biltema. I alla fall har företaget en modell för 99 kronor:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... are-12310/

Edit: Jag ser nu att Elfa tar 157,50 kronor för sin. Procentuellt är skillnaden stor, men det känns som att det är hugget som stucket var man handlar - inte minst om man slår ut skillnaden på några kablar.

Edit 2: Jag avser alltså den här Elfa-varianten:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =80-525-09

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till DIY-forum