OD-11 foliering - Quick fix med d-c fix!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
denim44demon

OD-11 foliering - Quick fix med d-c fix!

Inläggav denim44demon » 2013-04-21 00:01

Jag hade ett par OD-11 som var ganska slitna och tänkte därför testa att foliera dem. Självklart tog jag lite bilder under arbetet så jag kan visa resultatet. Dock får ni stå ut med ganska dåliga bilder då jag jag varken hade särskilt bra ljus eller kamera (nattarbete).

Här är originalet, avtorkade för bästa möjliga fäste och för att slippa att något skräp skulle förstöra arbetet.

Bild[/img]

Skaffade mig d-c fix och ett "tapetverktyg" från Bauhaus. De har ett gäng olika folieringar. Jag testade med det enkla vita men de vågade kan ta t.ex. skinn eller metallimitation.

Jag startade vid ett av de bakre hörnen som skulle stå mot väggen och sedan jobbade jag med tapetverktyget som var grymt för att slippa luftbubblor under arbetet.

Bild

Så här såg det ut när jag avklarat 2 sidor.

Bild

När jag kommit hela vägen runt lät jag folien överlappa cirka en millimeter för att inget svart skulle synas. Själva överlappningen syntes knappt och eftersom den var på baksidan spelar det mindre roll.

Sedan var det bara att klippa så att det var tillräckligt mycket kvar för att vika över kanterna på toppen och botten. Själva hörnskarvningen på toppen var ganska svårt att få till bra men jag körde ett rakt snitt längs med kanten om ni förstår hur jag menar.

Här är slutresultatet som blev över ganska bra tycker jag. Lite synd att jag hade en dålig kamera, men jag kanske får ta en till bild på dem i dagsljus med toppgallret och lägga in framöver.

Totalt kostade det här ungefär 100 kr så har man några slitna högtalare som behöver en billig quick fix, eller om man vill prova någon rolig foliering tycker jag detta är ett mycket bra alternativ. Jag kommer nog kosta på dessa en riktig lackering och kanske även ny diskant och filter någon gång framöver, men för tillfället tycker jag att detta är funkar riktigt bra.

Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-21 00:05

Kul! Ser ju riktigt bra ut.

Det där tapetverktyget känns som det kan vara lite väl vasst not plasten, speciellt om det finns ojämnheter under. En folie-skrapa är guld värd när man gör sånt här. Skillnaden är egentligen att det är ett fleece-liknande material över eggen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-04-21 00:10

En folieskrapa låter som ett riktigt bra verktyg! Måste skaffa en sån om det blir någon fler omgång även om det gick mycket bra med ganska mjuka gummit som tapetverktyget bestod av.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-21 06:34

Finns D-C-Fix fortfarande? Jag kommer ihåg det från 60-talet, då man snyggade till sådant som var besvärligt att måla med D-C!
... tycker jag!

Per

Återgå till DIY-forum